Nieuws:

Bekijk onze beroemde Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

Märklin op gelijkstroom; nadelen?

Gestart door Peytr zondag 02 februari 2025, 11:11:38

Märklin op gelijkstroom; nadelen?
Beste mensen,

Märklin locomotiefjes rijden op gelijkstroom ook prima. Soms wordt beweert dat je alleen voor- of achteruit kunt, maar dat is niet juist. Wanneer je een 24V spanning geeft (ik gebruikte daarvoor vooralsnog AC), keert de rijrichting om en rijdt het locje, op DC, de andere kant op.

Mijn vraag is: zijn er nadelige gevolgen aan het langdurig rijden op gelijkstroom? Het enige wat ik kan bedenken is magnetisering van delen in de motor maar is dat erg?

Ik probeerde e.e.a. met een rondslingerend regelbaar 0-15v dc voedinkje en ik was direct 'begeisterd' over de soepele regeling en de start op 0V (in plaats van de bijna 7V waarmee mijn 37540 denkt te moeten starten). Ook klinkt het net wat prettiger in mijn oren.   

Een paar regelaartjes, potmeters c.a. kosten niks, ik kan met één voeding bijvoorbeeld drie of vier regelingen maken. Maxima instellen is simpel dus lightspeed is ook passé en mijn speelgoedlocjes bezorgen de machinist van dienst geen onacceptabele g-krachten wanneer ze wegrijden.
Re: Märklin op gelijkstroom; nadelen?
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Je kan Märklin locs gewoon op gelijkstroom laten rijden.
De Allstrom motor kan zowel AC als DC aan.
En als je een manier hebt om de rijrichtingsschakelaar met een DC puls van 24 Volt om te schakelen, staat niets je in de weg.
De veldmagneet of anker zullen niet zo snel magnetiseren denk ik.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat met name het mechanische omschakelrelais last had van magnetisering bij gelijkstroom, waardoor het op den duur verkleedt blijft staan.

Groeten,

Erik.
Ja duidelijk, de omschakelpuls zou simpel in AC aangeboden kunnen worden, of desnoods omgekeerd worden per schakeling
Zou dat nou veel verschil maken, de schakelpuls in AC of DC? De schakelpuls is kort en op DC trekt de spoel van het relais misschien nog wel rustiger aan. En als je met digitale locs rijdt, maakt het echt niet uit. Feitelijk rijden die altijd op DC (die varieert tussen +18V en -18V).

Groet,

Peter
CiteerZou dat nou veel verschil maken, de schakelpuls in AC of DC?

Ik vermoed ook van niet en vooralsnog zie ik hier ook geen sterke tendens in de antwoorden. Aan de andere kant berust het omschakelrelais wel weer op een subtiel principe, waardoor ik me voor kan stellen dat magetisering invloed kan hebben.

Demagnetiseren is nu ook weer geen rocket science maar je wilt er natuurlijk liever geen onderhoudswerk bij hebben.

M fan van het eerste uur... tot 15 jaar geleden...

Er zijn nog onbesproken voordelen aan rijden met gelijkstroom, dat werd vroeger vooral gedaan om bij het rangeren te weten welke richting een lok zal oprijden, met een omschakelrelais weet je dat nooit op voorhand, zelfs niet altijd als je net in de andere richting hebt gereden, die relais schakelen niet altijd even goed ;-)
Bekijk maar eens oude filmpjes van rangerende modeltreinen op AC, dat gaat gewoonlijk met een vrij hoog Monty Python gehalte en onzekerheid van de bediener  ;)
Met DC en diodes ipv met een omschakelrelais weet je exact wat de rijrichting is bij een rangeerbeweging (zoals bij 2-rail DC) , dat werkt heel ontspannend ten opzichte van rangeren met een lok die 'niet altijd goed luistert'.
Rijrichting afhankelijke verlichting is nog een ander voordeel.
Ook het passeren zonder stoppen van en onveilig sein vanuit de andere richting is een fluitje van een cent.
Lees er dit artikel uit MIBA (toen nog Miniaturbahnen) 1/1948 (!) maar eens op na.
En ja, voor de jonge lezertjes, ook Trix was destijds nog AC ;)

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: BlikkenTinus op zondag 02 februari 2025, 14:53:50Zou dat nou veel verschil maken, de schakelpuls in AC of DC?
Je zou er eens op kunnen zoeken op dit forum in plaats van de vraag te stellen. De vraag is eerder gesteld,  en beantwoord.
Volgens het draadje wat ik er jaren geleden over tegen kwam, kwam het erop neer dat in de meeste gevallen een puls in DC net zo goed werkt als in AC, maar dat er enkele modellen zijn die totaal niet overweg kunnen met een DC-puls.

Welke dat zijn, en waarom, herinner ik me niet meer.

Op stummiforum legde iemand (ook al weer jaren geleden) uit dat je diodes zo kunt plaatsen dat een 3-rail trein met DC-stroom vanzelf kop maakt, maar de puls desondanks gebruikt kan blijven worden voor de telex-koppeling. En dat is ook even een dingetje om aan te denken, als je telex-locs hebt.