De plaats van terugmelders is belangrijk, maar niet ingewikkeld, het creatief ?gebruiken? van de meldingen vereist alleen maar logisch denken.
Neem een stuk papier en een pen en schrijf mee:
Blokken: 220, 230, 240-1, 240-2, blok 230 is spoor 3 in het station Darligen (zie mijn topic bij modelbaanbouw)
Rijwegen: 220H1>230H1>240-1 of 240-2, 220H2>230H2>240-1 of 240-2
Er bestaan dus meer ?virtuele? rijwegen als de blokken suggereren door het verkeer te scheiden: sneltreinen mogen alleen in de ?H1? blokken komen, stoptreinen alleen in de ?H2? blokken, verder hebben de stoptreinen een plicht te stoppen in 230H2, de sneltreinen een stopverbod in 230H1 (dus mogen alleen uit 220H1 vertrekken als er een rijweg open is van 220H1, vai 230H1 naar 240-1 of 240-2), alle treinen moeten stoppen in 240-1 en 240-2 (schaduwstation)
Het sein van 220 is een Hp0/Hp1/Hp2 sein, Hp1 voor de sneltreinen en Hp 2 voor de stoptreinen, Hp2 betekent ook dat de treinen het sein slechts met gematigde snelheid mogen passeren
Het sein van 230 is een Hp0/Hp1 sein en er is een Sh sein, beide seinen moeten op hetzelfde commando schakelen, zowel op groen, alswel op rood.
De wisselstraten zijn niet belangrijk voor dit verhaal, behalve het splitsende wissel tussen 230 en 240-1/240-2, wat overigens een dikke halve meter vanaf het eind van blok 230 ligt.
Elke blok heeft twee melders, één aan het begin en één aan het eind.
Een aanvullende eis is dat de sneltreinen geen onnodige hinder ondervinden van de stoptreinen in 230H2
Voordat ik de Viessmann armseinen werkelijk installeerde was de situatie als volgt:
een sneltrein meldt zich aan in blok 220, indien er een rijweg open is naar één van de twee 240 blokken, wordt de wissel geschakeld en de virtuele seinen op groen gezet, de afmelding van de uitgevoerde rijwegen komt van de ?eind? melders in de blokken 230 en 240, de remweg in de blokken 240 wordt bepaald door de ?begin? melders in die blokken.
een stoptrein meldt zich aan in blok 220, indien er de rijweg open is naar blok 230 wordt het virtuele sein van 220 op geel gezet, de trein rijdt langzaam blok 230 in, de remweg wordt geactiveerd door de ?begin? melder in 230 en de rijweg wordt uitgevoerd verklaard door de ?eind? melder in 230, deze ?eind? melder start ook de teller voor de ingestelde wachttijd voor stoptreinen in 230H2.
zodra de wachttijd voorbij is en er een rijweg vrij is naar 240-1 of 240-2, wordt de wissel geschakeld en het virtuele sein van 230 op groen gezet, de trein vertrekt, de ?begin? melders in de blokken 240 zijn weer de remactiveerders.
normaal zouden de ?eind? melders in de blokken 240 ook de rijweg uitgevoerd moeten verklaren, maar omdat dat een vertragende werking heeft op het sneltrein verkeer heb ik het anders gedaan:
de stoptrein legt de rijweg 230H2>240-1 af, inmiddels is er al een sneltrein aan het begin van het lange blok 220, blok 240-2 is vrij, maar zolang de stoptrein nog bezig is kan de sneltrein nog niet doorrijden.
om dit proces te versnellen laat ik de ?stoptrein? rijweg afgelegd verklaren door de ?begin? melder van blok 240-1.
de stoptrein staat dan echter nog op het wissel naar 240-1 en omdat de rijweg voor de sneltrein naar 240-2 nu vrij is, zal de wissel schakelen naar 240-2, met een ravage tot gevolg.
dus is een creatieve oplossing nodig en Raptor biedt allerlei mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld het uitstellen van een schakeling van een magnetisch artikel, ik heb gemeten hoeveel seconden het duurt voordat de stoptrein de wissel verlaten heeft en de schakeling van de wissel met dat aantal seconden vertraagd.
de sneltrein rijdt nu, als hij tenminste al niet heel ver gevorderd was in blok 220, op volle snelheid door blok 230
So far so good, zoals mijn Amerikaanse Vrienden zeggen, overigens blijkt hieruit al dat je ?fysieke? melders voor meerdere doeleinden kunt gebruiken.
Heb ik een fout gemaakt met het plaatsen van de melders, nee tot nu toe niet, het blok 230 is kort, maar de treinen die daar moeten stoppen rijden er al langzaam in, dus het remt mooi, blok 220 is heel lang en geeft mooie remwegen en de blokken 240 zitten in een schaduwstation en dus maakt het mij niet uit hoe de treinen daar in remmen, als ze maar remmen.
De volgende keer dezelfde situatie maar dan met Viessmann armseinen en dat maakt nogal wat uit en ik ben er nog niet helemaal uit.
Groet, Anne W