Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

ROCO - Probleem met lokomotieven op de slanke kruising van de k-rail

Gestart door JR zaterdag 05 juli 2025, 21:08:19

ROCO - Probleem met lokomotieven op de slanke kruising van de k-rail
Onlangs kocht ik een NS1200 van Roco. Al eerder had ik een NS2400 gekocht. Deze reed goed op k-rails. Nu heb ik echter slanke wissels en kruisingen ingebouwd. Nu blijkt dat de lok daarop vast loopt. De lok loopt de wissel in voordat de sleper over de contactpunten wordt getild. Als de lok achteruit loopt heb je minder last, omdat de afstand tussen de wielas en eind van de sleper groter is dan aan de voorzijde.
Weet iemand een oplossing hiervoor? Is er mogelijk een andere sleper te monteren?
Graag hoor ik.
Re: ROCO - Probleem met lokomotieven op de slanke kruising van de k-rail

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: JR op zaterdag 05 juli 2025, 21:08:19Nu heb ik echter slanke wissels en kruisingen ingebouwd
Toont deze loc (met de sleper voorop) dit probleem op elk wissel, of alleen bij de combinatie wissel-kruising (dus uitsluitend in een wisselstraat)?
Verschilt de situatie, verschilt de oorzaak.

Probleem is (was) niet op elke wissel, maar meestal in de wisselstraat. Sedert gisteravond is het probleem echter opgelost. Zoals bekend zitten er onder deze loks fluisterslepers. Na betere bestudering bleek dat de lok vastliep op het plastic gedeelte van de fluistersleper. Ik heb nu dat plastic gedeelte voorzichtig afgevlakt en nu gaat het (gelukkig) goed.

Fijn dat het is opgelost  :thumbup:
Bedankt voor het meedenken

Citaat van: JR op woensdag 16 juli 2025, 19:37:46Ik heb nu dat plastic gedeelte voorzichtig afgevlakt en nu gaat het (gelukkig) goed
Alsof je dit draadje hebt gelezen; bellejt beschrijft daarin bijna het zelfde (het weghalen van het plastic langs de Roco-sleper).
Niet gelezen, maar Bellejt haalt het plastic gewoon weg, dat is ook een optie, heb ik nog niet geprobeerd
Dat is het eerste dat ik bij roco fluisterslepers doe.

Bart

Rijd jij ook op K-rails dan, ik had (door de foto's die je vroeger plaatste van modellen)  altijd het idee dat je op M-rails reed.

Ik dacht (ik rij zelf op K-rails) dat de fluistersleper met plastic rand uitsluitend ideaal is op C-rails, met name om bij slanke (meegebogen) wissels kortsluiting te vermijden.