Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer minimaal € 25 euro in onze Stichting 3rail Shop en krijg de 3railforum jaarkalender 2026 gratis!!

weathering rails

Gestart door eduardo maandag 18 maart 2024, 13:40:46

weathering rails

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

weathering rails
Ik ben bezig een paar honderd railsjes te bewerken. Allereerst spuit ik met de airbrush de bielzen en de rails met Vallejos 70984 (flat brown). Dat gaat gelukkig snel. Daarna verf ik met een penseeltje een mix van pigmentpoeder 73108 (roestbruin), plus 3 druppeltjes acrylverf 71057 (zwart) en zoveel als nodig thinner 71361, alles van Vallejos op en over de rails zelf, je hebt dan een goed contrast tussen de geverfde rails en de gespoten bielzen. Vervolgens tip ik met het penseeltje dezelfde mix op alle bevestigingspunten van de rail op de bielzen aan. Op een 2200 rechte rail zijn dat 4 x 24= 96 puntjes en ik heb er ruim 200! Dat gaat maanden duren. Waarom? 1)vind ik het mooi en 2) ik ga verhuizen en wil de meeste rails gepatineerd en al aan de man brengen.
Re: weathering rails

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Het resultaat is verbazingwekkend, maar is het niet een beetje paars?

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Hmm de kleur kan door de belichting op de foto anders uitzien dan in werkelijkheid, dat zie ik niet als grootste probleem.

Jij vindt het mooi en je wilt ze aan de man brengen. Dat zie ik als een groter probleem. wat jij mooi vindt hoeft een ander niet mooi te vinden. Je hebt er een hoop werk aan en steekt er veel tijd in, je zal willen dat dat op één of ander manier loont. De vraag is dan voor hoeveel (euro) wil je ze aan de man brengen. Mijn ervaring (en die is zeer groot en gevarieerd in deze) is dat men voor beschilderde rails niet veel wil betalen. Rails moeten rein en maagdelijk zijn voor de meeste hobbyisten.
Houdt er dus rekening mee dat je voor de kat zijn viool zit te werken.

Citaat van: Jan22 op vrijdag 26 april 2024, 19:42:04Het resultaat is verbazingwekkend, maar is het niet een beetje paars?

dat komt door de lichtval, paars zit er absoluut niet in.

ed

Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 27 april 2024, 02:49:16Hmm de kleur kan door de belichting op de foto anders uitzien dan in werkelijkheid, dat zie ik niet als grootste probleem.

Jij vindt het mooi en je wilt ze aan de man brengen. Dat zie ik als een groter probleem. wat jij mooi vindt hoeft een ander niet mooi te vinden. Je hebt er een hoop werk aan en steekt er veel tijd in, je zal willen dat dat op één of ander manier loont. De vraag is dan voor hoeveel (euro) wil je ze aan de man brengen. Mijn ervaring (en die is zeer groot en gevarieerd in deze) is dat men voor beschilderde rails niet veel wil betalen. Rails moeten rein en maagdelijk zijn voor de meeste hobbyisten.
Houdt er dus rekening mee dat je voor de kat zijn viool zit te werken.

prijs maakt mij niet zoveel uit, als ik anderen er een plezier mee kan doen, dan doe ik dat. En wat het opbrengt zien wij wel

van oud to new

Unplanned rail weathering from basement flood20240625_151436.jpg .

Doet 'ie het nog? Of is het koper al weggeroest?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Koper roest niet :o) ...

Druppie SR24 erop en hij doet het gewoon, verwacht ik.

Citaat van: Hanzi op zaterdag 05 oktober 2024, 08:27:13Koper roest niet :o) ...
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Koper roest zeer zeker, alleen minder makkelijk dan ijzer. Heeft te maken met de spanningsreeks van de metalen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Koper oxideert inderdaad en dan ontstaat koperoxide, maar dat is geen roest want roest is ijzeroxide.

Dus ik blijf bij mijn eerdere uitspraak:
Koper roest niet :o) ...
(maar het oxideert inderdaad wel ;) )

Net als bv zink (de gevreesde zinkpest); ook geen roest.

Oxideren en roesten is één en dezelfde, al wordt de term "roesten" alleen bij metalen gebruikt. Chemisch gezien in het proces hetzelfde. En die "zinkpest"? Ik heb in mijn vorige vak veel te maken gehad met zinkanodes (sacrificial anodes). Zink (Zn) staat lager in de spanningsreeks dan ijzer (Fe), dat op zijn beurt lager staat dan koper (Cu). Vandaar dat zink makkelijker roest dan staal en staal op zijn beurt makkelijker dan koper.

Leuke taalkwestie... Roest is strikt genomen alleen voorbehouden aan het beschrijven van oxidatie bij ijzer en staal. Koper kan ook reageren met zuurstof en dus oxideren, maar dat zou je volgens het woordenboek geen roesten mogen noemen.

Het is als worst en leverworst: alle leverworst is worst, maar niet alle worst is leverworst.

Groet,

Peter

van oud to new

Citaat van: ermindewinkel op zaterdag 05 oktober 2024, 00:48:24Doet 'ie het nog? Of is het koper al weggeroest?
Rood is van ijzerrijk spill water, niet allemaal roest. Ik spray track met WD40, borstel en wipe schoon met doek. Niet perfect maar vrij schoon en rail roest aardig weg. Solenoids geven geen failure, dus niet gecorrodeerd.  Ook digital-converted locs werken allemaal na cleaning van motor delen. Verbazingwekkend resilient materiaal.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: ermindewinkel op zaterdag 05 oktober 2024, 23:53:42Oxideren en roesten is één en dezelfde, al wordt de term "roesten" alleen bij metalen gebruikt...
...Vandaar dat zink makkelijker roest dan staal en staal op zijn beurt makkelijker dan koper.

Oxideren en roesten is één en dezelfde, al wordt de term "roesten" alleen bij metalen ijzer gebruikt...
...Vandaar dat zink makkelijker roest oxideert dan staal en staal op zijn beurt makkelijker dan koper.

Wikipedia ROEST

Citaat van: ermindewinkel op zaterdag 05 oktober 2024, 23:53:42Oxideren en roesten is één en dezelfde, al wordt de term "roesten" alleen bij metalen gebruikt. Chemisch gezien in het proces hetzelfde. En die "zinkpest"? Ik heb in mijn vorige vak veel te maken gehad met zinkanodes (sacrificial anodes). Zink (Zn) staat lager in de spanningsreeks dan ijzer (Fe), dat op zijn beurt lager staat dan koper (Cu). Vandaar dat zink makkelijker roest dan staal en staal op zijn beurt makkelijker dan koper.

Kan, maar zinkpest heeft niets met oxideren te maken. Het is het gevolg van een onzorgvuldige bereiding van de legering zamac. Het zamac zal dan geleidelijk uit elkaar vallen zonder dat er een zuurstofatoom aan te pas komt. Het is een autonoom proces.

En om bij het onderwerp te blijven. Zelf schilder ik de railstaven met Tamyia XF64. Over contrast hoef ik me met witgrijs gespoten betondwarsliggers geen zorgen te maken.  :)  Het geheel ziet eruit als nog vrij nieuw spoor en dat is de bedoeling.

Citaat van: Hanzi op zondag 06 oktober 2024, 07:06:55Wikipedia ROEST
van Dale heeft daar andere ideeën over  ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Oké, je hebt gelijk.
Maar tegelijkertijd vermeld de Van Dale rood-bruin en bruin-geel als kleuren voor roest. Koper-oxide is groen.
Lastige taal, dat Nederlands ;) ...

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

En om de verwarring dan nog groter te maken. Aluminium oxide is wit en lood oxide is zwart. Iemand nog meer kleurvariaties?

Waterstofperoxide: blond😉

BLIJ dat ik analoog RIJ

Tja, ik durf het bijna niet te zeggen maar Van Dale is onvolledig hierin.
Mijn nieuwsgierigheid bracht mij op allerlei sites en overal kom ik toch wel tegen dat ijzer-oxide de enige oxide is die roest wordt genoemd.
Van Dale noemt metaal-oxide roest, maat vergeet erbij te vermelden dat dat metaal dan wel ijzer moet zijn ;) .

zonder fantasie ook geen creativiteit

Van Dale is 'slechts' een woordenboek en geen technische encyclopedie of boek over materiaalkunde...

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik stel voor om waar weer naar Eduardo's verroeste rails terug te keren.
Hoe zouden ze oxiderend nieuwzilver noemen?
Oeps daar gingen we weer, bijna dan. :-)

Citaat van: FransW op zondag 06 oktober 2024, 16:54:10Van Dale is 'slechts' een woordenboek en geen technische encyclopedie of boek over materiaalkunde...
Net zoals ChatGPT geen database van kennis is.

van oud to new

Geoloog hier:
Fe oxide is rood hematiet
Cu oxide is groen malachiet (of blauw azuriet)
Ben