Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Van NOP II naar Kampen-1

Gestart door Eno2605 donderdag 07 november 2024, 19:40:49

Van NOP II naar Kampen-1

Carpe Diem

Van NOP II naar Kampen-1
Goedenavond medespoorders,

het is inmiddels lang geleden dat ik hier actief was vanwege verhuisperikelen en alle treinspullen die nog in de dozen opgeborgen staan. Het is weer tijd om de hobby op te pakken en weer met een baan te beginnen. Ik kan wel vermelden dat ik erg blij was met het NOP II ontwerp waar jullie mee hebben geholpen!

Inmiddels ben ik dus verhuisd naar een mooi appartement, echter dat heeft helaas tot gevolg dat de ruimte voor de baan ook minder is dan gehoopt.
De lengte die ik voor de vorige baan had is er helaas niet meer. Mijn bovenbaan kan helaas maar 270 cm lang worden (als de baan langer wordt loopt de baan voor een raam langs wat mijn wederhelft niet fantastisch vindt).

Het schaduw station zou nog wel op dezelfde lengte kunnen maar steekt dan uit ten opzichte van de bovenbaan en is onpraktisch denk ik. Dus ook die zou wat moeten inleveren qua lengte. Bij de bouw van het appartement heb ik de toegangsdeur van de hobbykamer laten opschuiven zodat de helix nog wel past.

Zou iemand mij willen/kunnen helpen met het baanontwerp van Kampen-1 (we zijn verhuisd vanuit de NOP naar Kampen namelijk ;-)

De baan mag qua breedte gelijk blijven met dezelfde Helix die erin is toegepast.
Schaduwstation en bovenbaan moeten helaas wat inkrimpen....

Hetzelfde bericht heb ik geplaatst in NOP II banontwerp omdat daar ook het "oude" baanontwerp in staat dat grotendeels gebruikt kan worden.

Bijvoorbaat hartelijk dank!

Met vriendelijke groeten,
Egon
Re: Van NOP II naar Kampen-1

Carpe Diem

Goedemiddag,

de bovenbaan van de NOP II baan zag er zo uit.
Het linker deel bij de inham kan sowieso niet meer en de lange zijde van 320cm zal waarschijnlijk moeten worden teruggebracht naar 270cm.....hoewel ik nog wel in overleg ben om de lengte op 320cm/330cm te houden. Dan zou het baanplan grotendeels zo kunnen blijven met slechts een kleinere aanpassing, omdat het linker gedeelte wegvalt.

De muur is overigens recht dus die 10cm inspring is niet van toepassing.

Knelpunt is wellicht de breedte van de bovenbaan op het breedste deel. De bereikbaarheid van de achterste sporen is waarschijnlijk erg lastig.

Ideeen voor aanpassingen zijn welkom!

Alternatief voor de bovenbaan voor NOP II zonder sporen boven de helix en met minder meegebogen slanke wissels, allemaal goed bereikbaar en met aansluiting op de helix (2).png440 x 240, schaduwstation plus verbinding met de klimspiraal v2.png 

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

Kun je een plattegrond van de hobbykamer plaatsen? Inclusief afmetingen, de plaatsen van de deur, de ramen en eventuele andere objecten waarmee rekening gehouden moet worden? En zijn er nog schuine wanden?

Carpe Diem

Hallo Rob,

we kunnen gelukkig uitgaan van de lengte van 330 cm en een breedte van 252 cm.
Aan de linkerkant loopt de lengte van de plaats iets voor het raam langs maar dat is geen bezwaar gebleken
Als ik de deur van de treinkamer open dan stoot ie tegen de klimspiraal aan die rechts van de deuropening staat.

Het afmetingen van het schaduwstation en klimspiraal zijn gelijk aan NOP II.
De baan van het schaduwstation mag dus gelijk blijven.

Bij de bovenbaan vervalt het paarse deel en de aanrijroute ernaartoe.
Uiteraard vervalt dan ook de verbinding vanuit het paarse deel naar de hoofdbaan.

De aanpassing zit dus in de bovenbaan.

Wellicht zou ik op de hoofdbaan toch een spoor naar rechts hebben dat boven de klimspiraal uitkomt, zodat daar wellicht een pendelbaan o.i.d. komt.
Die ruimte zou kunnen ontstaan door een plaat bovenop de klimspiraal te leggen

Kan je hier wat mee?

Alvast bedankt.

Egon

Als het maar Zwitsers is.

Egon,

Leuk dat je aan een baan gaat beginnen in jullie nieuwe huis. :thumbup:
Ik heb de notificatie aangezet dus kom maar op met de foto's en update's. :)

Groet Michel

Carpe Diem

Hallo Michel,

leuk dat je reageert! Alles goed bij jou?
Het wordt weer tijd dat de boel weer uit de dozen komt.
Ik heb wel aanzienlijk minder klusruimte dus ben constant dozen en plaatwerk aan het verschuiven; dus fitness aan huis haha.

Maar het is leuk weer met de hobby bezig te zijn en moet me binnenkort weer gaan inleren in de digitale aansturing.

Met vriendelijke groten,
Egon

Als het maar Zwitsers is.

Hoi Egon,

Ja alles lekker hier en in Michelstadt alles rijd nog naar behoren en ik "verbreek" het ene record na het andere met de treinen. :P

Ruimte inleveren hoort er wel eens bij maar het belangrijkste is dat je weer lekker met de hobby bezig bent en met het inleren gaat zeker goed komen zodra je wat verder bent spreken we weer eens af de PB of WhatsApp om bij elkaar op bezoek te gaan want de afstand is het niet.

Groet Michel

Carpe Diem

Hartstikke leuk en gaan we zeker doen!

Citaat van: Eno2605 op dinsdag 12 november 2024, 16:58:06Hallo Rob,

we kunnen gelukkig uitgaan van de lengte van 330 cm en een breedte van 252 cm.
Aan de linkerkant loopt de lengte van de plaats iets voor het raam langs maar dat is geen bezwaar gebleken
Als ik de deur van de treinkamer open dan stoot ie tegen de klimspiraal aan die rechts van de deuropening staat.

Daarmee is het me nog niet goed duidelijk wat de plattegrond van de kamer is. Een plaatje zou mooi zijn. Bijvoorbeeld van de bouwtekening voor de betreffende kamer, na de aanpassing aan de deur, maar je mag ook zelf een schets maken.

Carpe Diem

Hallo Rob,

super dat je weer mee wil denken!

Ik heb wat foto's toegevoegd die het hopelijk wat duidelijker maken.
De opbouw voor het schaduwstation heb ik al neergelegd, dat is dezelfde als in de baan NOP II.
De lange zijde van de opbouw is op de groene plaat 325 cm. Vanaf de raamzijde tot de muur is 330 cm omdat de plaat iets van de muur af staat zoals je kan zien.

De helix staat ook ongeveer op z'n plaats zoals in NOP II. Opgemerkt mag worden dat de ruimte voor de helix wat ruimer zou kunnen; de afstand van de zijmuur tot de deurpost is namelijk 170 cm. Qua breedte wil niet verder gaan dan zoals de helix nu geplaatst is, omdat ik anders niet meer tussen helix en schaduwstation (en later bovenbouw) kan.

Als de 170cm benut zou gaan worden wordt de in- en uitrij route van de helix naar schaduwstation / bovenbaan anders.
Als je daar een oplossing voor hebt dan kan dat overwogen worden.

De bovenbaan is dus het deeel wat aanpassing behoeft want de maximale lengte ligt rond de 330 cm.

Ik hoop dat de foto's een en ander verduidelijken; wel even door de "troep" heen kijken......

Egon

Ik heb inmiddels een ideetje. Kan even duren voordat ik het verder heb uitgewerkt, maar zo te zien heb je na de verhuizing nog wel het een en ander uit te pakken en op te ruimen  :)

Carpe Diem

Hallo Rob,

bedankt weer voor je bericht en inspanning.
Neem je tijd; ik ben begonnen met het schaduwstation en doe het rustig aan.
De verhuisdozen die je ziet staan zijn veelal dozen met treinspullen en die worden stap voor stap uitgepakt bij het vorderen van de baanbouw.

Ik zie je plannen wel verschijnen.

Eindelijk ben ik aan Kampen I toegekomen. Om te beginnen heb ik nog eens goed gelezen wat je allemaal wilt. Simpel gezegd, het paarse stuk links past niet dus dat vervalt, boven de klimspiraal wil je een pendelbaan en de rest grotendeels hetzelfde. Heb ik dat goed begrepen? Zo ja, dan lijkt het veel op een oud ontwerp van jouw baan (zie ook deze post).
Daar ligt namelijk al een pendelbaantje boven de helix en zodoende zou van dat ontwerp alleen maar het linkerstukje weg hoeven, dan past het en ben je er al bijna. Hier en daar kan er dan nog wat aan het ontwerp gesleuteld worden, onder meer om het binnen de 330 cm te houden, maar dat stelt niet veel voor. Klopt dit, of begrijp ik iets niet goed?