Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

74491

Gestart door Damswim woensdag 23 april 2025, 15:18:33

74491

74491
Ik heb getracht het op Wiki te vinden maar heb t helaas niet kunnen ontdekken.
Ook ik heb veel problemen met de 74490 en 91 in de zin dat op een gegeven moment de aandrijvingen niet meer werken.
Ik ga nu de schakelaartjes eruit halen en de kontakten doorverbinden zoals ik op t forum heb gelezen..
Nu stuur ik mijn baan aan met iTrain en staan de wissels ingesteld als Motorola (standaard)en de schakeltijd ook op standaard en dit zou 250 miliseconden zijn.
Is dat correct of moet ik het standaard weghalen en er een andere tijd inzetten?
Alvast bedankt
Re: 74491

graag een glaasje wijn

gewoon zo laten
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Dat hangt af van de decoders die je gebruikt. Als je decoders gebruikt die een afschakelsignaal verwachten, dan is het niet verstandig de eindafschakeling door te verbinden. De eindafschakeling dient ervoor te zorgen dat de wisselspoel niet onder spanning blijft staan (brandgevaar). Als om wat voor reden dan ook de afschakelpuls wegvalt (iTrain vergeet het om wat voor reden ook te versturen bijvoorbeeld, of je centrale geeft het niet goed door) is de eindafschakeling je laatste redmiddel om dat te voorkomen. Aangezien je aangeeft dat je Motorola-protocol gebruikt, verwacht ik dat je wisseldecoders een afschakelsignaal verwachten. Een alternatief zou kunnen zijn je eindschakelaars te vervangen door PTC's (zie Rainer Lussi). PTC's kosten ongeveer €1,- per stuk, dus voor €2,- per wissel voorkom je dat er brand ontstaat. Wel even opletten dat je met de pootjes van de PTC's geen contact maakt met de behuizing van de wisselaandrijving, anders is de ingreep nòg voor niets natuurlijk.

Hier zie je hoe ik het gedaan heb, met onder de originele en boven de aangepaste aandrijving:

graag een glaasje wijn

de schakelpuls duurt maar 250 ms en daarna gaat die af dus geen probleem.De PTC is inderdaad een veilige oplossing en bescherming
Wiki Redactie

Citaat van: bellejt op woensdag 23 april 2025, 18:42:07de schakelpuls duurt maar 250 ms en daarna gaat die af dus geen probleem.
Dat staat zo in iTrain ingesteld. Echter is ook dat niet failsafe. Er zijn decoders die daar geen rekening mee houden en een eigen pulslengte hanteren. Die negeren de pulslengte-instructies van de automatiseringssoftware èn de centrale. De Switchpilot van ESU is daarvan een mooi voorbeeld. Enkel door de betreffende CV-waarden van die decoder correct in te stellen wordt de pulslengte bepaald. Alle andere info tav de pulslengte wordt door de decoder genegeerd. Weet dus wat je doet als je de eindafschakeling van de wissels overbrugt.

graag een glaasje wijn

dan moet je eens de handleidingen lezen en geen praatjes vertellen want de switchpilot van esu kan je netjes instellen dat hij enkel een puls geeft.Of je begrijpt niet wat een puls is. Heb er hier eentje in gebruik en dat geeft geen enkel probleem met de marklin aandrijvingen waar de schakelaars overbrugt zijn.

the switch- pulse length at each outlet can be chosen freely between 0.1 and 1 second. In this mode the SwitchPilot performs k83-compatible
Wiki Redactie

Ik heb de handleiding1 bij de SwitchPilot 3 (Editie 2020) er maar even bij gepakt. Er staat inderdaad keurig beschreven wat de bedoeling is. Standaard staat de pulslengte in de ESU Switch Pilot ingesteld op 520ms, CV's 3-6 voor de resp. poorten hebben default de waarde 8 (8x 65ms = 520ms). Dat is veel te lang voor een Märklin wisselspoel. Waarde 4 zou beter passen (4x 65ms = 260ms). Bij K83-compatibiliteit staan deze CV's op waarde 0 of voor K84 op waarde 64, maar zoals gezegd is dat default niet het geval.
Mijn eigen post teruglezend merk ik op dat die wat verwarrend kan zijn, omdat ik pulslengte en afschakeltijd door elkaar heb gebruikt. Ik zal dat verduidelijken.

Maar goed, we dwalen af van het oorspronkelijke onderwerp.

1) Dat is lijkt me niet die van Johnny, want zijn citaat heb ik daar niet in kunnen vinden.