Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

39411

Gestart door guillaume dinsdag 08 april 2025, 17:14:44

39411

39411
Hallo

Weet iemand een vervanger voor decoder 127112 van lok 141-061 Artikelnr 39411?
Alleen de lichtfuncties werken.
De huidige decoder geeft ook steeds de foutboodschap:
Deze decoder heeft een onofficiele mfx Uid (ox7ffffff) Met meerdere loks van dit type kunnen er problemen ontstaan op de baan.

Is deze lok om te bouwen met een 60977 en zo ja heeft iemand dit al eens uitgevoerd?
Ik weet niet of de soft drive sinus motor een probleem geeft.

alvast bedankt Guillaume
Re: 39411

Werk op n ander nivo...

Zal weereens van beneden naar boven beantwoorden.

Nee 60977 is bedoeld voor 'gelijkstroom' motoren, niet voor SDS motoren. Deze SoftDrive Sinus motoren zijn draaistroom motoren. Deze hebben een speciale driver nodig om de motor aan te sturen. Deze zit op de grote print die ook de decoder draagt.
De oorspronkelijke decoder zal een ESU lokpilot 3 OEM zijn. Dit model is min of meer in t midden van de tijdelijke samenwerking tussen ESU en Marklin gebouwd.

Is de motor driver kapot, dan moet je t model helemaal ombouwen, nieuwe motor, nieuwe elektronica. Dat is geen makkie, en zeker geen goedkope oplossing.

Is de decoder kapot?, probeer de decoder in een simpele roco/piko lok, of in een decoder tester. Doet ie t daar wel in? Dan is de driver waarschijnlijk kapot.
Is decoder daadwerkelijk kapot, kun je er een Lokpilot 5 (59619) inzeten. Wel AUX3 of AUX4 als logische poort op altijd aan zetten om de motordriver van spanning te voorzien.

Jan-Peter

Ja je kan prima een 60977 gebruiken. Wel de handleiding goed opvolgen m.b.t cv's en functie mapping van aux 3 en 4.

Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hi Guillaume,

Af fabriek zit er in deze loc een uitgeklede decoder van Märklin fabrikaat, geen ESU dus.
Zo heeft de originele decoder geen motordriver, omdat de driver op de grote print zit.

De foutmelding geeft aan de de decoder een ongeldig mfx adres heeft.
Heb je decoder al een keer gereset, of op een andere centrale aan laten melden?

Bedankt Jan-Peter, Tim en Ad voor jullie reactie.

Ik ben vergeten te melden dat naast de lichtfuncties ook het rijden functioneert.
Alleen de fluit en motorgeluid doen het niet.

Ik heb het idee dat de 60977 (nog) niet de oplossing is. Als reactie op de vraag van Ad:

Ik heb de lok op een tweede CS2 gezet en het resultaat is hetzelfde.
Ook op een 60971 aangesloten, geeft als resultaat:
"Decoder antwoord niet"

De vraag is hoe kan ik de decoder resetten, als dat werkt?

Ik hoor wel wat ik kan doen.
Guillaume
Forum Moderator

Hey Guillaume,

Er zit zo'n klein "DVM09" geluidsprintje in, blauw van kleur en met een stuk zwart krimpkous eromheen.
Deze is met vier draadjes op de SDS print aangesloten.
Dit printje krijgt spanning via de oranje en paarse draad en twee draadjes die naar de poorten AUX3 en AUX4 van de decoder (via de SDS print) poorten gaan.
Check even of alle draadjes nog vast zitten.
Kijk ook even in de functiemapping van de decoder en check of AUX3 en AUX4 nog staan aangevinkt.
Het kan ook zo zijn dat het "DVM09" geluidsprintje de geest heeft gegeven, of dat de speaker defect is.

Hallo Ad

De decoder is toch kapot.
De vraag is welk type decoder kan de kapotte decoder vervangen.

Mocht de SDS ook kapot zijn, dan wordt het echt moeilijk.
Hiervoor is, voor zover ik heb kunnen nagaan, geen vervangende micro motor te vinden.
Zie jij nog een mogelijkheid om de lok aan de gang te krijgen?

met vriendelijke groet ze Guillaume

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

zonder fantasie ook geen creativiteit

sb-modellbau in Olching heeft wel een motor voor dit model. Zie  https://sb-modellbau.com/details/H0-Motorisierungssatz-Maerklin-E-41_BR-141
Forum Moderator

Citaat van: guillaume op woensdag 16 april 2025, 14:27:50De decoder is toch kapot.
De vraag is welk type decoder kan de kapotte decoder vervangen.
Hi Guillaume,

Je kunt er een mld3 inzetten, maar voor de SDS moet je een paar specifieke functie mappen, om de SDS te laten werken.

Of je zet er een fullsound msd3 (60977) decoder, met andere speaker.

Heb je niet ergens nog een eenvoudige decoder liggen, zoals een lopi v3/v4 ofzo?
Dan kun je testen of de SDS en motor nog werken.

In alle gevallen moet je de motor regeling geheel uitzetten en AUX4 permanent actief zetten, dus zowel bij rijden als bij stilstand, voor en achteruit.