Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

Enkelsporige beveiliging

Gestart door DJ zaterdag 07 juni 2025, 21:34:35

Enkelsporige beveiliging

Als 't maar rijdt...

Enkelsporige beveiliging
Beste forumleden,

Voor mijn baan in opbouw ben ik op het moment aan het bedenken hoe ik alles wil beveiligen. Ik rijd analoog. Het liefst wil ik alles zodanig maken dat ik de treintjes automatisch hun rondje kan laten rijden, waarbij alles (uiteraard) zonder ongelukken gaat. Ter inleiding:

Zie bijgevoegd (schematisch) baanplan. De treinen rijden over een grotendeels enkelsporig traject, in beide richtingen. Alleen de blokken 1, 2, 5 en 6 worden in slechts één richting bereden, zoals te zien aan de dikke pijlen. Verder is W... een wissel, S... een sein en C... een Reedcontact (die richtingsgevoelig worden gebruikt). De pijl bij een reedcontact geeft aan in welke richting hij bedient wordt. Ik rijd op oude K-rails van Trix, nog zonder puko's maar met een echte derde rail. De wissels worden bij voorkeur niet opengereden.

Normale blokbeveiliging was me wel gelukt. Maar bij de enkelsporige blokken kan een trein vanuit meerdere richtingen komen. Ik wil voorkomen dat bijvoorbeeld Sein 2a altijd op onveilig blijft staan omdat de treinen voortdurend vanuit de richting van blok 4 mogen komen, waar ook nog eens onderscheid moet worden gemaakt of je Sein 7a of Sein 6a op veilig zet...

Wie kan mij in de goede richting helpen met hoe ik dit moet aanpakken? Zijn mijn wensen onrealistisch, of überhaupt duidelijk te begrijpen? In mijn hoofd is alles dan wel logisch, op papier kan dat nog weleens anders blijken te zijn...

Afbeelding3.jpg

Re: Enkelsporige beveiliging

Om te beginnen: er lijkt een onvolkomenheid in je ontwerp te zitten: in blok 4 zitten geen seinen. Dat zou ik je dringend adviseren wel te doen.

Punt waar je, vanaf tekening gezien, het jezelf ook lastig lijkt te maken is de lengte van het stukje tussen wissel 3 en 4. Hoe lang is die sectie?
Als je die sectie de lengte van een blok kunt geven, maak je het jezelf een stuk gemakkelijker. Kan dat niet, zul je wissel 3 en 4 als een kruising moeten beveiligen. Bijvoorbeeld: een trein uit blok 7 moet dan vrije baan hebben richting blok 3 of blok 8.

Seinen die je vanaf de achterzijde aanrijdt, kun je met een (extra) relais overbruggen bij het inleggen van de rijweg.

Als 't maar rijdt...

In blok 4 zitten inderdaad geen seinen. Dat komt vooral omdat blok 4 niet echt een blok is, maar eerder, zoals jij het ook zegt, een kruising. Tussen wissel 3 en wissel 4 zit helemaal geen afstand, die twee zitten tegen elkaar aan. Op geen enkel punt is blok 4 langer dan de langste trein. De positie van de wissels 3, 4 en 5 is niet ideaal, maar wegens ruimtegebrek kan ik niet anders. (Zie foto. De extra wissels bij wissel 3 en 4 zijn te komen vervallen)

1.jpeg

Dat is trix express rail? Ga je dat ook als zodanig gebruiken, dus met twee stroomkringen of ga je het Principe van Marklin gebruiken?

Als 't maar rijdt...

Twee stroomkringen als in beide railstaven gescheiden van elkaar? Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht, maar gezien ik met Märklin locs rijdt, heeft dat toch niet veel zin? De geleidende wielstellen verbinden de ene spoorstaaf toch met de andere. Voor massadetectie is dat misschien handig, maar ik geloof dat de combinatie massadetectie en analoog niet zo gemakkelijk werkt als als simpele puls die relais e.d. omzet.

Ja, dat. Even opgezocht: Trix reed met de plus op elke rail en de middengeleider is de centrale massa. Zo rijdt je twee treinen afzonderlijk op één spoor. Weet je overigens zeker dat die Märklin trein goed over Trix Express rijdt? Daar werd ik als jong manneke voor gewaarschuwd dat dat niet zomaar kon toen ik eens informeerde naar een partijtje goedkope Trix rail voor bij mijn Märklin-baan.

Het is niet goed of fout om de rails op een bepaalde manier te schakelen maar het kan tot spraakverwarring leiden als jij de rails aansluit volgens het Märklin-systeem en ik denk dat je het Trix-systeem aanhoudt  :)
Je kunt die massa-detectie wel gebruiken om een relais of sein om te zetten, dat werkt gewoon. Märklin deed dat zelf ook voordat er schakelrails waren. Het principe wordt volgens mij nog steeds gebruikt bij de overwegen.

Als 't maar rijdt...

Oh ja, ik heb meerdere proefbaantjes gehad en dat gaat meestal prima. Eén loc weigerde over bepaalde wissels af te slaan en ontspoorde dan, en niet alle wagons (niet alleen van märklin) rijden even soepeltjes, maar dat ligt meer aan de gehavende toestand van de wagons en wissels dan het systeem zelf.

De massadetectie moet ik dan even uitpluizen. Of misschien is een combinatie van beide een idee? Massadetectie werkt (naar ik weet) niet richtingsgevoelig, en dat lijkt me op deze baan wel praktischer.

Als het Märklin materieel bij jou er goed op rijdt, lekker ermee rijden.

Massadetectie is inderdaad niet richtinggevoelig.
Daag me niet uit, het kan wel, maar ik denk niet dat dat nog erg praktisch is om eerlijk te zijn. Iets met twee korte stukjes na elkaar en volgorde-detectie. Je voelt de bult elektronica al wel aankomen >:-D

Voor richtinggevoelige schakelingen zou ik inderdaad ook reedcontacten gebruiken.

Citaat van: DJ op zaterdag 07 juni 2025, 21:34:351) Ik rijd analoog. Het liefst wil ik alles zodanig maken dat ik de treintjes automatisch hun rondje kan laten rijden

2) Ik wil voorkomen dat bijvoorbeeld Sein 2a altijd op onveilig blijft staan omdat de treinen voortdurend vanuit de richting van blok 4 mogen komen
1) Met het Dinamo-systeem kun je computergestuurd jouw analoge treinen laten rijden. Als treinbesturingsprogramma kun je iTrain gebruiken. Met behulp van een proeflicentie (2 maanden, maar verlengbaar) kun je in iTrain jouw baanplan tekenen en dan virtueel testen of de treinen naar wens rijden.

2) Een trein kan toch alvast van blok 2 naar blok 8 gaan rijden?

P.S. Of wil je zelf een een of andere (relais-)schakeling voor het geheel gaan maken? Het ontwerpen daarvan vraagt nogal wat digitale kennis om het te realiseren. Daar ben je zomaar een paar maanden (of langer) mee bezig.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

:D iTrain, Dynamo, kosten maken voor zo'n simpel baantje ...

De lol is toch juist om iets simpel op te lossen?
En wat simpel is voor de een, is dat uiteraard niet voor de ander.

Citaat van: ikke op maandag 09 juni 2025, 00:48:14Daag me niet uit, het kan wel, maar ik denk niet dat dat nog erg praktisch is om eerlijk te zijn. Iets met twee korte stukjes na elkaar en volgorde-detectie. Je voelt de bult elektronica al wel aankomen

Volgorde-detectie werd vroeger gedaan met een ic (en een beperkt aantal onderdelen erom heen), een voorbeeld daarvan vond ik in een al wat ouder Miba-tijdschrift (uit 2013 of zo). Wat dat betreft is schakelrails simpeler (minder voorkennis nodig), maar ook minder betrouwbaar.

Massadetectie is goedkoper dan schakelrails maar vergt wel per schakeling 2 diodes, een condensator, weerstandje, en een printplaatje om het op vast te zetten. Doe mij dan maar 2dehands rails van 4 stuks voor € 10,- bij Kees Märklin of zo als beursaanbieding; en och, met deze rails maakt het dan verder ook niet uit voor het gezicht, als het maar werkt.

Ik zou trouwens niet gaan voor seinen maar voor relais, als het even kan, b.v. Hongfa HFD2 (bij Conrad ben je zo 3 euri kwijt, dus daar niet kopen).

Citaat van: Jan22 op maandag 16 juni 2025, 13:13:201) De lol is toch juist om iets simpel op te lossen?
En wat simpel is voor de een, is dat uiteraard niet voor de ander.

2) Massadetectie is goedkoper dan schakelrails
1) Simpele Hardware met een grote hoeveelheid aan moeilijke schakelingen die specifiek voor deze modelbaan ontwikkeld wordt of
hardware in de vorm van standaardbouwstenen met aanvullende universeel toepasbare (relatief simpele) software?

2) In 1976 heb ik daartoe een (solid state-) schakeling ontworpen met 6 of 12 inputs op een Eurokaart (160 X 100 mm). Kosten respectievelijk ca. € 15 en € 30. Aan te sluiten op het eind van de detectierail. Het begin van de detectierail via een weerstand van 3,3 kΩ op +5 V= aansluiten. Op die manier wordt ook een losgeraakte rail gedetecteerd. Dat is vooral bij railgekoppelde modules van belang. De uitgang van de schakeling ligt op TTL-niveau van 5 V=. Daardoor kan de schakeling rechtstreeks op een OC32 aangesloten worden.

Citaat van: Jan22 op maandag 16 juni 2025, 13:13:203) Ik zou trouwens niet gaan voor seinen maar voor relais
3) Seinen zijn optische elementen met lampen of LEDs. Relais zijn schakelelementen. Wellicht heb je ze beide nodig.

Voor de seinen heb je in principe een seinbeeldenkaart nodig. Dat houdt in dat de getoonde seinbeelden (per sein) afhankelijk zijn van het daaropvolgende seinbeeld en/of de wisselstanden (met bijbehorende wisselstandsnelheden) die direct na het sein volgen.