Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Waar leg ik terugmelders?

Gestart door Anne W zaterdag 31 mei 2008, 23:29:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waar leg ik terugmelders?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Waar leg ik terugmelders?
Ik hoor en lees deze vraag nogal eens, dus wou ik daar maar eens wat over schrijven, overigens wel in het licht van "mijn" centrale/treindienst leider (Raptor)

De makkelijkste is de "stop" melder, standaard leg je deze op de plaats waar de trein gestopt moet worden, dus altijd voor een, al dan niet werkelijk bestaand, sein, dus ook net voor dat je een nieuwe rijweg in gaat, b.v. de afgelegde rijweg is 100>110, de nieuwe rijweg is 110>120, het sein is dus het sein voor de rijweg 110-120.

Als de lok op deze melder komt zal hij natuurlijk direct een snelheidsinstuctie "0" krijgen en indien hij geen ingestelde afremvertraging heeft, dan ook gelijk stoppen.

Deze stopmelder is tegelijkertijd ook de afmelder van de uitgevoerde rijweg en zal de rijweg die daar weer voor ligt "vrij" geven voor ander verkeer.

Indien de lok een ingestelde afremvertraging heeft dan moet de afstand tussen  de plaats van de stopmelder en het sein bepaald worden, dit wordt dan de afstand tussen alle stopmelders en alle seinen, daarna zal de afremvertraging van alle loks afgestemd moeten worden op deze afstand.

Belangrijke opmerking: indien de stopmelder erg dicht bij het begin van het blok ligt en vlak na een "splitsings"wissel, dan kan die wissel gaan schakelen als de trein nog steeds op die wissel is (de rijweg is afgehandeld verklaard).

Kortom: stopmelders alleen werken, maar is rigide en geeft ook gevaren.

Morgen deel 2: remmelders, groet, Anne W
Re: Waar leg ik terugmelders?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Waar leg ik terugmelders?
We hebben boven twee conclusies getrokken: met de stopmelders is een autmatisch bedrijf mogelijk, maar stopmelders alleen is niet zo mooi en kan soms niet helemaal "veilig"zijn.

Daarom zijn de remmelders uitgevonden, het werken hiermee met de Raptor vereist een optionele uitbreiding, waardoor er ook een lokinstelling "kruipsnelheid" verschijnt.

De remmmelder komt vroeg in een blok te liggen, het zorgt er in ieder geval voor dat de stopmelder gewoon komt waar hij hoort, vlak voor het sein, dus de mogelijke onveilige situaties zoals boven vermeld, zijn niet meer mogelijk.

Hoe vroeg in het blok moet de remmelder komen te liggen, in principe hangt dit af van de minimale lengte van de blokken, het kortste blok bepaalt de afstand tussen rem- en stopmelder (remmelder vlak na ingang blok en stopmelder vlak voor uitgang blok).

Als nu een lok de remmelder "aanspreekt" zal Raptor de lok onmiddelijk de snelheidsinstructie "kruipsnelheid" geven en de lok zal op kruipsnelheid naar de stopmelder rijden om daar te stoppen.

Een mooiere remweg krijg je door de afreminstelling van de lok zodanig in te stellen dat de lok precies op kruipsnelheid rijdt als hij de stopmelder "aanspreekt".

Het heeft in dit geval ook geen zin om de afstand rem- naar stopmelder langer te maken als die in het kortste blok, immers je moet de lok afstellen op het kortste blok, bij een langere afstand betekent dat dat de lok langer op kruipsnelheid zal gaan rijden.

Volgende aflevering: de remmelder wordt onafhankelijk.

Groet, Anne W



Re: Waar leg ik terugmelders?
Anne W.

Zijn remmelders en stop melders in mijn geval[Ik rij met C-rail] de contactrail 24995.En als dit het geval is zou dan 1x 24995 in het begin[remmelder] en aan het eind 1x24995[stopmelder] genoeg zijn of liever twee in het begin en twee aan het eind zoals bij koploper.

Henny
Re: Waar leg ik terugmelders?
Hallo Anne W,

Je hebt het vaak over de Raptor.
In hoeverre gaat dit allemaal ook op voor de CS of zelfd Koploper?

Groet,
EgMaf
Re: Waar leg ik terugmelders?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Waar leg ik terugmelders?
Ik ken Koploper niet goed genoeg om te beoordelen waarvoor de dubbele uitvoering nodig is, maar bij Raptor is 1 stopmelder en 1 remmelder genoeg, bij een lang twee richtingen spoor zijn 2 stopmelders en een gemeenschappelijke remmelder mooier, en noodzakelijk als je een vaste afstand hebt tussen de melders.

Het principe gaat op voor elk machinist/treindienstleiding systeem, die moeten immers weten waar een trein zich exact bevindt o.a. om te bepalen waar ze moeten gaan remmen.

Ik heb te weinig kennis van Koploper en CS om de details echt te vergelijken.

Groet, Anne W

Re: Waar leg ik terugmelders?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Waar leg ik terugmelders?
Nog even een zijpaadje:  voor de rijders met de aloude 14 staps "niet instelbare decoders" heeft Raptor een optionele uitbreiding die het treingewicht vertegenwooordigt, het is instelbaar van een zeer lichte trein tot een zeer zware trein.

Deze rijders kunnen nu ook met het bovenstaande "vaste afstand" remsysteem werken.

Deze optionele uitbreiding heb je ook nodig bij het "onafhankelijk" maken van de remmelder, hiervoor heb je de optionele uitbreiding "gemeten remmen" nodig.

Nu gaat Raptor continu van elke trein, in elk blok, meten hoe snel er geremd moet worden om op de stopmelder te komen met de snelheidsinstructie "kruipsnelheid".

Hierop heeft het ingestelde treingewicht ook invloed, ook de vertragingsinstelling in de lok zelf ook, maar dat kan wat verstorend werken, immers Raptor geeft een bepaalde snelheidsinstructie en de lok reageert vertraagD, de vertragingsinstelling van de lok moet zo ingesteld worden dat hij nog net wat doet, zodat eventuele snelheidsschokjes niet zichtbaar zijn.

Wat is nu de invloed op de afstand remmelder-stopmelder:

indien de afstand kort is, dan zal de lok sterk afgeremd worden en heeft de gewichtsinstelling weinig invloed

des te langer de afstand wordt, des te meer gaat de gewichtsinstelling meespelen.

ligt de remmelder heel ver weg, dan gaat het remmen pas later beginnen, voor 100% aan de hand van de gewichtsinstelling.

dit maakt de plaats van de remmelder onafhankelijk en dus ook flexibel.

de volgende aflevering: speciale melders.

Groet, Anne W

Re: Waar leg ik terugmelders?
Koploper heeft aan 2 melders per blok voldoende. Dit mogen zowel momentcontacten als duurcontacten zijn. Verder heeft Koploper de optie leer remmen, hierdoor zal een trein zodra deze de remmelder passeert netjes gaan afremmmen tot minimum snelheid tot het bereiken van de stopmelder.


Citaat van: Anne W op maandag 02 juni 2008, 23:15:30
Nog even een zijpaadje:  voor de rijders met de aloude 14 staps "niet instelbare decoders" heeft Raptor een optionele uitbreiding die het treingewicht vertegenwooordigt, het is instelbaar van een zeer lichte trein tot een zeer zware trein.

Deze rijders kunnen nu ook met het bovenstaande "vaste afstand" remsysteem werken.

Deze optionele uitbreiding heb je ook nodig bij het "onafhankelijk" maken van de remmelder, hiervoor heb je de optionele uitbreiding "gemeten remmen" nodig.

Nu gaat Raptor continu van elke trein, in elk blok, meten hoe snel er geremd moet worden om op de stopmelder te komen met de snelheidsinstructie "kruipsnelheid".

... Enz
Al deze opties, dus mogelijkheden, en nog veel meer zitten standaard in Koploper en in diverse andere besturingsprogamma's.


Mvg,
Peter
Re: Waar leg ik terugmelders?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Waar leg ik terugmelders?
Beste Peter,

Koploper zou ook geen knip voor zijn neus waard zijn als ze dit niet zouden kunnen.

Ik schrijf dit stukje voor mensen die vragen hebben over de plaats van de terugmelders en voor de "niet-computer" rijders (zoals altijd)

Dan algemeen: het weer in mijn geplande vakantiegebied (Oostenrijk) houdt zich niet aan mijn wensen, dus moet ik mijn spaarzame tijd nu gaan besteden aan een alternatief, de rest van de melders komt in juli.

Groet, Anne W

Re: Waar leg ik terugmelders?
Citaat van: Anne W op dinsdag 03 juni 2008, 17:41:11
Ik schrijf dit stukje voor mensen die vragen hebben over de plaats van de terugmelders en voor de "niet-computer" rijders (zoals altijd)
En hoeveel zijn dat er ?.

Mvg,
Peter
Re: Waar leg ik terugmelders?
Nou euh... 1
Re: Waar leg ik terugmelders?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Waar leg ik terugmelders?
Dames en/of Heren Moderators, kunnen jullie er voor zorgen dat "geouwehoer" zich beperkt tot de daarvoor bestemde plaats?

Groet, Anne W
Re: Waar leg ik terugmelders?
Geachter Moderators,

Waarom mag de vraag (uit nieuwsgierigheid) niet gesteld worden hoeveel "niet-computer" rijders er zijn ?.
Ik denk dat er vele zijn die dat graag zouden willen weten.


Mvg,
Peter
Re: Waar leg ik terugmelders?
euh... Ja...
Re: Waar leg ik terugmelders?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Waar leg ik terugmelders?
Peter, begin een onderzoek zou ik zeggen.

Arjan, ...euh.... jij bent de schuldige.....
Groet, Anne W
Re: Waar leg ik terugmelders?
Citaat van: Anne W op woensdag 04 juni 2008, 11:51:42
Peter, begin een onderzoek zou ik zeggen.

Arjan, ...euh.... jij bent de schuldige.....
Groet, Anne W

Anne,

Je dacht dat ik dat niet in de gaten had ?
Vandaar m'n tweede berichtje...

Enne  euh.,, dit is dus het derde.

Eerlijk gezegd is het vrij onbehoorlijk iemands reactie af te doen als ge'ouwehoer'.
Hoe vaak doe je dat bijvoorbeeld op kantoor ?

Gr
Arjan
Re: Waar leg ik terugmelders?
Citaat van: Arjan op woensdag 04 juni 2008, 16:04:31
Hoe vaak doe je dat bijvoorbeeld op kantoor ?

Nou.. Ik ben consultant, dus ik doe dat eigenlijk best vaak :-)
Maareh... Dit is natuurlijk zo alleen nog maar meer off-topic gehouwehoer! (Ook iets waar consultants zelf erg goed in zijn  8)).

Groet,
EgMaf
Re: Waar leg ik terugmelders?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Waar leg ik terugmelders?
Beste Arjan,

Hoe bedoelde jij je opmerking van 3 juni dan, serieus of minderwaardig t.o.v. "niet-computerrijders?

Groet, Anne W
Re: Waar leg ik terugmelders?
Die "Nou euh..1"... dat ben ik zelf...
Van de rest van de forumanten weet ik het niet.
In ieder geval 1 dus.. C'est moi.

Gr
Arjan
Re: Waar leg ik terugmelders?
Citaat van: EgMaf op maandag 02 juni 2008, 11:00:07
Hallo Anne W,

Je hebt het vaak over de Raptor.
In hoeverre gaat dit allemaal ook op voor de CS of zelfd Koploper?

Groet,
EgMaf

Het plaatsen en gebruiken van rem en stopmelders heeft niets met de Centrale te maken, maar alles met de gebruikte software om je baan mee aan te sturen.
Dus in jouw vraag gaat het dus om Koploper, lees daarvoor de handleiding van Koploper dan weet je wat Koploper hier omtrent over verwacht.

Verder is het zo dat als je 1 meldpunt gebruikt, dus een combinate van meerdere functies, behalve als remmelder, want dat lukt dan niet meer. Dan ligt die altijd voor een wissel of wisselstraat, en nooit er achter. Dat is een gegeven wat je ook bij het gebruik van een bloksysteem (analoog) moet toepassen, dus heeft het plaatsen van meldpunten voor digitaal dezelfde zaken waarmee je rekening moet houden als bij een analoge baan.

Gebruik je een ander besturingsprogramma, dan zijn er weer andere voorwaarden die gelden. Maar een vast gegeven is en blijft een stopmelder ligt altijd voor een wissel of wisselstraat.
Re: Waar leg ik terugmelders?
Anne,

Een CS heeft in ieder geval geen stopmelder ala S88 aansluiting, ommaar een (ouwe)duit in het zakkie te doen.

Effe een prangede vraag. CS en consorten hebben wat moeilijkheden met contactrailsen, dwz het doormelden van slechts 1 puls om de treinregeling niet in de soep te laten lopen Hoe zit dat nu met Raptor?

:?: Hoe reageert Raptor op een schakelrail met meerdere slepers per trein? (Oke, heb ik welliswaar niet maar anderen zeker)  :shock:

:?: Wat doet Raptor met een Marklin M-rail contactrail waarover een personentrein rijdt? (Dat levert voor elke wagon weer een nieuwe melding op.)   :?

Draait het dan ook bij Raptor de soep in net als bij CS en consorten?

Jan.
Re: Waar leg ik terugmelders?
Jan,

Wat je hier opsomt is een probleem bij de CS als je die zelfstandig gebruikt bij blokbeveiliging of stationssporen.
Als je de CS gebruikt in combinatie met een PC en een besturingsprogramma heb je van de door jouw genoemde problemen geen last.

Mvg,
Peter
Re: Waar leg ik terugmelders?
Freak,

Dank je, dat weet ik. Maar ik vergelijk Centrale met Centrale. Niet Centrale met Computer.

Ik rij zelf ook met computer. (Nou ja, een Commodore64 dan.  :shock: ) Met een PC kan best wel een hoop. Echter die dingen beginnen mij steeds meer de KEEL uit te komen.  :|

Vandaar nog mijn simpele C64. Sinds het verschijnen van CS, Ecos, VC en Raptor loont het voor mij weer de moeite om rond te kijken naar iets "beters".  8)

Jan.
Re: Waar leg ik terugmelders?
Citaat van: treinstein op woensdag 04 juni 2008, 20:39:56

Ik rij zelf ook met computer. (Nou ja, een Commodore64 dan.  :shock: ) Met een PC kan best wel een hoop. Echter die dingen beginnen mij steeds meer de KEEL uit te komen.  :|
Jan.

De vraag is toch waar leg ik de terugmelders? Wat heeft dat met jouw haat liefde verhouding te maken die je met computers hebt? Ik hoef dat in ieder geval niet te weten.

Re: Waar leg ik terugmelders?
Citaat van: Sprinter op woensdag 04 juni 2008, 21:44:41De vraag is toch waar leg ik de terugmelders? Wat heeft dat met jouw haat liefde verhouding te maken die je met computers hebt? Ik hoef dat in ieder geval niet te weten.
Misschien zijn er personen die dat wel graag willen weten.


Mvg,
Peter
Re: Waar leg ik terugmelders?
Citaat van: treinstein op woensdag 04 juni 2008, 20:39:56Sinds het verschijnen van CS, Ecos, VC en Raptor loont het voor mij weer de moeite om rond te kijken naar iets "beters".  8)
De CS en ECoS gaan iet wat anders om met terugmelding bij het schakelen van rijwegen dan dat je deze centrales gebruikt i.c.m. een PC.
Hoe het precies werkt bij de VC kan Rolf je vertellen.

Anne,
Heb je de Raptor al vergeleken met de VC van Rolf ?.

Mvg,
Peter
Re: Waar leg ik terugmelders?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Waar leg ik terugmelders?
Beste Arjan,

Dan ben ik de schuldige en bied ik je mijn verontschuldigingen aan, daarnaast wil ik je hierbij tot "collega niet computerrijder" benoemen.

Beste Jan,

Raptor heeft geen problemen met een "serie" meldingen van één melder, de eerste puls is maatgevend tot het moment dat er iets definitiefs is gebeurd in de uit te voeren rijweg, bijvoorbeeld een remmelder in rijweg 100>110 wordt pas weer actief als melder, als de rijweg 110>120 is uitgevoerd,eerder kan er toch geen nieuwe trein de rijweg 100>110 uitvoeren.

Ik denk dat de Raptor meer "nadenkt" zoals een PC als de CS en consorten, die voeren, denk ik, alleen opdrachten van melders uit.

Nee, ik heb nog geen uitnodiging van Rolf ontvangen, ik weet ook niet of hij zijn testbaan al klaar heeft, vanaf de eerste week juli ben ik weer in het land.

En nu stop ik er echt mee, anders kom ik niet weg en gaat er iemand anders weg.

Groet, Anne W
Re: Waar leg ik terugmelders?
Citaat van: Anne W op woensdag 04 juni 2008, 23:20:37Nee, ik heb nog geen uitnodiging van Rolf ontvangen, ik weet ook niet of hij zijn testbaan al klaar heeft,
Rolf heeft het op dit ogenblik druk met iets heel anders (mooiers).

Mvg,
Peter
Re: Waar leg ik terugmelders?
Anne,

Dank je wel voor deze uitleg. (Met welk Raptor versienummer is dat eigenlijk?  :mrgreen: . Ja, oke, na je vakantie mag je deze openstaande vraag nog beantwoorden  :roll: ) De "smartie"  :D centrale heeft bij mij in ieder geval een (S88)punt gescoord.  8)

Dan ga ik ook dakrook lastig vallen met miterieur S88 vragen.  :mrgreen: Tenminste, zodra hij iets automatisch rijdend heeft.  :shock:

Jan.
Re: Waar leg ik terugmelders?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Waar leg ik terugmelders?
Beste Jan,

De software van de Raptor is gebaseerd op een reeds lang bestaand programma, dus de basis is helemaal "doorgekauwd", nu alleen verpakt in een digitale multi- protokol centrale.

Ik schat dat zolang Märklin het MFX Protocol niet geheel vrij geeft, er geen updates nodig zijn.

Let op: updates is wat anders als opties, de laatsten zitten al in de Raptor, maar moeten geactiveerd worden d.m.v. een code.

Zoals jullie in de "praatsector" hebben kunnen lezen ben ik weer terug van vakantie, na een weekje kranten en zo lezen, heb ik gisteren de baan opgestart, simpel: stekker in het stopcontact, twee keer op "run" drukken en na een paar sekonden vertrokken 10 treinen.

Tot het moment dat ik zag dat Lok E50 niet meer vertrok uit blok 140, het schermpje van Raptor vertelde me dat ik terugmelder 1,11 in rijweg 140-145 moest controleren en dat Raptor die rijweg verhinderd had.

Terugmelder 1,11 ligt in een stuk van de baan wat nog provisorisch is, ik maak zelf de "meldstukken" in de rails en bij deze zit er nog geen isolatie tussen beide railstukken, dus even het railstuk wat verschuiven, probleem over.

Boodschap is: als Raptor het niet logisch vindt dat een terugmelder aangeeft dat hij "bezet" is, dan zal hij de rijweguitvoering verhinderen en melden dat de melder gecontroleerd moet worden.

In dit geval was het logisch, de vorige trein had zich afgemeld in blok 150 (rijweg 145-150) en dus kon melder 1,11 logischerwijze niet meer "bezet" zijn.

Ik heb nu een komplete demo Raptor met booster en trafo, indien serieus gewenst kom ik graag een keer demostreren, ik heb twee stopcontacten nodig, een aansluiting op de baan en, indien een bloksysteem aanwezig, een S88 terugmeldsysteem.

De volgende keer kom ik weer terug op het onderwerp terugmelders

Groetjes, Anne W
Re: Waar leg ik terugmelders?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Waar leg ik terugmelders?
Verder met het onderwerp terugmelders, met de eerder beschreven rem-en stop/afmelders hebben we de basis terugmelders, waarmee we de baan automatiseren, gehad.

Alle andere melders hebben special doelen, eerst de makkelijkste:

als een rijweg afgelegd is, bijvoorbeeld 110-120, dan zal het sein van 110 naar 120 op rood gaan, dit is dus na een langere tijd als de trein dat sein al lang gepasseerd is.

om dit beeld te verfraaien is de zogenaamde "roodmelder" bedacht, de terugmelder zelf leg je direct na het sein (breidt het aantal melders uit tot drie per blok), er is een optie van Raptor voor nodig en daarmee kun je alle seinen op rood zetten op een "mooier" moment.

indien de remmelder van rijweg 110-120 (heel) dicht na het sein van 110 komt, kun je deze natuurlijk ook tot "roodmelder" verklaren, het is maar net hoe mooi je het wilt maken.

vanzelfsprekend is dit alleen nodig bij rijwegen die een echt sein hebben, een virtueel sein zie je toch niet.

er is nog een andere methode, dat is voor de volgende keer.

Groet, Anne W
Re: Waar leg ik terugmelders?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Waar leg ik terugmelders?
Om de seinen eerder weer op rood te laten springen kun je natuurlijk ook de rijweg eerder uitgevoerd laten verklaren, bijvoorbeeld op de remmelder.

Hiervoor is een nieuwe naam nodig voor een bestaande melder (een melder mag dus verschillende taken uitvoeren), in dit geval is dat de "afmelder", standaard zit hij altijd gekoppeld aan de stopmelder, deze optie ontkoppelt de afmelder van de stopmelder.

Indien de melder verder weg ligt als de maximale treinlengte is het prima, indien dat niet zo is, dan moet er kritisch naar gekeken worden:

zit er in de rijweg een "splitsende" wissel, dan is kans dat deze wissel omgaat onder de trein.

is er sprake van kruisend verkeer met een andere rijweg, dan komt dit kruisende verkeer op gang.

ook hiervoor is weer een zeer nuttige en veelzijdige melder voor bedacht, maar hierover de volgende keer.

N.b. als er iets niet duidelijk is dan hoor ik dat graag.

Groet, Anne W
Re: Waar leg ik terugmelders?
Anne,

Op de terugmeld robustheid hebben de Raptor "vogels" kennelijk lang zitten "broeden".  8)  Maar nu proef ik dat er per terugmeldcontact meerdere functies tegelijk mogelijk zijn?  :shock: Dat heb ik nog nooit eerder op de viool horen krassen. :!:

Of heb je toch stiekem twee melders vlak na elkaar nodig als je bijvoorbeeld een roodmelder en remmelder op dezelfde plek wil hebben.  :? Dus de ene als roodmelder en de aangrenzende buurman als remmelder  :?:

Jan.
Re: Waar leg ik terugmelders?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Waar leg ik terugmelders?
Beste Jan,

Je moet in gedachten een scheiding maken tussen de fysieke melder en wat de "verwerker" er mee doet, Raptor doet dus meerdere dingen met één melder, het lijkt me dat Koploper ook niet zo éénkennig zou kunnen zijn.

Ik heb een melder die voor een bepaalde rijweg roodmelding doet, voor een andere rijweg afmelding, tegelijkertijd afsluitmelding voor een kruisende rijweg en ook nog remmelder is.

Let wel, dit kan alleen met computertechniek.

N.B. Onder dit schrijven bedenk ik ineens een oplossing voor een niet juist schakelend Sh sein samen met een hoofdsein, dank je wel

Groet, Anne W
Re: Waar leg ik terugmelders?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Waar leg ik terugmelders?
De plaats van terugmelders is belangrijk, maar niet ingewikkeld, het creatief ?gebruiken? van de meldingen vereist alleen maar logisch denken.

Neem een stuk papier en een pen en schrijf mee:

Blokken: 220, 230, 240-1, 240-2, blok 230 is spoor 3 in het station Darligen (zie mijn topic bij modelbaanbouw)

Rijwegen: 220H1>230H1>240-1 of 240-2, 220H2>230H2>240-1 of 240-2

Er bestaan dus meer ?virtuele? rijwegen als de blokken suggereren door het verkeer te scheiden: sneltreinen mogen alleen in de ?H1? blokken komen, stoptreinen alleen in de ?H2? blokken, verder hebben de stoptreinen een plicht te stoppen in 230H2, de sneltreinen een stopverbod in 230H1 (dus mogen alleen uit 220H1 vertrekken als er een rijweg open is van 220H1, vai 230H1 naar 240-1 of 240-2), alle treinen moeten stoppen in 240-1 en 240-2 (schaduwstation)

Het sein van 220 is een Hp0/Hp1/Hp2 sein, Hp1 voor de sneltreinen en Hp 2 voor de stoptreinen, Hp2 betekent ook dat de treinen het sein slechts met gematigde snelheid mogen passeren

Het sein van 230 is een Hp0/Hp1 sein en er is een Sh sein, beide seinen moeten op hetzelfde commando schakelen, zowel op groen, alswel op rood.

De wisselstraten zijn niet belangrijk voor dit verhaal, behalve het splitsende wissel tussen 230 en 240-1/240-2, wat overigens een dikke halve meter vanaf het eind van blok 230 ligt.

Elke blok heeft twee melders, één aan het begin en één aan het eind.

Een aanvullende eis is dat de sneltreinen geen onnodige hinder ondervinden van de stoptreinen in 230H2

Voordat ik de Viessmann armseinen werkelijk installeerde was de situatie als volgt:

een sneltrein meldt zich aan in blok 220, indien er een rijweg open is naar één van de twee 240 blokken, wordt de wissel geschakeld en de virtuele seinen op groen gezet, de afmelding van de uitgevoerde rijwegen komt van de ?eind? melders in de blokken 230 en 240, de remweg in de blokken 240 wordt bepaald door de ?begin? melders in die blokken.

een stoptrein meldt zich aan in blok 220, indien er de rijweg open is naar blok 230 wordt het virtuele sein van 220 op geel gezet, de trein rijdt langzaam blok 230 in, de remweg wordt geactiveerd door de ?begin? melder in 230 en de rijweg wordt uitgevoerd verklaard door de ?eind? melder in 230, deze ?eind? melder start ook de teller voor de ingestelde wachttijd voor stoptreinen in 230H2.

zodra de wachttijd voorbij is en er een rijweg vrij is naar 240-1 of 240-2, wordt de wissel geschakeld en het virtuele sein van 230 op groen gezet, de trein vertrekt, de ?begin? melders in de blokken 240 zijn weer de remactiveerders.

normaal zouden de ?eind? melders in de blokken 240 ook de rijweg uitgevoerd moeten verklaren, maar omdat dat een vertragende werking heeft op het sneltrein verkeer heb ik het anders gedaan:

de stoptrein legt de rijweg 230H2>240-1 af, inmiddels is er al een sneltrein aan het begin van het lange blok 220, blok 240-2 is vrij, maar zolang de stoptrein nog bezig is kan de sneltrein nog niet doorrijden.

om dit proces te versnellen laat ik de ?stoptrein? rijweg afgelegd verklaren door de ?begin? melder van blok 240-1.

de stoptrein staat dan echter nog op het wissel naar 240-1 en omdat de rijweg voor de sneltrein naar 240-2 nu vrij is, zal de wissel schakelen naar 240-2, met een ravage tot gevolg.

dus is een creatieve oplossing nodig en Raptor biedt allerlei mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld het uitstellen van een schakeling van een magnetisch artikel, ik heb gemeten hoeveel seconden het duurt voordat de stoptrein de wissel verlaten heeft en de schakeling van de wissel met dat aantal seconden vertraagd.

de sneltrein rijdt nu, als hij tenminste al niet heel ver gevorderd was in blok 220, op volle snelheid door blok 230

So far so good, zoals mijn Amerikaanse Vrienden zeggen, overigens blijkt hieruit al dat je ?fysieke? melders voor meerdere doeleinden kunt gebruiken.

Heb ik een fout gemaakt met het plaatsen van de melders, nee tot nu toe niet, het blok 230 is kort, maar de treinen die daar moeten stoppen rijden er al langzaam in, dus het remt mooi, blok 220 is heel lang en geeft mooie remwegen en de blokken 240 zitten in een schaduwstation en dus maakt het mij niet uit hoe de treinen daar in remmen, als ze maar remmen.

De volgende keer dezelfde situatie maar dan met Viessmann armseinen en dat maakt nogal wat uit en ik ben er nog niet helemaal uit.

Groet, Anne W
Re: Waar leg ik terugmelders?
 :roll:  :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: MAW het duizeld nogal. Ik dacht dat een Raptor simpel was.  :mrgreen:

Heb je er ook een railplan tekening erbij?  :shock:   Mischien kan ik het dan ook snappen.  :oops:

De gecombineerde melders  8) is wel helder nu. thanks

Jan.
Re: Waar leg ik terugmelders?
Treinstein, gelukkig zijn er andere systemen die gebruiksvreindelijker zijn en vele malen eenvoudiger.

Je hebt er alleen maar een computer voor nodig en de juiste software.

DDW + Koploper bijvoorbeeld, van het geld dat je dan over hebt, kun je leuke dingen doen op je modelbaan.

Re: Waar leg ik terugmelders?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Waar leg ik terugmelders?
Beste Sprinter,

Nu val je me een beetje tegen, ik ga zo een weddenschap met je aan dat het programmeren met Koploper van deze situatie net zo veel werk is als met Raptor, op misschien één uitzondering na, wellicht kun je bij Koploper het Sh sein koppelen aan het Hp sein end at ga ik bij Raptor te berde brengen.

Een computer is een dom ding, hij doet niets zonder dat je hem verteld hebt wat hij in bepaalde situaties moet  doen en dat vertellen is het zelf bedenken wat de compuer moet doen en het gebruiken van je vingers om dat aan de computer te vertellen (en niet vergeten op te slaan)

Groet, Anne W
Re: Waar leg ik terugmelders?
Bij deze heb je de weddenschap verloren, met mijn meisje wed ik altijd om een kus, dat wil ik je niet aan doen bij deze. :)
In Koploper hoef je alleen maar aan te vinken dat de volgende beweging van blok naar blok een rangeer beweging is. Meer niet.

Verder denk ik dat je het computer verhaal nog even een keer moet lezen, dit begreep je niet helemaal.
Re: Waar leg ik terugmelders?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Waar leg ik terugmelders?
Beste Sprinter,

Ik heb het niet over rangeerbewegingen, maar over een rangeersein (Sh), wat in het normale verkeer ook op "groen" moet, samen met het hoofdsein.

Overigens zou ik de rijwegen van 220>230>240 weer samen kunnen voegen, nu ik de afemelding in 240 niet meer apart heb.

Ik zie dat er een reactie op Treinstein zijn verhaal is weggevallen in de "storing", maar hier is een samenvatting: autmatiseren van een modelbaan is niet supereenvoudig, het heeft grote overenkomsten met het grootbedrijf en daar hebben ze heeeel veeeel programmeurs in dienst.

Raptor is relatief simpel, vandaar dat de handleiding ook niet zo dik als van de modelspoor software makers.

Treinstein, als je een keer wilt komen kijkne dan ben je welkom.

Groet, Anne W
Re: Waar leg ik terugmelders?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Waar leg ik terugmelders?
Vandaag heb ik Raptor op bezoek gehad en hij heeft toegezegd om te bekijken of het mogelijk is een andere decoder (voor een Sh sein) te koppelen aan de Hp decoder.

Nu snap ik ook een beetje de verbazing van Treinstein over de mogelijkheid bij Raptor om meerdere handelingen te halen uit één terugmelder, bij Koploper zou dat niet kunnen, klopt dat vrienden met Koploper?

Ik zeg altijd dat ik een scheepswerktuigkundige ben die overal iets van af weet, maar lang niet alles, maar het lijkt me toch niet zo moeilijk:

de computer vraagt x-maal per sekonde de stand op van de melders en plaats dat in een register, afhankelijk van het programmaverloop vraagt een programmaregel steeds naar de stand van een melder.

Bijvoorbeeld, de trein is onderweg van blok 100 naar blok 110, in het programma staat dat de trein moet stoppen als blok 120 niet vrij is, dus vraagt het programma steeds aan het register de stand van de remmelderen daarna van de stopmelder

Dat register is openbaar en dus kan elke programma regel naar de stand vragen, al zijn het tien programmaregels.

Het zal allemaal wel moeilijker zijn als ik hier opschrijf denk ik, maar één ding is zeker, bij Raptor hoef je niet meerdere melders achter elkaar aan te brengen.

Groet, Anne W
Re: Waar leg ik terugmelders?
Anne,

Zeer dringend verzoek: zou jij willen ophouden met onzinnige dingen te schrijven over Koploper. Jij hebt verstand van Raptor, maar niet van Koploper. Zou jij ook in jouw enorme berichten Koploper of enige verwijzing hierna achterwege willen laten, tenzij jij je ook goed verdiept in de software.

Als bijval voor "Sprinter": tijdje geleden was ik ergens waar Raptor werd gebruikt. Echter zij wilden ook met Koploper kunnen rijden. Een eerste opzet heb ik even laten zien.  Bij het invoeren van seinen kreeg ik te horen: goh wat simpel in Koploper, dat gaat met de Raptor veel moeilijker (je moet er veel meer voor doen).
Na het lezen van bovenstaande ben ik ook de draad kwijt en dit is zeker geen reclame voor de Raptor als het zetten van seinen zoveel handelingen moet verrichten.

Ik verbaas mij echt al een hele tijd over jouw reclame acties ove de Raptor op dit forum. Sponsor jij soms deze site? De verhalen die jij schrijft zouden mi moeten staan op de site van de Raptor.

Mvg,
Paul.
Re: Waar leg ik terugmelders?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Waar leg ik terugmelders?
Beste Paul,

Als eerste: hartelijk dank voor je reactie.

Als tweede: en dat heb ik meerdere malen uitgesproken: Raptor is geen alternatief voor mensen die hun baan met de computer besturen, wel voor mensen die niet met de computer hun baan willen besturen, maar wel netjes willen automatiseren.

Als derde: neen, ik heb geen commerciële bindingen (ik betwijfel heel sterk of er wel een boterham te verdienen valt in de modelspoormarkt), ik ben van mening dat Raptor achtige centrales/treindienstleiders een toegevoegde waarde hebben voor de hobby, vandaar dat ik over Raptor schrijf, de hobby heeft recht op voorlichting.

Als vierde: elk mens heeft zijn eigenschappen, en dat geldt ook voor de modelbaan, dus als ik de treinenloop op een speciale manier wil, zoek ik een methode en dat kan soms ingewikkeld lijken.

Als vijfde: ik ga uit mezelf niet in een vergelijkend warenonderzoek met Koploper, dit heeft ook geen zin, het Unique Selling Point van Koploper is "het kost niets" en als je dan toch een ander computerprogramma koopt moet er wel iets heel speciaals aan dat programma zijn, Raptor is geen concurrent voor Koploper, zie punt 2

Als zesde: als ik iets over anderen zeg, dan is dat een reactie op een opmerking van anderen, zo ook hier, Treinstein.

Als zevende: mijn uitnodiging aan iedereen om bij mij te komen kijken, geldt ook voor jou, overigens heb ik lang geleden al eens uitgesproken dat een samenwerking tussen jou en de mensen achter Raptor een aanwinst zou zijn voor de beoefenaren van deze hobby, maar ik weet hoe moeilijk het is om twee experts met elkaar in contact te brengen.

Als achtste en laatste even een duidelijk antwoord graag: we hebben een melder, een contactrails, een schakelrails, een reedrelais, een stroomdector, maakt verder niet uit, en we hebben die aangesloten op één S88 meldpunt, kan Koploper met de stand van dat meldpunt meerdere acties uitvoeren: stoppen, remmen, sein op rood zetten, andere rijweg blokkeren, een magnetisch artikel schakelen, rijweg afmelden.

Paul, ik ben open zoals je ziet, dus schroom niet om ook open te zijn.

Groet, Anne W
Re: Waar leg ik terugmelders?
Anne,

Ik geloof dat jij nooit korte bijdrages kan maken. Volgens mij wordt jij "betaald" voor het aantal woorden  :D (niet op reageren want ik schreef dit met knipoog!).

De opzet van Raptor (en volgens mij van trainbrain ooit) is toch echt anders dan ik heb gemaakt met Koploper. Vandaar heeft het denk ik weinig zin om dit te vergelijken. Vandaar ook mijn vraag om Koploper verder buiten beschouwing te laten in jouw Raptor verhalen.

Zoals jij het noemt in punt 8: geen enkel probleem, alhoewel sommige items heel anders heten in Koploper of misschien totaal anders zijn geimplementeerd. Vandaar dat degene genoemd in mijn eerste bijdrage het zo eenvoudig vond om een sein toe te voegen in Koploper.
Re: Waar leg ik terugmelders?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Waar leg ik terugmelders?
Beste Paul,

Wederom bedankt voor de reactie, verder: elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Voor de gebruikers maakt het niet uit hoe een programma is opgezet, als de resultaten maar bruikbaar zijn.

Volgens mij heb je niet echt te klagen over mijn uitspraken over Koploper, kan ook niet, Koploper doet veel meer als alleen de treinen veilig laten rijden en dat is een basisverschil tussen Koploper en Raptor, waardoor ook verschillende deelmarkten ontstaan.

Ik zal je antwoord op punt 8 binnenkort bij mijn Vriend te berde brengen, ik zal daarna nog reageren.

Geen reactie op punt 7?

Groet, Anne W
Re: Waar leg ik terugmelders?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Waar leg ik terugmelders?
Zo dan,

Meneer Koploper VS Meneer Raptor.
Open discussie(s) zijn heel mooi, ik blijf ze goed volgen... Ben benieuwd wat er allemaal uit komt :D.
Re: Waar leg ik terugmelders?
Citaat van: Mister1736 op zondag 27 juli 2008, 23:10:01Meneer Koploper VS Meneer Raptor.
Open discussie(s) zijn heel mooi, ik blijf ze goed volgen... Ben benieuwd wat er allemaal uit komt :D.
Geheel met je eens Marcel, dus laten we het mooi tussen deze twee specialisten (ieder op hun eigen gebied).

Mvg,
Peter
Re: Waar leg ik terugmelders?
Anne,

Punt 7: heel bewust kijk ik zelf NOOIT naar andere programma's. Hierdoor kan ik nooit bewust een idee overnemen. Dus een demo van de Raptor hoeft wat mij betreft niet.
Samenwerking: dit is niet op een forum om daar openlijk over te praten. Het enige wat ik wil zeggen: ik sta zeker niet te juichen met dit voorstel.
Re: Waar leg ik terugmelders?
 :shock:

Nou, nou, sinds ik onverwacht indirect het onderwerp van gesprek blijkt te zijn moet ik mij geroepen voelen hier wat over te zeggen. Ik heb eerder mijn mening gespuid tav computer maar weet niet of die berichten via COMPUTERstoringen inmiddels in de prullenbak zijn verdwenen.  :|

Ik zal het dan nog maar even samenvatten. Ik rij nog met een C64.  :shock: En met een beetje Basic kan ik me nog wel redden. Verder heb ik een AFSCHUWELIJKE ROTHEKEL aan nieuwerwetse PC's met AL zijn problemen.  :(

Dus ben ik hooguit bereid te kijken naar nieuwe/andere centrales omdat het blijven solderen aan mijn C64/6020/6050 een keer ophoud.  :?

Koploper zal best wel goed zijn maar eenvoudig is dat programma zeker niet. Dat moet men ook niet beweren want ik ken knarren die inmiddels opgehouden zijn met avonden lang gegevens invoeren.   :? Ik zal ook maar uitkijken met het "gratis" verhaal, want voordat je hedendaagse treinsoftware kunt gaan gebruiken ben je tegenwoordig eerst minimaal 450 euro als eenmalige kosten verder, daarbij beschouw ik de PEE-C nog als gratis ook, plus 100 euro aan PEE-C electrischiteit per jaar.. Ja, er zijn mensen die dat geen probleem vinden. Ook ik heb geld zat maar dat komt omdat ik mijn hele leven alle kosten meeneem en afzet tegen de algehele prestatie.  8)

Zo, dan ga ik nu de centrale fabrikanten weer lastigvallen.  :mrgreen:

Jan.

Re: Waar leg ik terugmelders?
Jan,

Heerlijk die opbouwende kritiek. Ik zeg toch niet dat jij software moet gaan gebruiken en waarom zou jij erbij betrokken zijn?

By the way: het draait bij zeer veel mensen zonder enig probleem. Ik ben wel met je eens: eigenlijk niet verder Xp want ook Vista vind ik een ramp.
Re: Waar leg ik terugmelders?
Gelukkig hebben al de treinofielen ieder zijn eigen voorkeuren.

De een houd van analoog de ander in een wat modernere tijd van digitaal. :D

Ikzelf van digitaal omdat het voor mij veel meer mogelijkheden bied, zonder direct bijv verplicht te worden tot soldeer kunsten om oudere systemen compatibel te houden.
Maar dat komt ook waarschijnlijk omdat ik pas weer ben begonnen in eind 2007.
Met als geheugensteun 20 jaar geleden toen het modelsporen voor mij eindigde.

Ik ben blij met de digitale mogelijkheden van weleer, wat het voor mij aantrekelijk genoeg maakte om weer in te stappen.

En ja, na een tijdje met de Esu Ecos te hebben gestoeid, de koppeling naar Koploper gemaakt.
Een voor mij na het lezen van de dikke handleiding niet zo ingewikkeld om prettig aan de praat te krijgen.
Met terugmelders van 2 stuks in een blok,met een C-rail lengte van bijv 1x 24188 als stopsectie en 8x 24188 als inrij-sectie voor de continue melding in een blok.

Voor de 2 weg blokken heb ik 3 bezetmelders geplaatst waarbij telkens maar 1 rail-lengte als stopsectie heen of terug.

Al met al ben ik 1 van de vele prettige gebruikers van het progamma Koploper, welke me na registratie bij pahasoft volledige functionalitijd bied en gratis.

Nog even als opmerking.
Niemand heeft me gevraagd dit te schrijven, ik doe dit alleen maar uit het gevoel van een tevreden gebruiker te zijn van de Ecos en Koploper.
En omdat ik inderdaad de profilage van Raptor toch ook wel erg ver vind gaan van jammer genoeg vaak maar 1 persoon.
Waren het er maar veel meer dan zou het ook meer draagvlak hebben ( bij mij )denk ik.


Gelukkig mogen we allen onze mening over de treinhobby en mogelijkheden geven. :)

M.v.g. John
Trein4337