Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baanplan

Gestart door Rogier Loenen vrijdag 06 juni 2008, 12:14:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan
Rogier Loenen
gast

Baanplan
Ik heb een baanplan gemaakt met 3d modeltreinen, hiervan heb ik een schermafbeelding gemaakt hoe kan ik deze erop zetten?

Rogier
Re: Baanplan
Rogier Loenen
gast

Re: Baanplan
Ik begrijp dat je hem zelf ergens op internet moet zetten dat gaat me dus niet lukken nu heb ik hem naar gezonden en hoop ik dat deze erbij geplaatst word.

Het is een standaard baan die her en der aangepast is mijn vraag erbij is of ik het ga redden om de rails in het midden hoog genoeg, qua helling, ga krijgen om er overheen te gaan?

Rogier



edit wakkie: baanplan geplaatst
Re: Baanplan
digi-jacques
gast

Re: Baanplan
Hoi

Volgens mij wel, meen me te herinneren dat ik deze wel eens in een banenplan boek van M* heb gezien, dus zal het theoretisch wel kloppen dacht ik zo. :lol:
Re: Baanplan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanplan
Hallo Rogier,

Op zich is het wel te halen, echter het stijgingspercentage zal wat aan de stevige kant liggen linksonder.

Heb je al eens gekeken of dit plan in je beschikbare ruimte past?

Groetjes

willie
Re: Baanplan
buckfast_beekeeper
gast

Re: Baanplan
Hallo Rogier,

Ik zou links je baanplan wat wijzigen. De gebogen wissels zou ik laten vallen omdat je dan de helling iets vroeger kan starten. Een wissel licht principieel vlak. Om de gelijke functionaliteit te behouden kan je de wissel die net onder de engelse wissel aansluit vervangen door een 2de engelse wissel. Daar dan een linkse op aansluiten. Je komt nu wat in de problemen met de wissel die naar onder afbuigt. Schuif die wat naar rechts. Je opstelspoor zal een ietsje korter worden.

Je hebt ongeveer een volledige ovaal. Dit zou net voldoende moeten zijn om 10cm omhoog te komen. Je kan dan natuurlijk geen zeer dikke brug gaan gebruiken. Elk stuk rails dat je kan toevoegen aan de ovaal is een pluspunt.

Rechts heb je zeker voldoende afstand om een mooie helling te maken.
Re: Baanplan
Rogier Loenen
gast

Re: Baanplan
ik wil er de orginele marklin brug voor gebruiken (boogbrug en aansluitstukken).

Kan ik er ook met 1 baan overheen en met de andere onder door?

Heeft er ook iemand suggesties bij hoe je hierbij met seinen zou kunnen gaan werken? Welke en waar?

Re: Baanplan
Lid sinds: 2006

Hou niet van AC, niet van DC, maar wel van AC/DC.

offline
Re: Baanplan
Hoi Rogier,

Vind het een beetje erg recht en haaks allemaal, om het een beetje speelser te maken kun je bv het station in zijn geheel een beetje met de klok mee draaien.

Zo krijg je linksonderin ook meer rijlengte om te stijgen en te dalen.

Succes,

Paul
Re: Baanplan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan
hey rogier
sorry maar moet je vertellen dat het niet werkt die stijgings en dalings
ik heb dezelfde baan gebruikt als voorbeeld voor mijn baan en deze helemaal aangepast
tevens heb ik de lus langer gemaakt zodat het stijgingspercentage wel goed werd
ikzou dus eerst even kijken of je iets meer ruimte hebt om dat gedeelte langer te maken (zeg maar de lus )
voor de rest is het een erg bruikbare baan zoals ik al zei in mijn draadje te zien hoe het kan worden
succes groet robert
Re: Baanplan
Rogier Loenen
gast

Re: Baanplan
Hoi Robert,

Daar dacht ik zelf ook al aan! Ik ga toch proberen het spoor over het station heen te krijgen. 16 augustus is er weer beurs in Houten en dan ga ik proberen m'n ontbrekende raisl aan te schaffen. Plus wat extra rechte wat ik heb gelukkig nog wat spelling aan alle kanten.

Rogier
Re: Baanplan
Shark
gast

Re: Baanplan
Besten,

Kan iemand mij nog een stapje helpen: ik leef altijd in de veronderstelling dat je met c-rails en bochten 130 een volledige spiraal kunt maken en dus onder 'jezelf' kunt komen  :lol:. Met die wetenschap zou het dus meeeer dan volop moeten kunnen in bovenstaande tekening? Of heb ik het verkeerd in mijn hoofd zitten?  :lol:

Dank voor de opheldering!!

Shark.
Re: Baanplan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan
shark
dat kan inderdaad
als je naar boven of onder wilt
maar als je maar een paar centimeter moet zakken (zoals ik ik heb een ruimte van 14 cm tussen boven en onder) is een railspiraal niet echt nodig lijkt mij
vandaar dat ik rogier deze tip gaf door hem te verlengen
(mocht jij aan deze uitleg niks hebben en wat anders bedoelen hoor ik het graag misschien kan ik dan helpen )
vriendelijke groet robert


ps rogier sta je al op de lijst voor de meet en greet in houten ?????
uiteraard ga ik de 16e ook ik kan al niet wachten  :lol: :lol:
Re: Baanplan
Rogier Loenen
gast

Re: Baanplan
Hoi Robert,

Hoe werkt dat die meet en greet? En waar moet ik me aanmelden?

Hoi Willie,

Mijn ruimte is groter dan dat Marklin gebruikt voor dit ontwerp het zou dus moeten gaan lukken ik kan wat extra lengtes maken om het percentage te maken.

Is er iemand die mij kan vertellen hoe hoog ik moet gaan als ik er uiteindelijk ook eens bovenleiding op wil maken?

Groet,

Rogier
Re: Baanplan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan
hey rogier
als je naar houten komt
kun je het beste even het draadje in kalender en evenementen opzoeken en daar even lezen het is om half 1 in het restaurant achterin de hoek
als je je daar in dat draadje opgeeft zeg maar ben je niks verplicht hoor maar het is een indicatie van het aantal en wie er allemaal komt en wie je dus ook in levende lijve kan bekijken en mag voeren en handen mag schudden enzo  :lol: :lol: :lol:
kortom gewoon alleen even om een klein beetje het idee van een aantal te krijgen en als je 5 minuten komt of de hele middag daar gaat zitten moet je zelf helemaal weten
dus het is alleen leuk om te weten wie je tegen komt

oja en als jij gewoon een paaltje opmeet en vervolgens een halve cm tot een cm extra rekent kom je er wel de trein komt tenslotte nooit boven de bovenleiding uit  :lol:
succes
groet robert
Re: Baanplan
Rogier Loenen
gast

Re: Baanplan
Ik ben er bang van dat als ik bovenleiding wil (12cm) dat ik het niet ga halen dan moet ik aan beide zijden 4 meter overbruggen. toch maar eens nadenken over een ander baanplan voordat ik extra rails koop in houten

Rogier
Re: Baanplan
Rogier Loenen
gast

Re: Baanplan
Ik wil het baanplan in wintrack maken maar krijg het niet voor elkaar om een wissel te draaien. Hoe moet dit?

Rogier
Re: Baanplan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan
als je bij de wissel op de wissel klikt rechter muis knop dan komt er een extra venstertje met opties daar kun je draaien
herhaal dit tot je hem goed hebt staan
succes
groet robert
Re: Baanplan
Rogier Loenen
gast

Re: Baanplan
Het menu wat dan komt is engels... het lukt niet echt kan het komen doordat ik een demo versie heb?

Rogier
Re: Baanplan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan
en als je met links klikt ??
misschien staat er in het engels wel draaien turn !!!!
dan doet die het ook wel denk ik
succes groet robert
Re: Baanplan
Rogier Loenen
gast

Re: Baanplan
het lukt me niet maar ik begin gewoon op een nieuw punt en kan dan het stukje toch op de goede plek krijgen beetje omslagtig maar het werkt.

Rogier
Re: Baanplan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan
als je op de rail klikt wordt het bolletje geel of de rail rood toch ?????
doe dan links of rechter muis knop en dan staat er in het engels in een lange rij met ongetwijfeld TURN daar klik je op en dan draait je rail
dit lijkt me ook in de demo versie te moeten kunnen
succes
groet robert
Re: Baanplan
Rogier Loenen
gast

Re: Baanplan
Klopt maar als ik dat doe als de wissel er al aanvast zit draait ie alles 180 graden  :?

Rogier
Re: Baanplan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanplan
Citaat van: Rogier Loenen op donderdag 31 juli 2008, 22:59:15
Ik ben er bang van dat als ik bovenleiding wil (12cm) dat ik het niet ga halen dan moet ik aan beide zijden 4 meter overbruggen. toch maar eens nadenken over een ander baanplan voordat ik extra rails koop in houten

Rogier
10 cm kan ook.

In het Marklin-jaarboek staat 104,5 mm.

groetjes
Henk
Re: Baanplan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanplan
Rogier, dan moet je die wissel terug losmaken dan draait de wissel alleen.
Re: Baanplan
Rogier Loenen
gast

Re: Baanplan
Yep nu is het gelukt! wat geweldig toch zo'n forum! Het baanplan gaat toch doorgang vinden!

Rogier
Re: Baanplan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan
ben benieuwd rogier
succes en ik hoop de foto's te zien
groet robert
Re: Baanplan
Rogier Loenen
gast

Re: Baanplan
Nou.....

Nadat het eerste baanplan (het idee van Remcy) afgekeurd is vanwege de ruimte die het in nam (de directie ==> vrouw was er niet blij mee) :(

Het tweede plan van keigaaf via Noch kreeg ik niet passend in de beschikbare ruimte.

Het derde plan is een standaard baan van Marklin die ik wat groter gemaakt heb;



iemand tips om het bij de rode pijl dubbelsporig te maken

is het mogelijk om de wissel bochten bij de groene pijl naar de gele pijl te krijgen?

Rogier
Re: Baanplan
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baanplan
Citaat van: Rogier Loenen op zondag 25 januari 2009, 17:32:15
Nou.....

Nadat het eerste baanplan (het idee van Remcy) afgekeurd is vanwege de ruimte die het in nam (de directie ==> vrouw was er niet blij mee) :(

Het tweede plan van keigaaf via Noch kreeg ik niet passend in de beschikbare ruimte.

Het derde plan is een standaard baan van Marklin die ik wat groter gemaakt heb;



iemand tips om het bij de rode pijl dubbelsporig te maken

is het mogelijk om de wissel bochten bij de groene pijl naar de gele pijl te krijgen?

Rogier

Hey,

helaas is het op deze mannier niet mogelijk, om de groene wissels bij de gele te kunnen voegen. er bestaan helaas geen gebogen-engelse wissels. Je zou dan wat wissels in de rechte stukken moeten plaatsen, om hetzelfde idee te krijgen.

De rechterzijde dubbelsporig moet te doen zijn. Maar als je het binnenste (3e) spoor wilt verbinden met de 2 anderen, moet dat ook ergens op een recht deel plaatsvinden.

Roy
Re: Baanplan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan
 :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
zit jij ook al onder de plak
succes met de bouw enne wel foto's he  :lol: :lol:
groet robert
Re: Baanplan
Rogier Loenen
gast

Re: Baanplan
Tja helaas ik heb het niet beter dan de rest :?

Ik heb wat gewijzigd;



Bij de pijlen kan ik van buiten naar binnen en andersom.

De baan wil ik wat spannender maken door in de linkerbovenhoek een tunnel te maken en op het achterste lange stuk een dubbele spoorbrug te leggen. Dus de baan stijgt her en der een klein beetje.

Iemand tips hoe ik in de linker onderhoek ook eventueel nog van binnen naar buiten kan?

Rogier
Re: Baanplan
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baanplan
Rogier,

dit kan alleen, door een kruis toe te passen. maar hierdoor wordt de hartafstand van de rails groter. (nummer van dit kruis is 24649). Met dit kruis, en 2 linker- en 2 rechterwissels, kun je in beide richtingen switchen van spoor.

Maar als je het buitenste spoor rijd, kun je (rechtsrijdend) tot 2xtoe naar het binnenspoor. (bochtwissels linksboven en wissels onder). Als je altijd rechts rijd, is dit geen probleem. Ga je ook links rijden, moet je ook kunnen zorgen, dat je naar rechts kunt.

Roy
Re: Baanplan
EgMaf
gast

Re: Baanplan
Ik zou bij de rode pijl de wissels omdraaien.
Re: Baanplan
Rogier Loenen
gast

Re: Baanplan
Je bedoelt zo:



Wat is de gedachte hier achter....

Re: Baanplan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan
waarschijnlijk dat je als je op de buitenste baan zit je ook weer op de binneste kunt komen
met jou eerdere ontwerp kan dat niet zit je op de buitenste baan en rij je met de klok mee dan heb je een probleem of moet je achterwaards of altijd tegen de klok in rijden
weet niet of het zo is maar heb het even nagegaan door de rails te volgen en dan constateer ik dat
groet robert
Re: Baanplan
EgMaf
gast

Re: Baanplan
Ik had het niet beter kunnen zeggen :-)
Re: Baanplan
DutchAlien
gast

Re: Baanplan
kijk ook even naar mijn baanplan, oorspronkelijk uitgegaan van de zelfde Marklin-layout, maar inmiddels aangepast en uitgebreid.
Jan (Railplan in de banenplan-lijst Nickname DutchAlien)
Re: Baanplan
Rogier Loenen
gast

Re: Baanplan
Beste Jan,

Ik vind je baan geweldig! :D

Maar zoals gezegd vind de directie hier thuis dat te groot en aangezien ik de komende maanden nog beeld en geluid wil moet ik dat niet doen.....

(Het lijkt wel zo erg maar ik heb een hele lieve vrouw hoor!) 8)

Rogier
Re: Baanplan
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baanplan
Rogier,

zoals al per msn besproken, ga ik je helpen, om een uitdagender ontwerp te maken. Ik ga er zometeen aan beginnen. Ik heb al een mooi ideetje.

Roy
Re: Baanplan
Rogier Loenen
gast

Re: Baanplan
Zo,

Dank zij de hulp van Roy heb ik nu een heel mooi ontwerp waarmee ik verder kan.

Ik heb nu alleen veel rails over en ook wat te kort.... iemand wat te ruilen?

Zo is het geworden:



Iemand nog tips? Altijd welkom! Positieve kritiek ook!

Rogier

(Roy nogmaals mega bedankt zover!)
Re: Baanplan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan
super mooi baantje
daar is helemaal niks mis mee
misschien kun je er nog een schaduwstation ondermaken ???
voor evt wat meer opstelsporen
ik noem ze altijd parkeerplaatsen voor meer treinen
bij mij onder de baan komt ook nog een schaduwstation
groet robert
Re: Baanplan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanplan
Ik heb een vraagje, helemaal bovenaan dat doodlopend spoortje loopt dat naar boven of is dat een vergissing.
Re: Baanplan
Nameless
gast

Re: Baanplan
Citaat van: Johnnytrein op dinsdag 27 januari 2009, 21:35:32
Ik heb een vraagje, helemaal bovenaan dat doodlopend spoortje loopt dat naar boven of is dat een vergissing.
Ik denk (en het lijkt me logisch), het tweede..!
Re: Baanplan
Rogier Loenen
gast

Re: Baanplan
Dat spoortje hoort onder de boogbrug en is dan handig met rangeren met de 3-weg wissel.

Rogier
Re: Baanplan
EgMaf
gast

Re: Baanplan
Citaat van: Rogier Loenen op dinsdag 27 januari 2009, 21:28:22
Dank zij de hulp van Roy heb ik nu een heel mooi ontwerp waarmee ik verder kan.
Inderdaad een mooi plan. Op een paar kleine puntjes zou ik het anders doen:

  • Het meest links doodlopende spoortje zou ik iets langer maken, door een langere boog (bv een 24130) erin te leggen
  • Het uithaalspoortje dat onder de brug door loopt, kan een stuk langer. Eventueel zelfs tot helemaal in de rechter bovenhoek.Eventueel kun je dan ook nog een opstelspoor boven de huidige 2 leggen, die dan net rechts van de kruiswissel op het uithaalspoor aansluit.
  • Rechts van het station zou je nog een kopspoor kunnen leggen (met een rechter-wissel onder de brug), voor de lokale boemeltrein
  • voor die boemel zou in de rechter-bovenhoek (1 laag boven de boog) een halteplaats aan een doodlopend spoor kunnen komen, die dan tussen de onderste boog en de burg aansluit op de hoofdlijn.
  • Ik zie nog nergens ontkoppelrails?

Groet,
EgMaf
Re: Baanplan
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baanplan
Hey,

rogier moet hier zelf maar op reageren. ik voer alleen maar uit. hahahaha.

Het doodlopende spoor onder de brug is voor het rangeren bij de 3weg-wissel. anders moet je dan met wagons die je daar weghaald, het hoofdspoor op, om op het stationsemplacement te komen.

Verder heeft rogier na deze nog een nieuwe versie gekregen. De lange bocht in niveau 2 ligt dan wat verder naar rechts.

[edit] Kopspoor heb ik linksonder gelegd. (zodat je er rechts-rijdend op kunt rijden). Ook heb ik een langere bocht geplaatst. Goede tips. Wel jammer van de kleine ruimte, waardoor je alleen maar met kleinere treinen kunt rijden.

Rogier moet het nieuwe plan maar even posten. Ik ga nu slapen.

Roy (de tekenaar)
Re: Baanplan
Rogier Loenen
gast

Re: Baanplan
Yep! Klopt deze versie heb ik ook nog.



Het bovenste spoortje naar rechts door laten lopen zou inderdaad ook nog kunnen...

Ontkoppelrails? Die heb ik nog niet in het assortiment waar zouden jullie deze plaatsen?

Re: Baanplan
Rogier Loenen
gast

Re: Baanplan
Ik heb er vanacht :shock: nog eens over nagedacht; is het een raar idee om het juist andersom te doen. Ik bedoel het station hoog en dan de bocht eronderdoor???

Rogier
Re: Baanplan
EgMaf
gast

Re: Baanplan
Citaat van: Rogier Loenen op woensdag 28 januari 2009, 09:45:19
Ik heb er vanacht :shock: nog eens over nagedacht; is het een raar idee om het juist andersom te doen. Ik bedoel het station hoog en dan de bocht eronderdoor???

Rogier
Het is geen raar idee, maar heeft wel 1 groot nadeel: Je ziet dan veel minder spoor. Dankzij de brug (zoals het nu is) zie je de laag eronder nu ook.
Draai je het om, dan moet het spoor dat nu over de brug gaat, voor het station in een tunnel verdwijnen. Daardoor verdwijnt de boog en het spoor achterlangs ook in die tunnel.

Het heeft echter ook wat voordelen:

  • Je rangeersporen kunnen links wat verder doorlopen (want je kunt de tunnel in de linkerboog weglaten, en de rangeersporen dus dichter bij die boog laten stoppen).
  • In de tunnel die je dan krijgt, heb je meer ruimte. Daar kun je dan dus zelfs een schaduwstation bouwen.
Het blijft een kwestie van keuzes maken..
Re: Baanplan
Rogier Loenen
gast

Re: Baanplan
Hier het baanplan met wijzigingen naar aanleiding van de tips van jullie, met dan aan Roy:



Weet iemand of het mogelijk is om een opgeslagen baan met wintrack 8.0 in 7.0 te openen?

Rogier
Re: Baanplan
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Baanplan
Denk er wel aan, dat als je je station hoog zet, dat het hele emplacement wel exact waterpas moet liggen. (anders bijlft een setje wagonnen op een opstelspoor misschien niet vanzelf staan.

Een schaduwstation valt nog wel ergens in te passen. Wel zou ik de vertakking daarnaartoe wel verdekt maken. (in een berg ofzo).

Roy
Re: Baanplan
rorail
gast

Re: Baanplan
Citaat van: Rogier Loenen op woensdag 28 januari 2009, 11:16:42
Weet iemand of het mogelijk is om een opgeslagen baan met wintrack 8.0 in 7.0 te openen?
Dat lukt helaas niet Rogier. Ik heb enkele plannen in Wintrack 8 die ik in versie 7 niet kan openen. Van versie 8 heb ik alleen de viewer, dus daarmee kan ik de plannen wel bekijken maar niet wijzigen of afdrukken.

Groet,
Ronald