Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

CS3 plus defect ?

Gestart door marcbosquet zaterdag 10 mei 2025, 15:48:01

CS3 plus defect ?

CS3 plus defect ?
Kocht mij onlangs de Metropolitan Express Trein
Installatie zonder problemen
Dag nadien lijkt de baan gek te worden
- alles klikt aan en af
- er wordt een decoder uitgelezen terwijl er geen nieuwe is
- treinen vertrekken op volle snelheid zonder dat ze jan kan controleren
- seinen en wissels kunnen niet bediend worden
Aangezien de installatie van de nieuwe trein de laatste verandering was, heb ik ze via lokd bearbeiten gewist
- de CS 3  viermaal afgesloten en terug opgestart.
- backup herinstalleren ; geen resultaat
Wanneer ik de CS Plus op een tailstuk installeer gaat de controle van de lok normaal
De boosters werken normaal Geen kortsluiting op de  baan
Heeft iemand een idee ?
Re: CS3 plus defect ?

Bijkomende informatie

Terug naar CS 4 en nu geen probleem

Hou jullie op de hoogte

Stomme vraag: het is nu 25 graden op mijn trein kamer.

CC3 heeft geen ventilator.

Een mens begint spoken te zien

Mark

Terug naar CS4, is die al leverbaar dan?

Ik vermoed dat de topic starter de CS2 bedoelt.

Ik zou om te beginnen een ovaaltje maken met de CS3 plus en de Metropolitan Express Trein erop, en dan kijken wat er gebeurt!

Je hele verhaal klinkt alsof er data word verminkt, dat kan zo veel verschillende oorzaken hebben!

CS 3 Ik bedoel software 2.4.1 update. Ik heb de software 2.5.2 eraf gegooid
Had al een eerste keer problemen met een overbelasting melding op één van de boosters.
Dat probleem lijkt opgelost.
Ik kijk morgen nog eens alles na.

Heb alvast mijn CS3 op een grilletje gezet zodat er ook lucht aan kan langs onder. Ik blijf zoeken Op het Internet wordt een dergelijk probleem wel besproken Overhitten kan maar lijkt onwaarschijnlijk Daar spreekt men van een probleem t.h.v  de outputhalfgeleiders op het moederbord
Een andere loste het op door de track output van de CS3 niet meer te gebruiken en tevervangen door een booster

Ik zoek elke dag verder en hou jullie op de hoogte

:offtopic:

Today I did some testing of the CS3 using its programming track output to power my outdoor layout as suggested by Jean. I was only able to use two single motor LGB locos due to the limited current, 1.5A, available at the programming track output. When both locos were running at moderate speed with lights on the current draw varied between 1.1 and 1.3 amps at 19V. Power was supplied by a 60065 PS. I operated this way for about 2 hours checking locomotive and turnout response to CS3 commands. All functioned as expected the entire time. The CS3's internal booster indicated a maximum temperature of about 47ºC .

I then switched the layout to the track power output. Within about 10 minutes of loco running the loss of control issue reared its head. I had just halted one of the locos. I attempted to restart it and it failed to move. Then, I tried turning off its lights. It did not respond, the lights remained on. I attempted to operate some turnouts. Again, none responded. The running loco continued to run even after its controller was dialed back to zero. I also noted that the booster temperature began to rise reaching a maximum of almost 59ºC before I activated STOP killing power to the layout. The indicated current output never rose above 1.5A throughout.

I immediately switched back to programming track power to check if that output was similarly affected. It was not. Everything still worked fine and responded properly to CS3 commands using programming track power.

I swapped back to the track power output a second time. The CS3 was still unable to issue commands to locos or turnouts when the layout was connected to Track Power.

I continued to swap back and forth another couple of times just to verify what I had observed.
Heb dit opgepikt

I ended using programming track power for about another hour periodically checking loco and turnout response. It was normal. Also, the booster temperature came back down below 50ºC before I quit.

Based on today's observations and the fact the the CS3 operates normally when using an external 60175 booster, I can only conclude there is a fault in the internal Track Power circuitry of my CS3. Also, overheating of the internal booster was not the cause of the fault but rather a result of the fault.

samen staan we sterker

So...back to Goppingen...

beste Wim. CS3 kapot Je hebt gelijk. Nu het dilemma ; nieuw of duur herstel Nieuw heeft een garantie.
Heb alles geprobeerd

Hoe oud is hij? In Nederland gekocht? Dan terug naar de winkel. Je hebt in Nederland een iets andere garantie dan de rest van de EU. Namelijk op basis van gebruik en verwachtte levensduur. En de winkelier in Nederland is verantwoordelijk voor de afhandeling.

5 jaar en heb hem in België gekocht
Heb vandaag de CS3 opgestart nadat ik alle boosters en de terugmelding had losgekoppeld
Geen probleem
Daarna alles terug aangeschakeld Weer geen probleem
De problemen beginnen na een 5 tot 10 minuten

Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Begin eens met Märklin te schrijven. Direct in Duitsland, niet de vertegenwoordigers van Märklin in België. Beschrijf je problemen en wacht af. Wellicht laat het zich makkelijk repareren.

MarklinCS3+/ Itrain /DR5000-YD7001-YD7010-Arcomora

een vraag, CS gekocht in België, en woon je ook in België,
guy

Follow up

Eindelijk zijn al mijn problemen opgelost
- Nieuwe CS 3 uitgetest
- Uiteindelijk heb ik gevonden dat één van de die Terminals stuk was
Heb die in de vuilbak gezwierd
Alles draait nu perfect
De oude CS3 heeft blijkbaar de eindtrap naar de terminals opgestookt.

Besluit
Kijk eerst de Terminals na
want die kunnen stuk gaan
Het zou helpen als de software zou toelaten om defecte componenten te herkenen en aan te geven.
Ik ben geen informaticus Maar mijn trein hobby kan in niet missen sinds de dag mijn oom of nonkel aan mijn 12 jaar een Marklin trein als geschenk gaf Ben er nu 75 en ben mijn oom zaliger eeuwig dankbaar.

Om verwarring te vermijden De oude CS 3 was wel degelijk ook stuk.
Mijn vrouw heeft mijn zondagsgeld geschorst voor twee maanden.  :P  :O