Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ROCO 43615 - NS1000 ombouw

Gestart door huub woensdag 04 juni 2008, 21:11:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Hallo allemaal,

Ik wil geen open deuren in trappen enz. maar ook ik heb een ERRIG mooi
(lees nieuwstaat) exemplaar weten te bemachtigen (via Ebay bij Miniatur Wunderland). Het is dus een vitrinemodel met alle extra plastic onderdelen gemonteerd, de koppelingen zijn eraf en de schortplaten zijn dicht. Kan dus niks trekken, maar er zit een onderdelenlijst met tekening bij, dus dit kan ik zelf oplossen.

Wat mij zorgen baart zijn de problemen elders op dit forum reeds besproken; dat het een ontspoor-koningin is bedoel ik.
Kan mij iemand in de goede richting sturen ?

Wat bedenksels en nazoekwerk:
Als je rijtuigen gaat trekken (en ik heb er al 4, de Roco plan D serie) lijkt mij belangrijk dat de voorloopwielen vervangen worden door geschiktere exemplaren. Heeft iemand bestelnummers van de wielen uit de ombouwset of de  Märklinwielen waar moderator Johan het over heeft?
De hele set staat wel als te bestellen bij JRME.NL maar kost zowiezo al meer dan 100 Euro's en of het echt nog verkrijgbaar is ? (een afbeelding van de set is te zien op www.nsinmodel.com)

Op de site http://home.hccnet.nl/m.schulte/1003.htm
beschrijft iemand hoe het frame met een vijl te lijf te gaan, is dat verstandig ?
Ik twijfel aan het nut omdat het tandwiel van de betreffende buitenste assen binnen in de tandwielkast weinig speelruimte hebben en er dus weinig te winnen valt.

De optie bovenleiding: schijnt niet geweldig te zijn wat betreft stoorgevoeligheid van de lokdecoder.

Hoe langer je er over nadenkt en hoe meer info je tegenkomt op het WWW hoe onduidelijker het wordt.....

Alvast bedankt voor jullie reacties

groeten van Huub
Re: ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Hallo Huub,

ik heb de voorloopwielen inderdaad  vervangen door Marklin exemplaren met spaakwielen, ik heb hiervoor assen van een ouder type Marklin 3003 tender gebruikt Maar is volgens mij een normale as van een goederenwagon tijdperk 1. Ik heb wel de uiteinden van de assen afgeslepen. Helemaal heilig is het niet, maar hij ontspoort wel een stuk minder.

Overigens heb ik ooit een wisselstroom onderstel voor de sleper met iemand kunnen ruilen. De sleper zit nu in het midden van de loc,

met vriendelijke groet,

Walter


Re: ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re: ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Walter,

ik kan het onderdeel wel vinden in de et539h0.pdf, hoort bij de oude versie 3003 (D73) en heet daar artikel 700050, maar niks bij märklin on-line gevonden.
ik ga in ieder geval verder zoeken in Märklin-bronnen aan de hand van jouw info.

bedankt voor het mee denken. :D

Gr. van Huub
Re: ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Citaat van: huub op woensdag 04 juni 2008, 21:11:36

Op de site http://home.hccnet.nl/m.schulte/1003.htm
beschrijft iemand hoe het frame met een vijl te lijf te gaan, is dat verstandig ?
Ik twijfel aan het nut omdat het tandwiel van de betreffende buitenste assen binnen in de tandwielkast weinig speelruimte hebben en er dus weinig te winnen valt.


Die iemand ben ik.  :wink:

Ik ben zoals jij schrijft het frame te lijf gegaan met een vijl om ervoor te zorgen dat de wielen nog speling hebben als de wielen van 14.3 op 14 mm worden gezet.
Als je de wielen op 14mm zet zonder de nokken "iets" af te vijlen dan loopt het helemaal niet meer, buiten het feit dat het eigenlijk geen 14mm is maar ietsje meer.
Dus het is niet om de wielen meer speling te geven maar om ervoor te zorgen dat de wielen iets dichter bij elkaar kunnen worden gezet.

Doordat je de wielen op 14mm zet en de voorloop wielen of verzwaard of gaat vervangen loopt de lok prima.
Ik heb trouwens de voorste schortplaat geplaatst en de koppleing verwijderd, hierdoor loopt het voorste voorloopwiel er ook minder snel uit.

Hij rijdt bij mij op de baan met 5 plan D rijtuigen zijn rondjes.

Groeten Marco.

Re: ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re: ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Marco,

Bedankt voor de uitleg.
Ik begrijp nu wat de bedoeling is. (soms ben ik een beetje traag....).
De rest op jouw site is duidelijk, met duidelijke foto's.
Aangezien de ombouw succes had, lijkt het me verstandig jouw werkwijze te volgen. Ik was van plan om de voorste schortplaat te laten zitten en alleen achter een open exemplaar met koppeling te monteren - voorop gesteld ik kan die spullen bemachtigen. Ook probeer ik aan Märklin wielen te komen.

Ik laat tzt weten of ik het voor elkaar gekregen heb.

Nogmaals dank voor het meedenken :D

Gr. van Huub
Re: ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Hallo Marco,

ik zal ook met de vijl aan de gang gaan, het zijn alleen de normale K kruiswissels die bij mij problemen opleverde in gebogen positie, helaas ben ik afgelopen jaar van 1 naar 5 van die dingen gegaan,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Er is inmiddels een nieuwe versie van Roco, ook in AC, maar om toch even wat vorderingen te laten zien:




De schortplaat aan de achterkant heb ik gewijzigd van een dichte naar een open versie.
Met dremel, vijl enz. Nu passen de bemachtigde schacht en koppeling er op.







De tandwielenkast heb ik 'plat' gemaakt, zie linker exemplaar voor hoe het was.
Er is genoeg materiaal om het gewoon vlak te maken en toch geen gat te krijgen.
Er past nu een M* 7164 op. Hiervoor moet ik wel nog een originele sleper-schroef halen;
deze hier steekt uit, moet een verzonken type zijn. Nu hobbelt en worstelt de lok op wissels.
Vooraan zie je originele M* voorloopwielen uit een rommelhoek in Houten.
Ontsporen deed ie niet tijdens de eerste testrondjes  :D
NB de originele wielen heb ik met geweld aangepast aan de kleinere gewenste afstand tussen de flenzen.








Als laatste een foto van de printplaat; hier heb ik driftig aan zitten slopen, wijzigen en bedraden.
Gelijk maar een voetje voor de decoder geimproviseerd.
De verlichting moet nog aangelegd worden, in de klemmetjes zaten lampjes en volgens mij passen er 5mm leds prima in.
Maar of ik dan tevreden ben met de lichtopbrengst/verlichting is een geheel andere vraag.....
De lok rijdt al (met een ESU er in geprikt), maar dat hadden jullie al begrepen.......

grv Huub

p.s. en ja (bijna) alles duurt zo lang bij mij  :lol:
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Bij Kuijpers in Utrecht hebben ze een ombouwsetje compleet met de wisselstroom wielen.
Roco had vroeger een setje in doos ( nummer heb ik niet) .
De heren in Utrecht verkopen alles nu los in een zakje, maar goed, als je de spullen maar hebt nietwaar?
Ook zit er een onderplaat bij voor de kast, zodat de sleper er makkelijk onder past.

Er zitten ook nieuwe wormaandrijf delen bij, en als je de oude dus vervangt voor deze nieuwe loopt de loc ook nog is als een zonnetje, en kruipen is zeker geen probleem.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan.

Groeten Paul
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Citaat van: Boskabouter op vrijdag 30 oktober 2009, 11:14:26
Bij Kuijpers in Utrecht hebben ze een ombouwsetje compleet met de wisselstroom wielen.
Roco had vroeger een setje in doos ( nummer heb ik niet) .
De heren in Utrecht verkopen alles nu los in een zakje, maar goed, als je de spullen maar hebt nietwaar?
Ook zit er een onderplaat bij voor de kast, zodat de sleper er makkelijk onder past.

Er zitten ook nieuwe wormaandrijf delen bij, en als je de oude dus vervangt voor deze nieuwe loopt de loc ook nog is als een zonnetje, en kruipen is zeker geen probleem.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan.

Groeten Paul

Wow, is het echt waar ?

Ik bedoel is het recente info, c.q. is het spul momenteel verkrijgbaar ?
Dan ga ik onmiddelijk al mijn uren werk er weer af slopen  :D

Ik weet wel van die (peperdure) ombouwset, maar die is al tijden nergens meer te krijgen.
Ook voor losse onderdelen heb ik ooit zitten bellen, maar niemand had meer iets.
Ik heb me bijna 2 jaren laplazerus gezocht  :shock:

grv Huub
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Beste Huub,

Zover ik weet hebben de heren de setjes nog steeds.
Geef ze even een belletje, dan weet je gelijk of ze de sets nog kunnen leveren
Mijn 2e 1000 ( groen) heeft Jan1212 vorig jaar nog omgebouwd, met een toen gekocht setje van Kuijpers.

Laat even horen of het nog gelukt is.

ps
Ik meen iets van rond de ? 30 voor de spulletjes.

Groeten Paul
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
In ieder geval bedankt voor de tip !

Ga ik proberen.
Oei, ze moeten me nog kennen, heb er vorig jaar enkele loks gekocht  :shock: :mrgreen:

grv Huub
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Ik denk dat er best wel een markt is voor een 3rail wisselstroomversie van de 1000. Ideetje voor Roco? Ze brengen wel vaker locs opnieuw uit :-)
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Citeer62675 NS Elektr. locomotief 1000 Nieuw 2009. ? 179,00

68675 NS Elektr. locomotief 1000 WS. Nieuw 2009. ? 219,00

(nog niet leverbaar)

:mrgreen:


   


   


   
   
   


   
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Paulus,

Ik heb zonet gebeld: "we hebben helemaal niets meer"
(ik denk eigenlijk dat ie alleen de NS1000-ombouwspullen bedoelt  :mrgreen:)

Ik heb ook geen idee of onderdelen van de nieuwe versie op de oude zullen passen.
Verwacht van niet, eigenlijk.
En al zou het wel zo zijn: de onderdelenvooziening van Roco vind ik maar belabberd......
Wacht al meer dan een half jaar op onderdelen van de NS1100  :(
Zelfs de lok-doctor (Michael Wevering) kan ze niet leveren.

NB het zelfde probleem; gelijkstroomloks (ja ik sukkel heb er 2) waar ook een AC versie van is.
Maar onderdelen: ho maar.
Ik zoek de Drehgestellblende waar, juist, de sleper op moet.

En ik rund blijf maar Roco's kopen, van de week nog een Noorse lok binnen gekregen (zie nieuwe aanwinsten-draadje).

grv Huub

Acido: die is er gewoon hoor ! Dit jaar uit te brengen: best.nr. 68675 UVP 219 Euro.
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
@ Pjotr en Huub: Dat wist ik dus niet! :oops: :-)

In blauw, met NS-vignet toevallig? :mrgreen:
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Citaat van: Acido op vrijdag 30 oktober 2009, 11:59:07
@ Pjotr en Huub: Dat wist ik dus niet! :oops: :-)

In blauw, met NS-vignet toevallig? :mrgreen:

JA.

Wrijf het me maar weer in  :lol:
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
geeft niks hoor, leuke grappen zijn altijd welkom  :D
(ben gehard hier op het forum....)

grv Huub
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Dat is verdorie balen zeg!!! :?
Een jaar geleden nog wel, en ik maar denken dat het niet zo hard loopt die losse onderdelen...
Miischien willen ze graag de nieuw aangekondigde Roco 1000 wisselstromer aan je slijten.....
Helaas Huub, jammer, maar was t proberen waard.
Succes met je verdere zoektocht.

Groeten Paul
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Citaat van: huub op vrijdag 30 oktober 2009, 12:09:52
Citaat van: Acido op vrijdag 30 oktober 2009, 11:59:07
@ Pjotr en Huub: Dat wist ik dus niet! :oops: :-)

In blauw, met NS-vignet toevallig? :mrgreen:

JA.

Wrijf het me maar weer in  :lol:

een eenbeens panto's.
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Lid sinds: 2007

offline
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Ik heb een stapeltje van de oorspronkelijke ombouwsetjes van Roco op Eurospoor zien liggen op de stand van Molekamp. Bel even, in de gids zoeken onder Molekamp Haarlem, vind je het nummer wel.
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Henk,

Is het deze ?

Molenkamp Imports
Schreveliusstraat 4-ZW
2014 XR HAARLEM

Ik heb nu een schroefje met verzonken kop voor de sleper bemachtigd, dat zit wel goed nu, maarrrr.......

De sleper maakt nu weer sluiting op een meegebogen c-railwissel  :?
Hij raakt net de wisseltong. Vermoedelijk staan de wielen nu weer te kort bij elkaar of zo iets.

En zo blijven we klooien :lol:

grv Huub
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Blausee-Mitholz
gast

Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Citaat van: huub op zondag 08 november 2009, 03:01:31
De sleper maakt nu weer sluiting op een meegebogen c-railwissel  :?
Hij raakt net de wisseltong. Vermoedelijk staan de wielen nu weer te kort bij elkaar of zo iets.

En zo blijven we klooien :lol:

grv Huub

Sleper is bij een Roco 1000 altijd een probleem geweest en zal het ook wel blijven. Het is geen draaistel lok en door de lange wielbasis geeft de overhang in de bogen bij wissels een probleem. De sleper komt te veel mee naar binnen. Ik heb er vroeger heel wat uurtjes ingestoken om het goed te krijgen iets wat niet 100% lukte. Waar je de sleper ook plaatst het blijft een probleem. Later heb ik ooit nog een een 1000 voor iemand omgebouwd naar 3-rail met een sleper onder de eeste wagon achter de lok. Die man is er nog steeds dol enthausiast over.

Meen ergens een keer gelezen te hebben dat Roco bij een Franse lok met vergelijkbare as-indeling een mee draaiende sleper onder de 3-rail versie heeft geconstrueerd (weet zo het nummer niet uit mijn hoofd)
Een dergelijke constructie zou ook de oplossing zijn voor het Roco 1000 sleperprobleem.

Mvg, Johan
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Hallo,

ik heb Molenkamp vorige week nog gebeld, hij heeft inderdaad de setjes nog voorradig.

Deze set bestaat voor de wisselstroomuitvoering uit:

Nieuwe voorloopwielen
Nieuwe afdekplaatjes met openingen voor de sleper in het onderstel, zodat deze verder in kan veren, met deze afdekplaatjes komt de sleper in het midden. (deze had ik jaren geleden al bemachtigd)
Andere tandwielen zodat de loc langzamer loopt.

Het probleem heb ik nog steeds met de sleper zoals hier geschreven, misschien is de oplossing een Roco sleper die een fractie breder is, maar dit heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Lid sinds: 2008

offline
Re:ROCO 43615 - NS1000 ombouw
Johan,

Ik vrees dat je gelijk hebt....

Ik heb de wielen netjes op 14mm gezet, maar dat lijkt overbodig; er is nog zoveel speling dat je de lok flink heen en weer kan schuiven. En het verergert het probleem alleen maar.
Als je naar de wielen kijkt op een wissel, ziet dat er erg vreemd uit, het geheel is star en de wielen staan dan eigenlijk scheef t.o.v. de rails.

Flutconstructie........
Ik heb zonet mijn M* E18 bekeken, zo'n zelfde soort toestand onder de lok, maar deze lok heeft wel draaistellen. En dus geen problemen.

Trouwens hij maakt sluiting met het puntje van de sleper dat naar het midden van de lok wijst.
Tussen de middelste wielen kan je zien dat de sleperzijkant tegen de wisseltong aan komt  :?
Als je de lok dan heen en weer beweegt, heb je milimeters speling.

Misschien moet ik ook maar overstappen naar een sleper onder het 1e rijtuig, aangezien voeding via bovenleiding door bijna iedereen hier afgeraden wordt.