Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

Met welke hardware/software de baan aansturen?

Gestart door bvinck maandag 07 april 2025, 13:52:37

Met welke hardware/software de baan aansturen?
Beste forumleden,

Ik heb me zonet aangemeld en voorgesteld, en hier komt de reden waarom ik me heb aangemeld: Als beginner heb ik wel een idee over hoe ik mijn treinen wil aansturen, maar geen kennis over hoe dat het best te realiseren in termen van hardware en software.

Ik heb een baanplan getekend. Het heeft een schaduwstation dat de virtuele stations WEST, OOST als NOORD voorstelt. Er is het station MIDDEN langs de dubbelsporige hoofdlijn van WEST naar OOST. Vanuit MIDDEN, aan de oostzijde, start een enkelsporige nevenlijn langs HALTE (een eenvoudig stationnetje met twee sporen) en INDUSTRIE (twee aftakkende doodlopende sporen) naar NOORD.

Ik wil de baan aansturen aan de hand van een programma dat treinen op een missie stuurt. Een eerste missie is bijvoorbeeld: TREIN 1 rijdt van WEST naar MIDDEN (met stop) en rijdt verder naar OOST. Een andere missie is bijvoorbeeld: TREIN 2 rijdt van NOORD naar HALTE (met stop), naar MIDDEN (met stop), terug naar HALTE (met stop) en weer naar NOORD. Een andere missie is: LOC 1 rijdt van MIDDEN naar INDUSTRIE, pikt een wagonnetje op, rijdt met het wagonnetje terug naar MIDDEN en plaatst het wagonnetje op rangeerspoor 1.

Al die missies bestaan uit een reeks taken die achtereenvolgens uitgevoerd moeten worden. Zo moet TREIN 1 wachten tot het spoor WEST-MIDDEN vrij is, alvorens te vertrekken. Als de trein MIDDEN nadert, moet hij een spoor kiezen. Zijn voorkeurspoor is spoor 1 (het defaultspoor voor verkeer van WEST naar OOST), en als dat bezet is dan kiest hij voor spoor 3 (het uitwijkspoor voor alle verkeer), en als dat bezet is, voor spoor 2 (het defaultspoor voor verkeer van OOST naar WEST), en pas als dat ook bezet is, dan wacht hij tot er een spoor vrij is.

De uitdaging bestaat erin, naast de vele andere uitdagingen, dat allemaal goed aan te sturen, zodat er goed veel verkeer op de baan kan, met missies die heel veel conflicten kunnen opleveren, maar dat er toch geen botsingen gebeuren en treinen zich niet vastrijden (bijv. twee treinen die naar elkaar toerijden op een enkelspoor zonder uitwijkmogelijkheid).

Een computerprogramma genereert voortdurend missies. Die automatisch gegenereerde missies vormen het achtergrondverkeer.
Bovendien moet een speler extra missies kunnen initiëren, of met een trein kunnen rijden.

Ik vraag mij af met welke software/hardware dit te realiseren is (en met welke software het niet kan).
En is er iemand die het zo doet? Of is het misschien zelfs heel gewoon?
Het was in ieder geval hetgeen waar ik aan dacht.

Beste groeten,
Bart

Re: Met welke hardware/software de baan aansturen?
Kijk eens naar het programma iTrain of Rocrail. Daarmee kan je je baan automatisch en handmatig mee besturen. Al zal je rekening mee mogen houden dat je je baan wel van te voren helemaal goed moet hebben met positiebepaling (bezetmelding van secties en blokken), digitaal laten rijden van je treintjes, wissels digitaal laten aansturen. De juiste centrale die ook kan communiceren met een computer. O ja: Als je van Märklin wegblijft zijn er opties om niet aan de aanschaf van een CS2 / CS3 / CS3+ te zitten. Dan kan je eens kijken naar goedkopere oplossingen of zelfs ombouwprojecten van je mobile Station 2 Gleisbox. Daar mag je dan wel de nodige tijd aan willen besteden. Dat ben je toch wel kwijt om de boel een beetje op orde te krijgen.
Hoi Bart,
Op mijn Youtube kanaal vind je inmiddels 70 video's over Rocrail, één van mogelijke de besturingsprogramma's. Als je de snelstartgids van ruim 20 minuten bekijkt dan heb je al een beeld van hoe het programma werkt.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR5aYpyBt5Hq8WI9QZixFLAa

Daarnaast heb ik een serie 'Digitaal modelspoor voor beginners' waarin ik in ga op de benodigde hard- en software: https://www.youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR56iqWCG9EGT7UBeJerOHHw

Om te beginnen moet je 2 keuzen maken:
- In welke schaal ga je bouwen en rijden;
- Als je H0 gaat rijden, ga je dan 2-rail of 3-rail rijden? Aangezien je je aangemeld hebt op het 3rail forum ligt het voor de hand te denken dat je je keus al gemaakt hebt maar dat schrijf je er niet bij in je bericht.

Veel plezier met je hobby en neem de tijd om je te verdiepen in de mogelijkheden en opties.
My 50cents:

Wat je beschrijft, kan allemaal, Bart. Het eerste wat ik je wil aanraden, is je in te lezen in blokgestuurd rijden en de plaatsing van terugmelders.

Als dat een beetje doorhebt, kun je bedenken welke software je wilt gebruiken, RocRail, iTrain, Traincontroller of misschien nog Koploper. Daarvan hangt het ook wel af welke hardware je nodig het, want niet alles is compatibel. Andersom kan ook, eerst de hardware, dan de software. Maar vaak is je investering in een centrale de grootste en als je dan ontdekt dat je wat anders nodig had, vanwege de software dan is dat soms financieel wel eens lastig terug te draaien.

Succes!

Peter
Dag Albert,

Ik heb C rails van Märklin gekocht. Ik was me niet bewust van de betekenis van de naam "3rail", maar het komt dus goed uit. Ik heb al een paar vna jouw videootjes bekeken, maar heb er nog een heleboel op de plank :). Mooi gemaakt.

Bart

Citaat van: ronaldk op maandag 07 april 2025, 14:05:20Al zal je rekening mee mogen houden dat je je baan wel van te voren helemaal goed moet hebben met positiebepaling (bezetmelding van secties en blokken), (...).

Inderdaad, en ik vraag me af of ik goed begrijp hoe het moet. Daarom heb ik het onderstaande scenario even uitgewerkt.

SCENARIO: Een trein moet achteruit parkeren op een doodlopend spoor dat via een wissel aangesloten is op het  doorgaand spoor. Ik denk dat te realiseren met een eerste contactspoor net achter de wissel en een tweede contactspoor net voor het stootblok en het volgende programma:

STAP 1: Als lengte trein > lengte doodlopend spoor, meld FOUT en STOP; anders ga naar STAP 2.
STAP 2: Het eerste contactspoor wordt BEZET: ga naar STAP 3.
STAP 3: Het eerste contactspoor wordt VRIJ: de trein stopt, de wissel gaat naar OPZIJ, de trein rijdt achteruit, ga naar STAP 4.
Stap 4: Het tweede contactspoor wordt BEZET: de trein stopt, de wissel gaat naar RECHT en het doorgaand spoor wordt vrijgegeven, STOP.

VRAGEN:
a) Is dit hoe het moet gebeuren? En kan dit met de software die jij gebruikt?

b) Hoe lang moeten de contactsporen zijn?

Ik wil ze zo kort mogelijk hebben, zodat de trein niet ver voorbij de wissel rijdt alvorens hij stopt en omkeert, en opdat de trein niet ver voor het stootblok stopt. Is een contactspoor van 94 mm voldoende? Zijn er wagons met wielgroepen die verder dan 94 mm uit elkaar staan? En geeft dat dan problemen, in die zin dat als een trein met dergelijke wagons over het eerste contactspoor rijdt, de bezetmelder bij elke wagon van BEZET naar VRIJ en weer naar BEZET gaat? Dat duurt natuurlijk maar heel kort.

Bart
Hoi Bart,
Ik neem even aan dat je met 'contacspoor' de bezetmelder bedoelt die door de trein wordt geactiveerd.
Het voordeel van 3rail / Märklin C-rails is dat alle wagens, mits voorzien van de juiste assen, gedetecteerd worden.

In Rocrail werkt dat als volgt.
- Als je de lengte van het opstelspoor (dit is in Rocrail een blok) en de lengte van de trein (de loc + de wagens) hebt ingevoerd zal Rocrail deze trein niet naar het opstelspoor sturen als de trein te lang is.
- Rocrail reserveert de rijweg naar het opstelspoor zodat er geen andere treinen langs kunnen. Alle wissels worden in de juiste stand gezet en daarna gaat de trein pas rijden.
- Als je 2 bezetmelders hebt op het opstelspoor zal Rocrail bij de eerste melder (Enter) aangeven dat de trein het blok binnenrijdt. De snelheid wordt eventueel aangepast en zodra de trein de tweede melder activeert (In) stopt de trein. Rocrail draait automatisch de rijrichting om omdat het een kopspoor is (als je dat zo ingesteld hebt).
- Zodra de trein op de tweede bezetmelder (In) stopt wordt de rijweg weer vrijgegeven en kunnen andere treinen weer over de wissels rijden, maar nooit naar het opstelspoor omdat dit bezet is in Rocrail.
- Ik gebruik bij voorkeur 24172 als bezetmelder maar korter zal geen probleem zijn. Elke as wordt gedetecteerd. Dat bezetmelders misschien even bezet / vrij worden heb ik nog nooit als probleem ervaren.

Ik hoop dat je hier mee verder kunt.

Je kunt Rocrail vrij downloaden en gebruiken. En je kunt virtueel op je beelscherm rijden zonder dat je ook maar iets aangesloten hebt. Op deze manier kun je o.a. de werking van melders en rijwegen uitproberen.

Ik wens je veel plezier en als je nog meer vragen hebt, laat het weten. Ik stond 13 jaar geleden op ongeveer op hetzelfde punt als jij nu. Ik had ook veel vragen en de antwoorden op die vragen vind je nu terug in mijn video's.
Hoi Bart,
Nog even een aanvulling:
De goedkoopste optie om te beginnen met digitaal modelspoor is met een DCC-EX centrale, maar het vereist wel wat doe-het-zelf werk. Ook daar heb ik een serie video's over gemaakt.
De onderdelen zet je (zonder te solderen) in elkaar en daarna installeer je de benodigde software. Met de app EngineDriver op je telefoon kun je voor een paar tientjes aan hardware digitaal rijden.
Voor 3-rail rijders is het enige nadeel dat deze alleen met het DCC protocol werkt, dus geen MFX of Märklin Motorola.
Daarna kun je alsnog besluiten om voor een duurdere centrale te gaan,
Citaat van: bvinck op dinsdag 08 april 2025, 12:54:13Inderdaad, en ik vraag me af of ik goed begrijp hoe het moet. Daarom heb ik het onderstaande scenario even uitgewerkt.

SCENARIO: Een trein moet achteruit parkeren op een doodlopend spoor dat via een wissel aangesloten is op het  doorgaand spoor. Ik denk dat te realiseren met een eerste contactspoor net achter de wissel en een tweede contactspoor net voor het stootblok en het volgende programma:

Geen senario's gaan uitwerken met "contacten" e.d. zonder dan je weet hoe het programma werkt wat je wil gebruiken. In de handleiding van het betreffende programma staat wat je moet doen dus welke blokken / secties e.d. moet aanbrengen. In dit artikel Geautomatiseerd rijden staat wel het een en ander uitgelegd. Mijn advies om eens op een beurs te vragen hoe men het een en ander gedaan heeft. De meeste modelspoorders bijten niet als je ze iets vraagt.
@ronaldk, ik ben het niet met je eens. Bart bedenkt een scenario en vraagt of dat te realiseren is en met welke software. Voor mij een hele legitieme vraag, alleen moeten we het wel eens zijn over de gebruikte terminologie.
Citaat van: AlbertG op woensdag 09 april 2025, 11:34:11ik ben het niet met je eens. Bart bedenkt een scenario en vraagt of dat te realiseren is en met welke software. Voor mij een hele legitieme vraag, alleen moeten we het wel eens zijn over de gebruikte terminologie.

Het is een legitieme vraag. Wat hij wil kan eigenlijk ieder (simpel) programma, dat is het probleem niet.

Bart is een beginner die van totaal niets weet. Moet nog gewoon alles uitvinden. Meteen alles willen is niet goed. Een baby leert ook eerst kruipen, dan de eerste stapjes, leren lopen en dan hardlopen. (En op latere leeftijd dan mogelijk nog een marathon lopen). Al is dat laatste niet voor iedereen weggelegd. De modelspoorhobby is hetzelfde. Eerst maar leren omgaan met het digitale rijden e.d. Dan maar eens stappen maken naar de rest. Niet te hard van stapel willen gaan. Negen van de tien keer wordt dan weer met de hobby gestopt omdat het "resultaat" niet het juiste resultaat kan bereiken. Het is een hobby. En een hobby mag geld en tijd kosten zeker als je er plezier van hebt.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

In principe kan elk modelspoor automatiseringsprogramma tegenwoordig elk denkbaar scenario uitvoeren.

Groet, Anne W

doe maar een treintje

CiteerEen computerprogramma genereert voortdurend missies. Die automatisch gegenereerde missies vormen het achtergrondverkeer.
Bovendien moet een speler extra missies kunnen initiëren, of met een trein kunnen rijden.

Ik vraag mij af met welke software/hardware dit te realiseren is (en met welke software het niet kan).
En is er iemand die het zo doet? Of is het misschien zelfs heel gewoon?

dit is in essentie waar het over gaat en waar Bart vragen over heeft en die vragen zijn in dit geval misschien te vrijblijvend en te "open" want je kan hier alle kanten op.
software en hardware keuzes genoeg en iedereen heeft daarin een voorkeur.

Ik ben zelf met RocRail aan de slag en dat kan meer dan wij hier met z'n allen kunnen bedenken.
En áls je dan toch iets bedenkt wat er niet in zit, is een bericht op het RocRail forum vaak voldoende om het gerealiseerd te krijgen.

Persoonlijke noot:
Jammer dat je voor C-Rails hebt gekozen, het maken van meldsecties bij K is veel simpeler.

Filmpjes van Albert zijn zeker het bestuderen waard!
Gelukkig dat je voor C-rail hebt gekozen, het maken van meldsecties is dan heel simpel  :P  :D
Bedankt voor de reacties aan iedereen!

Ik ben inderdaad een beginner en ik loop inderdaad hard van stapel. En inderdaad, het risico bestaat dat het uiteindelijk een van die (vele) projecten wordt, die ik nooit realiseer. Het is daarom goed dat ik eerst met eenvoudige dingen begin. Maar het is deze vorm van automatisering die mij begeestert. En ik stel deze vragen omdat 1) ik niet de verkeerde hardware wil kopen, en 2) wil weten of het uberhaupt mogelijk is.

Uit het antwoord van Albert maak ik op dat het met Rocrail perfect uitvoerbaar is, en andere voegden eraan toe dat het met andere software net zo goed lukt.

Bedankt daarvoor. En ja, met contactspoor bedoel ik bezetmelder. En ik noem het contactspoor omdat Märklin 24995 ook zo noemt. Ik meen te hebben opgepikt dat je elk spoor kan ombouwen tot bezetmelder maar ook dat er ook andere soorten terugmelders zijn.

(Alberts antwoord gaat wel uitsluitend over het binnenrijden van het opstelspoor, niet over het voorbijrijden van de wissel, van rijrichting veranderen, en achteruit het opstelspoor inrijden. De wissels moeten dus niet gewoon goed gelegd worden, de trein moet onderweg ook gedetecteerd worden, tot stilstand komen en van rijrichting veranderen. Dat is toch iets complexer.)

Citaat van: bvinck op donderdag 10 april 2025, 16:05:32(Alberts antwoord gaat wel uitsluitend over het binnenrijden van het opstelspoor, niet over het voorbijrijden van de wissel, van rijrichting veranderen, en achteruit het opstelspoor inrijden. De wissels moeten dus niet gewoon goed gelegd worden, de trein moet onderweg ook gedetecteerd worden, tot stilstand komen en van rijrichting veranderen. Dat is toch iets complexer.)

Voor software zoals Rocrail is dit onderdeel van hetzelfde proces, namelijk automatisch rijden. Daarbij rijdt een trein van blok naar blok en in een blok aangekomen kan de loc van rijrichting veranderen.

Swiss rail .. what else?

Zoals aangegeven kan de meeste software overweg met jouw scenario's, maar is het belangrijk om eerst de basis rond geautomatiseerd rijden goed te begrijpen. Zelf maak ik gebruik van iTrain, ook daarvan kan je een gratis proeflicentie downloaden (voor 2 maanden). Gewoon uitproberen en kijken welke software het beste voor jou past.

Verder ter informatie: je spreekt over contactrails zoals Märklin 24995, maar bij massadetectie via bezetmelders gebruik je vaak de volledige secties in een blok om bezetmelding te geven. Daarbij isoleer je één van de railstaven (massa) over de hele lengte van de sectie (men spreekt in de volksmond over het "knippen" van de rails). Als een trein die sectie binnenrijdt wordt via de assen van de loc en wagons verbinding gemaakt tussen beide railstaven en voila de bezetmelder geeft een signaal af aan de software dat de sectie bezet is. Wat de software met die kennis doet (welke actie of scenario), regel je vervolgens via het programma.

Succes met het verder ontdekken van de wondere wereld van het geautomatiseerd rijden. En al eerder gezegd: klein beginnen (proefbaantje), kennis en ervaring opdoen en dan uitbouwen. De software is niet de beperkende factor, jouw creativiteit bepaalt wat je er mee kunt realiseren :).

Groeten,
Wico
Citaat van: Wico op vrijdag 11 april 2025, 09:01:57maar bij massadetectie via bezetmelders gebruik je vaak de volledige secties in een blok om bezetmelding te geven.
Daar zie ik het nut niet van. Zonde van de moeite en van de rails. 1 melder aan het begin van het blok en 1 melder aan het eind is voldoende.
Ik ben het met Albert eens.

Ik hoor vaker dat men bij iTrain adviseert om maar met 1 melder te werken, die dan daarmee de hele lengte van het blok afdekt en dus over de hele lengte geknipt moet worden. Ik hoor helaas ook dat vervolgens e.e.a. in iTrain lastig in te stellen is met maar 1 melder. Het ijken luistert dan heel nauw. Ik ken iemand die het met 1 melder in iTrain niet voor elkaar kreeg. Ik adviseer gewoon 2 melders per blok (eentje aan het begin en eentje aan het einde). Zowel bij iTrain als Rocrail. In Rocrail hoef je niets te ijken.

Als je bang bent dat je een verloren wagon halverwege het blok niet detecteert, kun je voor volledige detectie gaan. Ofwel met 1 melder (lastig, zie boven), ofwel met 2 melders ofwel met 3 melders (2 korte aan het begin en aan het einde en 1 langere in het midden). Ik werk bewust niet met volledige detectie en bewust met 2 melders per blok.

Rocrail (en iTrain waarschijnlijk ook) biedt wel oplossingen als je maar ruimte hebt voor 1 melder. Dan wordt de tweede melder gesimuleerd, maar dat is voor dit stadium waarschijnlijk alleen maar verwarrend.

Groetjes,

Paul

Swiss rail .. what else?

Albert,

Een melder aan het begin en aan het einde is voldoende, dat werkt natuurlijk. Melding op de hele sectie geeft volgens mij wel een hogere bedrijfszekerheid; het grote voordeel van volledige detectie is dat er ook achter gebleven wagens gedetecteerd worden. Om de topic starter wellicht verder te helpen als het gaat om geautomatiseerd rijden: zie dit artikel over massadetectie, secties en blokken in de Wiki.

Paul,

Onze reacties hebben elkaar gekruist. Zelf werk ik met iTrain en twee secties per blok met volledige detectie. En zoals je aangeeft dat is een keuze vanwege de bedrijfszekerheid. Op mijn baan is circa 300 meter rails niet zichtbaar vanwege schaduwstations, spiraal, tunnels en overig verborgen spoor. Voor mij een goede reden om met volledige detectie te werken.     

Ingewikkelder ga ik het nu niet maken want daar is de topicstarter niet mee geholpen ;).       

Groeten,
Wico
Gewoon eerst lekker starten met digitaal rijden. Dan pas later naar rijden net de computer

Echte 3-rail rijder

Citaat van: Wico op vrijdag 11 april 2025, 14:56:24...dat er ook achter gebleven wagens gedetecteerd worden...is circa 300 meter rails niet zichtbaar vanwege...spiraal..
Als je achtergebleven wagons kunt detecteren in een spiraal omdat ze blijven staan wordt het tijd om de asjes eens te smeren  ;)

Swiss rail .. what else?

@citaat

:-)  :-)  :-)
Ik begrijp heel goed dat jullie liever hebben dat ik eerst praktisch experimenteer en dan met praktische vragen kom, maar iedereen is anders, en ik doe het anders. Ik bedenk eerst hoe ik de baan wil besturen, en zoek dan de software die dat kan.

1, 2, 3 of nog meer melders per blok? Ik denk dat een algemene regel nooit het goede antwoord kan zijn. Je moet gewoon de melders hebben voor de meldingen die je nodig hebt om je baan te besturen.

Als je de trein ergens wil laten stoppen, dan heb je op die plek een melder nodig. Als een trein zich daar AANmeldt, dan geef je het bevel om te stoppen. Als dat voor vlak voor het uitrijden van een blok wil doen, dan heb je dus een melder bij het einde van een blok nodig. Als je dat ook in de andere rijrichting vlak voor het einde van een blok wil doen, dan heb je dus aan weerszijde van het blok een melder nodig. Dat lijkt aangewezen als het blok een doorgaand stationspoor is dat voor beide rijrichtingen gebruikt wordt.

Als je de trein wil laten afremmen voor je hem wil laten stoppen, dan heb je een melder nodig op een gepaste remafstand van de plaats waar je hem wil doen stoppen. Als de gepaste remafstand precies de lengte van het blok is, dan is een melder bij het inrijden van het blok geschikt. Maar erg waarschijnlijk is dat niet. Als het blok een spoor tussen twee stations is, dan is het spoor allicht veel langer dan de gewenste remafstand. En als het een blok een stationspoor is, dan wil je allicht dat de trein al voor het binnenrijden van het station afremt.

Kortom, het algemene regels als "twee melders per blok, een aan weerszijden van het blok", lijkt me ertoe te leiden dat je soms een onnodige melder hebt, en soms een nodige melder niet hebt.

Ik heb ondertussen als wat filmpjes bekeken en antwoorden gelezen; één ding is me toch opgevallen: telkens werd gezegd en geschreven "een trein meldt zich AAN, en dat is aanleiding voor en bepaalde actie". Mijn vraag is dan: "een trein meldt zich AF, en dat is aanleiding voor en bepaalde actie", is dat ook beschikbaar?

Neem nu mijn scenario met het opstelspoor, waarbij een trein een wissel voorbij moet rijden, stoppen, en achteruit het opstelspoor oprijden. De trein is niet langer dan het opstelspoor.

Ik kan dat aansturen met een melder op grote afstand voorbij de wissel; waarbij de grote afstand groter is dan de lengte van het opstelspoor. Als de trein zich daar AANmeldt, dan is het achterste van de trein zeker voorbij de wissel. Maar dat is niet efficiënt, want de trein is misschien veel korter dan het opstelspoor; de trein rijdt dan onnodig ver voorbij de wissel alvorens achteruit te rijden. Efficiënter is een melder te maken vlak voorbij de wissel. Als de trein zich daar AFmeldt, dan is het achterste van de trein zeker voorbij de wissel. Zowel de korte als de lange trein rijden dan niet (veel) verder dan nodig.

Hetzelfde doet zich voor bij het parkeren op het opstelspoor. Ik kan een melder maken vlak voor het stootblok. Als de trein zich daar AANmeldt, dan staat de trein geheel op het opstelspoor. Maar als de trein veel korter is dan het opstelspoor, dan rijdt hij onnodig helemaal tot het einde van het opstelspoor. Efficiënter is een melder te maken bij de ingang van het opstelspoor. Als de trein zich daar AFmeldt, dan is de trein geheel op het opstelspoor. Zowel de korte als de lange trein rijden niet (veel) verder dan nodig.

Dit is vor mij van belang omdat het bepalend is voor het ontwerp van mijn schaduwstation. Ik wil namelijk een schaduwstation met opstelsporen. Voordeel is dat je maar een wissel per plekje nodig hebt en dat je efficiënt gebruik kan maken van de beschikbare ruimte omdat een opstelspoor maar aan een zijde vasthangt aan het doorgaande spoor. Een nadeel is dat het parkeren meer tijd vraagt en dat achteruitrijden misschien tot ontsporingen leidt.

In een van de filmpjes vertelt Albert dat een blok zo lang moet zijn dat de langste trein erin moet passen. Dat is voor mij een ontoelaatbare beperking. Ik wil graag op mijn baan een goederentrein laten rondrijden die langer is dan het langste stationsspoor. Die moet door het station kunnen rijden.

Ik heb me afgevraagd van waar die voorwaarde kan komen. Ik heb bedacht: misschien geeft het programma het voorgaande blok A slechts vrij als de trein zich heeft AANgemeld bij de uitrijmelder van het volgende blok B. De voorwarde "blok B is langer dan de langste trein" is dan NODIG om er zeker van ze zijn dat de trein blok A geheel verlaten heeft. Maar ook dat kan efficiënter als je het blok A vrijgeeft als de trein zich AFmeldt bij de melder aan het einde van blok A.

Kortom, ik wil mijn baan sturen op niet alleen op AANmelden, maar ook op AFmelden. Meer zelfs: ik zie meer toepassingen voor het sturen op AFmelden dan voor het sturen op AANmelden. Omdat ik dat nog niet ben tegengekomen, toch de vraag: is sturen of AFmelden mogelijk en even gemakkelijk?

Een volgende vraag is dan hoe kort een melder mag zijn. Want als ik een 24172 gebruik als melder dan is de bruikbare lengte van een opstelspoor dus 172 mm korter dan de werkelijke lengte ervan. Als ik een 064, 077 of 094 gebruik als melder dan kan het opstelspoor dus beter benut worden.

Dank bij voorbaat.

Echte 3-rail rijder

Er is iets dat je helemaal over het hoofd ziet.
Als je treinen met geijkte snelheid rijden kan het programma zonder extra melders ook vrij precies weten waar een trein is ten opzichte van een gepasseerde melder door de tijd in rekening te brengen. Computers kunnen rekenen hé.

Swiss rail .. what else?

Dat een blok minimaal zo groot moet zijn als de langste trein is een achterhaald uitgangspunt. Wellicht wenselijk voor sommigen, maar absoluut niet noodzakelijk. Ik rijd met treinen tot vier meter lengte en heb blokken die variëren tussen de vijftig centimeter en vierenhalve meter. De lengte van de blokken en je treinen geef je in, en de software is "intelligent" genoeg om dit verder correct af te handelen. Zoals eerder gemeld werk ik met iTrain en massa detectie op de volledige blokken, AAN of AF melden is dan niet relevant. In geval van een opstelspoor waar een trein inrijdt wordt dat hele blok als bezet gemeld. In de software kun je de stopposities zo nodig tot op de centimeter nauwkeurig ingeven.

Verder kun je nog honderd vragen stellen omdat dat jouw werkwijze is (daar is dit forum ook mede voor), maar kijk nog eens naar eerdere adviezen om gewoon proefversies van de software te downloaden. Dan kun je elk scenario wat je in je hoofd hebt uitproberen (zelfs zonder één fysieke rail neer te leggen).   

Groeten,
Wico 
Citaat van: bvinck op donderdag 17 april 2025, 13:30:38Ik begrijp heel goed dat jullie liever hebben dat ik eerst praktisch experimenteer en dan met praktische vragen kom, maar iedereen is anders, en ik doe het anders. Ik bedenk eerst hoe ik de baan wil besturen, en zoek dan de software die dat kan.

Dat is uiteraard je goed recht. Het punt is dat je wensen voor een besturingsprogramma zo basaal zijn dat ze het eigenlijk allemaal kunnen. Ze zijn bedacht om te kunnen wat je wilt. Dus kies er eentje uit en ga oefenen.

En zoals de lapjeskat uitlegt kunnen veel programma's tegenwoordig zelf berekenen hoe groot de afstand is die een loc heeft afgelegd in een blok en zo bepalen waar de loc moet stoppen. Zelf heb ik nog altijd voorkeur voor twee bezetmelders in een blok (aan ieder uiteinde één) waar een trein ook moet kunnen stoppen en eentje in een blok (de hele lengte) dat in beginsel alleen doorrijblok is. Maar dat is omdat ik dat zo gewend ben. Wat jou het beste bevalt moet je proberen.

En dat ieder blok langer moet zijn dat de langste trein is inderdaad al lang achterhaald.

Herhaling: In principe kan elk modelspoor automatiseringsprogramma tegenwoordig elk denkbaar scenario uitvoeren, en je leert in het leven de meeste dingen door ze te proberen.

Groet, Anne W
Hoi Bart,
Ik denk dat je nu aangekomen bent op het punt om je te verdiepen in de mogelijkheden van de verschillende softwarepakketten. Je hebt een eisenpakket opgesteld, en dat is mooi, en je zoekt er nu een pakket bij dat aan je eisen voldoet.
Maar bij die eisen zoek je (naar mijn mening) te vaak al naar een oplossingsrichting en ik denk dat je daar vast gaat lopen.
Om een voorbeeld te noemen:
Rocrail kent het begrip 'opstelblokken'. Dat is een blok met een bepaalde lengte (bijvoorbeeld: 2.00 meter) die ingedeeld is in secties, bijvoorbeeld 4 x 50 cm. Met een veiligheidsmarge van 5 cm kun je dan in dit opstelblok 4 treinen met een lengte van 45 cm opstellen, of 2 met een lengte van 95 cm of 1 met een lengte van 1,95 meter, waarbij de melder steeds aan het eind van de sectie ligt. Dat geeft op een iets andere manier invulling aan jouw eisen waarbij je er van uit gaat dat de laatste wagon van de trein gedetecteerd wordt, dus aan het begin van een sectie.
Dus wat je wilt, dat kan, maar op een iets andere manier dan jij al ingevuld hebt.

Nog even over de treinlengte en bloklengte: ik maak mijn video's voor de absolute beginner. En ik ben er van overtuigd dat ik die beginner problemen kan besparen door te stellen dat de langste trein altijd in een blok moet passen. Een regel die ik na 14 jaar zelf ook nog steeds hanteer. Overigens zijn mijn video's allemaal 'ter informatie' en dat vermeld ik er meestal ook bij.
Na 10tallen jaren software op allerlei gebied te hebben gekocht en gebruikt, kan ik alleen maar concluderen: Je moet je werkwijze aanpassen aan de software.
Zelfs op maat gemaakte software kan nooit 100% wat jij gewend bent aan werkwijze en aan je wensen voldoen.
Dikwijls wordt je door een andere werkwijze "gedwongen"dingen anders te doen en achteraf te erkennen dat het zo ook goed kan.
Kortom, als je na lang wikken en wegen een keus gemaakt hebt, blijf je dingen tegenkomen die je anders zou willen, maar waarschijnlijk wel kunnen via een andere
werkwijze/denkwijze.
Niet te lang blijven hangen in het kiezen, gewoon een beslissing nemen.   

Echte 3-rail rijder

En als je niet kunt kiezen, zelf schrijven.

En als je aan "re-engineering" wilt doen, er is ergens nog wel een werkende Raptor beschikbaar, alleen de ontwerper/software schrijver is overleden en heeft de "sleutel" meegenomen.

In de Wiki staat nog een zeer uitgebreide gebruiksbeschrijving, zie https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Automatisering_H0-baan_met_Raptor

Groet, Anne W
Citaat van: AlbertG op donderdag 17 april 2025, 16:02:59Nog even over de treinlengte en bloklengte: ik maak mijn video's voor de absolute beginner. En ik ben er van overtuigd dat ik die beginner problemen kan besparen door te stellen dat de langste trein altijd in een blok moet passen. Een regel die ik na 14 jaar zelf ook nog steeds hanteer. Overigens zijn mijn video's allemaal 'ter informatie' en dat vermeld ik er meestal ook bij.

Dat is natuurlijk prima, maar breng het in die filmpjes dan ook wat genuanceerder. Nu klinkt het als een wetmatigheid. Op forums kom ik regelmatig mensen tegen die juist problemen hebben omdat ze ergens hebben gelezen dat een blok altijd langer moet zijn dan de langste trein. Of eigenlijk dat een trein dus niet langer mag zijn dan het kortste blok. Die zijn dan ronduit opgelucht als ze te horen krijgen dat een modeltrein best meerdere blokken bezet kan houden en dat ze dus hun intercity of flinke goederentrein echt wel kunnen inzetten.