Tja, wat moet ik hierop zeggen. Sporen liggen willekeurig op een met grasmatten bekleedde plaat. OP de plek waar de lok met rijtuig staat is zelfs geen plaats voor een station of waar dan ook.
Voor de rest zou je voor jezelf kunnen afvragen:
* is het sporenverloop realistisch? M.a.w. rondjes rijden gaat heel snel vervelen en de hobby dus ook.
* wat wil ik uitbeelden? Op deze ruimte kun je een groot station wel vergeten. Hetzelfde geldt voor alle andere "grote" dingen zoals bergen, rangeerterrein e.d.
* hoe groot is de beschikbare ruimte? is er ruimte om eventueel uit te kunnen breiden? Ik denk dat je nu een plaat hebt van 244 x 122 cm. Voor een beetje helling van 3%(wat betekent 3 cm per meter stijging) is hier niet mogelijk. Op deze oppervlakte ben je vrij beperkt.
* waarmee ga ik rijden? Lokaalbaantje(lok + 3 á 4 Donnerbüschen/Umbauwagen 3assen) meer is hier nu niet mogelijk qua ruimte en baanplan.
* aansturing? ga ik analoog of digitaal rijden? Vergeet het verhaal met automatisch rijden i.c.m. een PC want daar ben je nog lang niet aan toe. Hou het simpel, ga eerst proberen om met analoge treinen te kunnen rijden en daarna langzaam overstappen naar digitaal rijden. Hier weet men wel wat er nodig is.(ik ben zelf 2Railer en weet niks van het Märklin systeem af dus kan ik niets adviseren en zou ik onzin verkopen als ik hier iet over zeg wat ik wil vermijden)
* ook belangrijk, welk tijdperk? Thema? Land? Als je hier voor jezelf uit bent is de materieelkeuze niet moeilijk meer en makkelijk te realiseren qua kopen/zoektocht.
Maar nu komt het allerbelangrijkste: ga voor jezelf eerst een leuk/gedegen baanplan zoeken of nog beter, tekenen/bedenken met een railontwerpprogramma.
Leg je ontwerpen eerst hier te rade op dit forum en laat anderen hierna kijken en, ook heel belangrijk, probeer de bevindingen op te volgen. Men is bereid om jou te helpen maar er is een grens als je iedere keer de ideeën over boord gooit en jouw zin doordrijft.