Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in -dit topic-.

Digitale besturing van de locomotief wordt spontaan afgebroken

Gestart door Petrus woensdag 29 januari 2025, 10:29:30

Digitale besturing van de locomotief wordt spontaan afgebroken
Beste allen,

Ik probeer het volgende te begrijpen:

De locomotief is een V100 (M* 33723). De loc is op de gangbare wijze gedigitaliseerd met een vijfpolige motor en een Lokpilot 5 DCC (59620). Zo rijden er meer op mijn baan onder iTrain en dat gaat prima. De loc heeft lange tijd goed gereden, maar verliest nu, na even normaal te hebben gereden, steeds het contact met iTrain en rijdt dan onbestuurbaar verder. Doe ik een snelheidsmeting dan raakt iTrain onmiddellijk de besturing kwijt.

Decoder resetten helpt niet.

Heeft iemand een idee over wat hier aan de hand kan zijn?

Dank voor meelezen en meedenken.

Petrus
Re: Digitale besturing van de locomotief wordt spontaan afgebroken
Wat voor een centrale gebruik je? Is dat een multiprotocol centrale? Met meerdere protocollen aan?

Je weet dat deze decoder niet op een analoge wisselstroom baan mag? Van de website van Esu:

CiteerThe LokPilot 5 DCC is the "twin brother" of the LokPilot 5. The two share almost all characteristics, however, the LokPilot 5 DCC is a pure DCC decoder and cannot be used on analog AC systems. This lack of flexibility comes with a cheaper price.
Dag Ronald,

Ik gebruik de U* Intellibox II. En alles netjes onder DCC. Ik ben bekend met de tips die je geeft.

Ik denk zelf dat er toch ergens kortsluiting wordt gemaakt in de lok. Maar controle daarvan levert niets op.

Dank en groet, Petrus
Kortsluiting! Een niet goed gekrompen krimpkousje van de verlichtingsdraad dat heen en weer kon schuiven. Geen hogere digitale machten aan het werk gelukkig.

Groet, Petrus