Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

Alweg monorail; voorloper Transrapid?

Gestart door wirbel010 woensdag 16 april 2025, 15:34:25

Alweg monorail; voorloper Transrapid?
De Transrapid heeft mij altijd gefascineerd en het is jammer dat de testbaan er niet meer is na het grote ongeluk. Er zijn mensen die denken dat het ooit weer opengesteld kan worden, maar ik heb er een hard hoofd in.
Nu kwam ik toevallig een filmpje tegen van de Alweg testbaan in Keulen in de vijftiger jaren van de vorige eeuw. Dat ziet er wel wat uit als een voorloper van de Transrapid, ook het wisselsysteem. De testbaan was kennelijk ook een model op schaal 1:2,5 al meen ik dat er wel mensen in plaats konden nemen?. Walt Disney was er zo enthousiast van dat hij een versie ervan in Disneyland liet bouwen. Daarvan is dan wel weer een modeltrein versie uitgebracht zoals te zien in het tweede filmpje.

Wat vinden jullie. Vallen monorails ook in de categorie treinen of is het een soort buitencategorie? Misschien net zoiets als het verschil tussen Zeppelins en vliegtuigen? Märklin had toch ook een model van de Zweeftrein; ook een buitengewone treincategorie.

Alleen op YT zelf te bekijken: Alweg Testbaan

De Schuco modeltrein versie:
Re: Alweg monorail; voorloper Transrapid?

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Harrie.

Een monorail hoort weldegelijk tot de categorie spoorweg. Dat komt niet door het voertuig, maar doordat het zich voortbeweegt over een spoor, maar dan met één rail i.p.v. twee. Wat zich dan daarover voortbeweegt kan meerdere benamingen hebben, zoals: trein, treinstel, railbus, locomotief of wagon.

Het is inderdaad een buitencategorie, maar wellicht juist daarom interessant, zowel in real life als in model  :cool:
Dank voor het delen  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Speciale Gast

En de Transrapid is ook doorontwikkeld, maar dan buiten Europa; KLIKKIE

En daar zijn ook beelden van;

Voor mij is dit ook gewoon een trein, maar dan wel een hele gave. B)

We kunnen de Transrapid inderdaad nog gewoon uitproberen. Alleen moet je er dan wel een stukje verder voor reizen. Het oorspronkelijke station in Lathen (Emsland) is overigens nog (gratis) te bezoeken, alleen gerund door vrijwilligers en daarom alleen in de zomermaanden open. De oude transrapid die daar staat wordt opgeknapt dacht ik.

Echte 3-rail rijder

Misschien 't moment om dit oud MM artikel van onder het stof te halen  ;)
zweefbaan 1.jpg
zweefbaan 2.jpg
zweefbaan 3.jpg

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat @Lapjeskat :
Van wanneer was de uitgave van het Märklin Magazine waar dit artikel in stond, Franky?

Groeten,

Erik.
foto

Revell heeft lang geleden de Transrapid in 1/87 gemaakt, niet beweegbaar.

edit: Bij Ebay staaat er één kit van Revell te koop. Ben je wel een kleine 500 euro voor kwijt :) https://www.ebay.com/itm/204307901763

Echte 3-rail rijder

Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 17 april 2025, 17:32:56Van wanneer was de uitgave van het Märklin Magazine waar dit artikel in stond...
scan0001.jpg
scan0002.jpg
Wat een fantastische coverfoto. Pure modelbaan nostalgie. En het artikel is heel interessant. Ze waren er al vroeg mee bezig.