Nieuws:

Meer dan 250 wagons verkocht!!. Bestel hem ook in de Stichting 3rail Shop nu onze 20 jaar Stichting 3rail wagon! Lees de aankondiging en praat mee!!

Marklin BR85 37098-2 supereren/pimpen/detailleren

Gestart door JurreDB vrijdag 09 mei 2025, 10:57:33

Marklin BR85 37098-2 supereren/pimpen/detailleren
Hallo leden,

Gisteren heb ik deze BR85 (37098-2) binnen gekregen. Helaas zijn de Märklin mallen redelijk op leeftijd en valt een Roco model met dezelfde functies buiten mijn budget. Dus gisteren en vandaag heb ik deze lok onder de loep genomen, om hem mooier en moderner te maken!

Wat ik tot nu toe heb gedaan en welke foto's je kunt verwachten:
elektriciteitskasten geel gemaakt
nieuw kolenbed
verven van de assen
extra details
Hopelijk kunnen andere forumleden technieken leren of tips geven zodat we allemaal wat kunnen leren.

(De aanpassing zijn niet precies overeenkomstig zoals deze op de echte lok waren, maar eerder mijn eigen voorkeur.)

De eerste stap was het aanbrengen van gele lak op de electriciteitskasten met Revell Lufthansa-Geel (36 310). Dit werd aangebracht met een kleine sateprikker om precies de verf aan te kunnen brengen.
Re: Marklin BR85 37098-2 supereren/pimpen/detailleren
Vervolgens werd een kolenbed aangebracht. Vanuit Marklin was deze niet al te slecht, maar het kon beter. De fabrikant van de kolen was mij onbekend, maar ik heb ze met een hamer kleiner geslagen. Daarna is het met verdunde houtlijm (50/50) vastgezet. Toen dit droog was, heb ik met zwarte verf de kolen aangetipt.
De wielen op oudere locomotieven hebben te veel staal zichtbaar. Niet alleen is dit onrealistisch, maar het laat ook echt de leeftijd van de lok zien. Met Revell Vuurrood Email (31) breng ik met dezelfde sateprikker een laagje rode verf aan. Eventuele overschotten worden weggehaald met een wattenstaafje en wat alcohol. Ik heb dit al met meerdere locomotieven gedaan, en geen problemen ondervonden met rijeigenschappen of schoonmaken.
Deze leiding werd in bedrijf vaak geïsoleerd om warmte binnen te houden (Zie foto 4, met dank aan H. Schambach). Ik wikkel wat dik draad om dit stukje leiding en zet het langs de hele lengte vast met secondelijm, terwijl ik beide kanten van het draad strak blijf trekken (totdat de lijm droog is). Om van het glanzende effect van de secondelijm af te komen, is de leiding behandeld met zwarte verf. Tevens is de fluit ook met een mengelmoes van bruine en gele verf voorzien.
De traptreden voor en de luchtslagen zijn ook voorzien van een kleurtje (zoals in bedrijf). Misschien dat ik ooit de NEM-schacht verwijder en luchtslangen er op zet, maar voor nu behoud ik de kortkoppeling.
De traptreden zijn normaal zwart op deze lok. Maar op een spoor 1 voorbeeld zag ik de trein voorbij komen met grijze treden. Ik vond dit er erg goed uit zien, en geeft wat kleur aan de dominerende / 'saaie' zwart-rood kleurstelling. Dit is aangebracht met een klein kwastje. Alles wat 'buiten de lijntjes' was, is afgeschraapt met een klein prikkertje.
Het kolenbed is in deze foto's geverfd en de lok is 'klaar'. Ik zit te kijken naar mogelijkheden om de lampen aan te passen met verf zodat deze wat realistischer ogen, maar ik weet niet of ik dat op die schaal kan. Tips of suggesties wat ik kan doen aan de lampen worden gewaardeerd!
Dat was voor nu dit draadje. Al en al ziet deze lok er een stuk jonger en mooier uit!
 B) Gisteren binnen en vandaag al helemaal top opgepimt, erg netjes gedaan. :thumbup:
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: JurreDB op vrijdag 09 mei 2025, 11:16:47Maar op een spoor 1 voorbeeld zag ik de trein voorbij komen met grijze treden.
Is dat niet gewoon een laagje grondverf geweest en dat ze bij de volgende binnenkomst zwart of rood hebben geverfd?

Leuk gesuperd Jurre, ketel glimt nog wel erg. Maar dat kan ook door de regen komen. :D
Hallo Kappa,

Bedankt! Het spoor 1 voorbeeld was van becasse weathering en volgens mij al helemaal af. Helaas heeft iemand de trein iets behandeld met vernis, want achter de details is hij wel mooi matte  :| . Misschien dat ik hem ooit behandel, maar ik zie het niet zitten om de hele kap te spuiten. Is daar een makkelijk poedertje voor ofzo?

Groet,
Jurre

BLIJ dat ik analoog RIJ

Gewoon op je baan laten staan en rijden, verstoft vanzelf ;) .
En anders doet een kwastje matte lak (humbrol etc) ook wonderen.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: JurreDB op zaterdag 10 mei 2025, 06:20:09Helaas heeft iemand de trein iets behandeld met vernis
Bedoel je dat de vorige eigenaar er vernis op heeft aangebracht?
Ja, de vorige eigenaar
Check ook de tandwiel overbrenging motor op de tandwielen van de vijf assen en kijk of er geen slijtage daar is. Bij onze vereniging Marklin club br 85 was dat wel het geval. Maar dat was een wat oudere br 85.