Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Klein projectje

Gestart door ikke zondag 18 mei 2025, 10:21:43

Klein projectje

Klein projectje
In mijn intro meldde ik al dat de aanleiding om hier aan te melden een klein project was.

Dat kleine projectje is al best uitgewerkt maar toch; je weet nooit wie er een beter idee heeft.

De uitgangspunten zijn ingegeven door de bestaande situatie: een overdosis aan M-rail, niet te groot want klein behuisd en graag overzichtelijk beginnen. Doe eens maf, zou het passen om 10 treinen te herbergen?! treinlengte ca 1mtr? Besturing door twee mensen? In ieder geval veel rangeermogelijkheden en om het leven wat lastiger te maken: een automatische pendel tussen beide stations?

De maat is uiteindelijk gebaseerd op de maat van mijn auto: 185x105 want dan kan ik 'm ook ergens anders tonen. Of dat ook echt gebeurt is een volgend punt, maar het schept wel een kader.
De andere uitdaging die ik bedacht heb is een soort zelfdragende constructie uit 6mm multiplex waarbij de platen een vertikale box-constructie vormen. Die constructie is intussen voorbereid en een proefbouw stemde positief. Daar ga ik dus mee verder.

Maar dan het zichtbare ontwerp, Daar heb ik een leuk idee bij maar zijn er nog leukere ideeën?

Linksboven gaat de baan vanaf het kleine station naar de schaduwstations en de schuine lijn door het ontwerp wordt een visuele scheiding naar Amerikaans voorbeeld.
Het kopstation heb ik al eens gebouwd en de rangeermogelijkheden maakten mij blij. Het ontwerp van het kleine station komt in de basis uit het ontwerp van de smalspoorbaan die ook in het draadje met klassieke ontwerpen staat. Het kopstation komt uit Rangieren aber richtig, is vervolgens gemengd met andere ideeën en aangepast aan de beschikbare ruimte.

Tot slot: de baan is bedoelt om te rijden (rangeren), niet voor verantwoorde modelbouwhoogstandjes of natuurgetrouwe scenery, al krijgt de baan wel een geloofwaardige aankleding. Tijdperk III, jaren '50, stoom en Diesel. Besturing analoog maar gelijkspanning volgens eigen ontwerp.

Brand los, kan niet bestaat niet, binnen de opgegeven kaders.
Ik zou er bijvoorbeeld graag een kleine draaischijf bij hebben maar wellicht is dat te ambitieus. De oude Marklin-versie is in ieder geval te groot bevonden.
Re: Klein projectje

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Ger,

Ik zou de kruising in het midden vervangen door een engelse wissel.
Je kunt dan direct van het ene kopspoor naar het andere kopspoor rangeren.
Je komt linksboven naar binnen en rijdt achteruit naar het andere kopspoor, vervolgens lokwissel en je kunt er weer rechtsboven weer uit.

Voor de draaischijf zou je eens bij de sceneryfabrikanten kunnen kijken.
Die hebben mogelijk wat kleinere draaischijven.
Ik heb er ooit een gekocht maar nooit wat mee gedaan, en ik weet niet eens of ik hem nog heb.
Of anders wordt het zelfbouw of valt dit buiten het kader?

Henk
Lapjeskat
gast

Ik weet niet hoe je het gaat aanpakken met de hoogtes, maar behalve de stationsporen die best vlak liggen om geen wagons kwijt te spelen bij het rangeren zie ik niet veel vrije baan om voldoende hoogteverschil mee te maken... Of ga je de boogwissels in helling leggen?

Citaat van: Lapjeskat op zondag 18 mei 2025, 11:59:20Ik weet niet hoe je het gaat aanpakken met de hoogtes, maar behalve de stationsporen die best vlak liggen om geen wagons kwijt te spelen bij het rangeren zie ik niet veel vrije baan om voldoende hoogteverschil mee te maken... Of ga je de boogwissels in helling leggen?
De meegebogen wissels moeten inderdaad deel uitmaken van de helling. Daar is rekening mee gehouden. Door een dunne bodem te gebruiken win je ook ruimte. De stations komen waarschijnlijk op 3mm plaat te liggen.

Je merkt terecht op, dat was ook het meeste knutselwerk, dat je de hoogte tot op mm uit moet nutten. Daarmee zoek ik de grenzen op van wat nog haalbaar is, maar dat is ook een stukje van de lol voor mij. De toegang naar de schaduwstations zal ook deels in verhoogde scenery of een gebouw weg gewerkt worden op het niveau van het kopstation omdat het anders niet gaat passen.
De opstelsporen liggen om die reden ook allemaal aan de buitenkant van de baan, zodat de bereikbaarheid geborgd is, zelfs bij deze minimale doorrijdhoogtes.

Ik heb de draaischijf van Kibri maar ik ben er nog niet uit of die wel kan passen.

Hoe jij de kruising zou vervangen heb ik niet helemaal beeld bij, Henk. Schetsje?

Ger,

Kleine baan nivo 2_A.png

Zie de rode lijntjes.
Daar zou ik de kruising vervangen door een engelse wissel.

Henk

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat ja leuk, maar dat past dus niet omdat een kruiswissel een hele andere kruisingshoek heeft dan dit vaste kruispunt!

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Hans, ik denk dat Henk een Amsterdamse kruiswissel bedoelde. :-)

download.jpeg

Lapjeskat
gast

Het is op 2 manieren te doen wat Henk voorstelt, met heel veel wissels en een kruising met behoud van de raillengtes of enkel met een Engels wissel en verkorting van een opstelspoor, maar of dat beter is dan het origineel is maar de vraag...
18-05-2025 18-26-57.jpg

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik vind zo'n kruispuntje juist wel een charmante oplossing om op plaatsen met beperkte ruimte toch 2 opstelspoortjes van enige nuttige lengte in tegenovergestelde richtingen te verwezenlijken.
Lekker laten zoals 't was dus :thumbup: .

Fem en Henk, duidelijk wat het idee is.
Hans, jouw argument was ook mijn reden voor deze oplossing, al vind ik de verbouwde hossentrager wel het overwegen waard; dank Fem voor dat stukje ontwerp. Wellicht dat ik beide ontwerpen zelfs combineer. Gewoon om te kijken wat het doet en waar ik nog marge heb. Dit stuk van het ontwerp ligt nog lang niet vast dus ruimte voor experimenten is er zeker.

Materiaal is geen punt; ik had ooit 8 meter rondlopend dubbel spoor met een 5-sporig station dus ik hoef niet op een wissel meer of minder te kijken.
Lapjeskat
gast

Heb je ook al een plaatje van het schaduwstation?
Lapjeskat
gast

Omdat je vraagt naar andere ideeën heb ik ook wat railtjes aan elkaar gezet.
Met wat meer spoor tussen de 2 stations en de stations op verschillende hoogtes om ze visueel wat meer te scheiden voor het geval je alles van 1 kant wil bedienen.
19-05-2025 22-07-30.jpg
19-05-2025 21-02-50.jpg
19-05-2025 21-02-21.jpg
19-05-2025 21-01-53.jpg

Dat kan natuurlijk ook met middenscheiding.
19-05-2025 22-03-15.jpg
19-05-2025 22-03-49.jpg
19-05-2025 22-05-35.jpg
19-05-2025 22-06-06.jpg   

Lapjeskat
gast

Nog wat ideetjes, schrappen wat er teveel aan is  ;)
20-05-2025 10-03-16.jpg
20-05-2025 10-00-21.jpg

Dat zijn inspirerende voorstellen Fem! Daar ga ik eens goed naar kijken op welke manier dat tot iets leuks leid.
Ik heb een plaat van de juiste afmetingen dus ik kan het 1:1 proef bouwen en zien wat het doet in de praktijk.

Ik zal vanavond even plaatjes maken van de huidige schaduwstations, al ligt dat ontwerp al wat meer vast omdat het in het frame zit, waar het station er bovenop ligt en dus weinig tot geen aanpassingen in het frame geeft.
Lapjeskat
gast

Ik heb uiteraard geen rekening kunnne houden met het schaduwstation, 'k heb geen idee of daar plaats voor is, we zien wel.
Als daar een keerlus in moet dan worden het 3 lagen.

Citaat van: Lapjeskat op dinsdag 20 mei 2025, 17:43:44Ik heb uiteraard geen rekening kunnne houden met het schaduwstation, 'k heb geen idee of daar plaats voor is, we zien wel.
Als daar een keerlus in moet dan worden het 3 lagen.
Als ik je laatste ontwerp zou implementeren, zou ie in totaal 4-laags worden, maar daar zit ik niet mee.

Bijgaand nivo 0 (onderste laag) en nivo 1 (tweede laag) daarboven zou dan de zichtbare laag komen. In mijn ontwerp zat er ca 3cm niveauverschil tussen het kleine station en het kopstation. Dat is echter geen vast gegeven.
De dubbele baan op nivo 1 is bedacht om daar twee treinen achter elkaar weg te zetten. Hiermee kun je ca 7 treinen kwijt in het schaduwstation. De trein wordt handmatig vanuit het schaduwstation binnen gehaald op het kleine station. Wellicht ga ik daar nog anders over denken, maar voor nu is dat het uitgangspunt.

Jouw ontwerpen zouden dan in spiegelbeeld komen liggen, maar dat is geen probleem om te maken.
Lapjeskat
gast

Compacter:
21-05-2025 16-47-08.jpg
21-05-2025 16-47-34.jpg
21-05-2025 16-55-46.jpg
21-05-2025 16-48-42.jpg
21-05-2025 19-30-30.jpg
Lapjeskat
gast

Compact 3D:
21-05-2025 16-46-23.jpg
Lapjeskat
gast

Zoals bij het C-rail baantje in een ander draadje kan hier ook nog een keerlus toegevoegd worden om treintjes ongestoord rondjes te laten rijden tussen het voorste station en het schaduwstation, dat houdt de aandacht bij het rangeren op andere plaatsen.
Behalve een wissel en een tunnelingang verandert er zichtbaar niks.
22-05-2025 16-50-23.jpg
22-05-2025 16-50-55.jpg
22-05-2025 16-51-30.jpg
22-05-2025 16-51-58.jpg

Lapjeskat
gast

Omdat het tussen niveau nu toch al vrij ingewikkeld in elkaar zit nog een beetje verduidelijking, het rode spoor sluit aan op het schaduwstation onderaan, het groene spoor sluit aan op het kopstation boven. En de grijze slinger is de verborgen keerlus op tussen niveau.
23-05-2025 11-13-14.jpg
23-05-2025 11-12-34.jpg 
23-05-2025 11-26-18.jpg

Het ontwerp van het onderste schaduwstation ga ik niet in mee omdat dit behoorlijk inbreuk geeft op de constructie en daarmee de sterkte van de gehele baan. De sterkte van de constructie zit juist in het bijna gesloten middendeel.
De slinger die je ertussen hebt bedacht om vanaf het kleine station meer opties te hebben, die ga ik wel serieus bekijken want dat ziet er heel interessant uit!

Zoals ik al aangaf, ik zie hele inspirerende dingen langs komen.
Hierbij een tussenversie met de slinger die Lapjeskat ontworpen heeft maar met behoud van het oorspronkelijke kopstation. Ik heb nog niet geëxperimenteerd met de ontwerpen van Lapjeskat.
De krappe 5120-bogen komen uit het zicht. Het is mooi dat het daarmee past, maar om dat pontificaal op de voorgrond te doen, dat is het niet helemaal, volgens mij.

Ik ben nog niet tevreden, dus denk nog even verder want de koppeling vanuit het kleine station terug naar het schaduwstation zit hier niet in.
Maar wellicht vinden jullie het wel leuk om dit ontwerpproces te volgen.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Citaat van: ikke op zondag 06 juli 2025, 09:22:38Maar wellicht vinden jullie het wel leuk om dit ontwerpproces te volgen.

Zekers, Ger!  :thumbup:

Groeten,

Erik.

:thumbup:

Ger,

We volgen je nauwgezet.  :thumbup: 

Henk

volgens mij is er een conflict tussen de wisselaandrijving en de ontkoppelrail na de drieweg
Lapjeskat
gast

Schermafbeelding 2025-08-30 171640.jpg

Jeroen,

Citaat van: jeroen62 op zaterdag 30 augustus 2025, 16:37:44volgens mij is er een conflict tussen de wisselaandrijving en de ontkoppelrail na de drieweg

Waarom?

Henk

handbediening onkoppelaar en wisselspoel lijken in schema waar ik op reageerde door elkaar te gaan.
blijkt in de praktijk te kunnen.
alleen de ontkoppelmast blijft erg krap als je de onkoppelrail 180 graden draait+

jeroen

@citaat

ik zie en begrijp wat je bedoelt.

Henk

Citaat van: jeroen62 op zaterdag 30 augustus 2025, 18:38:28handbediening onkoppelaar en wisselspoel lijken in schema waar ik op reageerde door elkaar te gaan.
blijkt in de praktijk te kunnen.
alleen de ontkoppelmast blijft erg krap als je de onkoppelrail 180 graden draait+

jeroen
Dus geen ontkoppelmast :)
Ontwerp is ook nog niet in beton gegeoten. Die ontkoppelrail kan dus eventueel wel opschuiven.

Het lijkt er overigens op dat ik de verbinding, die in het laatste ontwerp, #22, nog weg gelaten was, erin past op een manier die ik graag zou willen. Nog even puzzelen op enkele details.

Ikke,

moet de ontkoppelrail zo dicht bij de wissel?
Als je er een halve rail tussen plaatst en de ontkoppelrail 180 graden draait heb je genoeg ruimte volgens mij.

Henk

De kopsporen bovenin. ALs je daar met een lange trein op komt, kom je achter niet vrij en kun je dus ook niet van spoor wisselen.  :?

@citaat ik denk ook niet dat dat de bedoeling is. De kopsporen zullen vooral dienen als mogelijkheid om de locomotief te laten omlopen. De rijtuigen blijven aan het perron staan.

Ik zie het probleem niet, maar ben wel benieuwd of er nog enige voortgang gemaakt wordt door Ger.

Groet,

Peter

Jawel hoor, tussen alle andere werkzaamheden door heb ik het voor elkaar om de verbinding die FEM ontworpen had in mijn ontwerp te passen. Alleen heeft dat als resultaat dat het station niet meer is wat ik graag wil.
Dat is dus de volgende uitdaging. Iets meer lengte in de sporen want dat ben ik nu kwijt geraakt.

De "A" in beide plaatjes geeft de aansluiting weer.

De toegepaste boog 5120 komt uit zicht. Gezien ik met korte treinen wil rijden, verwacht ik daarin geen probleem.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Ger.

Citaat van: ikke op vrijdag 03 oktober 2025, 22:22:04De toegepaste boog 5120 komt uit zicht. Gezien ik met korte treinen wil rijden, verwacht ik daarin geen probleem.

Industriespoor, enkel geschikt voor
tweeassers en locs zonder draaistel,
weet je zeker dat je daar later geen
spijt van krijgt?  :roll:
Is er geen mogelijkheid om er R1 van
te maken?

Groeten,

Erik.
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

In principe kan het wel hoor, zelfs de 24cm lange "Plan E's" 4048, 4049 en 4117 passen er door (maar de 24cm TEE-rijtuigen bijvoorbeeld niet), maar fraai is anders inderdaad.

Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 04 oktober 2025, 11:39:52Industriespoor, enkel geschikt voor
tweeassers en locs zonder draaistel,
weet je zeker dat je daar later geen
spijt van krijgt?  :roll:
Is er geen mogelijkheid om er R1 van
te maken?

Helemaal mee eens.

Henk

Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 04 oktober 2025, 12:02:47In principe kan het wel hoor, zelfs de 24cm lange "Plan E's" 4048, 4049 en 4117 passen er door (maar de 24cm TEE-rijtuigen bijvoorbeeld niet), maar fraai is anders inderdaad.
Dat is ook mijn ervaring; het rijdt er prima doorheen maar inderdaad, mooi is het niet en daarom ook alleen uit het zicht.

Poosje niks meer geschreven maar dat wil niet zeggen dat er niks gebeurt.
Ik heb een poos gestoeid met het ontwerp omdat het niet leek te passen wat ik wilde.
Ook nog gekeken of ik de 5120's eruit kon krijgen maar dat is tot heden niet gelukt. Als het iemand wel lukt binnen de gegeven afmetingen (105 x 185cm) dan ben ik erg benieuwd naar dat ontwerp.

Al met al heb ik het voor elkaar en het ontwerp niet alleen goed passend gekregen, enkele loks reden er ook prima doorheen.
Binnenkort de BR86 er eens op los laten; één van de machines die er ook op moet gaan rijden. Gaat dat ook goed, dan gaan we dit ontwerp definitiever maken richting uitvoering.

Je zegt je rijdt met korte treinen, waarom dan van die lange stations sporen?

Maak het een klein station zoals op een nevenbaan voorkomt, dan kom je makkelijker uit denk ik.

Outlaw, banned forever

Citaat van: ikke op vrijdag 10 april 2026, 23:02:28Ook nog gekeken of ik de 5120's eruit kon krijgen maar dat is tot heden niet gelukt. Als het iemand wel lukt binnen de gegeven afmetingen (105 x 185cm) dan ben ik erg benieuwd naar dat ontwerp.
In wat ik hier ooit in een vorig leven als Lapjeskat liet zien zitten toch geen 5120's? Ik herinnner mij wel niet meer wat daar niet goed aan was, maar er was vast iets want je bent daar niet mee verder gegaan.

@citaat Hhhmm, Franky, ik heb het even terug gezocht maar dat ontwerp van je is niet blijven hangen hier.
Gegeven losse rails geduldig is en niemand me op de hielen zit, ga ik daar toch op terug kijken. Dank voor de reminder.

Ik ben met het plan van Franky aan de gang gegaan en het lijkt erop dat ik het passend heb gekregen binnen de grenzen die ik mezelf heb opgelegd.
xtrackCAD vind dat er een kleine discrepantie in zit, maar die is in de praktijk op te vangen in de baanlengte.

Hoogte is nog een puntje van aandacht maar dat lijkt oplosbaar.
In de proefopstelling past het en loopt het soepel.

Kleine baan level 2 V9.3.jpg