In mijn intro meldde ik al dat de aanleiding om hier aan te melden een klein project was.
Dat kleine projectje is al best uitgewerkt maar toch; je weet nooit wie er een beter idee heeft.
De uitgangspunten zijn ingegeven door de bestaande situatie: een overdosis aan M-rail, niet te groot want klein behuisd en graag overzichtelijk beginnen. Doe eens maf, zou het passen om 10 treinen te herbergen?! treinlengte ca 1mtr? Besturing door twee mensen? In ieder geval veel rangeermogelijkheden en om het leven wat lastiger te maken: een automatische pendel tussen beide stations?
De maat is uiteindelijk gebaseerd op de maat van mijn auto: 185x105 want dan kan ik 'm ook ergens anders tonen. Of dat ook echt gebeurt is een volgend punt, maar het schept wel een kader.
De andere uitdaging die ik bedacht heb is een soort zelfdragende constructie uit 6mm multiplex waarbij de platen een vertikale box-constructie vormen. Die constructie is intussen voorbereid en een proefbouw stemde positief. Daar ga ik dus mee verder.
Maar dan het zichtbare ontwerp, Daar heb ik een leuk idee bij maar zijn er nog leukere ideeën?
Linksboven gaat de baan vanaf het kleine station naar de schaduwstations en de schuine lijn door het ontwerp wordt een visuele scheiding naar Amerikaans voorbeeld.
Het kopstation heb ik al eens gebouwd en de rangeermogelijkheden maakten mij blij. Het ontwerp van het kleine station komt in de basis uit het ontwerp van de smalspoorbaan die ook in het draadje met klassieke ontwerpen staat. Het kopstation komt uit Rangieren aber richtig, is vervolgens gemengd met andere ideeën en aangepast aan de beschikbare ruimte.
Tot slot: de baan is bedoelt om te rijden (rangeren), niet voor verantwoorde modelbouwhoogstandjes of natuurgetrouwe scenery, al krijgt de baan wel een geloofwaardige aankleding. Tijdperk III, jaren '50, stoom en Diesel. Besturing analoog maar gelijkspanning volgens eigen ontwerp.
Brand los, kan niet bestaat niet, binnen de opgegeven kaders.
Ik zou er bijvoorbeeld graag een kleine draaischijf bij hebben maar wellicht is dat te ambitieus. De oude Marklin-versie is in ieder geval te groot bevonden.