Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Roco plan V functies boven f4 op ms2

Gestart door piet hondekop donderdag 30 januari 2025, 22:29:54

Roco plan V functies boven f4 op ms2
hallo ik heb een vraag ik heb een roco plan v de 69139 ac digitaal met sound ,ik rij met een ms 3 maar krijg niet meer functies te zien dan F4 dus ik kan niet bij F8 de binnenverlichting komen,ligt dit aan mijn ms 2 die nog versie 3. nog wat heeft,en dan  upgedate moet worden zodat ik wel f8 kan gebruiken
Re: Roco plan V functies boven f8 op ms2
Bij de MS3 aangemeld via mfx of dcc?
Re: Roco plan V functies boven f4 op ms2
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Klinkt als Motorola.
Inderdaad wat Laurent al aangeeft: Klinkt als motorola. Zet hem eens in je MS2 zwart als een DCC-lok. Dan krijg je wel een groot aantal functies.
Hoi
Heb je de functies F5 en verder wel actief gemaakt op je MS?
Alleen mfx loks doen dat zelf.
succes digibert

als er maar een "v" voor op staat

Citaat van: ronaldk op vrijdag 31 januari 2025, 13:31:11Zet hem eens in je MS2 zwart als een DCC-lok. Dan krijg je wel een groot aantal functies.

Ook dan moet je de functies toekennen aan een vrije knop.
Daar heb je bij MFX geen omkijken naar :thumbup:
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 31 januari 2025, 20:24:25Daar heb je bij MFX geen omkijken naar :thumbup:

Het is maar wat je gewend bent.... Bij andere centrales is het gewoon een F-toets indrukken en de functie werkt.... Hoe simpel wil je het dan hebben :D

Ja dat kan je zo laten......maar de meesten willen dat je meer ziet dan alleen een F >:-D

Dat moet je weer configureren tot je een ons weegt :-)
En die tijd kan je anders indelen als je een systeem hebt, die daar geen tijd verspilt :thumbup:

M.a.w. maak maar eens een onderscheid tussen 31 F toetsen :thumbdown: 
Bij de ROCO 69139 loopt het van F0 t/m F20. F8 is wel een belangrijke, die is voor de binnenverlichting. En als je geluid harder of zachter wil zetten, dat doe je met F19 en F20. Standaard vind ik het geluid nogal hard staan, dus wel zo prettig als je dat makkelijk zachter kan zetten.
De decoder is een Zimo MS450P22 en heeft geen MFX.

Is het niet zo dat een locomotief (of eigenlijk decoder) eerst naar MFX luistert, dan naar DCC en dan pas Motorola. Deze heeft geen MFX, dan luistert de locomotief in eerste instantie naar DCC en als er geen DCC signaal aanwezig is, dan pas naar Motorola. Dat betekent ook dat als je met de centrale de locomotief instelt op een Motorola aansturing, terwijl er ook een DCC signaal aanwezig is, dan gaat de locomotief niet luisteren naar het Motorola signaal.
Ik heb dat ervaren, maar ik weet eerlijk gezegd niet of dat ook voor alle decoders geldt.
Als de locomotief wel reageert op Motorola, dan zou het DCC signaal in de centrale dus uit moeten staan.

Hoi Erwin,

Dat is alleen voor Märklin decoders zo en bij sommige Fits MFX decoders, maar Roco bouwt decoders in die de prio anders stelt. Namelijk DCC eerst en dan MM, maar geen MFX.
Daarmee stemmen ze op hun doelgroep af, en dat doen ze in Goppingen ook.

M.v.g.

Hans V200.0
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

Volgens mij is tussen decoderfabrikanten afgestemd dat de prio is:

1. MFx / M4
2. Railcom
3. DCC
4. Motorola / MM

Roco maakt geen eigen decoders, maar maakt gebruik van exemplaren van ESU, Zimo of Uhlenbrock. Die decoders hebben geen MFx (of Railcom?) aan boord, dus is DCC het eerste protocol waarop ze reageren.

Je moet niet alles geloven wat je denkt

Volgens mij (en Roco) heeft de Plan V 69139 een PLuX22 interface en PLuX22 Sounddecoder dus ESU
Speciale Gast

Hoe trek je die conclusie? Plux is een standaard. En om meer precies te zijn, in de plan V zitten MS450 Sounddecoder en MX630 als functie decoder in de andere bak. Zimo decoders dus. Ook logisch, want Zimo is al jaren de huisleverancier van Roco qua electronica. Toen ESU zelf modellen ging maken, heeft Roco afscheid van ESU genomen.

Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 01 februari 2025, 09:29:12Volgens mij is tussen decoderfabrikanten afgestemd dat de prio is:

1. MFx / M4
2. Railcom
3. DCC
4. Motorola / MM

Roco maakt geen eigen decoders, maar maakt gebruik van exemplaren van ESU, Zimo of Uhlenbrock. Die decoders hebben geen MFx (of Railcom?) aan boord, dus is DCC het eerste protocol waarop ze reageren.
Bijna. Railcom gaat boven Mfx. Verder gebruikt Roco tegenwoordig uitsluitend Zimo decoders. Vroeger was dit ESU. Zimo is bezig met implementatie van MFX en de MS decoders zouden Mfx ready moeten zijn.

Volgens mij ligt dat nog anders bij Zimo, ze mogen MFX alleen "Fits MFX" heten, vanwege het automatische aanmelden.

Verder het MFX systeem uit te breiden met meer, was tijdens de bekendmaking van de werkgroep (inmiddels ook al 3 jaar geleden) nog niks bekend.
Dat kan best inhouden dat er meer bij Zimo is veranderd, maar heb even geen meldingen gelezen of gezien in de bladen.

DCC en Railcom staan op een gedeelde 1e plaats, al loopt nog lang niet iedereen weg met Railcom.
MFX vindt ik best comfortabel (geen gezoek meer in CV registers), en best veel functies kunnen ze tegenwoordig aan.
Voor Piet zou ik eerst willen zeggen: probeer eerst een op de MS2 <shift> + <F0> in te drukken. Dat geeft <F8> als resultaat en dat moet de binnenverlichting aan gaan. Het kan ook zijn dat je eerst 1x op <shift> moet drukken en daarna pas op <F8>.
Zo niet, staat het DCC signaal wel aan? Dat moet ergens in de instellingen te vinden zijn.

Je moet niet alles geloven wat je denkt

Hoi Laurent. in de handleiding van Roco vind ik die info over de decoder.  De Plan V zelf ik ik nog niet open gemaakt. In de Sik van Roco wordt je in de handleiding wel doorgelinkt naar Zimo. Vandaar
Speciale Gast

Maar hoe kom je dan bij ESU?
Citaat van: Kolstt op maandag 03 februari 2025, 12:56:46Hoi Laurent. in de handleiding van Roco vind ik die info over de decoder.  De Plan V zelf ik ik nog niet open gemaakt. In de Sik van Roco wordt je in de handleiding wel doorgelinkt naar Zimo. Vandaar

Als je kijkt in de lijst van onderdelen via de Roco site. Zie je het nummer van de decoder staan. Als je dan wat verder zoekt dan kom je op een gegeven ogenblik bij MTE dit tegen: Roco onderdelen 147377 Sounddecoder MS450 Pl.22 ZIMO. Het is een zimo  :)  Zelfs het originele type nummer van Zimo staat er bij de MS450 (plux 22 uitvoering)
Speciale Gast

En de MX630 als functiedecoder in de andere bak. ;)