Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Roco Blokkendoos stam en aanpassingen.

Gestart door Supervisors_NL dinsdag 15 april 2025, 16:39:29

Roco Blokkendoos stam en aanpassingen.
Hallo,

Na het afronden van mijn vorige project ga ik nu daadwerkelijk beginnen met de ombouw van mijn Roco Blokkendoos.
Ik ben in het bezit van een Roco 43844 (NS BD 9013) en een 3-tal rijtuigen (NS C9416, NS C8101 en NS C8103).

Al deze rijtuigen moeten gaan worden voorzien van ledverlichting (vervangen van gloeilampjes, deze worden te heet).
Ik heb daarvoor gele ledstrips op rol gekocht en losse leds voor de front- en sluitverlichting.
In de motorwagen zit een decoder, maar ik heb nog niet gezien welke, dus dat moeten we allereerst uitzoeken.
Ik ga er dus vanuit dat de motor niet hoeft worden omgebouwd.
Het is in ieder geval een 3-railversie. Daarna worden de rijtuigen omgebouwd.

Mijn vraag is wellicht heel vreemd, maar ik wil wel graag weten wat daar de gedachten over zijn.
Op diverse websites worden verschillende "stuurstand" rijtuigen aangeboden voor de blokkendozen van Roco.
Ik zie echter dat het verschillende wagens zijn, o.a. de 8101, 8102 en nog meer.

Wat mij daarbij opvalt is dat deze rijtuigen "normale" rijtuigen zijn met aan beide zijden een "balg" hebben en m.i. dus geen plek voor de machinist.
Wanneer ik verder op oude grootspoor foto's kijk, dan zie ik afbeeldingen van blokkendozen waarbij het laatste rijtuig inderdaad een balg heeft.
En, dan vraag ik mij af. Hoe ging dat dan destijds? Waar zat dan de machinist? Was dit de praktijk?
Het zal toch niet zijn dat deze trein slechts in 1 richting reden.
Helaas heb ik nooit de blokkendozen in het echt zien rijden.

Is er iemand die mij daarover meer kan vertellen, of is er inderdaad een "echt" stuurstandrijtuig welke werd gekoppeld en die dus nu ook
te koop is voor een dergelijke stam.
Ik hoor graag jullie opmerkingen.

Met vriendelijke groet,
Paul
Re: Roco Blokkendoos stam en aanpassingen.

zonder fantasie ook geen creativiteit

Paul, aan weerszijden van de doorgangsbalg zaten raampjes. En daarachter zat de treinmachinist. Erg oncomfortabel op een kruk van waar hij de tractie kon bedienen. Er zijn in het verleden boeken over dit materieel verschenen met afbeeldingen en ook rijtuigplattegronden.
@FransW

Duidelijk. Dank daarvoor.

Groet,
Paul
Hallo,

Inmiddels is de ombouw voor een groot deel uitgevoerd.
Helaas loop ik tegen een probleem aan.
De binnenverlichting is aangepast en nu voorzien van een gele ledstrip.
Deze werkt prima via de F1 toets van de MS/2.
Ook de motor van de loc loopt goed, ik heb de standaardprint in de loc laten zitten en aldaar alleen de diodes, welke voor de oude verlichting waren gemonteerd, verwijderd.

Vervolgens voor de frontverlichting een 3 mm gele led aangesloten en voor de sluitverlichting een rode 3 mm led.
Bij beide van deze leds een weerstand van 3k3 in serie met de anode (+) opgenomen en vervolgens verbonden met de decoder.
Ik krijg echter geen licht in de front of sluitverlichting  :( .
Wanneer ik de decoder verwijder en ik meet (met een universeelmeter) via de aansluitcontacten van de decoderprint, dan meet ik van pen 7 naar pen 6 en van pen 7 naar pen 2, telkens netjes 3k3.

De decoder is de standaard decoder van Roco, het zou een ESU 10745 zijn.
Ik kan deze decoder echter niet uitlezen via de de ESU Lokprogrammer. Ik krijg daar de melding dat deze decoder niet wordt ondersteund.

Mijn vraag is wat de reden kan zijn dat de front- en sluitverlichting niet werken?
Iemand een idee?

Ik heb de datasheet van de decoder gedownload. Daarin staat iets over een dimmer functie van de decoder.
Het valt echter op dat de Duitse en Engelse vertaling aparte CV's geven over de dimmerfunctie. En, heeft dat nog invloed?

Hoor het graag,
Groet,
Paul

1
Decoder uitlezen met de oude software voor de programmer versie 2.73 uit m'n hoofd of iets wat er op lijkt. Zou ook 2.79 kunnen zijn.

Heb je de blauwe draad asn de plus van je front verlichting zitten ?
Ffuncties schakelen op de min van je voedingsspanning
Hallo Hero,

Dank voor de reactie.

Ik heb de Lokprogrammer nog niet zo lang.
Er zit nu versie 5.2.12 als software op.
Zal dus op zoek moeten naar de oude versie van de software.

Ik heb inderdaad de blauwe draad aan de + bevestigd en aan pen 7 van de NEM stekker van de decoder.
Daarin is de weerstand opgenomen. Deze gaan dan naar de anode van de Led.

Hoe staat het met de waarde van de weerstand (3k3)? Is deze niet te hoog?

Te downloaden op de esu website.
Staat net onder de 5.2 versie

Kun je beide op je computer zetten ,alleen niet tegelijk openen.

Je zou eens met 1k kunnen testen 3k3 is vrij hoog.

mvg Robin
Hallo Robin,

Software is gevonden en gedownload.
Inmiddels de weerstanden vervangen door 1K versies en nu wel licht in de leds.
Dus alsnog opgelost.  :D  :)

Nogmaals dank aan een ieder voor de hulp.

Groet,
Paul