Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ontwerp Modulebaan in h0 ?

Gestart door Trainman vrijdag 23 mei 2025, 10:39:27

Marklinrijder sinds 1967

Op dit forum heb ik geruime tijd informatie geplaatst over mijn destijds in aanbouw zijnde modelspoorbaan in h0. Door omstandigheden (ziekte)
heb ik deze baan moeten verkopen aan een mede forumlid. Zie ook Brima Plan 341
De zolder is leeg. En op de achtergrond ben ik weer bezig met het plannen van een nieuwe spoorbaan. Ik zie hier dat er modulebanen bestaan.
Maar als ik de informatie lees zijn deze bakken 120 x 60 cm.
Wat is mijn plan ? Ik wil drie bakken van 120 x 60 cm naast elkaar plaatsen. Waarvan de meest linkse en rechtse voorzien zijn van een blackbox ?
De blackboxen wil ik gebruiken voor het plaatsten van een railspiraal(en). Die dan uitkomen op een schaduwstation dat ongeveer 30 cm lager
ligt dan de hoofdbaan (op 110 cm). Maar nu loop ik al direct tegen een probleem. De kleinste gebogen rail van Märklin (2221) heeft een radius
van 360 mm. De 2231 een radius van 424.6 mm. Dat past dus niet op een diepte van 60 cm.
Voordat ik mij verder ga verdiepen in het ontwerp, mijn vraag aan andere forumleden. Heeft dit kans van slagen ?

Met groet,
Guus
Re: Ontwerp Modulebaan in h0 ?
Behalve de ruimte voor je boog, heb je nog een 2e aspect waar je rekening mee dient te houden: De hoogte
Bij een klimspiraal die je elke lus een minimale hoogte te overwinnen en die hoogte bestaat uit de dikte van je plaat, de dikte van je rails en de min hoogte van je trein.
En die laatste is weer afhankelijk van of je bovenleiding gebruikt of alleen met Diesel/Stoom rijdt.
Bij gestreken panto houden we bij M-Track een Hmin van 59mm aan, met een railhoogte van 5mm (schat ik) en een plaatdikte van 8 kom je dan op minimaal 72mm uit.
Om dat te overwinnen bij max 3% (advies) heb je al bijna 2.5m nodig en dat zou je met R 424 (223*) net halen.
En dan kom je al snel op een breedte van 90-100 cm uit.
Daarbij komt nog het aspect dat krappe bogen en hellingen ook niet altijd lekker samen gaan, zeker niet als je met lange rijtuigen (30cm) wilt rijden.
Bij M-Track houden we de 224* al minimum aan.
Dus een spiraal op één module bouwen gaat je echt niet lukken.

En als ik je een ongevraagd advies mag geven:
Overweeg om een bestaande norm te gebruiken, zodat je je modules eventueel ook in verenigingsverband in kunt zetten.

Citaat van: Trainman op vrijdag 23 mei 2025, 10:39:27Ik zie hier dat er modulebanen bestaan.

Klopt. Die bestaan. Zelf heb ik ook mijn baan in "modules". Gewoon lekker handig bij opbouwen.

Citaat van: Trainman op vrijdag 23 mei 2025, 10:39:27Wat is mijn plan ? Ik wil drie bakken van 120 x 60 cm naast elkaar plaatsen. Waarvan de meest linkse en rechtse voorzien zijn van een blackbox ?

Dat kan heel goed.

Citaat van: Trainman op vrijdag 23 mei 2025, 10:39:27De blackboxen wil ik gebruiken voor het plaatsten van een railspiraal(en). Die dan uitkomen op een schaduwstation dat ongeveer 30 cm lager
ligt dan de hoofdbaan (op 110 cm). Maar nu loop ik al direct tegen een probleem.

Ik zou het schaduwstation gewoon aan de achterzijde houden. Dan rond laten lopen dus. Dan hoef je geen ingewikkelde constructie te maken. Dan kan je ook rustig op de juiste hoogte je baan maken.

Trouwens zou ik ook kijken naar de grootte van de modules. 120 x 60cm is mooi maar vaak wat moeilijk door het trapgat te krijgen als je een paar draaien mag maken. Dan is een 20 tot 40cm minder lang makkelijker te vervoeren. Over de constructie kan je nog heel wat op zetten. Ze mijn bouwdraadje Poggendam.

Ik heb 120cm lang maar als ik het opnieuw zou doen dan zou ik minder breed maken. Dan naar 100cm of zelfs 80cm. Daar is beter mee om te gaan / te handelen. Ik heb dat gemerkt toen ik een paar modules naar beneden haalde. Ik had de modules gewoon op zolder gemaakt.
Modules voor de klein(er) behuisden én een norm: MiniMax
mits 2 personen beschikbaar voor transport is 215*43*43 cm goed te doen met vlizotrap.
profielen 120*10 cm en 6 mm triplex

Marklinrijder sinds 1967

Ik laat mijn idee voorlopig varen. Wanneer ik aan beide zijden een railspiraal wil aanleggen dan blijft van het gehele ontwerp niet veel meer over.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties.  :razz:

Groeten,
Guus
Misschien is alleen modules volgens een bestaande norm bouwen en meedoen met een vereniging een optie voor je