Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Schroeilucht in overweg 7292

Gestart door Jampie184 vrijdag 28 februari 2025, 15:19:48

Mijn treinen rijden digitaal op M-rails.

Sinds een week of twee ben ik eindelijk 'klaar' met de bouw van mijn modelbaan en heb ik dus weer volop tijd om mijn treinen te laten rijden. Ik ruik echter af en toe een lichte schroeilucht, die van de Märklin "Volautomatische overweg met halve overwegbomen" (7292/7293) blijkt te komen. De grondplaat voelt dan ook enigszins warm aan.

Ondertussen al een oud beestje – nieuw gekocht in 2001 – en ouderwets vergeleken met wat er tegenwoordig allemaal te koop is, maar hij past perfect op mijn baan (zie foto). De treinen passeren zonder in te houden, de halve spoorbomen openen en sluiten zonder haperingen.
Oorzaak is ongetwijfeld dat de overweg door al die passerende treinen soms langdurig gesloten is en het spoeltje voor het aantrekken van de bomen dan dus lang bekrachtigd blijft.

Heeft iemand binnen het forum soortgelijke ervaringen? Zou het helpen om een weerstand in de gele Trafo-L draad op te nemen? Wie kan mij helpen?

Met vriendelijke groet, Jan
Re: Schroeilucht in overweg 7292
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hoi Jan,

Je kunt die overwegdelen toch gewoon even uit de baan demonteren en testen?
Als je dan de twee rail even met elkaar verbindt gaan de bomen dicht en voel je even aan de spoelen of deze warm worden.

Mijn treinen rijden digitaal op M-rails.

Hallo Ad,
Dank voor jouw reactie.

Ik heb inderdaad als eerste de overweg gedemonteerd en op mijn werkblad getest.
Daar heb ik nogmaals geconstateerd dat de grondplaten warm werden en de schroeilucht bij de halve spoorbomen vandaan kwam. Ik heb geprobeerd om eventueel stof in de grondplaten weg te zuigen.
Daarna heb ik alles goed doorgemeten en zag toen dat de massaverbinding tussen de beide contactrails, de grondplaat en het verschuifbare wegdek uit het aanvulgarnituur 7293 veel weerstand had. Dat heb ik dus hersteld, maar het leverde niet het gewenste resultaat.
Ik weet overigens niet of het kwaad kan.

Voordat ik eventueel met een weerstand aan de slag ga, heb ik ondertussen in mijn "goeiste" Duits advies gevraagd bij de Märklin Klantenservice. Misschien herkennen zij mijn probleem.

Groet Jan

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Ik heb de 7192 (met heel bomen in plaats van ahobs), maar het aansluitprincipe is gelijk. Ook de uitbreidingsset werkt op dezelfde manier.

Bij warm worden kun je ervan uit gaan dat je niet hebt gelet op de rode puntjes op de afsluitende halve rails, en op de hele rails van het wegdek: die rode puntjes moeten overal aan dezelfde kant liggen (liefst uit zicht, want dan vallen ze minder op). Als er ook maar eentje anders ligt, krijg je lekstroom.

Forum Moderator

@citaat Volgens mij gaan de bomen direct omlaag als je de isolatierail verkeerd om legt, want dan leg je de rail met rode puntjes aan railmassa en is de stroomkring rond.

Dat klinkt logisch, en zou zo moeten zijn, maar ...

Als het niet zo is, dan is de eerst volgende logische stap de verbinding tussen de wegdelen en de overwegrail ...

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ook met gedemonteerde overweg, op het werkblad, wordt deze warm. Dat zal dan toch niet veroorzaakt worden door contactrails die verkeerd om liggen.

Met wat voor spanning wordt de overweg gevoed? Gewoon de 16V lichtspanning (geel) uit een analoge AC-trafo?
Dus geen "digitale" spanningen of DC?

Je zou de spanning kunnen verlagen met een weerstand; kies er dan wel één met het juiste vermogen, want ook die zal warm worden. Hou er ook rekening mee dat je spoorboompjes minder vloeiend sluiten.

Een tijdje terug vond ik deze link, een verzameling oudere catalogi van Märklin, met daarin o.a. de Märklin 459 (uit 1950), 7192 en 7292(1976), 7592 (1977). De 74923 (C) is van na die tijd.

Wat al die spoorbomen met elkaar gemeen hebben is een (monostabiele) spoel per hele of halve boom. Zo'n spoel kan echt heet worden, de rest eigenlijk niet (bij kortsluiting warmt de boel hooguit wat op).

De spoelen werken, want de bomen gewoon sluiten als er een trein langs komt.

CiteerDe treinen passeren zonder in te houden, de halve spoorbomen openen en sluiten zonder haperingen.
Oorzaak is ongetwijfeld dat de overweg door al die passerende treinen soms langdurig gesloten is en het spoeltje voor het aantrekken van de bomen dan dus lang bekrachtigd blijft.

Dat kan zijn (maar ik heb het nooit bemerkt), maar wat maakt dan dat een spoel zo heet wordt dat hij hitte afgeeft aan de omgeving (oorzaak).
Ik heb er geen idee van. Loopt zo'n spoel op z'n eind?

Als je een weerstand plaatst dan krijgt de spoel minder spanning tijdens het aantrekken, en wordt daardoor gevoeliger voor het spetteren van de wielen op de contactrails. Beter zou zijn om de overweg anders aan te sluiten dan door Märklin werd beoogd. Maar voor het warm worden van een spoel zal het op zich weinig uitmaken.

Ik herinner me iemand die het echt anders deed, met een timer of zo, dat heeft 2 voordelen (minder spanningsverlies, want geen contactrails, en dicht is dicht, zonder gespetter).
Dat "spetteren" kun je ook onderdrukken met een condensator die het signaal gladder trekt.

Forum Moderator

Een weerstand in serie geeft ook warmte door dissipatie.
Je kan dan beter één of meerdere antiparallel geschakelde diodes in serie met de spoel opnemen, dus tussen de gele draad en de spoel.
Dan verlaag je de spanning op de spoel, maar behoudt je het wisselspanningkarakter op de spoel en is er nauwelijks warmteontwikkeling..

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Jan22 op zondag 09 maart 2025, 20:28:35Dat "spetteren" kun je ook onderdrukken met een condensator die het signaal gladder trekt.
Ik ga er vanuit dat de spoorbomen gewoon op wisselspanning zijn aangesloten en dan valt er niks glad te trekken met een condensator.

Citaat van: Hanzi op zondag 09 maart 2025, 21:33:39k ga er vanuit dat de spoorbomen gewoon op wisselspanning zijn aangesloten
Het uitgangspunt is in principe goed, maar het spetteren wordt analoog veroorzaakt door wielen op contactrails.

En dat spetteren is dus een andere invalshoek, die speelt als je bij de overweg aansluiting de Märklin handleiding volgt.
Dat spetteren mis je met een andere aanpak ...

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dat kan, maar niet met een condensator zoals jij voorstelt.

@citaat
Je hebt helemaal gelijk. Waar zat ik met mijn hoofd?
(ruis in signaal of denderen in schakelcontacten kun je onderdrukken met een schmitt-trigger, enz.).
Heeft weinig te maken met schroeilucht, overigens.
Bij de aanvrager zelf staat de Preiserbrandweer kennelijk bij de overweg want we horen er niets meer van.
Forum Moderator

@citaat Ik denk dat Jan hooguit één keer in de week op het forum komt, hij reageerde ook pas een week na mijn eerste reactie.
Maar dat maakt helemaal niet uit, niet iedereen zit elke dag op het forum, of internet etc.
Gewoon even geduld hebben.  :)

En Jan22; maak je het niet te moeilijk met spetteren en Schmitt-triggers?   ;)  :-)