Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Probleem met aanmelden 26931

Gestart door guillaume vrijdag 20 december 2024, 16:24:35

Probleem met aanmelden 26931
Hallo allemaal

Ik heb zojuist de Metropolitain 26931 van Marklin uitgepakt.
De lok meldt zich automatisch aan.
Na aanmelden heb ik het frontlicht aangemaakt en vervolgens geschakeld.
Daarna deed de lok niets meer.
Omdat de trein (lok en zeven wagons) een tweede stroomafnemer heeft onder de stuurwagen, schakelt de lok dan over op de stroomafnemer van de stuurwagen (denk ik).
Echter twee mfx apparaten mag je niet tegelijkertijd aanmelden, denk ik.
Nu heb ik de stuurwagen apart op het programmeerspoor gezet en die meldt zich ook automatisch aan.
Vervolgens de trein samengesteld.
De lok reageert niet.
Lok uit de CS2 verwijderd en opnieuw geprobeerd met aanmelden. Boodschap van de CS2 "Er zijn geen nieuwe mfx loks gevonden".

Heeft iemand een idee hoe ik de lok weer kan (automatisch laten) aanmelden?
Alvast bedankt voor de hulp
Guillaume

Re: Probleem met aanmelden 26931

als er maar een "v" voor op staat

Je hebt de lok al verwijderd, en ook het stuurstand, ik bedoel dan de decoder ervan.
Gelijktijdig aanmelden gaat zeker, bij Stomm op de baan staan er ook een stuk of acht lok's die zich telkens goed aanmelden op de CS3 aldaar.

Schakel de CS2 op stop en zet dan de lok en wagons inclusief stuurstand, gekoppeld op de rails dus alle koppelingen vast, en laat de trein zich aanmelden.

Je kan ook naar MFX lok's laten zoeken, maar doe dit ook in vaste combinatie (dit in geval van de omschakeling van de lok en stuurstand), en ook met de CS2 op stop.
Dacht ook dat er een omschakelrelais in zit voor de sleper schakeling, daarom is het raadzaam dit gekoppeld uit te voeren.

Veel succes en dan horen we nog wel, of liever gezegd lezen we het wel.

Bedankt voor de snelle reactie.

Heb de trein op het programmeerspoor gezet.
De stuurwagen verwijderd in/op de CS2.
Vervolgens de lok erbij gezet en aangekoppeld.
Het automatisch aanmelden levert niets op.
De functie "Zoeken naar zoekgeraakte mfx loks" opgestart.
Dit resulteerde in het herkennen van het stuurrijtuig.
De lok zelf blijft niet te traceren.
Citaat van: guillaume op vrijdag 20 december 2024, 16:24:35Na aanmelden heb ik het frontlicht aangemaakt en vervolgens geschakeld.

Guillaume

Wat bedoel je met "frontlicht aangemaakt".
Wanneer je minimaal de locomotief + stuurstandwagen gekoppeld op de rails zet wordt de locomotief vanzelf aangemeld op de CS2 met het mfx-protocol.

In de omschrijving op de Märklin website staat dat de decoder in de "Steuerwagen" zit maar op de explosietekening zit die in de locomotief.

In de handleiding staat bovendien dat m.b.t. het MM-protocol de locomotief adres 01 heeft en de stuurstandwagen 02, en voor DCC hetzelfde adres 03.

Willy
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: guillaume op vrijdag 20 december 2024, 16:24:35Omdat de trein (lok en zeven wagons) een tweede stroomafnemer heeft onder de stuurwagen, schakelt de lok dan over op de stroomafnemer van de stuurwagen (denk ik).
Hi Guillaume,

Lees even op blz 10 van de gebruiksaanwijzing, daar staat het volgende geschreven:
CiteerDe locomotief heeft een sleperomschakeling die uitsluitend de stroomvoorziening van de locomotief, afhankelijk van de richting, omschakelt. Daardoor kan de locomotief alleen met wagons worden bestuurd.

Heb je de loc met de stroomvoerende koppeling aan de wagens gekoppeld?
De loc heeft namelijk maar één stroomvoerende koppeling, dus even kijken of dit goed zit.

Wat bedoel je overigens met:
Citeerheb ik het frontlicht aangemaakt
Hallo Ad en Willi

Ik bedoel onder frontlicht de F0 functie frontsein/sluitlicht rood.

Wat betreft de sleperomschakeling.
dat heb ik gelezen, maar waar zit dit?
is dit een functietoets als de lok is aangemeld?
Of is dit een schakelaartje in de lok.

Echter de lok weigert zich opnieuw aan te melden.

Kijk ook of de lok op analoog reageert.  Wellicht heb je een oude trafo liggen en wat rails zodat je dit kan proberen.
Als de lok reageert, dan kijken of de lok zich opnieuw aanmeld op de CS2.
Schakelt de lok analoog niet om koppel dan je stuurstand aan.
De sleper omschakeling zal in de lok zitten.
Forum Moderator

Citaat van: guillaume op zaterdag 21 december 2024, 18:00:46Ik bedoel onder frontlicht de F0 functie frontsein/sluitlicht rood.
Ik begrijp nog steeds niet wat je nu gedaan hebt.

Citaat van: guillaume op zaterdag 21 december 2024, 18:00:46Wat betreft de sleperomschakeling.
dat heb ik gelezen, maar waar zit dit?
is dit een functietoets als de lok is aangemeld?
Nee, die schakelt automatisch om, als je de loc van rijrichting veranderd.

Kan het zijn dat je de loc van rijrichting hebt veranderd, zonder de stuurstandwagen met sleper?
Als dat namelijk zo is dan is de locsleper waarschijnlijk uitgeschakeld en verwacht deze stroom van de stuustandwagen via de stroomvoerende koppeling.
Heb je al geprobeerd om stuurstandwagen en de loc met de stroomvoeren koppelingen te koppelen en zien of de loc dan reageert?
Kan het zijn dat je de loc van rijrichting hebt veranderd, zonder de stuurstandwagen met sleper?
Als dat namelijk zo is dan is de locsleper waarschijnlijk uitgeschakeld en verwacht deze stroom van de stuustandwagen via de stroomvoerende koppeling.
Heb je al geprobeerd om stuurstandwagen en de loc met de stroomvoeren koppelingen te koppelen en zien of de loc dan reageert?

Ik heb inderdaad de rijrichting geschakeld voordat ik de twee wagons aan de lok gekoppeld had.
Daarna de lok verwijder op de CS2.
Vervolgens de gehele trein op het programmeerspoor gezet.
Nu meldt alleen de stuurwagen zich aan.
Lok reageert niet.

Ik dacht nu als ik de decoder uit de lok haal en programmeer de lok opnieuw mbv 60971.
Echter de kap van de lok is in geen mogelijkheid eraf te krijgen.
Forum Moderator

Gewoon terug naar je dealer onder garantie, ik zou er niet teveel mee gaan klooien, die set is niet goedkoop.
De kap zit waarschijnlijk vast doordat de lak wat verkleeft is.

Weet je zeker dt de lok niet ergens onder een andere loclijst verscholen staat?

Zou er zeker mee terug gaan, de set is pas nieuw dus garantie heb je zeker, tenminste als je de bon nog hebt.

Niet zelf aan de gang gaan, want mogelijk heb je een defect aan de lok en zelf repareren betekent ook einde garantie.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Als je bij je in de buurt iemand kent met een CS of een MS, dan zou ik de lok en de stuurstandwagen (samen) daar eens aanmelden, ik heb dat meegemaakt, de lok liet zich niet aanmelden op een CS, daarna op een MS wel en toen op het CS ook.

Groet, Anne W
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

De lok is verwijderd uit de centrale. Dat betekent dat ie zich sowieso niet zelf zal gaan aanmelden, daarvoor moet je eerst de decoder laten "vergeten" dat ie deze centrale al kent. Dat doe je met een andere centrale, een ander protocol of met een analoge trafo. Ook het binden van verloren MFX artikelen kan hierbij helpen. Ook kan je de centrale omgooien naar DCC door MFX uit te schakelen (even op je programmeerspoor doen en het hoofdspoor loskoppelen, anders gaan alle loks zich opnieuw aanmelden) en dan een paar opdrachten op DCC sturen. Reageert de decoder dan wel, dan wet je dat het het aanmelden is. Doet ie het dan nog steeds niet? Nogmaals proberen op MFX en zo niet, dan lekker terug naar de dealer ermee.

Wat qua openen nog wel eens werkt: schroeven er niet helemaal uit draaien, aan de wielen vast houden en even een tikje met de schroevendraaier op je schoef geven.
Hallo

De lok is terug van Marklin.
Hij is gerepareerd en nu kan de trein de baan op.

Bedankt voor jullie meedenken/adviseren en voorstellen.

met vriendelijke groet
Guillaume