Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Opnieuw beginnen: aan de slag!

Gestart door WouterL maandag 03 februari 2025, 20:16:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Opnieuw beginnen: aan de slag!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Opnieuw beginnen: aan de slag!
Beste medespoorders,

Zoals al aangekondigd in https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1569602 wil ik met een nieuwe baan beginnen.
Daar kun je de beweegredenen vinden en de eerste schetsen.

Inmiddels zijn de ideeën gevorderd tot een serieus banenplan.



De zwarte cijfers zijn de hoogtes van 'de tafel' en de rode van het paradespoor.
Ik rij met treinen van maximaal 1.50 meter.
Het middelste spoor in het hoofdstation is het goederenspoor.
Het klopt dat ik in het schaduwstation een kruiswissel en een gewone kruising heb ingetekend.
Wintrack is gebruikt als hulpprogramma om een beetje een beeld te krijgen.

Uiteraard komen er nog meer stations, hoger gelegen, links en rechts loodrecht op de voorzijde.

De achterzijde wordt toegankelijk en misschien komen er nog een paar mangaten.
Ik wil overigens eerst de achterste 1.20 bouwen!
En ja, vrijwel alles wat nu is getekend wordt verborgen  :P
En ik ga mijn onderdelen van mijn huidige baan inpassen.
Zie de eerder genoemde link.

Benieuwd naar jullie reacties,

Wouter

Re: Opnieuw beginnen: aan de slag!
Waarom gebruik je niet meer flexrails 2205 als je terug K-rails gaat gebruiken, hergebruik oude rails?
Re: Opnieuw beginnen: aan de slag!
Mooi om te volgen Wouter!
Mangaten zul je zeker nodig zijn. Met mijn bijna 1M80 vind ik verder reiken dan 60cm al niet meer prettig.
Re: Opnieuw beginnen: aan de slag!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Opnieuw beginnen: aan de slag!
Dank voor jullie opmerkingen!

Citaat van: yves op dinsdag 04 februari 2025, 07:49:08Waarom gebruik je niet meer flexrails 2205 als je terug K-rails gaat gebruiken, hergebruik oude rails?
Ik heb flexrails verwerkt in mijn huidige baan en die ga ik hergebruiken.
Ik heb ze niet in Wintrack meegenomen om eens te kijken of het globaal paste.
Vooral of ik voldoende stijging zou krijgen naar het paradespoor.
Ik zat nog te denken aan klimspiralen, maar dat is veel gedoe en de bovenstations gaan extra hoogte geven.
Ik ga de baan gewoon uit de vrije hand leggen en moet daarvoor meteen met het slopen van de oude baan beginnen,  :-(

Citaat van: Bert1955 op dinsdag 04 februari 2025, 09:02:23Mooi om te volgen Wouter!
Mangaten zullen zeker nodig zijn. Met mijn bijna 1M80 vind ik verder reiken dan 60cm al niet meer prettig.
Ik zorg dat ik er rechts omheen kan lopen tot linksachter aan toe.
Aan de voorkant zie je één groot gebergte @citaat
De cirkels naast het schaduwstation worden door open bouw sowieso toegankelijk.
En ik ga een paar bergkleppen hergebruiken om sores op het paradespoor te kunnen verhelpen.
In het midden zal inderdaad nog wel een mangat moeten komen.

En dan moet het 'ongeveer zo' komen  uit te zien :P :



Groet, Wouter
Re: Opnieuw beginnen: aan de slag!
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Opnieuw beginnen: aan de slag!
Ambitieus plan Wouter, maar ik vind eerlijk gezegd het station niet zo veel bijzonders.
Daar moet toch meer van te maken zijn.
Het feit dat deze al schuin ligt is prima bedacht.
Nu nog wat aansluitende opstelsporen.
Re: Opnieuw beginnen: aan de slag!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Opnieuw beginnen: aan de slag!
Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 04 februari 2025, 16:28:59Ambitieus plan Wouter, maar ik vind eerlijk gezegd het station niet zo veel bijzonders.
Daar moet toch meer van te maken zijn.
Het feit dat deze al schuin ligt is prima bedacht.
Nu nog wat aansluitende opstelsporen.

Klopt, ik heb alleen de basis getekend.
Ik denk dat het een beetje zo wordt als op mijn huidige baan.
Zie de compilatiefoto hierboven met het station midden onder.
Of op een oudere video:


Groet, Wouter
Re: Opnieuw beginnen: aan de slag!
Is dit wel een goed idee ?
GoedIdee.png
Je schrijft treinlengte max 1.5m
Dus zijn die lange stukken eigenlijk te lang en die korte stukken eigenlijk te kort  :-(
Ware het niet beter om de wisselstraten evenwijdig te houden zodanig dat alle stukken 1.75 tot 2.25m lang zijn?
Dan kan eender welke trein eender waar belanden.
Ik ben geen getrainde baanontwerper maar dat viel mij op... ...