Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Digitale Märklin Besturing
| | |-+  Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder  (gelezen 4834 keer)

KNed

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • www.nederlof.net
Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Gepost op: zaterdag 07 juni 2008, 19:58:46 »

In plaats van het beantwoorden van een Central Station vraag ga ik er nu zelf een stellen  :wink:

Ik heb namelijk mijn eerste stapjes gezet op het gebied van bezetmelding en wisseldecoders.
Ik heb daarvoor een Viessmann 5217 bezetmelder gekocht en deze aangesloten op de S88 bus van het Central Station.
Vervolgens de bezetmelder toegevoegd en als ik dan een verbindinkje leg tussen poort 1 en de massa zie ik netjes het vierkantje zwart worden.
Tot zover dus geen problemen!!

Volgens de handleiding hoef je alleen maar de kabel aan te sluiten op een stukje onderbroken rail. Ik heb daarvoor de Märklin contact rail gebruikt (nr 5106, ja, ik rij M-rail).
Het lukt mij echter niet om het zo aan de praat te krijgen! Als ik een wagonnetje contact laat maken met de rail dan gebeurd er niets.
Zelfs als ik het stekkertje tegen een ander stuk rail hou (waar dus gewoon spanning op staat) dan zie ik geen vierkantje...

Ben ik iets vergeten?? In de handleiding staat niets over dat je nog ergens massa aan moet sluiten ofzo??

Wie o wie weet raad?

Koen
Gelogd
H0: Periode: 1980-nu, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Freak

  • Gast
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 07 juni 2008, 20:05:29 »

Heb je de massa van de S88-encoder ook doorverbonden met de massa van de rails ?.

Mvg,
Peter
Gelogd

wissels

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 07 juni 2008, 20:29:46 »

Hallo Koen,

de bezetmelder geeft pas het signaal door aan het Central Station als er een verandering in een bezetmelding plaats vindt, dus even wagonnetje er af halen en weer terug plaatsen,

met vriendelijke groet,

Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

minirailz

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 07 juni 2008, 20:32:28 »

Hallo Koen,

de bezetmelder geeft pas het signaal door aan het Central Station als er een verandering in een bezetmelding plaats vindt, dus even wagonnetje er af halen en weer terug plaatsen,

met vriendelijke groet,

Walter
Misschien is de rail niet goed geisoleerd...

Dennis
Gelogd
Trein voor Rotterdam Eindhoven en Maastricht.
Trein gaat niet verder, einde van dit gedicht. André van Duin

wissels

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 07 juni 2008, 20:36:25 »

Dennis,

grappig dat is juist de bedoeling van de contactrails, dat deze wel geisoleerd zijn, bovendien ken ik de leverancier van deze rails,

met vriendelijke groet,

Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

minirailz

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 07 juni 2008, 20:39:30 »

Dennis,

grappig dat is juist de bedoeling van de contactrails, dat deze wel geisoleerd zijn, bovendien ken ik de leverancier van deze rails,

met vriendelijke groet,

Walter
ja dat weet ik.
maar als deze juist niet geisoleerd zijn dan blijft het signaal continu 1.
en veranderd er dus niks.
Dat was mijn bedoeling.

Dennis
Gelogd
Trein voor Rotterdam Eindhoven en Maastricht.
Trein gaat niet verder, einde van dit gedicht. André van Duin

KNed

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • www.nederlof.net
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 07 juni 2008, 23:30:02 »

Heb je de massa van de S88-encoder ook doorverbonden met de massa van de rails ?.

Nee, moet dat? Staat niet in de handleiding...

de bezetmelder geeft pas het signaal door aan het Central Station als er een verandering in een bezetmelding plaats vindt, dus even wagonnetje er af halen en weer terug plaatsen,

Dat maakt allemaal niet uit. Ik heb zelfs een draadje tussen aansluiting 1 van de bezetmelding tegen een ander stuk railstaaf (dus niet de contactrail) aangehouden, dat maakt helemaal niet uit, ook niet als je de draad dan weer van de railstaaf afhaald.

Misschien is de rail niet goed geisoleerd...

Het zijn inderdaad goede contactrails (die Walter inderdaad geleverd heeft :) ). Ik heb zelfs voor de test de beste exemplaren eruit gehaald.


Ik denk dat de tip van Peter de belangrijkste is, moet je inderdaad de massa van de bezetmelder met de rails verbinden? Ik heb dat in de handleiding niet gelezen.
Daar staat alleen een voorbeeld in van reed-contacten die je op de massa aan moet sluiten. Verder komt de massa aansluiting volgens mij niet aan bod.

Koen
Gelogd
H0: Periode: 1980-nu, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Freak

  • Gast
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 07 juni 2008, 23:38:09 »

Ik denk dat de tip van Peter de belangrijkste is, moet je inderdaad de massa van de bezetmelder met de rails verbinden? Ik heb dat in de handleiding niet gelezen.
Daar staat alleen een voorbeeld in van reed-contacten die je op de massa aan moet sluiten. Verder komt de massa aansluiting volgens mij niet aan bod.
In de handleiding van zowel de CS als ECoS staat dat vermeld. De CS en ECoS zijn wat aansluitingen betreft gelijk aan elkaar.
De S88-bus is namelijk galvanisch gescheiden van het systeem.

Mvg,
Peter
Gelogd

madmenno

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • - Vereniging Spoorgroep Zwitserland -
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 07 juni 2008, 23:43:09 »

Ik denk dat de tip van Peter de belangrijkste is, moet je inderdaad de massa van de bezetmelder met de rails verbinden? Ik heb dat in de handleiding niet gelezen.
Daar staat alleen een voorbeeld in van reed-contacten die je op de massa aan moet sluiten. Verder komt de massa aansluiting volgens mij niet aan bod.
In de handleiding van zowel de CS als ECoS staat dat vermeld. De CS en ECoS zijn wat aansluitingen betreft gelijk aan elkaar.
De S88-bus is namelijk galvanisch gescheiden van het systeem.

Mvg,
Peter


Ik had een aantal maanden geleden precies hetzelfde probleem. Door de tip die Peter mij destijds ook gaf werkt het nu allemaal perfect. Gewoon even de massa van de 5217 met de massa van de rails verbinden dus.

Groetjes,
Menno
Gelogd

KNed

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • www.nederlof.net
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #9 Gepost op: maandag 09 juni 2008, 16:56:11 »

Het stond inderdaad in de handleiding van het CS. Had daar wel het deel gelezen over het configureren van s88 bezetmelders maar niet het stukje van het aansluiten wat voorin staat  :?

Heb het inmiddels uitgeprobeerd en het werkt perfect!

Ik ga het CS steeds leuker vinden!!

Koen
Gelogd
H0: Periode: 1980-nu, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Freak

  • Gast
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #10 Gepost op: maandag 09 juni 2008, 17:07:44 »

Hallo Koen,

Je had ook deze vraag gesteld op BNLS.

Hierbij kreeg je ook het volgende antwoord.
Citaat
Alleen van de eerste module en dus enkel van de eerste, de rest dus niet.
Dan werkt het.
Dit antwoord klopt niet je kan het ook best op een andere S88 aansluiten.
Sterker nog ook zal dat nodig zijn indien je gebruik gaat maken van boosters. Dat geldt zowel de CS als ECoS daar deze nagenoeg hetzelfde zijn.

Mvg,
Peter
Gelogd

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 10 juni 2008, 00:15:22 »

Hallo Koen,

Je had ook deze vraag gesteld op BNLS.

Hierbij kreeg je ook het volgende antwoord.
Citaat
Alleen van de eerste module en dus enkel van de eerste, de rest dus niet.
Dan werkt het.
Dit antwoord klopt niet je kan het ook best op een andere S88 aansluiten.
Sterker nog ook zal dat nodig zijn indien je gebruik gaat maken van boosters. Dat geldt zowel de CS als ECoS daar deze nagenoeg hetzelfde zijn.

Mvg,
Peter


Ook dit antwoord klopt niet, bij het gebruik van boosters wordt alleen de middenleider geisoleerd en zal de railbedding in dit gaval van metaal, gewoon ononderbroken blijven door lopen. Dus het aansluiten van  een S88 in het booster gedeelte aan de massa, is niet nodig.
Het is denk ik duidelijk dat er in de handleiding staat, dat er maar één s88 module verbonden moet worden met de massa van de rails. Lijkt me ook handiger als je daar gelijk de eerste module voor gebruikt.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 14 juni 2008, 21:24:04 door wissels »
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

Freak

  • Gast
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 10 juni 2008, 00:38:09 »

Wim R,

Lees je bericht nog eens goed wat daar staat en lees de handleidingen nog eens verder goed door.

In een eerder bericht op dat zelfde forum schreef je zelfs dat de massa aansluiting van de S88 NOOIT verbonden mag zijn met de MASSA (commonground) van de rails, doe je dit wel dat gaat het gegarandeerd fout.


Mvg,
Peter
Gelogd

Freak

  • Gast
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 11 juni 2008, 20:18:34 »

Wim,

Bij mij ligt er zelfs geen aparte draad naar de van de S88 naar de rail(bedding) en toch werkt het.

Mvg,
Peter
« Laatst bewerkt op: zaterdag 14 juni 2008, 21:24:40 door wissels »
Gelogd

papegaaij

  • Gast
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 12 juni 2008, 21:38:56 »

Kan iemand nou vertellen hoe het precies zit met meerdere S88 modules? Wij gebruiken de module van Litfinski. Ook die heeft een massa aansluiting. In de documentatie van de module is het niet echt duidelijk of je die nou wel of niet moet aansluiten. In de handleiding van het CS staat dat je hem van de 1e moet aansluiten, maar daar staat volgensmij ook in dat 1 draad naar de rails genoeg is. Ik was altijd in de veronderstelling dat massa massa is, en het dus geen kwaad kan om verschillende massa's op elkaar aan te sluiten. Hier hebben we ook de massa van 2 transformatoren op elkaar aangesloten, en dat gaat prima. Ik denk zelf dat de massa wel aangesloten moet worden, dat 1 aansluiting voldoende is, maar dat meerdere aansluitingen betrouwbaarder is, en zeker geen kwaad kan.

Groeten,
Emond
Gelogd

madmenno

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • - Vereniging Spoorgroep Zwitserland -
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 12 juni 2008, 21:44:55 »

Emond,

Ik heb zelf een ECoS, in principe gelijk aan de CS. Ik gebruik Viessmann 5217 S88 terugmelddecoders en heb gewoon alle massa's van de S88's doorverbonden en aan de massa van de rails verbonden. Dit werkt prima, dus het zal zo wel goed zijn.

Groetjes,
Menno
Gelogd

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 12 juni 2008, 21:48:14 »

Gewoon doen wat er in de handleiding staat, en niet denken dat wat je doet geen kwaad kan, anders had het er wel op die manier ingestaan.
Dus 1 aansluiting.
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

madmenno

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • - Vereniging Spoorgroep Zwitserland -
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 13 juni 2008, 10:45:13 »

Ik heb gisteren een Viessmann 5217 opengeschroefd en daaruit blijkt dat beide massabussen zijn doorverbonden samen met de ground van de s88 kabel. Aangezien alle massa's dus doorverbonden zijn, maakt het dus blijkbaar niet uit hoeveel kabels je trekt vanaf de s88's naar de railmassa en vanaf welke s88 je deze dan trekt als je besluit maar één kabel te gebruiken.

Om even duidelijke te zijn. Hiermee wil ik geen discussie uitlokken of iemand voor het hoofd stoten. Dit zijn blijkbaar de feiten..... (iig bij Viessmann 5217's)

Groetjes,
Menno

@ Sprinter, handleidingen van de fabrikant zijn ook niet onfeilbaar ;)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 13 juni 2008, 11:26:05 door madmenno »
Gelogd

KNed

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • www.nederlof.net
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 13 juni 2008, 10:49:25 »

Had ik inderdaad ook gezien bij mijn bezetmelder (van Conrad, voordeel is dat je die niet open hoeft te schroeven :D )

Koen
Gelogd
H0: Periode: 1980-nu, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

papegaaij

  • Gast
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 13 juni 2008, 13:13:48 »

Zo'n vermoeden had ik zelf ook al. In dat geval denk ik dat de terugmelding betrouwbaarder wordt als alle modules aangesloten zijn. Net zoals je de rails ook om de 2 meter aansluit, kun je dit waarschijnlijk ook beter doen met de S88 bus. In mijn geval is die bus met 5 meter duidelijk langer dan 2 meter.

Emond
Gelogd

Freak

  • Gast
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 13 juni 2008, 14:50:27 »

Zoals ik al eerder berichtte maakt het niet uit of je er maar 1 of meerdere aansluit. Zelfs werkt het goed al zou je de tweede of derde op de railmassa aansluiten.
De vraag is ook al eens bij ESU gesteld en hadden dat ook bevestigd.
Ook de mensen die een CS of ECoS hebben zullen dat in de praktijk ondervonden hebben.

Mvg,
Peter
Gelogd

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 13 juni 2008, 16:10:53 »

Waar het omgaat is dat je 1 s88 module aansluit op de rail massa, en binnen de s88 zijn de twee massa aansluitingen met elkaar verbonden, dus 1 module aansluiten, de andere uit of in de keten niet. Ook maakt het niet uit of je de tiende of de vijfde module daarvoor neemt, maar het meest logische is om gewoon de eerste te pakken.
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

wissels

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 13 juni 2008, 19:38:29 »

hallo Allen,

ik heb er 1 massa aansluiting van de S88 verbonden met mijn treinbaan dat funktioneert prima met 6 S88 (klonen) aan het CS, ik zal bij de laatste melder hetzelfde doen maar ik verwacht geen verschil, en zo ja dan zal ik hier melding van maken.

met vriendelijke groet,

Walter
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 05 juli 2008, 23:54:09 »

Één melder aan de massa van de rails is genoeg, als je mijn testrapport over de Raptor leest, lees je dat ik dat ook niet gedaan had, zodat er niets werkte.

Reden, de S88 bus levert 5 Volt spanning en dus ook een beetje stroom, deze stroom moet ook weer terug naar de S88 bus en dat kan alleen via de massa van de rails en dus moet er een verbinding zijn.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.038 seconden met 23 queries.