Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

12 Volt ledstrip in Wagons via weerstanden of spanningsregelaar aansluiten?

Gestart door Supervisors_NL zondag 27 april 2025, 14:49:42

12 Volt ledstrip in Wagons via weerstanden of spanningsregelaar aansluiten?
Hallo

Voor mijn ombouwproject van een loc met 3 wagons wil ik gebruik maken van 12 volt ledstrips (rol).
Ik heb inmiddels verschillende draadjes gelezen op dit forum maar toch kom ik er helaas niet uit.
Allereerst de specs van de strips:

De strips hebben een voedingsspaning van 12 VDC (Iedere 3 leds)
LED Quantity: 60leds/1m
Output power: 3.6W/m
Led Color: Yellow

De ledstrip is per 3 leds deelbaar (deze leds staan in serie geschakeld):

De bedoeling is het volgende:
In de motorwagen moeten 3 leds worden geplaatst.
In de volgende 2 wagons telkens 2x3 stuks (parallel geschakeld aan elkaar)

De voeding geschiedt vanaf een ESU Lockpilot via de de functie F1
De motorwagen en verschillende wagons worden aan elkaar gekoppeld via Viessmann 5048 stroomvoerende koppelingen.

Nu moet de motorwagen alleen, maar ook met 1 of met 2 wagons kunnen rijden, zonder dat de binnenverlichting hiervan hinder heeft.
Vandaar de vraag wat de beste oplossing is:
Is dat:
Een voorschakelweerstand in de motorwagen bouwen voor de gehele stam? En zo ja welke waarde dan?
Iedere wagon apart voorzien van een voorschakelweerstand, en zo ja welke waarde dan?
Een spanningsregelaar (bijv. 7812) in de motorwagen bouwen voor de gehele stam? En, kan dat dan worden gestuurd via de ESU Lockpilot?
Iedere wagon apart voorzien van een spanningsregelaar (7812) en dan de standaard + en F1 via de stroomvoerende koppelingen doorleiden?

Ik begrijp dat de belasting er voor zorgt dat alle leds niet altijd op dezelfde sterkte zullen branden, maar ik ben benieuwd wat jullie advies is.
Dit met name ook wat het beste is voor de digitale opties en stroomverbruik van de baan.

Jullie reacties zijn van harte welkom.
Alvast dank,
Groet,
Paul

Re: 12 Volt ledstrip in Wagons via weerstanden of spanningsregelaar aansluiten?
Een voorschakelweerstand voor de hele stam zou ik niet nemen; dan brandt de verlichting veel feller als er geen wagons aan de motorwagen hangen; als je met een spanningsregelaar werkt is eentje voor de hele stam wel voldoende zou ik denken.

Het voordeel van een voorschakelweerstand is dat je de verlichting nog verder kunt dimmen via de lokpilot; het voordeel van een spanningsregelaar is dat de verlichting onafhankelijk van de baanspanning is...

Het stroomverbruik (en warmteproductie in de weerstanden of spanningsregelaar) zal hetzelfde zijn met een lineaire spanningsregelaar en met een weerstand; als je een schakelende spanningsregelaar neemt (zoals bv. deze) zullen stroomverbruik en warmteproductie lager zijn.

Waar je ook nog op moet letten is hoe veel licht je wilt: op 12V geven de ledstrips misschien al te veel licht om mooi te zijn => dan is het nuttig een regelbare spanningsregelaar te hebben of een grotere voorschakelweerstand te nemen. Je kunt ook de weerstand zo kiezen dat er 12V op de ledstrip komt, en dan de dimming functie van de lokpilot gebruiken om een aangename lichtsterkte in te stellen...
Ik zat net de bedenken dat de lokpilot de min schakelt => waarschijnlijk (maar niet zelf uitgebrobeerd) kun je een spanningsregelaar aansluiten op de + (met de - van de spanningsregelaar aan de vaste - van de lokpilot, niet aan F1), en de ledstrips dan tussen de uitgang van de spanningsregelaar en F1 zetten. Zo heb je alle voordelen samen: geen warmteproductie, 2/3 van het stroomverbruik t.o.v. een weerstandenoplossing en baanspanningsonafhankelijkheid maar toch nog de mogelijkheid om met PWM te dimmen (en de lichtsterkte dus gewoon op de lokpilot in te stellen).
waarom ga je een locpilot gebruiken en geen FX decoder voor de stam wagons ? Op de locpilot zal je op de motorklemmen een weerstand moeten aansluiten van 150 ohm 3W om die te kunnen deftig programmeren.
Beste bellejt,
Dank alvast voor je reactie.

Het gaat om het volgende verhaal:
De loc is een blokkendoos van Roco, daarin zit een ESU Lockpilot.
Ik wil via stroomvoerende koppelingen de aansluiting van de + en F1 doorvoeren naar de volgende wagons, om zo de binnenverlichting in de wagons via ledstrips te laten branden.

De ledstrip in de wagons worden dan gevoed via de plus van de stroomvoerende koppeling, en geschakeld via de 2e draad (F1) van de stroomvoerende koppeling.

De laatste wagon (stuurstand) niet aangesloten via stroomvoerende koppeling. Deze wordt voorzien van een aparte FX-decoder om zo aldaar zowel de binnenverlichting (F1)
alsook de front- en sluitverlichting te laten branden.
Helaas heb ik maar 2 aansluitingen op de stroomvoerende koppeling, dus was het niet mogelijk dit allemaal te regelen zonder deze aparte FX-decoder.

En, naast 1 Lockpilot nog 3 aparte FX-decoders te plaatsen vond ik financieel gezien wat teveel van het goede.
Ik dacht op deze manier een oplossing te hebben om en, de binnenverlichting te kunnen aansluiten, en de front- en sluitverlichting te laten werken.
En, de verdeling van de wagons over de beide decoders 3-1, 2-2, of 1-3 is, lijkt mij niet zo'n groot verschil uit te maken.
Wat wel belangrijk is, is dat ik 12V voeding nodig heb op de strips.
En, daar zit de vraag in verborgen, of dat met weerstanden gedaan moet worden of via een eenvoudige spanningsregelaar 7812.
Ik heb helaas geen beschikking over electronische spanningsconverters.

En, ik heb onvoldoende kennis van ESU Lockpilot en FX, om te weten of ik dus een dergelijke 7812 via een decoder geschakeld kan worden.
M.a.w. gaat dit goed, en overleeft een decoder dit.

Dat is de reden van mijn vragen.
Wellicht is het nu duidelijker wat de bedoeling is.
Ik hoor het graag.
als je in 1 van de wagens die steeds bij de stam hoort een FX zet dan kan je zelfs via een enkelpolige koppeling alles oplossen.De decoder levert dan de stroom en als je dubbelpolig werkt is het simpel want dan gaat de blauwe door alle wagens en de Aux uitgang schakel je zelf.De 12 volt bepaal je dan door een dc-dc stepdown of gewoon berekend door een weerstand voor de led groep.Berekening is aangeboden spanning decoder - 1.5 volt en stroom die je nodig hebt om de leds op het goede niveau te laten branden.Kan zelfs met een printje dat al bestaat .Zal het morgen eens opzoeken voor je en melden :

Vandaag dus  : https://www.floodland.nl/aim/info_allesetende_led_1.htm
@bellejt

Dank voor de url.
Paul