Ik begrijp heel goed dat jullie liever hebben dat ik eerst praktisch experimenteer en dan met praktische vragen kom, maar iedereen is anders, en ik doe het anders. Ik bedenk eerst hoe ik de baan wil besturen, en zoek dan de software die dat kan.
1, 2, 3 of nog meer melders per blok? Ik denk dat een algemene regel nooit het goede antwoord kan zijn. Je moet gewoon de melders hebben voor de meldingen die je nodig hebt om je baan te besturen.
Als je de trein ergens wil laten stoppen, dan heb je op die plek een melder nodig. Als een trein zich daar AANmeldt, dan geef je het bevel om te stoppen. Als dat voor vlak voor het uitrijden van een blok wil doen, dan heb je dus een melder bij het einde van een blok nodig. Als je dat ook in de andere rijrichting vlak voor het einde van een blok wil doen, dan heb je dus aan weerszijde van het blok een melder nodig. Dat lijkt aangewezen als het blok een doorgaand stationspoor is dat voor beide rijrichtingen gebruikt wordt.
Als je de trein wil laten afremmen voor je hem wil laten stoppen, dan heb je een melder nodig op een gepaste remafstand van de plaats waar je hem wil doen stoppen. Als de gepaste remafstand precies de lengte van het blok is, dan is een melder bij het inrijden van het blok geschikt. Maar erg waarschijnlijk is dat niet. Als het blok een spoor tussen twee stations is, dan is het spoor allicht veel langer dan de gewenste remafstand. En als het een blok een stationspoor is, dan wil je allicht dat de trein al voor het binnenrijden van het station afremt.
Kortom, het algemene regels als "twee melders per blok, een aan weerszijden van het blok", lijkt me ertoe te leiden dat je soms een onnodige melder hebt, en soms een nodige melder niet hebt.
Ik heb ondertussen als wat filmpjes bekeken en antwoorden gelezen; één ding is me toch opgevallen: telkens werd gezegd en geschreven "een trein meldt zich AAN, en dat is aanleiding voor en bepaalde actie". Mijn vraag is dan: "een trein meldt zich AF, en dat is aanleiding voor en bepaalde actie", is dat ook beschikbaar?
Neem nu mijn scenario met het opstelspoor, waarbij een trein een wissel voorbij moet rijden, stoppen, en achteruit het opstelspoor oprijden. De trein is niet langer dan het opstelspoor.
Ik kan dat aansturen met een melder op grote afstand voorbij de wissel; waarbij de grote afstand groter is dan de lengte van het opstelspoor. Als de trein zich daar AANmeldt, dan is het achterste van de trein zeker voorbij de wissel. Maar dat is niet efficiënt, want de trein is misschien veel korter dan het opstelspoor; de trein rijdt dan onnodig ver voorbij de wissel alvorens achteruit te rijden. Efficiënter is een melder te maken vlak voorbij de wissel. Als de trein zich daar AFmeldt, dan is het achterste van de trein zeker voorbij de wissel. Zowel de korte als de lange trein rijden dan niet (veel) verder dan nodig.
Hetzelfde doet zich voor bij het parkeren op het opstelspoor. Ik kan een melder maken vlak voor het stootblok. Als de trein zich daar AANmeldt, dan staat de trein geheel op het opstelspoor. Maar als de trein veel korter is dan het opstelspoor, dan rijdt hij onnodig helemaal tot het einde van het opstelspoor. Efficiënter is een melder te maken bij de ingang van het opstelspoor. Als de trein zich daar AFmeldt, dan is de trein geheel op het opstelspoor. Zowel de korte als de lange trein rijden niet (veel) verder dan nodig.
Dit is vor mij van belang omdat het bepalend is voor het ontwerp van mijn schaduwstation. Ik wil namelijk een schaduwstation met opstelsporen. Voordeel is dat je maar een wissel per plekje nodig hebt en dat je efficiënt gebruik kan maken van de beschikbare ruimte omdat een opstelspoor maar aan een zijde vasthangt aan het doorgaande spoor. Een nadeel is dat het parkeren meer tijd vraagt en dat achteruitrijden misschien tot ontsporingen leidt.
In een van de filmpjes vertelt Albert dat een blok zo lang moet zijn dat de langste trein erin moet passen. Dat is voor mij een ontoelaatbare beperking. Ik wil graag op mijn baan een goederentrein laten rondrijden die langer is dan het langste stationsspoor. Die moet door het station kunnen rijden.
Ik heb me afgevraagd van waar die voorwaarde kan komen. Ik heb bedacht: misschien geeft het programma het voorgaande blok A slechts vrij als de trein zich heeft AANgemeld bij de uitrijmelder van het volgende blok B. De voorwarde "blok B is langer dan de langste trein" is dan NODIG om er zeker van ze zijn dat de trein blok A geheel verlaten heeft. Maar ook dat kan efficiënter als je het blok A vrijgeeft als de trein zich AFmeldt bij de melder aan het einde van blok A.
Kortom, ik wil mijn baan sturen op niet alleen op AANmelden, maar ook op AFmelden. Meer zelfs: ik zie meer toepassingen voor het sturen op AFmelden dan voor het sturen op AANmelden. Omdat ik dat nog niet ben tegengekomen, toch de vraag: is sturen of AFmelden mogelijk en even gemakkelijk?
Een volgende vraag is dan hoe kort een melder mag zijn. Want als ik een 24172 gebruik als melder dan is de bruikbare lengte van een opstelspoor dus 172 mm korter dan de werkelijke lengte ervan. Als ik een 064, 077 of 094 gebruik als melder dan kan het opstelspoor dus beter benut worden.
Dank bij voorbaat.