Nu ik een tijdje met mijn retro speelbaan bezig ben werd het tijd de koppelingen op mijn veelal blikken wagons onder handen te nemen. Koppelen en ontkoppelen ging niet of moeizaam. Ik deel de ervaring omdat het me verbaast hoe goed die dingen weer te krijgen zijn, ondanks veelal zware mishandeling in hun lange leven!
Mijn rijtuigjes zijn vaak meer dan een halve eeuw oud en dragen nadrukkelijk sporen van mishandeling. Die dingen vallen vroeg of laat in kinderhanden en dat laat zich zien. Niet alleen de hoogte klopt meestal niet, soms zijn kleinere delen binnen de koppeling verbogen. Toch hoefde ik uiteindelijk niks te vervangen. In 8 van de 10 gevallen is afstellen in hoogte genoeg. Daarna gewoon kritisch vergelijken met een puntgave koppeling en afwijkingen voorzichtig corrigeren. Je hebt wel een paar fijne (punt)tangetjes nodig om dat goed voor elkaar te krijgen.
Verder maak ik de koppelingen schoon door ze rijkelijk met WD40 in te smeren en daarna minitieus af te drogen. Ik weet dat veel mensen al overstuur raken wanneer ze met een busje in één ruinte zijn, maar voor dit schoonmaken met achterlating van een oliefilmpje vind ik het topspul. Overigens spuit ik het in een bakje en breng het aan met een wattenstaafje. Dus geen genevel op het rijtuigje. Afdrogen met zacht papier en een tandenstoker voor de kieren en gaten.
Enfin: ik ben werkelijk verbaasd dat ze allemaal weer koppelen, ontkoppelen en los terugduwen als ooit bedoeld. Het is in zijn eenvoud een wereldontwerp.