Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Scenery : creatief advies gevraagd

Gestart door Een_beginner zondag 02 maart 2025, 22:28:31

Scenery : creatief advies gevraagd
Dag,
Na een paar maanden is het mij eindelijk gelukt om een baan met twee treintjes mooi te laten rijden. Alleen, ik ben een nul komma nul ( naar boven afgerond) creatieveling op het gebied van inrichting.  Wie oh wie kan mij helpen met tips of pointers hoe nu verder.  De baan is 2 meter bij 1.1 meter. Mijn dank is groot. Een_beginneling.
Re: Scenery : creatief advies gevraagd
Een baantje als dit laat zich niet zo gemakkelijk realistisch aankleden, vrees ik. Het sporenverloop is evenmin iets wat je in werkelijkheid tegen zult komen.

Natuurlijk kun je over de achterste sporen een stad bouwen op een verhoogd 'podium'. Maar de sporen naar de beide keerlussen blijven en gekunsteld element.

Een alternatieve oplossing is misschien te zoeken in de hoek van de Old Skool. Gewoon een stationsgebouw neerzetten en woonhuizen binnen de begrenzing van de sporen. Lantarens en auto's erbij en genieten!

Groet,

Peter
Dag Peter,
Dank je. Ik ben dit eerste project ook niet begonnen met scenery voor ogen, eerst maar eens ervaring opdoen met de aansturing van Marklin treinen. Dat heb ik nu goed op orde. En ik realiseer mij nu ook dat een realistische aankleding vrij ondoenlijk is. Misschien dan toch maar wat hap snap werk en dan op naar het volgende traject. Ha Ha Vg Een_beginneling

Duitsland TP III/IV

Tja, wat moet ik hierop zeggen. Sporen liggen willekeurig op een met grasmatten bekleedde plaat. OP de plek waar de lok met rijtuig staat is zelfs geen plaats voor een station of waar dan ook.
Voor de rest zou je voor jezelf kunnen afvragen:
* is het sporenverloop realistisch? M.a.w. rondjes rijden gaat heel snel vervelen en de hobby dus ook.
* wat wil ik uitbeelden? Op deze ruimte kun je een groot station wel vergeten. Hetzelfde geldt voor alle andere "grote" dingen zoals bergen, rangeerterrein e.d.
* hoe groot is de beschikbare ruimte? is er ruimte om eventueel uit te kunnen breiden? Ik denk dat je nu een plaat hebt van 244 x 122 cm. Voor een beetje helling van 3%(wat betekent 3 cm per meter stijging) is hier niet mogelijk. Op deze oppervlakte ben je vrij beperkt.
* waarmee ga ik rijden? Lokaalbaantje(lok + 3 á 4 Donnerbüschen/Umbauwagen 3assen) meer is hier nu niet mogelijk qua ruimte en baanplan.
* aansturing? ga ik analoog of digitaal rijden? Vergeet het verhaal met automatisch rijden i.c.m. een PC want daar ben je nog lang niet aan toe. Hou het simpel, ga eerst proberen om met analoge treinen te kunnen rijden en daarna langzaam overstappen naar digitaal rijden. Hier weet men wel wat er nodig is.(ik ben zelf 2Railer en weet niks van het Märklin systeem af dus kan ik niets adviseren en zou ik onzin verkopen als ik hier iet over zeg wat ik wil vermijden)
* ook belangrijk, welk tijdperk? Thema? Land? Als je hier voor jezelf uit bent is de materieelkeuze niet moeilijk meer en makkelijk te realiseren qua kopen/zoektocht.

Maar nu komt het allerbelangrijkste: ga voor jezelf eerst een leuk/gedegen baanplan zoeken of nog beter, tekenen/bedenken met een railontwerpprogramma.
Leg je ontwerpen eerst hier te rade op dit forum en laat anderen hierna kijken en, ook heel belangrijk, probeer de bevindingen op te volgen. Men is bereid om jou te helpen maar er is een grens als je iedere keer de ideeën over boord gooit en jouw zin doordrijft.
 @citaat automatisch rijden via pc: 'nog lang niet aan toe?'

Dit baantje ziet er misschien niet zo uit, maar check ff een paar andere draadjes van onze 'beginner' en je gaat zien dat het met die automatische aansturing wel snor zit. Snorder than meets the eye...!

Maar om er iets leuks van te maken qua modelspoor met aankleding, dan lijkt het mij niet onverstandig het sporenverloop aan te passen.

Groet,

Peter
Ik zou eens wat filmpjes van deze meneer gaan kijken:

https://www.youtube.com/@modellbahnkeller

Die legt de nadruk op dat het plezier moet geven, en maakt met simpele middelen gezellig uitziende treinbanen, meestal ook met hele simpele baanplannen en krappe bochten. Ik kijk er altijd met veel plezier naar.

Duitsland TP III/IV

Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 04 maart 2025, 00:15:24@citaat automatisch rijden via pc: 'nog lang niet aan toe?'

Dit baantje ziet er misschien niet zo uit, maar check ff een paar andere draadjes van onze 'beginner' en je gaat zien dat het met die automatische aansturing wel snor zit. Snorder than meets the eye...!

Maar om er iets leuks van te maken qua modelspoor met aankleding, dan lijkt het mij niet onverstandig het sporenverloop aan te passen.

Groet,

Peter

Oké, mooi. Dat heeft hij dus onder de knie en dat is dus een probleem minder.
Kan hij nu mooi de aandacht aan de andere punten schenken ook omdat hij al aan het kijken is om een lokloods aan te schaffen om daar iets mee te gaan doen.
Wellicht leest Franky mee en kan hij iets voor hem verzinnen zodat hij niet steeds met Yves in de clinch ligt omdat die niet wil luisteren.
Uh, ik ben mij er niet bewust van dat ik niet naar Yves luister, Ha Ha
Misschien een idee inderdaad om de acht-vorm onder een podium te stoppen en het meest linker spoor dan omhoog te laten lopen zodat je daarmee op het podium nog een leuk rangeergebied aan kunt leggen?

Een doel zonder plan is slechts een wens - AdSE

Dat is wel een baantje dat tegelijk leuk is om te automatiseren en veel ruimte laat om aan te kleden, maar wil de TS dat wel?
Baantje
Ik zie niet direct vraag naar een beter plan, wel naar hulp bij aankleding.
Dank voor alle reacties. Lapjeskat geeft terecht aan dat ik naar tips zocht over wat aankleding. De automatisering heb ik wel redlijk goed onder de knie.
En ach, dit was mijn eerste iteratie waarbij ik sowieso niet de intentie had om een mooi aangeklede baan te maken.
Zodra de werkzaamheden het toelaten kan ik eens gaan nadenken over de tweede iteratie met als startpunt een mooi uitziende baan.
Dat van twee lagen spreekt mij zeker aan. Ik zal dan toch ook wel eens moeten gaan nadenken over ontwerpsoftware. Voor OSX lijkt dat overigens dun bezaaid.

Vg Een-beginneling

if we don't try we will never know

Als je de bestaande baan wilt behouden dan zou ik voor het spoor met de lok een keermuur plaatsen met daarboven een station en een stadje. Onmiddellijk voor de keermuur een perron. Van het station lopen trappen naar het perron. Vooraan kun je nog een perron leggen met een loopbrug vanaf het station. Door het omhoog plaatsen van het station en de verhoogde stad ben je gelijk de sporen die zo duidelijk de keerlus vormen kwijt.
Het kan dus wel met wat fantasie.

groet, Wim
Oh dank je wel. Dat klinkt erg leuk.  Zal ik zeker meenemen in de verdere ontwikkeling.  Ik ben nu bezig met een uiterst ambitieuze opbouw en inrichting van mijn locomotiefloods.  Als het draait dan deel ik het graag op dit forum. 

if we don't try we will never know

Het zal duidelijk zijn dat je rechts van het wissel waar nu de trein staat en links van het wissel waar de trein staat dan een tunnel bouwt. Het stukje rails waar nu de trein staat zou je dan zelfs kunnen verwijderen inclusief de wissels omdat het enige wat dat spoor onder de tunnel nog toevoegt is dat je er een trein onder zou kunnen "verstoppen". Het nadeel hiervan is dat een trein met een aantal wagons altijd beide wissels zal blokkeren. Voordeel van verwijderen is dat je geen wissels in de tunnel hebt waardoor minder kans op ontsporingen in de tunnel. Het doorgaande spoor verkeer kan in dat geval dan door het station via de wissels die ervoor liggen.
Ben benieuwd naar je oplossing.

groet, Wim
Dank je wel voor dit meedenken. Ook dat zal ik meenemen in een volgende fase. Als ik er nu terugkijk op dit traject zoals ik dat in oct 2024 ben begonnen dan kom ik tot de conclusie :
1] Ik heb een filosofie en schaalbare roadmap vor de automatisering gerealiseerd (ook heb ik mij gerealiseerd dat er blijkbaar als diverse PC oplossingen zijn).
2] Ik begin geleidelijk aan te begrijpen wat in praktische zin Scenery in de modelbouw eigenlijk betekent en wat het kan toevoegen aan het plezier van een baan
3] Op dit forum zijn diverse leden die mij gelukkig van raad en daad kunnen voorzien
4] Oh ja, er gaat best veel tijd in zitten, ha ha

On a sidenote. Er is een klein stemmetje in mijn hoofd die aangeeft dat als ik de buitenmaten van de baan wil behouden er technische mogelijkheden zijn om een verdieping te maken op de baan. Nog geen idee hoe en wat (maar ik dien zeker gebruik te maken van de tips).
Als background process loopt nu in mijn hoofd hoe nu verder met de baan
Als Foregrond process ben ik nu heel praktisch bezig met de combi van scenery en automatisering.

Kortom, leuk om te doen
Vg Een_beginneling

BLIJ dat ik analoog RIJ

Als je het rechtse wissel dat nu rechts-vooraan op de foto staat verplaatst naar halverwege de bocht -zodat de rechtdoorstand parallel aan de zijkant van de tafel loopt-, en je laat dan dat spoor stijgend doorlopen voorlangs en langs de linker zijkant (eigenlijk zoals dat deel nu al ligt) dan heb je tegen de tijd dat je linksachter bent voldoende hoogte om rechtsaf over de daar aanwezige sporen een tweede niveau te creëren.
Dank je wel.  Ondertussen ben ik eens dat idee van mij gaan overwegen. Als ik het goed begrijp dat je maximaal een helling van 3% mag hebben, dan heb je voor een totaal verval van 30 cm al bijna 6 meter strengende baan nodig.  Of maak ik hier een ernstige denkfout?
Dank Een beginner.
Een helling van 3% is gewoonlijk goed te doen. In bepaalde gevallen kun je hoger gaan, maar dan moet je wel goed uittesten of het wel kan.
Om die zes meter in te korten kun je een helix (stijgspiraal) gebruiken. Daarmee kun je op een relatief klein oppervlak toch een behoorlijk hoogteverschil krijgen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

1% is 1cm stijgen per meter
3% is 3cm stijgen per meter
Dus als je 30 cm wil stijgen heb je zelfs 10 meter nodig.
Maar aan een cm of 9 heb je al genoeg om onderdoor te rijden; en dat bereik je met 3% over een lengte van 3 meter. Theoretisch dan, eigenlijk heb je iets meer nodig want je kan niet een knik maken van 0% naar 3% en van 3% terug naar 0%, dat moet geleidelijk gaan.

Doe toch gewoon wat onze grote leider zelf adviseert, in het midden van de helling mag het een beetje steiler, de overgangen van helling naar plat een beetje geleidelijker:
6-03-2025 7-21-30.jpg
6-03-2025 7-16-35.jpg
Op het eerste half railtje maximaal 7mm, in het midden mag het op een hele rail best 24mm zijn.
Voor 91mm heb je met een 5,5 raillengtes meer dan genoeg.
3%? 13% bedoel je zeker, het gaat hier wel over Märklin hé, kan altijd een beetje meer dan je denkt  ;)
Zo, als het goed is mag het ook gezegd worden hoop ik...

BLIJ dat ik analoog RIJ

13% :O dat halen zelfs mijn WOSA-hellingen niet :-) !
Het gaat maar over één raillengte met dat percentage; dus als je met TGV-snelheid naar boven knalt gaat dat wel lukken >:-D

Een beetje degelijke analoge loc met niet te zware sleep redt 1 cm stijging per rail best: 5,5%.
Dat is bij jouw baantje helemaal niet nodig, als je het spoor zo legt zoals ik eerder omschreef heb je een meter of 3 beschikbaar wat overeenkomt met gemiddeld 3% stijging. 
Dank aan allen. Fantastisch al die tips die ik hier heb gekregen. Zodra ik de ruimte (met name tijdsgebonden), zal ik eens een praktisch experiment opstellen zodat ik verschillende hellingshoeken kan uitproberen. Wat wel duidelijk is, is dat ik niet de ambitie heb om een treinstel met heel veel rijtuigen te laten rijden. Zodra ik vooruitgang heb zall ik daar over terug rapporteren. Mijn eerst volgende rapportage moment zal overigens gaan over wat scenry en automatisering. Groet

Zeker niet bang zijn om over die 3% te gaan, mooi zijn te steile hellingen uiteraard niet, maar verborgen is 5% met korte treinen zeker geen probleem.

Citaat van: Hanzi op donderdag 06 maart 2025, 08:37:5513% :O dat halen zelfs mijn WOSA-hellingen niet :-) !
Vroeger lukte dat echt wel, ik heb dat meermaals toegepast.
En dan zijn er nog die ontkennen dat de kwaliteit er in de loop der jaren op achteruit is gegaan  ;)
Grotere detaillering heeft zo zijn prijs...
En meer mag ik niet zeggen of ik krijg weer een deel van het rusthuis over mij heen.
Ik zou de 2 gekoppelde wissels van plaat ruilen. Verder, of ik moet het mis hebben, als je door de 8 heen gaat, is er geen enkele mogelijkheid meer om de andere kant op te rijden.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Timelord op maandag 10 maart 2025, 22:19:28Verder, of ik moet het mis hebben, als je door de 8 heen gaat, is er geen enkele mogelijkheid meer om de andere kant op te rijden.
Je hebt het mis, je kan continue van richting blijven wisselen.
Dat is ook mijn ervaring met deze baan. Ha Ha
Een mogelijke oplossing voor dit ontwerp is de baan in de lengte richting in het midden in twee delen, dus een psuedo achtergrond maken in het midden.
Je krijgt dan a.h.w. twee halve banen die je verschillend kan aankleden, je moet er dan de vele tunnelingangen bijnemen, maar misschien is dit te camoufleren?
Ik denk dat ik ooit die opstelling zag, waarbij het aan de ene kant zomer was, de andere kant winterlandschap,
Leopold
Niettemin blijft de beste optie als je een beetje geloofwaardige scenery wilt: stem sporen en landschap op elkaar af.

Een baantje leggen en daarop dan wat huisjes en boompjes plaatsen kan ook en daar hoef niet eens creatief voor te zijn.

Maar met dit baantje heb je bewezen de techniek van de aansturing te beheersen en heeft het zijn diensten bewezen. Tijd voor fase 2: beter sporenplan maken dat past in een context. Dat maakt de uitgangspunten voor de aankleding stukken beter!

Groet,

Peter
Daar ben ik het zeker mee eens, een mooi proefproject, nog niet helemaal afgerond overigens. Bijzonder leerzaam geweest. Als de tijd het toelaat dan naar de volgende fase. Alles laten bezinken en leerpunten uithalen.

Citaat van: Een_beginner op woensdag 05 maart 2025, 21:55:58Als ik het goed begrijp dat je maximaal een helling van 3% mag hebben,
Toevallig kwam ik nog wat oude Märklin publicaties tegen waar ze het hebben over hellingen die meer in de buurt komen van wat jij wil realiseren, kleine lokjes met korte treinen.
Dan mag je die 3% echt helemaal vergeten.

Uit een hele oude brochure:
14-03-2025 8-04-32.jpg
14-03-2025 8-04-05.jpg 

Uit een meer recent baanplanboek:
14-03-2025 8-05-47.jpg
14-03-2025 8-05-15.jpg

Zo bont als in het oude boek moet je het nu ook weer niet maken, maar 5% is zeker doenbaar en visueel nog aanvaardbaar.
Wederom dank voor deze info. Bijzonder waardevol.  Er borrelt van alles in mijn hoofd. 

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.