Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Nieuwe gebruiker bouwt nieuwe baan

Gestart door H-W zondag 18 mei 2025, 20:20:04

Nieuwe gebruiker bouwt nieuwe baan
Na vele jaren modelbouw en verzamelen van andere miniaturen in andere schalen ben ik toch eindelijk om naar het modelspoor. Ik kreeg van iemand een stukje diorama, een prachtige teatray, en dat zette me aan het denken, kan ik dat niet uitbreiden? Ondanks dat dit dienblad voorzien is van Roco rails, wil ik deze toch graag ombouwen naar Marklin. Maar dan wil ik er wel direct een uitbreiding bij maken. Welke stukken rails heb ik dan nodig? Kan er iemand voor mij een railplan maken? De bestaande hart-op-hart afstand is 80 mm, ik heb voor mijzelf 2 ontwerpen gemaakt waar ik nog uit moet kiezen. De bedoeling is dus dat het een modulaire baan wordt die makkelijk uit elkaar kan. Vandaar dat de rails op de scheiding tussen twee secties ook van elkaar los- en/of vastgemaakt moeten kunnen worden.

Het bestaande deel zit bij het eerste ontwerp helemaal rechts en bij het tweede ontwerp in het midden. Het is wel de bedoeling dat de loc en de wagons die ik voor het diorama gekocht heb, straks er ook op kunnen rijden. Hoe dat exact gaat werken ben ik nog aan het ontdekken. Als ik eerst maar duidelijk heb welke rails, wissels en kruisingen ik nodig heb, kan ik in elk geval verder.

Wie helpt me hiermee op weg?
Re: Nieuwe gebruiker bouwt nieuwe baan
Begin maar eens met "ombouwen" van het diorama wat je gekregen hebt. Wil je dat ombouwen met C-rails of met K-rails? Wil je dus zelf aan het ballasten of juist niet? Dan kan je later nog verder met wissels en kruisingen. Voor de overgang:=. Volgens mij was het Tea-tray concept gewoon lekker simpel houden. Je kan eventueel met railverbinders doen. Zelf zou ik gewoon koud tegenover elkaar aan. Dan met een kabeltje de elektrische verbinding maken. En dan met bouten de boel op de juiste plaats vast houden.
Ik wil het toch wel het liefst met K-rails gaan maken. Volgens mij kan ik de rails gewoon op maat zagen toch? En dan zelf ballasten, dat vind ik toch mooier dan de ballast van de C-rails. Ik zal eens op zoek naar een 80 cm rails en een stootblokje. Moet er nog ergens een kabeltje naar toe lopen voor de stroom later? Een speciaal stukje rails voor de aansluiting?
Citaat van: H-W op maandag 19 mei 2025, 19:33:22Ik wil het toch wel het liefst met K-rails gaan maken. Volgens mij kan ik de rails gewoon op maat zagen toch?

Klopt. Gewoon op maat zagen.

Citaat van: H-W op maandag 19 mei 2025, 19:33:22Moet er nog ergens een kabeltje naar toe lopen voor de stroom later? Een speciaal stukje rails voor de aansluiting?

K-rails is iets moeilijker te solderen. Maar gewoon aan de middengeleider (onderzijde) en de rails solderen. Het solderen aan de rails mogelijk wat lastig zijn. Even kijken op internet naar de tips. Daarom soldeert men vaak aan de railverbinder. Zou geen speciale stukjes voor de aansluiting gebruiken. Dat is gewoon duur. En solderen is makkelijker en netter.
 @citaat Eens met Ronald. En ik zou het misschien nog iets sterker zeggen: probeer niet te solderen aan de railstaven als je er geen ervaring mee hebt.

Het kan alleen met speciaal soldeer en op hoge temperatuur (gevaar voor smelten van de plastic biels!).

Met S-39 gaat het met gewoon soldeer weliswaar ook en veel makkelijker, maar: dat vreet in en je gesoldeerde draad ligt zo weer los. Wil je dit toch doen, gebruik S-39 inox en heeeel spaarzaam (met een sate prikker aanbrengen van een miniem drupje). En dan goed schoonmaken.

Wil je geen risico: dan lekker solderen op de raillasjes of eventueel de lipjes onder de rails. Op de blikken middenleider gaat het ook goed (wel even kaalschuren).

Groet,

Peter
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 21 mei 2025, 08:47:40probeer niet te solderen aan de railstaven als je er geen ervaring mee hebt.
Hoe krijg je dan wel ervaring? ;)

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Met proefstrookjes, neem ik aan, ipv met de te verleggen rails