Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ombouwen Piko 6400 2-rail DC naar 3-rail

Gestart door Supervisors_NL donderdag 10 april 2025, 15:52:14

Ombouwen Piko 6400 2-rail DC naar 3-rail
Hallo,

Ik heb een Piko Expert loc uit Mak G1206 serie kunnen kopen.
Het blijkt een 2-rail DC uitvoering te zijn.
Ik maak echter gebruik van een 3-rail systeem en wil daarom deze loc ombouwen.
Is er iemand die ervaring heeft met het ombouwen van een dergelijke loc?

Hoewel het me niet moeilijk lijkt deze loc om te bouwen komen er enkele vragen naar boven.

De loc is voorzien van een decoder met een NEM 8 aansluiting. Deze is aangesloten op een printje van waaruit de bedrading verder is aangeloten.
(Zie foto Piko 6400-2 voor detail).
Vanaf deze print lopen 2 verschillende rode draden, 1 naar de + aansluiting van het voorste wielstel en 1 naar het achterste wielstel.
Wat zou de reden kunnen zijn om 2 verschillende draden te verbinden naar de + aansluiting van de rail?
De logica hiervoor ontgaat me.
Mijns inziens zou ik deze draden toch kunnen vervangen door een rode draad naar de sleper. Of zie ik dit verkeerd?

Dan zou, volgens de handleiding, de loc zijn voorzien van een AC/DC Multiprotocol Locdecoder 56121.
Wanneer ik echter deze decoder opzoek op het web (zie foto piko-56121-lokdecoder-8-polig-nem-652) dan blijkt deze er toch anders uit te zien als de decoder
welke in mijn loc zit (Zie foto Piko 6400-3).
De verkoper had het over een ESU decoder.
Is er iemand die deze decoder herkend en weet welk om welk type het hier gaat en of het inderdaad een ESU decoder is.

Ik zie graag jullie reactie.
Groet,
Paul
Re: Ombouwen Piko 6400 2-rail DC naar 3-rail

graag een glaasje wijn

1 draad op elk wielstel : betere stroomafname. De rechts is inderdad een uhlenbrol die er origineel zou inzitten.De links ziet er een esu decoder uit.Als het een esu is staat er bij de laatste een LP ergens op.Zonder beide zijden te zien is het gissen
Het tweerailmodel heeft op beide draaistellen stroomafname van telkens de ene railstaaf en de andere railstaaf. Dus vanuit ieder draaistel gaat een rode en een zwarte draad naar de print. Heel logisch juist.  :)
Als je de assen laat zitten, dan kan je de rode draden op het printje lossolderen en weer vastzetten op de soldeereilandjes waarop ook de zwarte draden zijn aangesloten. Dan fungeren alle wielen als massa. De draad van een sleper dan op een van de soldeereilandjes aansluiten waar eerst een rode draad zat.

Het is een ESU LokPilot 5 decoder. Kan een multiprotocol zijn, kan ook alleen voor DCC zijn. Even proberen.
Tweerailmodellen worden vaak zonder decoder geleverd, zodat de koper een decoder naar eigen keuze kan inprikken. 
https://www.esu.eu/en/products/lokpilot/lokpilot-5/
Hallo,

Allereerst dank voor bellejt en Henkv voor de reacties.
Ik heb inmiddels het soldeerwerk aan de loc afgerond (dank voor de tip Henk om de draden aan het wielstel te laten zitten).
Toch viel het niet mee om de draad voor de sleper netjes door het frame te krijgen. Maar uiteindelijk is dat gelukt in de buurt van de koppeling.
Sleper en draden netjes aangesloten en vervolgens de loc op het programmeerspoor gezet met mijn MS/2.
Daar werd een standaard DCC-3 loc herkend.
Front- en sluitlichten werken goed. Voor de overige functies heb ik niets kunnen ontdekken. Ik ben echter van mening dat de trein niet zo mooi loopt.
O.a. vind ik de snelheid behoorlijk hard en lijkt de loc niet mooi regelmatig te rijden.

Naar aanleiding van de opmerking van bellejt blijkt inderdaad dat op de print ergens LP5 staat vermeld.

Ik heb dus de loc vervolgens aangesloten op mijn ESU LokProgrammer.

Bij het herkennen van de decoder geeft deze weer: LokPilot 5 DCC

Bijgaand nog even de foto's van de decoder.

Ik heb aldus nog de vraag of de rij eigenschappen van deze loc nog zijn te verbeteren, en of iemand daar nog tips voor heeft.
Wederom hoor ik het graag.

Alvast dank en wederom groet aan een ieder.
Paul

Hoi Paul,
Kijk even in de handleiding van Lopi5 naar tabel 43.
De juiste instellingen geven altijd verbetering w.b. de rijeigenschapen.
succes digibert
De handleiding van de LP5 bevat wat instellingen voor diverse fabrikanten. In onderstaande versie van de handleiding vind je die in figuur 23 op pagina 53. Denk dat je de instellingen voor Piko met vijfpolige motor kan proberen.
https://www.esu.eu/en/downloads/instruction-manuals/digital-decoders/?no_cache=1&tx_esudownloads_pi1%5BdownloadItem%5D=0318b68e0cb850d9101947622d1041ea

Stationchef van de S.a.A.-bahn

Bij Piko geeft een lokpilot soms problemen door de C4 condensator.
Even scrollen in onderstaande link en je weet welke eraf moet.
c4

Groet,
Jan
Beste vrienden hierbij nog even een reactie van mij,

henkv en digibert
Dank voor de verwijzing en de handleiding van deze lokpilot.
Daar kan ik zeker verder mee. Ga er verder mee aan de slag.

zofman
Ik had inmiddels deze website ook gevonden. Echter de betreffende lok (print) 49400-2 stond er niet bij.
Wel een model wat er op leek, maar deze was toch anders.

Ik heb vervolgens contact opgenomen met de eigenaar van deze website.
Klaus heeft vervolgens snel en een goede reactie gegeven.
Het blijkt inderdaad dat de "ontstoorcondensator" problemen kan geven bij Piko locs.
Deze kan het beste worden verwijderd.
Bij deze loc is dat dus niet C4 maar C5.

We gaan deze alsnog verwijderen. Toch ook dank voor jouw reactie. Het was in ieder geval een goede verwijzing.

Allen groet en een fijne zondag.

graag een glaasje wijn

in de lokprogrammer software kan je bij motorinstellingen de motoren kiezen en dan worden de best passende veranderingen doorgevoerd.Soms moet ook nog de PWM aangepast worden in frequentie als de motor zou zingen
Hallo bellejt,

Sorry, maar wat is PWM?

Groet,
Paul

graag een glaasje wijn

de aanstuurfrequentie van de motor : Motor settings - motor pulse frequency  .Daar kies je ook de verschillende types motor :use load control values
De aandrijving is vrij direct bij deze loc en de vliegwielen aan de motor hebben niet veel massa daardoor reageert hij nogal fel op snelheidswisselingen. Ik heb die van mij ook niet mooi rijdend gekregen met een LoPi v5. Had geen zin meer om er nog meer tijd in te steken dus heb er een Piko XP 5.1 in gezet. Met een Zimo MX630R ging het ook prima na wat finetunen.

Het is trouwens vrij gemakkelijk om de sluitlichten schakelbaar te maken. De sluitlichten zitten nu gecombineerd op een soldeerpad met de front lichten (voor wit met rood achter, en wit achter met voor rood). Ik soldeer "sluitlicht achter" aan de AUX1 pin onder op het printje direct aan de "bus" waar de pen van de decoder in gaat. En "sluitlicht voor"  aan AUX2 (b.v. paars bij ESU).

Op foto 2 "Piko 6400-2" ziet het er uit alsof e.e.a. wel een hoog kortsluitings risico heeft: rood en blauw rechts boven en bruin links onder.

Hallo Alex,
Dank voor de reactie.

Ik ga allereerst de condensator C5 verwijderen. Daar is al meer over gezegd in dit draadje.
Het is een ontstoorcondensator, en meerdere types decoders zijn daar niet al te blij mee dat deze er nog inzitten.
Ook bij de M* locs verwijder ik deze altijd bij de ombouwactie.
Daarna ga ik met de tips uit dit draadje nog wat proberen met de instellingen, en als dat niet naar tevredenheid lukt,
dan zal ik inderdaad ook een andere decoder overwegen.

Je hebt gelijk dat er een hoog kortsluitings risico zit in de afbeelding van de print.
Ik had dit ook gezien.
Deze foto is gemaakt voordat ik de ombouw naar 3-rail ben begonnen.
Inmiddels zijn de blanke deeltjes ingekort en is de aansluiting veranderd doordat ik de sleper op deze print heb aangesloten.
Dus deze draden zijn opnieuw aangesloten nu zonder dat het risico op kortsluiting bestaat.

Groet,
Paul

Hallo,
Ik heb de laatste handelingen afgerond.
Dat houdt dus in dat ik de ontstoorcondensator c5 heb verwijderd, en ik heb via mijn LokProgr de instellingen voor de decoder aangepast.
Op het eerste oog lijkt daarmee het nodige gedaan.

We gaan zien hoe dit verder gaat werken. Mocht het alsnog niet naar tevredenheid zijn, dan zal het wellicht alsnog een andere decoder worden zoals het advies van AlexH.

Voor nu stop ik met de aanpassingen aan deze loc.

Groet,
Paul
Er zijn andere topics hier en ook bij Beneluxspoor dat de 6400 / G1206 locs wat lastig goed te regelen zijn met ESU decoders. op Beneluxpoor heb ik wel wat tips gelezen. Iets met een bepaalde instelling in de decoder dat die het zelf zo goed mogelijk gaat instellen.

Koen
Die truc staat ook gewoon in de handleiding.

Zet cv 54 op 0
Zet de lok op een stuk leeg spoor met voldoende uitloop mogelijkheid.
Druk op f1 op je centrale en de loc rijd op volle snelheid weg en remt af.
In deze sprint wordt hij ingesteld.

Wel het advies de lok eerst een kwartiertje te laten rijden zodat alles soepel loopt.