Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De baan van A3aan; een stevige treintafel

Gestart door Adriaan_Berg dinsdag 22 april 2025, 12:43:44

Re: Trittau; de baan van Adriaan

Waar een wil is, is een spoor

Heb het nu geporbeerd. Fotos volgen nog. Ik denk wel het proberen waard. Ik zal ook mijn hele bijzonder maar werkende constructie fotograferen. Iet met elastiek en verschillende krachten... Helaas word dat niet definitief.

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat @citaat Bijna Sinterklaas, Adriaan ;) .

Tadaa hoogeeerd publiek: de constructie show van Adriaan:20251028_192242.jpg ik ben er echt heel trots op :P . 20251028_192314.jpg20251028_192324.jpg.
Heeft iemand een idee hoe je dit moet repareren? Hij(dwz. het zwaailicht) blijft namelijk constant branden als ik de draadjes verbind. Ook aan of uit schakelen helpt niet en knipperen doet ie evenmin. Kan het zijn dat naast de draadjes die niet goed/niet vaszitten, de LED kaduuk is?
Mvg,
Adriaan
Eh, ik geloof niet in die Spanjaard waarvan ze daar nog nooit van gehoord hebben, Hans. Jij wel dan?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ja, ik wel Adriaan. Hoe kan je anders verklaren dat mijn schoen nog jaarlijks gevuld wordt :D ?

En verder, het was maar een ideetje hé; als dat ten koste gaat van je station of van de beschikbare opstellengte moet je gewoon je eigen plan handhaven!
En anders nog ff verder schuiven tot het wel past en verder braaf blijven en tóch je schoen nog maar eens zetten; een winterpeen voor 't paard om de Sint positief te stemmen is niet duur ;) .
 @citaat en een flesje bier voor Zwartepiet...;)
Zo ging dat heel, heel vroeger bij ons... enne: het was dat zoete tafelbier..;)

Klik maar niet op deze link naar een voor jullie gevaarlijke site
Kijk gerust even rond, maar raak niet verslaafd.
mvg
Adriaan

Swiss rail .. what else?

Weer een illusie armer :o).

Groeten,
Wico

Citaat van: Hanzi op woensdag 29 oktober 2025, 05:45:45Ja, ik wel
Bewijs het maar. Ik zal nu voor het eerst een verlanglijstje samenstellen voor Sint-Niklaas.
- Een bochtwissel links 24671 (3 euro korting bij Conrad momenteel)
- Een wissel links 24611
- Bloksein 074391

Dat moet wel genoeg zijn toch Hans? Een ouwe schoen heb ik wel, een schoorsteen hebben we niet ;) (Begin ik het nog leuk te vinden ook)
Suc6, zwarte Piet!
Ik zie uw reaktie graag tegemoet,
Adriaan

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Wat veel mensen niet weten is dat het eigenlijk een eeneiige tweeling is.
Nico en Klaas.

:-)  :-)  :-)

Hallo allemaal,

Vandaag een dagje vrij :) en de helling overal netjes 3% gemaakt. Er zitten alleen tegenwoordig 2 wissels in en daar heeft ⅔ van de treinen moeite mee... weten jullie waarom en hoe dat is op te lossen? Verder heeft de BR2167 moeite met klimmen en valt een soort steeds uit. Kdenk niet dat dat goed is, maar hij klimt wel steeds (netjes) naar boven.
Mvg,
Adriaan
Weten jullie hoe de titel van het topic blijvend kan aanpassen anders is het ieder bericht.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Adriaan_Berg op dinsdag 04 november 2025, 17:13:56Weten jullie hoe de titel van het topic blijvend kan aanpassen anders is het ieder bericht.
Ja hoor: pas de titel van je allereerste bericht aan :o) .

En voor een antwoord op je overige kan je het best even wat foto's plaatsen; dat maakt het voor ons wat inzichtelijker ;) .
Re: De nieuwe baan van Adriaan

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Re: De nieuwe baan van Adriaan
Dag Adriaan.

Citaat van: Adriaan_Berg op dinsdag 04 november 2025, 17:13:56... de helling overal netjes 3% gemaakt. Er zitten alleen tegenwoordig 2 wissels in en daar heeft ⅔ van de treinen moeite mee...

Wissels dienen vlak te liggen voor een goede werking, c.q. bereden kunnen worden. Wellicht dat daar de crux zit :roll:
Tevens verdient het de voorkeur dat het hoofdtraject recht over de wissel gaat en de afbuiging niet wordt gevolgd door een tegenbocht. Da's lastig en niet altijd mogelijk ...  :wink:

Groeten,

Erik.

Re: Dubbelspoor bij Adriaan

hallo allemaal,

Woensdag heb ik helaas mijn kleinste teen gebroken, ik loop nu al weer een klein beetje. Daarom heb ik van mn ouders wat rails gekregen.  :)  Omdat er een heel aantal bochten bijzaten, geprobeerd om er iets nieuws en moois van te maken, met als resultaat een keercirkel, in dubbelspoor uitvoering en een wisselstraat. Dat vind ik altijd machtig om te zien, hoe een trein zijn weg 'kiest' met een hele sleep die em volgt. Helaas heb ik twee wissels over, en dat voelt niet goed. Ik denk dat er wel een oplossing voor komt hoor.
Nu het toch weer afgebroken was heb ik gelijk eens een stevigere contrcutie getimmerd.WhatsApp Image 2025-11-08 at 15.33.45.jpeg
groet,
Adriaan

Swiss rail .. what else?

Adriaan,

Pijnlijke manier om wat extra rails te scoren >:-D. Maar gelijk een uitdaging om die weer creatief in te passen!

Groeten,
Wico

De pijn is nu wel wat minder en het bloeden eindelijk gestopt. Ik heb vorig jaar al een tijd met krukken gelopen, dus galopeer ik nu zo weg :D

@citaat  @citaat  @citaat

Woensdag heb ik helaas mijn kleinste teen gebroken, ik loop nu al weer een klein beetje. Daarom heb ik van mn ouders wat rails gekregen.  :)

@Adriaan_Berg  Je zou voor minder je teen breken.   >:-D  >:-D

Dag Adriaan.

Het baanplan wordt steeds verder uitgebreid!
Sterkte met jouw teen   :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Dat van je teen is natuurlijk minder Adriaan, als pleister op de wond wel een aantal railzen gekregen  :)

Beterschap.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Na regen komt zonneschijn, maar misschien ook wel andersom :( De lengte van de baan is gemeten met als resultaat 2.4 M en dat is zon halve meter teveel... Dus dat betekent dat het deze baan niet word. Ik ga nu een beetje tekenen en informeer zo snel mogelijk.
Re: Scenery bij Adriaan

De eerste scenery is er en met het resultaat ben ik best tevreden!
scnery-min(1).jpg
Mijn neefje is ook geweest en had een locje meegenomen:WhatsApp Image 2025-12-22 at 16.45.20.jpeg WhatsApp Image 2025-12-22 at 16.45.11.jpeg
Het is een SBB E 3/3 Tigerli en het was heel leuk om samen te rijden. We hebben denk wel 3 uur gereden. :D
mvg,
Adriaan

Swiss rail .. what else?

Adriaan,

Ook voor jou hele fijne feestdagen gewenst! En de eerste stappen met de scenery zien er goed uit :thumbup:. En dan ook nog een mooi Zwitsers lokje in beeld en dan wordt ik helemaal vrolijk :D.

Groeten,
Wico 

Als het maar Zwitsers is.

Het begin van de aangebrachte scenery ziet er goed uit Adriaan. :thumbup:
En ja als er SBB bij staat is het altijd goed en lekker lang rijden is altijd leuk. :thumbup:

Groet Michel

Hoi Adriaan ziet er al goed uit de eerste scenery. Lekker genieten van je baan. Fijne feestdagen ook voor jou.
Gr henk

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Adriaan_Berg op maandag 22 december 2025, 16:55:16Mijn neefje is ook geweest en had een locje meegenomen.
Het is een SBB E 3/3 Tigerli en het was heel leuk om samen te rijden. We hebben denk wel 3 uur gereden. :D
mvg,
Adriaan
Kijk, dat is genieten in optima forma :) ! Zo hoort de treintjeshobby te zijn :thumbup: .

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 04 november 2025, 17:53:44Wissels dienen vlak te liggen
Dat is tekort door de bocht: wissels horen in één vlak te liggen, m.a.w. als wissels op een helling liggen, dan mogen er geen (verticale) knikken zijn in die helling in de nabijheid van die wissels.
Een goed voorbeeld daarvan, herinner ik me, was van Blausee-Mitholz (een k-rails rijder) die 3 meegebogen wissels op een helling had liggen, en nooit problemen had op die wissels.
Het beter uitlijnen van zo'n helling kan de rijresultaten verbeteren. Het makkelijkst doe je dat met een lat alu-profiel die je langs de helling legt. Dan zie je meteen elke afwijking.

Beste allemaal,

Vakantie staat gelijk aan bouwen en dat hebben we dan ook gedaan. Na het soort van industrietereinje hebben we ook het andere hoekje ingericht. Er moest een berg (Hé, zo heet ik ook;) ) / heuvel komen en die is er dus ook gekomen. Voor de diepte heb ik een muurtje gemaakt alsof het is afgegraven voor het spoor. In klei heb ik met plastic rotsen stenen geduwd. Verschillende technieken toegepast voor het verouderen. Helaas brak de muur, het repareren is wonderwel nagenoeg onzichtbaar. Papier-maché bood uitkomst en heel veel gras steentjes, koffie zand en weet-ik-veel-nog-wat-meer. Volgens Wico zeggen foto's meer dan 1.000 woorden dus kijk en geef uw ogen goed de kost. Ik ben er in ieder geval zeer tevreden over :P
1000084766.jpg1000084967.jpg1000084966.jpg1000084968.jpg1000084969.jpg1000085498.jpg1000085495.jpg1000085493.jpg1000085499.jpg         
mvg,
Adriaan

1000085501.jpg1000085502.jpg1000085503.jpg1000085505.jpg   

Zwitserland fan

Mooi gedaan. Precies goed in dat hoekje. Ik vind de stenen nog wel erg wit maar verder top.

Swiss rail .. what else?

Ja, die jongen die komt er wel :thumbup:. Het zijn de eerste stappen, maar je kunt zien dat je er gevoel voor hebt! Wel oppassen met het groen wat op de rails ligt. Na het klussen de stofzuiger op de laagste stand en even over de rails halen! Verder zie ik op de foto met je broertje/neefje (?) dat de trein gevaarlijk dicht langs de kant rijdt (of het is gezichtsbedrog). Dat gaat lang goed, maar ook een keer goed fout (die les kostte mij twee locs - dubbeltractie -  8o). Ik heb nu oude lamellen in de lengte doorgeknipt en als beschermrand aangebracht.

Fijne jaarwisseling,
Wico 

Dag Adriaan.

Dat ziet er allemaal toch niet verkeerd uit :thumbup:
Uit ervaring weet ik dat het werken aan de scenery
steeds gemakkelijker gaat met telkens betere
resultaten, dus dat belooft wat voor jou!  :lol:

Groeten,

Erik.

Ja, dat komt wel goed met Adriaan en zijn modelbaan.
Inderdaad een extra puntje van aandacht (het z.g.n. EPVA) om langs een deel een uitvalkbeveiliging aan te brengen.

1000085495.jpg

Daar zou het weleens flink mis kunnen gaan.

Verder zeg ik, gewoon doorgaan met die scenery en het gebruik van Papier mache, wie is er niet ooit mee begonnen.

Als het maar Zwitsers is.

Adriaan, mijn voorgangers hebben alles al gezegd dus van mij alleen een hele dikke  :thumbup:.

Groet Michel

Allemaal hartelijk dank voor de complimenten en tips. De witte stenen zijn aangestipt met waterverf; ik was er ook niet tevreden over. Over dat vallen ga ik nadenken, ik hoor hier thuis altijd dingen als: 'Hoe kleiner hoe beter' maar ik ga toch maar een randje maken dan. 8o

Zaterdag opgehaald:WhatsApp Image 2026-01-26 at 19.35.52(3).jpegWhatsApp Image 2026-01-26 at 19.35.52(1).jpeg Ik ben al begonnen met de straten snijden en de groeven:WhatsApp Image 2026-01-26 at 19.35.52(2).jpeg
mvg,
Adriaan   

BLIJ dat ik analoog RIJ

Tof :thumbup: !

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst, Adriaan  :cool:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Faller car system updeet

Beste mensen,

Een kleine grote updeet over mijn nieuwe aanwinst. De rijdraad is (bijna) overal netjes ingetapet, op de linkerhelft van de baan dan. Helaas nog zo'n drie 'bugs' in de weg. Een foto zegt meer dan 1.000 woorden, een video zo nodig nog meer 8)
Bij de kleine haarspeldbocht onderaan waar de auto weer de 'provinciale weg' opdraait, zit een kruising waar iets heeeel vreems gebeurd. Om het compleet te maken-of helemaal niet- deed ie het eerst wel daar :? Ik zal jullie op de hoogte houden van de status van de bocht...
mvg,
Adriaan
Het is allemaal magnetisch, dacht ik. Het lijkt erop alsof er ergens onder de top iets sterk magnetisch is? Want bovenaan houdt de auto heel even in; ik dacht op min of meer dezelfde plek, waar die plots rechtsaf draait?... 🤔

Dag Adriaan.

Je hebt een mooi traject uitgezet  :thumbup:
Erg vreemd wat de vrachtwagen aan het eind doet  :eek:
Is dat omdat de sleper de draad niet meer kan volgen of dat de banden geen grip krijgen?
Heb je bij de laatste bocht de minimale radius aangehouden?

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Het begin is er en het rijdt grotendeels best mooi! Nu nog even finetunen ;) .

Ik heb ontdekt na wat expirimenteren dat het einde van de draad een soort schok naar rechts geeft. Ik heb namelijk bij de kruising de draden wat weggeknipt zodat het busje de goeie draad neemt in het vervolg. Mischien had ik dat dan beter niet kunnen doen...
mvg,
Adriaan

BLIJ dat ik analoog RIJ

Aldoende leer je. En, gelukkig was er nog niet geasfalteerd >:-D !
Goed bezig!  :thumbup:
Je zou denken dat zo'n busje zowel voor als achter een magneetje heeft om het verloop van de draad te volgen. Ik weet niet hoe het werkt, maar dat zou het meest handige zijn denk ik. Nu komt het dus door een kleine onderbreking in de draad? Anders maar de nieuwe bestuurbare bus van Märklin kopen. :D Die is alleen wel wat duurder denk ik..  :O

@citaat Als je niet weet hoe het werkt waarom dan reageren  :help:

Nee Harrie, een vervoersmiddel van Faller heeft alleen voor een magneet, want daar is de stuurinrichting snappie? Ik denk dat ik een gaatje maak in het hout waar de draad in verdwijnt, zodat je geen last heb van het uiteinde die een boost naar rechts geeft. Ik moet nu huiswerk maken dus misschien in of na het weekend een nieuwe updeet!
mvg,
Adriaan

Citaat van: iTom op donderdag 29 januari 2026, 12:01:53@citaat Als je niet weet hoe het werkt waarom dan reageren  :help:
Als iedereen zich hier zou aan houden zou het hier heel stil zijn vrees ik...
Mogen we nog reageren?!? We steken er graag wat van op hoor beste iTOM!

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Als je van iets helemaal niet weet, dan vraag je eerst hoe er iets werkt, ik ben het dus met iTom eens.

Groet, Anne W