Het was het antwoord op je vraag in het eerste deel van je reactie
Ik ben op verder onderzoek uitgegaan door alle reeds gelegde rails te gaan controleren. Losmaken, omdraaien, dubbelcheck of de massaverbinding is doorgeslepen en of er geen membraan o.i.d. in de weg zit. Dat was niet het geval. Toen elk stukje weer een voor een terugplaatsen, tussentijds meten (multimeter op stand AC) tot ik op een gegeven moment plotseling spanning zag. Stukje loskoppelen; meten van de eerder gekoppelde rails; en weer geen spanning zoals het hoort.
Nieuwsgierig dat ik ben heb ik ChatGPT eens geraadpleegd.
Dit zegt ChatGPT samengevat waarom ik AC meet op een geïsoleerde rail:
### **Conclusie**
Ja, het is normaal dat je soms een AC-spanning meet tussen de middenrail en een goed geïsoleerde buitenrail. Dit komt vaak door capacitieve of inductieve effecten en is meestal geen probleem voor de werking van de baan.Dus mijn vrees is dat ik spookmeldingen ga krijgen. En dat zou goed kunnen als ik ChatGPT mag geloven:
Hoe langer de geïsoleerde railsectie, hoe groter het capacitieve effect. Probeer korte secties te gebruiken waar mogelijk.En dat vet gearceerde stuk verklaart mogelijk waarom ik op een bepaald moment spanning meet en wanneer ik deze loskoppel niet.
Volgens mij komt hier de diodetruc om de hoek kijken (diode onder de rail solderen). Mee eens?