Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Schema lichtplatine marklin 4260.

Gestart door Meine vrijdag 31 januari 2025, 17:19:29

Meine (Landkreis Gifhorn)

Ik wil de lichtplatine zelf kunnen schakelen met een oude keuhn decoder.
Hiervoor heb ik het schema nodig van deze Platine.

Heeft iemand deze liggen? Ander moet ik zelf een poging wagen. Met fouten tot gevolg

Meine
Re: Schema lichtplatine marklin 4260.

Niemand?

Ik kan het ook niet vinden op internet.

De led van het koersbord heeft 3 anodes en 3 kathodes. Twee worden op een normale manier van spanning voorzien. De andere op een voor mij bijzondere manier.

Vandaar dat een schema mij mogelijk kan helpen.

helaas zijn deze leds niet meer te krijgen (alleen via een Russische site) ook de geel rode rechthoekige leds kan ik niet vinden op internet.
Dus om te prutsen met de enige goede platine die ik heb vind ik wel een dingetje. (Maar is nog niet uitgesloten  :P)

Meine
Forum Moderator

John,

Dat is precies wat ik zoek.
Mijn Duits is slecht dus moet ik het hebben van een translate. Dat gaat vast lukken.
Vooral de eerste is interessant en geeft ook aan hoe de derde aansluiting van de brede led in elkaar zit. ( al begrijp ik niet waarom)

Blijkbaar heb ik op andere (Nederlandse) zoektermen gezocht. Ik had van alles eruit, maar deze niet

Meine

Stummiforum

In bijdrage 12 van dit topic staat een juist schema. Ik moest er even goed naar kijken maar ik snap het.
Probleem is dat de gezamenlijke aansluiting van de duoled een MIN is en geen PLUS(dat was veel gemakkelijker geweest.)

Ondertussen heb ik de overbodige componenten gedemonteerd en alleen de Leds laten zitten.
Ik wil dit net even anders doen. Ik wil het koersbord via F1 laten lopen.

Ik heb een "vrij"schema gemaakt. Ik moet alleen de waardes van de weerstanden erbij zoeken. Degene naast de + (blauwe bol) maak ik 1K of 1K2 met een half watt. (of kwart?? wie weet dit?)Lichtplatine 4260.png 
Ik twijfel nog of ik 1 weerstand voor het koersbord doe of toch gewoon 3 (voordelen / nadelen??)

En we prutsen verder.....

Meine

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Ik neem altijd 1,5 K ohm. Voor de leds, gevoed vanuit decoder. Je kan er 2 op in serie zetten, maar ook parallel.
Je moet je bovenste gele led omdraaien.
Mvg. Marcel.

Citaat van: loc1200 op woensdag 05 februari 2025, 20:26:06Je moet je bovenste gele led omdraaien.

Deze begrijp ik niet. Je bedoeld de bovenste van de gele leds(van de "vooruit" verlichting?
Deze heb ik op dezelfde manier aangesloten als de onderste gele leds.

Meine