Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Welke loc is dit? Kunnen we deze rijdend krijgen?

Gestart door Supervisors_NL zondag 11 mei 2025, 09:55:36

Welke loc is dit? Kunnen we deze rijdend krijgen?
Hallo,

Een vriend van onze zoon kwam met een loc aan welke hij uit een erfenis had gekregen.
De loc rijdt niet (op een analoge baan), en de vraag of deze reparabel is.

Ik heb gezocht aan de hand van het bedrijfsnummer en dan kom ik uit op een Märklin 8398 H0.

Nu heb ik de loc geopend en dan zie ik een aantal dingen.
In de loc zit een rood blokje waaraan 1 gele draad is verbonden aan de motr en 2 zwarte draden welke
blijkbaar + en - aanduiding hebben. Deze gaan lijkt mij naar de veldspoel.

Maar, het valt mij ook op dat de loc blijkbaar geen omschakelrelais heeft.
Echter er is wel een sleper aanwezig. (Is dat normaal voor een Hamo?)
Verder is er wel wat onderhoud nodig. Zo ontbreken o.a. de ASB en is een goede schoonmaakbeurt geen overbodige luxe.

Ik heb helaas geen ervaring met HAMO, maar de vraaag is of het de moeite waard is om deze loc weer rijdend te krijgen op een
normale analoge baan (3-rail, wisselstroom).
Als dat mogelijk is wil deze vriend zijn kinderen verblijden met een treinbaantje.

Ik wil hem daar best bij helpen, maar daarvoor heb ik enkele antwoorden nodig op de volgende vragen.
- Is het inderdaad een 8398 H0?
- Is deze loc om te bouwen naar wisselstroom 3-rail analoog?
- Zo ja, wat heb ik dan nodig en hoe moet ik dit dan aansluiten?

Graag tips en advies.
Alvast dank en een fijne dag.
Paul
Re: Welke loc is dit? Kunnen we deze rijdend krijgen?
Het lijkt me de drierailversie van dit model, catalogusnummer 3098.
Er hoort een tender bij.

Het model had oorspronkelijk wel een gewoon omschakelrelais volgens deze onderdelenlijst.
https://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?brand=1&artikelnummer=3098

Mogelijk heeft iemand een elektronisch omschakelbouwsteentje geplaatst. Geen idee of er ook modellen af fabriek met zoiets zijn geleverd.
Het model zal best zijn te herstellen.
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Ik heb hier een Märklin 3098 staan, voor mij gekocht door mijn grootvader begin jaren '70, flink mee gespeeld vroeger, maar wel nog volledig in afleveringstoestand. Als je wilt weten hoe dingen af fabriek zijn afgeleverd, dan kan ik je denk ik wel helpen. Stel gerichte vragen en ik maak foto's voor je.
Wiki Redactie

Dat zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien:

signal-2025-05-11-104456_002.jpeg

signal-2025-05-11-104456_003.jpeg

signal-2025-05-11-104456_004.jpeg

signal-2025-05-11-104456_005.jpeg

signal-2025-05-11-104456_006.jpeg

Het kan zijn dat er één of twee ASB's ontbreken. Ik vond losse verpulverde exemplaren in de doos, maar heb er even niet op gelet of ze er allemaal wel op zaten.
@henkv
Allereerst dank voor de reactie.
Er zit inderdaad een tender bij.
Helaas is er geen doos of iets dergelijks.
Het is oftewel een HAMO Model geweest welke is omgebouwd of een 3098 welke van een omschakelsteentje is voorzien.

Ik heb geen enkele ervaring met een omschakelsteentje en hoe dit werkt.
Daar zal ik me in moeten verdiepen.

@1200Blauw
Dank voor de duidelijke foto's en de reactie.
Het lijkt absoluut dezelfde loc.
Helaas blijkt nergens echt een foto van de binnenkant van de HAMO uitvoering te vinden.
Maar, dat maakt ook niet zoveel uit.
Het lijkt me inderdaad mogelijk om deze loc te herstellen.
Daarvoor ga ik een 2-tal zoekertjes plaatsen op deze site.

Wellicht zou je me nog wel kunnen helpen om aan te geven hoe de bedrading van het omschakelrelais is aangesloten.
Dan lijkt het me niet zo moeilijk om deze loc weer rijdend te krijgen.
Koll geeft aan dat er 2 ASB op zitten op de voorste grote as.
Dus dat is ook niet zo moeilijk

Ik ga nu eerst proberen om het relais en een lichtgeleider te vinden.
Wordt vervolgd,
Groet,
Paul
Citaat van: henkv op zondag 11 mei 2025, 10:11:06Het lijkt me de drierailversie van dit model, catalogusnummer 3098.
Er hoort een tender bij.

Mogelijk heeft iemand een elektronisch omschakelbouwsteentje geplaatst. Geen idee of er ook modellen af fabriek met zoiets zijn geleverd.
Dit is een "oplossing" om met gelijkspanning op drierail te rijden.
Wat het doet is het principe van 2-rail nabootsen op een drierail-baan, met ompolen van de rails.

Wil je terug naar analoog wisselstroom: relais inbouwen en klaar.
Wil je digitaal: decoder inbouwen.
Zoals ik ernaar kijk is het een gewone 3098.

Wil je eerst testen of de lok wel rijdt: neem een trafo van een tweerail DC-baan (elk merk voldoet), rail op de gewone manier aansluiten, lok erop en kijken wat er gebeurt.
Ik heb een schemaatje getekend hoe het zou kunnen zitten; even kijken hoe ik dat upload.

edit, plaatje:
IMG_0358k.JPG

Het rode blokje is een simpele 1A gelijkrichtbrug.
@ikke
Dank je voor de reactie.
Zoals gezegd is het een loc van de vriend van onze zoon.
Hij heeft geen digitale baan, alleen een oude baan uit erfenis. Deze is analoog.
Als ik de loc op mijn baan zet is er zeer kortstondig een puls op de wielen. Dus er zit waarschijnlijk nog wel leven in deze loc.
Ik ben een echter 3-railer en heb dus geen 2-rail trafo o.i.d. Maar ik verwacht deze loc wel weer rijdend te krijgen.
Inmiddels een zoekertje geplaatst voor een relais en een lichtgeleider.
Hopelijk levert dat de onderdelen op waarmee ik verder kan.
Groet,
Paul
Citaat van: ikke op zondag 11 mei 2025, 11:33:28
Citaat van: henkv op zondag 11 mei 2025, 10:11:06Het lijkt me de drierailversie van dit model, catalogusnummer 3098.
Er hoort een tender bij.

Dit is een "oplossing" om met gelijkspanning op drierail te rijden.
Wat het doet is het principe van 2-rail nabootsen op een drierail-baan, met ompolen van de rails.

Wil je terug naar analoog wisselstroom: relais inbouwen en klaar.
Wil je digitaal: decoder inbouwen.
Zoals ik ernaar kijk is het een gewone 3098.

Wil je eerst testen of de lok wel rijdt: neem een trafo van een tweerail DC-baan (elk merk voldoet), rail op de gewone manier aansluiten, lok erop en kijken wat er gebeurt.
Ik heb een schemaatje getekend hoe het zou kunnen zitten; even kijken hoe ik dat upload.

Ben benieuwd. Op gelijkstroom rijden kon door het monteren van twee diodes of door het plaatsen van een permanent magneet in de motor. Dit bouwsteentje herken ik niet voor dat doel. Sowieso herken ik het niet.

@paul, het is geen Hamo. Het is gewoon een Märklinloc voor 3rail. Hamo was de merknaam die Märklin gebruikte voor 2rail-varianten, maar dit is geen 2rail.

Ik zou het bouwsteentje loskoppelen en kijken of je de motor zonder aan de praat krijgt. Er is een kans dat de motor alleen vast zit.
Wiki Redactie

Citaat van: Supervisors_NL op zondag 11 mei 2025, 11:32:33Wellicht zou je me nog wel kunnen helpen om aan te geven hoe de bedrading van het omschakelrelais is aangesloten.
Dan lijkt het me niet zo moeilijk om deze loc weer rijdend te krijgen.
Ik heb een paar foto's voor je gemaakt van de draden die komen vanaf het omschakelrelais. Daartoe heb ik ze vrijgemaakt zodat je de draden goed kunt volgen, dus ze liggen nu anders dan in bedrijfstoestand zou moeten (vergelijk met de eerdere foto's). Ik begin bij het relais. De draden liggen nu boven de opstaande rand waarachter ze normaal gesproken liggen afgeschermd.

signal-2025-05-11-115816_002.jpeg

Vervolgens een stukje naar de voorzijde van de loc. De draden niet aangeraakt tov de vorige foto.

signal-2025-05-11-115816_003.jpeg

Nu weer een stukje naar voren. Andermaal de draden niet aangeraakt. Tikkie onscherp, maar samen met de vorige foto hopelijk duidelijk genoeg.

signal-2025-05-11-115816_004.jpeg

Zo van opzij is natuurlijk niet duidelijk te zien waar de draden naartoe gaan, dus ik heb de loc gekanteld en geprobeerd een duidelijke foto te maken met een telefoon die daar duidelijk ongeschikt voor is:

signal-2025-05-11-115816_005.jpeg

Tot zover de draden die van de bovenzijde van het schakelrelais naar de motorspoel lopen en zo de rijrichting bepalen. De draad die voor de voeding zorgt is daarop niet goed te zien, dus ik heb de voorgaande draden even opgetild zodat je een beter zicht hebt.

signal-2025-05-11-115828_002.jpeg

Vragen? Laat maar weten.

paul,

Mocht het niet lukken, op de beurs in Houten zijn die lichtgeleiders vrij simpel te vinden en die relais waarschijnlijk ook wel, hoewel ik die minder vaak aangeboden zie.
Relais heb ik wel liggen maar zit nu in een onbereikbaar hoekje vanwege een verbouwing. Daarop wachten zal niet wenselijk zijn, schat ik in.

Groeten van Ger.

graag een glaasje wijn

relais en motor heb ik hier van een  oudje 3000 maar kost meer aan verzending naar NL dan je in een 2dehandswinkel zal betalen
Dank iedereen voor de reacties.
Ik wist niet dat deze onderdelen in een 3000 zaten.
Heb zelf nog 2 slopers van dit model liggen.
Dus het gaat helemaal lukken.
Dank nogmaals.
Groet, Paul
Wiki Redactie

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat ervan terechtgekomen is. Komt er nog iets van een verslagje ergens?
Blijkbaar was iemand van mening geweest dat de loc ook op olie zou moeten lopen. (Of hij/zij had aandelen in een oliemaatschappij  :D  :D
De gehele loc ontmanteld en met wasbenzine volledig schoongemaakt, kon het opbouwen weer beginnen.

Nadat de onderdelen waren "geoogst" uit een 3000 sloper, bleek helaas dat het omschakelrelais het niet fatsoenlijk reageerde.
Deze bleef telkens als het ware "plakken".
Het contact bleef aangetrokken, en moest dan handmatig worden verbroken.
Alles geprobeerd om dit te verhelpen, maar helaas zonder resultaat.
Telkens als het relais werd ingeschakeld, viel deze niet meer terug.
Maar, ik had 2 slopers. Dus geen nood, dacht ik.
Helaas bleek het 2e relais helemaal niet te functioneren.
Doormeten van de spoel gaf een oneindige weerstand. Dus een draadbreuk.
Vervolgens dan maar in de auto naar mijn treindealer. Aldaar een relais en ook een lichtgeleider "gescoord".

Deze vervolgens ook in de loc gebouwd en gezet. Nog enkele onderdelen, zoals bandjes en sleper vernieuwd, en daarna op de testrail.
En, jawel. De loc functioneert weer als een zonnetje.
Hij schakelt weer netjes en loopt weer prima.

De vriend van onze zoon kan deze loc weer komen halen en daarmee zijn kinderen verblijden.

Daarom aan ieder dank voor de hulp, ondersteuning, tips, enz.
Dit heeft er voor gezorgd dat deze loc weer zijn rondjes gaat rijden.

Groet, Paul
Wiki Redactie

Hartstikke mooi dat het allemaal gelukt is :) :thumbup:
Jammer dat je eigen onderdelen kennelijk de geest gegeven hadden (geprobeerd het veertje opnieuw te stellen neem ik aan?), maar uiteindelijk is het allemaal op de pootjes terechtgekomen. Ik zie dat je op de tender òòk het (nep) toplicht kwijt bent, net als ik. Dat is kennelijk, en begrijpelijk, een veelvoorkomend euvel.
Leuk dat er weer kinderen mee spelen. Daar is 'ie oorspronkelijk voor bedoeld.
 @citaat "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)
 @citaat
Ach, hoewel de jaren inmiddels steeds meer zichtbaar worden, menig grijs haartje is inmiddels al naar boven gekomen ;) , heb ik nog geen zin om het
treintjes spelen te stoppen.
Het is voor mij nog steeds een een leuke vorm van ontspanning, en als techneut kan ik ook daar mijn hart ophalen.
Hoewel ik zeker een stuk kennis ontbeer, probeer ik er toch alsnog uit te komen.
En, zeker ook door dit forum, lukt dat meestal wel.
Zo blijven we lekker bezig.
Dank allen.