Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De treinen van mijn Pa

Gestart door Treinen_van_Pa donderdag 24 april 2025, 19:31:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De treinen van mijn Pa
Beste leden,

Ik zit met heel veel treinen (locs en wagons), spoor en andere toebehoren van mijn Pa. Het was zijn hobby en niet de mijne. Maar waar kan ik met het spul terecht? En hoe kan ik voor mijzelf de waarde een beetje inschatten? Zijn er stelregels qua afschrijving? Prijslijsten?

Ik zit nu al op 50+ locs (veelal met geluidsmodules) en het aantal wagons is bizar veel. Sommigen nog nieuw in doos. En qua rails zit ik nu op 8 volle curver bakken.
Het is H0 spoor en grotendeels Märklin. Maar ook wat exclusievere merken zoals Liliput? Hij koos vaak voor de wat meer speciale items.
Het duizelt, maar ik weet ook dat het niet goedkoop was bij aanschaf.

Iemand ervaring met een dergelijke erfenis? Is het nog gewild en door wie?

Alvast dank.
Re: De treinen van mijn Pa
Lid sinds: 2010

offline
Re: De treinen van mijn Pa
Veel kijken waar het op MP of ebay.de voor verkocht wordt. Er is geen generieke wijze om de afschrijving te bepalen.
Populaire modellen kunnen een hogere waarde hebben dan minder populaire modellen.

Marklin heeft echter extreem veel speciale of exclusieve modellen uitgebracht waardoor velen daarvan in de markt ook weer als niet bijzonder zijn ontvangen, met als gevolg een daarbij behorende 2e hands prijs.

Het makkelijkst is het in één keer verkopen aan een handelaar, maar dan krijg je er het minste voor terug. Zie je niet op tegen eindeloos leuren met dit spul op MP of ebay, dan kan je het allemaal per stuk gaan verkopen. En daarbij gaat soms de opbrengst ook enorm tegenvallen. Gezien het 2e hands aanbod van M* werkelijk overweldigend is, zijn er niet altijd veel geïnteresseerden als het om een doorsnee artikel gaat, en het enige wat je dan kan doen is de prijs omlaag.

In bundels of kavels verkopen is lastig, men wil alleen precies dat kopen waar men op zoek naar is, en niet meer spullen erbij. Vergeet niet dat de meeste mensen hier ook al enorme verzameling hebben, en niet (meer) op zoek zijn naar doorsnee artikelen die ze dan erbij moeten kopen.

Wil je er toch het maximale uithalen, dan ben je zo maar 1 of 2 jaar bezig om alles per stuk te verkopen, in te pakken en op te sturen en dan moet je ook nog de problemen met verzending goed afhandelen, anders krijg je meteen een negatieve review.

Ander alternatief is een tafel op de modelspoorbeurs in Houten huren en daar alles direct aan de man brengen. Dat gaat wel lekker snel, en je krijgt ook snel feedback over je vraagprijzen.

Succes ermee.

Re: De treinen van mijn Pa
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De treinen van mijn Pa
Ik zou je willen adviseren om eerst eens op Catawiki.nl te gaan kijken.
Maak daar een account aan en kijk of je daar loks van je vader voorbij ziet komen.
Ga die volgen en je krijgt een idee wat het opbrengt.

Digitale loks brengen tussen de € 175,-- tot heel veel op.
Dat laatste gaat dan alleen op voor hele speciale modellen en afhankelijk van de digitale mogelijkheden van de lok.

Analoge loks tussen de € 35,-- tot € 125,--.

Welke rails is het? M-, K- of C-rails?
M-rails is vervangen door C-rails en brengt ook op Catawiki niet veel meer op.
Op de laatste treinenbeurs in Houten zag ik al veel minder aanbod, terwijl het daarvoor nog voor de oud ijzerprijs op tafels lag.

K- en C-rails zijn nog wel gewild.

Voor wagonnetjes geldt hetzelfde, maar uiteraard brengen die minder op dan loks.

In een keer aan een handelaar/opkoper verkopen zal niet veel opbrengen.

Re: De treinen van mijn Pa
Citaat van: Treinen_van_Pa op donderdag 24 april 2025, 19:31:12Iemand ervaring met een dergelijke erfenis? Is het nog gewild en door wie?

Ja, ik heb ervaring. Je zal veel adviezen krijgen. Er zijn al een aantal reacties. Die van mij zal niet veel afwijken van de eerdere reacties. Je hebt een aantal opties. Waarbij twee hoofdopties te onderscheiden zijn:

- Zelf verkopen.
- Verkopen aan een handelaar.

optie Zelf verkopen

Dat is het meeste werk. Dit omdat je alles zelf mag uitzoeken.
- Wat is alles? Dus wat heb je nu allemaal in de verkoop?
- Wat zijn de huidige "verkoopprijzen? Je mag dus alle bekende websites af: Ebay / Marktplaats / CataWiki e.d. Maar mijn advies is: ga een keer naar Houten of een andere modeltreinenbeurs om te kijken met een lijstje van het spul en kijk waar het spul voor te koop ligt bij de handelaren. Voor Märklin zijn er speciale gidsen aanwezig die de "verzamelaars" kunnen gebruiken om de prijzen van hun collectie te bepalen. Dit zijn de Koll-gidsen.
- Wat is de conditie van het spul dat je verkoopt? Dus controleren of de originele verpakking erbij zit (dat levert echt meer op dan geen OVP tot wel 50% minder). Controleer hoe de verpakking eruit ziet? Beschadigde en verkleurde verpakkingen brengen minder op bijvoorbeeld. Controleren of alle onderdelen erbij zitten. Controleren of een lok nog rijdt (analoog / digitaal). Een lok die onderhoud nodig heeft brengt minder op dan eentje die rijdt. Controleren of bij digitale loks alle functies nog werken. Dat soort werk.
-Na het controleren alles catalogiseren, foto's maken en omschrijvingen maken.

Dan heb je de keuze:
- Via online kanalen verkopen: Via de verschillende fora (3rail / Beneluxspoor.net / Msm (België)); Via Marktplaats; Via Ebay of cia Catawiki bijvoorbeeld. Bij ebay en Catawiki mag je betalen als verkoper voor het gebruik van de website. Een commissie tot 15% is niet abnormaal die mag je dan betalen aan de site. En het is niet vrijblijvend. Dus je moet het verkopen voor de geboden prijs. Dat kan minder zijn als je het via een ander kanaal verkoopt. Dan mag je het ook zelf inpakken en versturen naar de koper. Die kosten mag je ook meerekenen. Of je krijgt veel kopers aan de deur. Dat moet je allemaal willen.
- Op een beurs zoals Houten. Dan huur je een plaats voor de verkoop. Bij Houten ben je 30 tot 40 euro kwijt voor een tafel per dag. Je bent dan een complete zaterdag daar aan de verkoop.

Zijn er problemen met verkopers: Pakketje komt niet over of beschadigd. Of het lokje doet het toch niet of is toch niet in de conditie die je aangeprezen hebt dan mag je alles zelf oplossen. En ja je hebt altijd die gevallen er tussen zitten. Soms is het (bewuste) onkunde door de koper en dan is het heel moeilijk om daar iets tegen te doen. Het kost dan gewoon tijd en moeite.

Bij alles los verkopen raak je de gewilde spullen als eerste kwijt. Je blijft altijd zitten met de minder gewilde spullen. Zo kan je wel meer dan een jaar of nog langer bezig zijn om alles te verkopen. Uiteindelijk ga je mogelijk toch naar een handelaar om de boel te verkopen. Voor het minder gewilde spul ontvang je dan natuurlijk niet veel meer.

Optie Verkopen aan een handelaar

Deze optie is het makkelijkste. Niet de grootste opbrengst als je alles in één keer verkoopt aan één persoon. Maar je bent er wel in één keer van af. Bedenk goed dat een handelaar het een en ander aan werk en risico van je overneemt. Er zit wel wat werk aan. Voor de meeste opbrengst mag je gaan kijken of alle originele verpakkingen aanwezig zijn. Dan ontvang je het meeste voor een lokje. En je mag toch nog uitzoeken voor wat voor een prijzen het een en ander aangeboden wordt. Dan zal je wel een goede marge voor de handelaar er af mogen halen om tot de inkoopprijs te komen. Daar zit dus wel wat werk in.

Voor een handelaar is het ook veel werk. Ze moeten het bovenstaande van wat je bij het zelf regelen van verkoop doen. Daarnaast hebben ze de risico als ondernemer zoals kosten voor de onderneming (salaris, opslagruimte, personeel, gebouw e.d.), beschadigingen van items, onderhoud van items en retour sturen e.d. Ook bij hun zaken zal eerst het goede en meest gewilde spul verkocht worden. Met het overige blijven ze langer zitten. Dat worden opgegeven ogenblik "winkeldochters" als je niet oppast. Dat is een risico. Veel winkels hebben een tweedehands afdeling en kopen dus verzamelingen op. Er zijn specialisten zoals: modeltreinwinkel uit Zutphen die veel op tweedehands gebied doen. JE kan ook op Houten of een andere beurs eens praten met handelaren.

Keuze maken?
Je mag zelf de vraag stellen: Heb ik veel tijd en zin om het allemaal zelf te doen? Heb ik de ruimte om het op te slaan? Of moet het spul binnen een paar week weg zijn? Wil ik wel iedere keer op pad met het spul? Dat soort dingen kunnen een afweging zijn tussen zelf doen en alles in één keer verkopen.

Citaat van: Treinen_van_Pa op donderdag 24 april 2025, 19:31:12Het is H0 spoor en grotendeels Märklin. Maar ook wat exclusievere merken zoals Liliput? Hij koos vaak voor de wat meer speciale items.

De merken die je noemt in de handtekening (Märklin | Brawa | Esu | Liliput | Roco | Schuco) zijn niet bijzonder. Het zijn standaard merken. Sommige merken zijn minder bekend bij de grote massa dan Märklin en Fleischmann. Bij echte exclusieve merken zoals Philotrain en Microkit dan zit je ook over hele andere prijzen te praten. Over speciale items gesproken heeft Märklin daar jaren een hand van om modellen "speciaal" te maken. Dus een ander nummer, beschildering mee te geven. Dan in een aparte verpakking te doen en mogelijk een limiet op het aantal te zetten. Dan werden die heel duur in de markt gezet omdat het een speciaal "item" waren. De aantal van dat soort speciale items kunnen van een paar honderd stuks zijn tot een paar duizend stuks zijn.

Citaat van: Treinen_van_Pa op donderdag 24 april 2025, 19:31:12Het duizelt, maar ik weet ook dat het niet goedkoop was bij aanschaf.

Dat zijn modeltreintjes niet echt inderdaad. Dat betekent niet dat de tweedehands prijzen echt omhoog zijn gegaan. Het aanbod van tweedehands is ook groter. Het aanbod van Märklin is zeer hoog. Zeker als je eens op beurzen gaat kijken. Het aantal mensen dat aan de hobby doet niet echt groeit. Je moet maar zo zien: Je vader heeft plezier gehad van zijn treintjeshobby. Nu mogen anderen aan zijn treintjes plezier beleven. Dat kan ook een plezierige gedachte zijn.

Succes met het maken van een keuze!
Re: De treinen van mijn Pa
Lid sinds: 2025

offline
Re: De treinen van mijn Pa
Als je een modeltreinwinkel in de buurt hebt kan je er eens langs gaan met wat foto's van de verzameling. Winkels die ook tweedehands verkopen zijn natuurlijk altijd wel op zoek naar nieuw materiaal. Belangrijk is dat de spullen in goede conditie zijn en werken, wat je natuurlijk als leek niet zomaar even allemaal test. Ook is het beter als elke lok in zijn originele verpakking zit. Dat geeft meer waarde.
Voor waardebepaling kijk ik zelf op Marktplaats, en google, wat winkels voor een tweedehands model vragen. Je vindt dan ook wel links van die betreffende lok als die op Catawiki aangeboden werd en dan zie je wat het hoogste bod was. Dat zegt natuurlijk nog niet alles, want zogezegd hangt het af van de staat van de lok en of het in de originele verpakking zit. Er zijn ook prijscatalogussen van Koll voor de waardebepaling van oude loks, deze kan je tweedehands ook op MP vinden.
Re: De treinen van mijn Pa
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: De treinen van mijn Pa
Met tweede hands Koll moet je wel oppassen. Prijzen kunnen per jaar echt veel schelen weet ik uit ervaring.
Re: De treinen van mijn Pa
Dankjewel Ronald voor je uitgebreide verhaal (delen ervaringen)!
Re: De treinen van mijn Pa
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De treinen van mijn Pa
Citaat van: Olav op vrijdag 25 april 2025, 10:16:23Met tweede hands Koll moet je wel oppassen. Prijzen kunnen per jaar echt veel schelen weet ik uit ervaring.

In de coronatijd werden er op Catawiki topprijzen betaald door mensen die met de hobby wilden beginnen omdat ze tijd over hadden.
Nu zie ik dezelfde items weer voor reële prijzen voorbij komen en die zijn toch echt een stuk lager.

Henk
Re: De treinen van mijn Pa
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De treinen van mijn Pa
Sommige nog nieuw in doos ...

In dat geval heb je merk en catalogusnummer, en dan kun je gebruik maken van de volgende site:
moba-preise. Op die site krijg je een beeld van de prijsontwikkelingen, want die site oriënteert zich op de prijsstellingen bij allerlei online beurzen (zoals catawiki, marktplaats, ebay en ricardo).

Het nadeel? Als je geen account aanmaakt, dan mag je er maar 3 per dag uitzoeken. Als je wel een account aanmaakt, kun je onbeperkt grasduinen.
Re: De treinen van mijn Pa
Lid sinds: 2007

offline
Re: De treinen van mijn Pa
Ronald heeft het inderdaad al prima uitgelegd. Kan zo een naar een sticky of als wiki.

Slechts mijn eigen ervaring.
Enkele jaren geleden heb ik de nabestaanden van een goede vriend geholpen bij de verkoop. Ook een grote verzameling en die mensen hadden geen idee wat te doen.
Ze hadden wel een Excel-bestand gemaakt van al het rollend materieel. Daar heb ik bij ieder item de door mij ingeschatte waarde bij gezet.
Vervolgens zijn we een paar kavels gaan verkopen. Leverde goed op, maar inderdaad veel werk. Met een beetje verzameling ben je al gauw maanden bezig. Vervolgens hebben de nabestaanden het leeuwendeel toch maar aan een handelaar verkocht. De opbrengst was natuurlijk minder, maar viel nog goed mee. Ongeveer de waarde kennen is van belang als je iets voor een redelijke prijs wilt verkopen.

En gecondoleerd met het overlijden van je vader.
Re: De treinen van mijn Pa
Ik ben begonnen met kijken op moba-preise.com
Daar kun je obv CatNr de bandbreedte vinden van de marktprijzen in de diverse staten (nieuw, nieuw in doos, gebruikt)
Het is niet zalig makend, maar geeft een indicatie.
Verder: Ga eens naar een beurs als Houten en kijk wat we voor bepaalde modellen gevraagd wordt.

Op basis daarvan een aantal handelaren benaderd en ben daar heel snel van terug gekomen.

Ik heb dit als leidraad gebruikt bij de verkoop van mijn collectie op de diverse fora en Marktplaats.
En met succes, bijna alles wat ik kwijt wilde, ben ik kwijt.

Tip:
Zorg voor goede foto's
Re: De treinen van mijn Pa
Lid sinds: 2016

offline
Re: De treinen van mijn Pa
Ik heb op de beurs in Houten gezien dat er een gezin stond met een complete verzameling van een vader. Twee handelaren namen na een uurtje kijken/onderhandelen samen de hele boel over.
Re: De treinen van mijn Pa
Lid sinds: 2025

offline
Re: De treinen van mijn Pa
Wat nog niet vermeld is volgens mij: je kunt een deel van de collectie natuurlijk ook hier op het forum aanbieden in het verkoophoekje. Of misschien eerst een overzichtslijstje maken van alle nummers van lokomotieven die je hebt, inclusief informatie of er originele verpakking bij zit en de optische staat van de lok en hier in deze draad plaatsen. Dan kunnen de experts hier misschien gauw zeggen welke nummers eventueel interessant zijn voor de verzamelaar en welke misschien niet zo interessant zijn (bijvoorbeeld een eenvoudige BR89 of een KLVM). Die minder interessante kun je dan wellicht samen in één koop doen op MP of bij een handelaar om er snel vanaf te zijn.
Re: De treinen van mijn Pa
Citaat van: wirbel010 op maandag 28 april 2025, 11:03:57Wat nog niet vermeld is volgens mij: je kunt een deel van de collectie natuurlijk ook hier op het forum aanbieden in het verkoophoekje. Of misschien eerst een overzichtslijstje maken van alle nummers van lokomotieven die je hebt, inclusief informatie of er originele verpakking bij zit en de optische staat van de lok en hier in deze draad plaatsen.

Iemand die niets van modeltreintjes af weet vindt de optische staat anders dan een echte verkoper en ook de koper. Beter is om iemand ter plekke alles te laten bekijken. Dan is de staat goed te bepalen. En ja ik ga altijd graag even kijken bij iemand. Dan kan ik horen over de verzameling e.d. Dit omdat er een verhaal achter zit en dat is ook belangrijk om te weten. Dan kan je advies geven hoe aan te pakken. Als je al dat werk gaat doen dan kan je het net zo goed op Marktplaats / Catawiki plaatsen. Hier op het forum zal het niets meer opbrengen.

Citaat van: wirbel010 op maandag 28 april 2025, 11:03:57Dan kunnen de experts hier misschien gauw zeggen welke nummers eventueel interessant zijn voor de verzamelaar en welke misschien niet zo interessant zijn (bijvoorbeeld een eenvoudige BR89 of een KLVM).

Vaak worden hier zaken "te hoog geprijst" omdat ze vinden dat het interessant is. Hier zijn aardig wat mensen met een emotionele band met het merk "Märklin". De kans dat de prijs voor een item te hoog wordt ingeschat is dan hoger.

Het is meer een afweging van wat TS wil. Als hij alle tijd / ruimte / zin / energie heeft dan kan hij het allemaal uit gaan zoeken en particulier gaat verkopen. Als dat niet zo is dan is een verkoop aan één of twee partijen een goede optie. Daar hoort dan bij dat de opbrengst mogelijk minder kan zijn.

Ik wens TS succes met alle afwegingen.
Re: De treinen van mijn Pa
Lid sinds: 2025

offline
Re: De treinen van mijn Pa
Kan zijn dat mensen hier op het forum in de verkoophoek teveel vragen voor hun materieel. Echter als de topicstarter toch een lijst maakt dan is het wel handig die hier te posten zodat mensen interesse aan kunnen geven in een lok die zij zoeken. Maar als het extra werk is is het inderdaad wellicht niet de moeite waard.
Re: De treinen van mijn Pa
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: De treinen van mijn Pa
Een initieel eventueel 'te hoge vraagprijs', is maar het begin van 'het spel' van bieden.

Ik heb nog vrijwel nooit meegemaakt dat we het er direct over eens waren.
En de verkoper gaat uiteindelijk akkoord met zijn minimum, waarbij de koper zijn eigen minimum hanteert.

En dat komt daar uiteindelijk wat uit.

Groeten,

Jan
Re: De treinen van mijn Pa
Lid sinds: 2025

offline
Re: De treinen van mijn Pa
Aanvulling op Ronaldk met betrekking tot Catawiki:

"En het is niet vrijblijvend. Dus je moet het verkopen voor de geboden prijs"

Dit klopt niet,verkopers kunnen tegenwoordig zonder tussenkomst van Catawiki zelf een bestelling annuleren.
Re: De treinen van mijn Pa
Lid sinds: 2010

offline
Re: De treinen van mijn Pa
Citaat van: guuske op maandag 28 april 2025, 10:58:38Ik heb op de beurs in Houten gezien dat er een gezin stond met een complete verzameling van een vader. Twee handelaren namen na een uurtje kijken/onderhandelen samen de hele boel over.

Meermaals gezien in Houten. Vaak vindt de familie het prettig dat het ook weer direct bij andere liefhebbers terechtkomt. Eigenlijk alleen maar goede ervaringen gehad met dit soort verkopers in Houten. Wat mij betreft toch wel de manier om er vanaf te komen.
Re: De treinen van mijn Pa
Citaat van: ronaldk op maandag 28 april 2025, 13:55:35Als hij alle tijd / ruimte / zin / energie heeft dan kan hij het allemaal uit gaan zoeken en particulier gaat verkopen. Als dat niet zo is dan is een verkoop aan één of twee partijen een goede optie. Daar hoort dan bij dat de opbrengst mogelijk minder kan zijn.
Dat eerste is een belangrijke afweging, hoeveel moeite wil je er in steken.
Naar van dat laatste kun je gerust "Daar hoort dan bij dat de opbrengst minder is" maken

Spreek uit ervaring, waarde van de te verkopen collectie was rond de 3750 (gebaseerd op de prijzen van Moba, MP beurs etc.)
Het hoogste bod wat ik van een handelaar heb gehad, was 1300
Dus toch maar de moeite genomen om alles (goed) te fotograferen en gewoon via fora, MP etc te verkopen.
Opbrengst tot nu toe: Iets meer als 3000 en er staat nog een krat

Re: De treinen van mijn Pa
Citaat van: R.C.Grootveld op maandag 28 april 2025, 17:58:29Spreek uit ervaring, waarde van de te verkopen collectie was rond de 3750 (gebaseerd op de prijzen van Moba, MP beurs etc.) Het hoogste bod wat ik van een handelaar heb gehad, was 1300 Dus toch maar de moeite genomen om alles (goed) te fotograferen en gewoon via fora, MP etc te verkopen. Opbrengst tot nu toe: Iets meer als 3000 en er staat nog een krat

Dan heb jij de tijd en zin om het zelf te doen (en nam je het risico) :) In principe is de 2400 euro verschil de prijs van tijd, moeite en risico van de ondernemer / handelaar. Daar mag wat tegenover staan. Het is een keuze. Ik vind het vaak wel leuk om te doen. Maar goed, ik heb zelf iets met treintjes.
Re: De treinen van mijn Pa
Citaat van: ronaldk op maandag 28 april 2025, 20:29:37Dan heb jij de tijd en zin om het zelf te doen (en nam je het risico) :) In principe is de 2400 euro verschil de prijs van tijd, moeite en risico van de ondernemer / handelaar. Daar mag wat tegenover staan. Het is een keuze. Ik vind het vaak wel leuk om te doen. Maar goed, ik heb zelf iets met treintjes.
Eens, die afweging moet je maken.
Die marge zit er inderdaad bij de ondernemer in, ik kom regelmatig een oud collega tegen op één van de stands in Houten en die beaamt dat.
Modellen, zeker locs, moeten voor ze in de verkoop gaan worden getest, schoongemaakt etc. etc.
En dat kost de ondernemer ook tijd (en dus geld, want het is zijn brood).

Bij mij ging het om het afstoten van mijn eigen verzameling ivm overstap ander thema en had ik de tijd en mogelijkheden (semi prof studio installatie) om goede foto's te maken.
Resultaat is dat ik mijn nieuwe verzameling voor het grootste deel heb kunnen financieren met de opbrengst.

Het is een keuze
 
Re: De treinen van mijn Pa
Lid sinds: 2006

offline
Re: De treinen van mijn Pa
Er is hier al het nodige gezegd, daar heb ik weinig aan toe te voegen.
Ben wel benieuwd waar je uiteindelijk voor kiest. Zelf verkopen of aan een handelaar.

Mvg, Koen
Re: De treinen van mijn Pa
Lid sinds: 2017

offline
Re: De treinen van mijn Pa
Mijn ervaring met handelaren:

Heb zelf de helft van mijn verzameling verkocht, omdat we kleiner zijn gaan wonen en geen ruimte meer hebben voor een treinbaan.
En nu bezig de andere helft in een vitrine te plaatsen.

Een Excel met alle artikelen gemaakt die ik wilde verkopen en een Word document met foto's ervan.
Vervolgens 5 verschillende handelaren een bod laten doen.
Het verschil tussen de biedingen was dramatisch verschillend.  Verschil tussen de hoogste en laagste bieder was een factor 1,6 !!!
Na overleg met de hoogste bieder heb ik er zelfs nog ietsje meer voor kunnen krijgen door een mooi rond bedrag ervan te maken.

Omdat ik er van af wilde had ik geen zin om de 38 artikelen los op MP te verkopen.

Mijn advies: vraag in ieder geval 5 of meer handelaren om een bod.
Alles netjes rubriceren en er foto's van te hebben, die je aan de handelaren kan toesturen.

Heb zelf nu ook een aantal artikelen op MP staan, maar het verkoopt niet echt. Het zijn helaas nogal de gewone artikelen.
Re: De treinen van mijn Pa
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De treinen van mijn Pa
Citaat van: Vintage op vrijdag 02 mei 2025, 21:22:34Heb zelf nu ook een aantal artikelen op MP staan, maar het verkoopt niet echt
Geen idee van treintjeshandel, hoor, maar wel eens van seizoensproducten gehoord?
Ik werkte zelf in de toeristenindustrie, en daar zijn seizoensverschillen heel gewoon.
Re: De treinen van mijn Pa
Lid sinds: 2025

offline
Re: De treinen van mijn Pa
Hou er rekening mee dat bij verkoop via digitale platforms zoals accounts van na 2023 bijv. op Marktplaats en Catawiki dat deze verplicht zijn je gegevens door te geven aan de belastingdienst als je meer dan 30 transacties hebt en meer dan 2000 euro omzet. Rapportageplicht is niet hetzelfde als inkomstenbelasting moeten betalen
Platformen rapporteren als u 30 keer of meer verkoopt of voor meer dan € 2.000 per kalenderjaar. Dat betekent niet dat u ook meteen belasting moet betalen over die inkomsten. Ook niet als u 30 keer of meer verkoopt of voor meer dan € 2.000.

Platformen zijn wettelijk verplicht om bepaalde gegevens van hun gebruikers, zoals het bsn, te verzamelen en aan de Belastingdienst door te geven. Deze verplichting komt voort uit Europese wetgeving (DAC7).

Als het platform gegevens over u moet doorgeven, sturen zij u aan het begin van het jaar een overzicht met de omzet op dat platform. Hierop staan per kwartaal de gegevens van uw verkopen in het afgelopen jaar.

Kom je meerdere jaren boven de 2000 euro kan de belastingdienst bij je gaan aankloppen en zeggen u bent handelaar. Of ze dit al doen ik geloof het niet. Maar in de toekomst misschien wel.
Re: De treinen van mijn Pa
Marktplaats heeft je BSN niet.
Re: De treinen van mijn Pa
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: De treinen van mijn Pa
Citaat van: Vintage op vrijdag 02 mei 2025, 21:22:34Mijn ervaring met handelaren:
Heb zelf de helft van mijn verzameling verkocht, omdat we kleiner zijn gaan wonen en geen ruimte meer hebben voor een treinbaan.
Het verschil tussen de biedingen was dramatisch verschillend.  Verschil tussen de hoogste en laagste bieder was een factor 1,6 !!!
Ja maar dan verkoop jij als hobbyist en tevens kenner je eigen spullen naar de waarde die jij ervan kent.
Zoonlief die hier om advies vraagt is geen expert op dit gebied en heeft niet die kennis om de waarde in te kunnen schatten. ;)

Ik kocht laatst een Märklin 39030 stoomlocomotief op Catawiki, dat is is een Insider model en in nieuwstaat voor €195,- exclusief veilingkosten van 9%.
Dat was een koopje, want op Moba-preise ligt de prijs veel hoger, namelijk tussen de €300,- en €469,-
Je moet je dus niet meteen rijk rekenen, want ik ken de verzameling van je Pa niet, maar het kan best zo zijn dat die modellen in Nederland minder goed verkopen, omdat het bijvoorbeeld Duitse locs en wagons zijn.

Re: De treinen van mijn Pa
Lid sinds: 2024

Een doel zonder plan is slechts een wens - AdSE

offline
Re: De treinen van mijn Pa
Mijn kinderen vragen mij soms ook wat ze na mijn dood met al mijn treinspullen zullen moeten doen, het gaat alleen al over meer dan 300 locomotieven, en een berg ander spul, ze willen dat ik een inventaris maak, maar ik ga mij daar echt niet mee bezig houden, ik ben geen boekhouder maar een verzamelaar; ik heb ze de raad gegeven een opkoper te laten komen die alles ineens mee neemt, dan hebben ze ineens een pak geld, direct de lust zonder de last  ;)
Re: De treinen van mijn Pa
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De treinen van mijn Pa
In dit verhaal zit misschien ook wel een tip  :idea:
Als je weet dat niemand in je omgeving interesse heeft om er mee door te gaan, en je hebt niet de pech dat de tijd te kort is om op voorhand al iets te doen, dan is het misschien slim om op tijd te downsizen.

Denk zelf dat met de huidige situatie aan interesse voor deze vorm van de hobby, het zo ie zo handig/verstandig is om enkel echt iets te kopen waar je zelf enorm veel plezier van hebt.
Dan is de eventuele restwaarde geen probleem,het was jou pleziertje.

Veel succes met de verkoop, en als je er ook maar iets tussen ziet waarvan je weet dat je vader daar blij van werd, geef dat een leuk plekje.
En kom je iets tegen waar je zelf blij van wordt,idem dito.