Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Brawa BR 425 - DB Regio - Hbf Aachen

Gestart door LibertyCity woensdag 07 mei 2025, 16:20:13

Brawa BR 425 - DB Regio - Hbf Aachen
Vorige week heb ik de Brawa BR 425 ontvangen. Het exterieur is echt mooi te noemen. Opdrukken zijn prima, de techniek op het dak ziet er goed uit, ook met wat opdrukken voor detail.

Het interieur is niet mooi. De motor is goed zichtbaar en de draden idem. Verder is het interieur echt benedenmaats eigenlijk. Dat had echt veel beter gekund en gemogen voor dat geld.

Het allergrootste probleem zijn de rij-eigenschappen. De trein komt amper de helling van mijn klimspiraal omhoog (Marklin C-rails, R3-bocht, helling 2,76%). De voorste (aangedreven) assen beschikken over antislip-bandjes. Dat is een zware teleurstelling. Ik heb inmiddels contact gelegd met de leverancier en ben in afwachting van reactie.
Re: Brawa BR 425 - DB Regio - Hbf Aachen
Ben wel benieuwd wat je van de leverancier verwacht. Gewoon terugnemen?
De vraag is, ligt het aan deze trein of hebben alle modellen dit probleem.

Juridisch gezien zijn er een aantal opties waaronder herstel of inderdaad ding terugsturen en geld terug. Dat zou ik zonde vinden want volgens mij is er op dit moment geen BR 425 van andere merken te koop.
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Heeft ie in beide richtingen problemen met de klim?
Ja, beide richtingen. Met het motordeel voorop gaat het wel iets beter maar je merkt duidelijk dat die er moeite mee heeft. Dat is op termijn slecht voor de motor en ook niet de bedoeling lijkt mij.
Slippen de aandrijfwielen op de helling?

Willy
Korte update. De trein gaat retour afzender. Alleen dan komt het volgende probleem kijken. Hoe krijg je de stekkers los tussen de twee delen? De handleiding is hierin zeer onduidelijk. Iemand ervaring hiermee?

Nog een afbeelding van de handleiding ter verduidelijking.
Opgelost! De stekker zat aan de andere kant. Ik ben blij dat ik geen kracht heb gezet om de eerder vermeende stekker los te halen.

Bij het in de doos doen merkte ik op dat de trein erg zwaar is in vergelijking met andere treinen. Dit verklaart mogelijk ook de reden waarom deze niet de helling op komt en dus retour moet. Ik had gehoopt dat er een zwaardere motor in kon maar dat wordt niet aangeboden door de winkelier. Misschien is dat ook geen oplossing. Enfin, met pijn in mijn hart gaat deze trein retour. Het is met name qua exterieur een hele mooie trein.

Helaas is het moderne Brawa meer geschikt voor vitrines, dan voor rijden. Ik zelf heb 4 Brawa locomotieven waarvan 1 een treinstel is. Allemaal 2e hands gekocht voor 100 tot 120 euro.
En toch heb ik er een behoorlijke nasmaak aan overgehouden. Ik heb verschillende reviews op YT gezien waaronder die van MMC-moba. En bij geen enkele zijn er problemen op de helling.

Ik heb uitvoerig gemeten en gerekend om uit te sluiten dat mijn helling toch te stijl zou zijn. Dat is expliciet niet het geval. 2,8% afgerond naar boven in een R3 bocht.

Elke andere trein rijdt zonder moeite naar boven.

Anno 2025 neemt de webshop ook niet de moeite om te testen en eventueel te repareren. Nee, je krijgt je poen terug en klaar. Model is uitverkocht dus of er ooit nog een BR 425 komt is maar de vraag.
Waren dat 2 rail testen of 3 rail testen. Want er kan echt flink verschil inzitten zowel qua 2 rail als 3 rail lok. Ook kunnen er problemen zijn met de assen en de asafstand. Een ander probleem is productie is Verweggistan. Ik zelf heb 3 Brawa stoomlocomotieven en ik weet zeker dat 2 waarschijnlijk beroerd zijn op hellingen.
3-rail. Ik heb er specifiek op gelet bij het kijken van reviews.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Als de wielen slippen, zegt dat niks over de motor, maar meer over de adhesie van de treinstel.
Hoeveel aangedreven draaistellen heeft dit treinstel en hoeveel antislipbandjes?
Voorste draaistel heeft 4 anti-slipbanden. De voorste stellen zijn aangedreven.

Een reviewer merkte op dat het een vrij zware trein was, meer dan 900 gram dacht ik.

Maar dat verklaart niet waarom de trein bij de ene wel een helling van 4% op kan en bij mij bij nog geen 3% niet. Doet voor mij niet meer ter zake helaas. Zoals ik al schreef hou ik er een nasmaak aan over.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: LibertyCity op dinsdag 10 juni 2025, 22:43:15De voorste stellen zijn aangedreven.
Bedoel je de twee draaistellen van één kopbak? Al heeft het stel wel jacobsdraaistellen waarvan ik me afvraag of deze zijn aangedreven.
Ik neem aan dat die bak dan ook het meeste gewicht heeft, om voldoende tractie te kunnen leveren?
Het gaat dus over een 4-delig treinstel met Jacobsdraaistellen. Nog steeds nieuw verkrijgbaar, de AC-variant is geen "koopje", dik boven de €500. Heel vervelend als dat onvolkomenheden heeft. Begreep dat de uitvoering op zich al wat tekortkomingen heeft. Voor dat geld mag je wel iets verwachten. Kijk van een Lima of Jouef decennia geleden wisten de kenners het wel, maar de prijs was er ook naar. Zou deze terugsturen. Jammer zo'n teleurstellende ervaring.