Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

loc's ombouwen, welke decoder ??

Gestart door woodymax zaterdag 31 mei 2008, 16:56:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
loc's ombouwen, welke decoder ??
Hallo Allen,

Ik wil graag een aantal locs gaan digitaliseren,

2 decoders zijn doorgebrand, en 2 zijn nog delta's.

Het hoeven geen mfx decoders te zijn, en het liefst zo goedkoop mogelijk aangezien ik 4 nieuwe decoders moet kopen, wel moeten ze digitaal zijn.

Graag jullie hulp bij het kiezen van de decoders, het gaat om de volgende loc's:

* Stoomloc 038 382-8, uit een starterset: 29525 klik hier, hier zit wel zo'n ledlampje op de decoder voor de vuurkist, heb je decoders digitaal waar dat ook op zit ? want dat moet hij straks ook weer hebben natuurlijk, verder wil ik de lichtjes kunnen schakelen.

* het nummer weet ik niet, op het boeje staat : 3065/3131/3141/3631/3665, en op het locje staat nummer: 260 417-1, Deze moet een decoder krijgen welke de lichtjes kunnen schakelen, en Telex koppelingen kunnen schakelen, lichtwissel is niet nodig, het is een rangeerlocje dus alle lampjes branden altijd aan alle 2 de kanten, helaas niet te vinden op de marklin site

* De volgende heeft art. nr. 33785, klik hier, en moet ook 2 functie's hebben, 1 voor de lichtjes, en 1 voor het zwaailampie op het dakje, tevens moet deze wel lichtwissel hebben

* De volgende is een rode E-loc van de DB met bedrijfsnummer:120 110-2, en komt uit starterset 29835, bij deze moeten de lichten ook schakelbaar zijn met lichtwissel. helaas niet te vinden op de marklin site.

Ik heb nog maar 1 x een decodertje ingebouwd, dus dit is een hele opgave, maar heb dus totaal nog geen ervaring met het kiezen van decoders.

Graag jullie reactie,
Mvg,
Mark
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
ESU lokpilot V3.0 ?35 voor zover ik weet.

succes.

Dennis
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Hoi Mark,

als je een goede en goedkope decoder wilt hebben kun je de Kuehn T145 nemen (ong 25 euro)
Een T145 heeft 4 funktie uitgangen (inkl licht), dus die is voor al de lok's die je noemt bruikbaar.
Voor de laatste lok, de 120 110-2 zou je zelfs een Kuehn T125 kunnen nemen, omdat die geen bijzondere uitgangen nodig heeft.

Ik ben trouwens nog nooit een decoder tegengekomen die geen lichtwissel heeft.

groeten, Martin
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Esu's met een vijfpolige motor of een hamo magneet. Bij mijn handelaar kost het ombouwen van een loc met een vijfpolige motor en esu decoder inclusief inbouwen ongeveer 70 euro.


Bovendien kan je deze gemakkelijk programmeren met een CS, MS of 6021.

Voor Kuehn decoder is het programmeren veel moeilijker.

Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Hallo Allen,

Bedankt voor de snelle reactie's,

Citaat van: minirailz op zaterdag 31 mei 2008, 17:16:25
ESU lokpilot V3.0 ?35 voor zover ik weet.

succes.

Dennis

Is nog iets te veel, maar komt in de buurt van wat ik wil uitgeven.

Citaat van: martin op zaterdag 31 mei 2008, 17:16:50
Hoi Mark,

als je een goede en goedkope decoder wilt hebben kun je de Kuehn T145 nemen (ong 25 euro)
Een T145 heeft 4 funktie uitgangen (inkl licht), dus die is voor al de lok's die je noemt bruikbaar.
Voor de laatste lok, de 120 110-2 zou je zelfs een Kuehn T125 kunnen nemen, omdat die geen bijzondere uitgangen nodig heeft.

Ik ben trouwens nog nooit een decoder tegengekomen die geen lichtwissel heeft.

groeten, Martin

Kijk, 25 euro per loc vind ik een lekker prijsje, zijn dit goeie decoders ? en makkelijk te programmeren met een cs ??? (zie onderstaande post...)

Graag je reactie...

Citaat van: Davy op zaterdag 31 mei 2008, 17:48:17
Esu's met een vijfpolige motor of een hamo magneet. Bij mijn handelaar kost het ombouwen van een loc met een vijfpolige motor en esu decoder inclusief inbouwen ongeveer 70 euro.


Bovendien kan je deze gemakkelijk programmeren met een CS, MS of 6021.

Voor Kuehn decoder is het programmeren veel moeilijker.



Dit is mij te veel voor 1 loc, 70 euro, bovendien zijn het maar simpele locje's.

Groeten,
Mark
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
ESU is makelijk te programeren met CS/MS.
de marklin decoders zijn namelijk zelf van ESU.
Tams is ook nog een optie hoewel ik daar geen prijs van weet.

Uhlenbrock schijnt niet zo geweldig te zijn.

Dennis
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
De BR38 (29525), BR 260  DHG500 (33785) hebben een kleine schijfcollector motor. Voor ombouw  met b.v. een ESU heb je ook nog een permanent magneet nodig.
De BR120 (29835) heeft een trommel collectormotor, voor de rest zie bovenstaande.
De decoders hebben alle een lichtfunctie met de rijrichting mee wisselend en verder nog een extra aantal functies. T.o.v. een Kuehn decoder kan een ESU ook op een analoge baan gebruikt worden.


Mvg,
Peter
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Citaat van: woodymax op zaterdag 31 mei 2008, 17:57:30

Kijk, 25 euro per loc vind ik een lekker prijsje, zijn dit goeie decoders ? en makkelijk te programmeren met een cs ??? (zie onderstaande post...)

Graag je reactie...


Ik heb wel goede ervaring met deze decoders. Maar je moet natuurlijk niet vergeten dat je ook nog moet investeren in een permanent magneet , maar dat moet in principe bij elke decoder.
marklin-hamo magneet kost tegenwoordig 17 euro, ESU magneet iets goedkoper, ongeveer 10 euro
Evt. ook nog geisoleerde lamphouders aanschaffen als die er nog niet inzitten.
Of ze makkelijk te programeren zijn met een CS weet ik niet. Ik kan er niets over vinden in de gebruiksaanwijzing. Ik programmeer ze altijd met de Control Unit 6021, en dat is echt kinderlijk eenvoudig.

Als je een lok met een trommelcollectormotor hebt, is een marklin ombouwsetje 60760 misschien een aanrader. Complete set kost nog geen 40 euro, en is makkelijk in te bouwen. En ook makkelijk te programmeren met een CS.

groeten, Martin
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Attentie!!! marklin heeft in de sommerneuheiten een set staan van ?40 MET MAGNEET en 5 pool.

Dennis
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Hallo Allen,

Waarvoor dient die magneet ?

Het zijn simpele locjes, en het moet echt zo goedkoop mogelijk, waarom heeft een delta geen magneet nodig en een digitale wel ?

mvg,
mark
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Citaat van: minirailz op zaterdag 31 mei 2008, 21:21:12
Attentie!!! marklin heeft in de sommerneuheiten een set staan van ?40 MET MAGNEET en 5 pool.

Dennis

ja inderdaad, dat is het 60760 setje waar ik het net over had. Dit was ooit een eenmalige uitgave, maar is nu voor de zoveelste keer weer uitgebracht, en eigenlijk constant het hele jaar te koop.

groetjes, Martin
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
ah, sorry kende het nummer niet.

is eigenlijk wel goe dat die zo te koop zijn.

alles apart is giga duur.

Dennis
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Citaat van: minirailz op zaterdag 31 mei 2008, 21:36:29
ah, sorry kende het nummer niet.

is eigenlijk wel goe dat die zo te koop zijn.

alles apart is giga duur.

Dennis

Ja, het is eigenlijk best wel een aardig setje, ook vaak besproken op dit forum.
Is wel een simpel decodertje, geen extra funties, maar wel degelijk. Er is er nog nooit een kapot gegaan bij mij.
Voordeel is dat er een complete 5 polige motor bij zit. Nadeel is dat je er alleen trommelcollectoranker-motoren mee kunt ombouwen.

groetjes, Martin
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Citaat van: martin op zaterdag 31 mei 2008, 21:40:51
Citaat van: minirailz op zaterdag 31 mei 2008, 21:36:29
ah, sorry kende het nummer niet.

is eigenlijk wel goe dat die zo te koop zijn.

alles apart is giga duur.

Dennis

Ja, het is eigenlijk best wel een aardig setje, ook vaak besproken op dit forum.
Is wel een simpel decodertje, geen extra funties, maar wel degelijk. Er is er nog nooit een kapot gegaan bij mij.
Voordeel is dat er een complete 5 polige motor bij zit. Nadeel is dat je er alleen trommelcollectoranker-motoren mee kunt ombouwen.

groetjes, Martin
alles heeft voor- en nadelen.

De C90 is idd simpel gevalletje.
je kan ook gewoon een mfx decoder loc kopen, zelfs met sound maar dat kost iets meer dacht ik.
?129(zonder magneet) :shock:

Dennis
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Citaat van: woodymax op zaterdag 31 mei 2008, 21:33:49Waarvoor dient die magneet ?
Om de motor met veldspoelen om te bouwen naar een DC motor.

Mvg,
Peter
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Citaat van: Freak op zaterdag 31 mei 2008, 21:45:11
Citaat van: woodymax op zaterdag 31 mei 2008, 21:33:49Waarvoor dient die magneet ?
Om de motor met veldspoelen om te bouwen naar een DC motor.

Mvg,
Peter

Komt er uit delta decoders AC dan ??
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Citaat van: woodymax op zaterdag 31 mei 2008, 21:48:23Komt er uit delta decoders AC dan ??
Nee, maar een Deltadecoder is bedoeld om AC motoren aan te sturen. Op een enkele uitzondering na zijn alle decoders bedoeld voor het aansturen van DC motoren.

Mvg,
Peter
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Mark,

De Kuhn decoders (T145 en T125 etc) zijn niet met de CS of MS te programmeren.
Dit dien je met een 6021 of IB te doen.

Citaat van: woodymax op zaterdag 31 mei 2008, 21:48:23
Komt er uit delta decoders AC dan ??

Een delta decoder kan alleen een AC motor aansturen.
Dit doet hij net als bij het oude relais, door voor elke rijrichting één van de twee spoelen in de veldmagneet te bekrachtigen.
De veldmagneet staat in serie met de motor, dus de stroom die door de veldmagneet loopt, loopt ook door het anker.
De stroom door de motor bepaalt de snelheid, althans de puls breedte doet dit en is altijd in dezelfde richting.

Bij een ESU, Kuhn decoder neemt een permanent magneet de functie van de veldspoel over.
De rijrichting wordt nu bepaalt door de richting van de stroom die door de motor stroomt.
En een delta decoder kan dit niet, omdat die geen zgn H-brug heeft, die het ompolen van de stroom/spanning mogelijk maakt. Zie dit draadje, voor uitleg over de H-brug.
Ook heeft de delta geen cruise control(Optrek en afrem vertraging) en van functies spreken we al helemaal niet.

Ik heb een tijdje geleden een deltadecoder met een zelfgemaakte H-brug uitgerust en een permanent magneet in de motor.
De H-brug werd aangestuurd door de geel en grijze draad van de verlichting.
Dit werkte wel redelijk, maar het boeltje werd behoorlijk heet en als de verlichting uit staat, werkt de H-brug niet en dus liep de lok ook niet.
Ook waren de rijeigenschappen er niet op vooruit gegaan.

Je kunt echter met een Kuhn decoder wel een AC motor aansturen, mits je een diode in serie met elke veldmagneetspoel zet, elk in de andere richting, maar dit zou ik niet doen.
Zie ook dit draadje.
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Koop je eventuele decoders en onderdelen op de een beurs, b.v. die in Houten. Dit is goedkoper dan bij de winkelier.
Een lokpilot3 van ESU kosten in Houten rond de 24 euro. Dit is een goede decoder met dito rijeigenschappen. De extra kosten voor de permanent heb je matuurlijk wel maar zijn het zeker waard. De set 60760 is ook een optie, zelf heb ik hier echter niet al te goede ervaringen mee. Het is een simpele decoder die het niet haalt bij de lokpilot.
Doe de inbouw -indien mogelijk- zelf. Scheelt ook weer kosten.
Veel succes.
Erwin
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Hallo Erwin,

Ik was wel van plan om de inbouw zelf te doen idd.

Nouja, nog maar effe wachten dan tot ik weer naar houten ga.

Maar die lokpilot3 van esu zijn dus goed voor alle loc's ?
En dan nog 4 permanent magneten, passen die altijd in elke loc ??

Graag jullie reactie,

Mvg,
Mark
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Citaat van: woodymax op zondag 01 juni 2008, 12:50:10
En dan nog 4 permanent magneten, passen die altijd in elke loc ??
Hier moet je even kijken met welk type motor je lok uitgerust is.

Type ESU permanent magneet voor:
ESU     Motortype
51960 LFCM (grote schijfcollector motor) 
51961 SFCM (kleine schijfcollector motor)
51962 DCM (trommelcollector motor)


Mvg,
Peter
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Hoi Peter,

Hoe zien de verschillende motoren eruit ??

Mvg,
Mark
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Mark,

Zij het in het Engels, maar toch.
http://www.marklin-users.net/html/service/SEmotors.html

Mvg,
Peter
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
kijk eens bij http://www.tams-online.de/htmls/aktuell.html

en dan de ld_w-11 met aanfesoldeerde draden en bestel dan ook vast de elko's.
Je hoeft de loc dan niet meer om te bouwen met een permanentmagneet. delta er uit ld_w-11 er in.

het enige nadeel is dat ze na een noodstop op het cs niet automatisch beginnen te rijden. maar dat zou kunnen omdat ik de automatische analoogherkenning nog aan heb staan.

kosten incl verzenden ongeveer EUr 20,- per lok
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Citaat van: DB op donderdag 05 juni 2008, 14:41:59
kijk eens bij http://www.tams-online.de/htmls/aktuell.html

en dan de ld_w-11 met aanfesoldeerde draden en bestel dan ook vast de elko's.
Je hoeft de loc dan niet meer om te bouwen met een permanentmagneet. delta er uit ld_w-11 er in.

het enige nadeel is dat ze na een noodstop op het cs niet automatisch beginnen te rijden. maar dat zou kunnen omdat ik de automatische analoogherkenning nog aan heb staan.

kosten incl verzenden ongeveer EUr 20,- per lok



Dus met zo'n decoder en elco hoef ik geen mageneten meer ??

And what about the specifications, zijn de rijeigenschappen goed ???

Graag je / jullie reactie ('s)

Mvg,
Mark
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Ik heb één loc omgebouwd met een Tams decoder en ben er niet kapot van. :?
Het grootste probleem is het programmeren met een MS, dat is een ramp.

Ik zou voor een ESU LokPilot gaan.

Gr.
René
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Tams decoders staan bekend als niet geheel betrouwbaar. De rijeigenschappen zijn ook niet al te denderend.

Mvg,
Peter
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Hallo,

Nee, geen Tams decoders nemen. Ik heb er ook slechte ervaringen mee.
Neem een ESU Lokpilot 3. Zijn voor mij de beste. De extra kosten voor de permanent magneet zijn het waard.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Mijn ervaringen met Tams zijn op dit moment beter dan die van de 60760.
Ik vind het nog een prima decoder om eenvoudige=lees goedkope locs mee om te bouwen.
Wel met de elko ivm evt korte stroomonderbrekingen. (voorkomen alzheimer effect)
en inderdaad de w staat voor Wechselstrom motoren en de G voor gleichstrom
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Ieder moet zijn eigen keus hier natuurlijk in maken, Wat voor de een goed is is voor de ander minder, zal altijd zo blijven.
Zelf heb ik ervaring met decoders van Marklin en ESU. Marklin-decoders 6090, 60902 zijn gewoon goed. De 60760 vind ik aanzienlijk minder.
Natuurlijk zal er op de ESU ook wat aan te merken zijn, maar voor mij is deze decoder nog steeds de beste, ik sluit me dan ook direct bij Harry aan.
Mark je kan natuurlijk ook eerst een drietal decoder testen en dan kijken wat voor mij de beste is.
Erwin
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Ik sluit me hierin aan bij Erwin voor wat betreft de keuzes en het testen en het vergelijken.
Zelf heb ik nog een esu mfx decoder liggen die ik wil inbouwen in een 3072. Ik heb nog een permanent magneet liggen. kijken hoe goed de combinatie van een 3 polige motor met ESU mfx is.

een 3 polige motor met een 60760 is waardeloos (schokkend rijgedrag)

"Nee, geen Tams decoders nemen. Ik heb er ook slechte ervaringen mee"
Harrry wat zijn precies de slechte ervaringen met Tams?
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
We gaan dus voor de lok pilot's van ESU !!
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Citaat van: DB op vrijdag 06 juni 2008, 14:18:31
"Nee, geen Tams decoders nemen. Ik heb er ook slechte ervaringen mee"
Harrry wat zijn precies de slechte ervaringen met Tams?


Ik had er 2 in een lok ingebouwd, onder andere in mijn 3029. Gewoon, goedkoop lokje, wilde er aanvankelijk een goedkope decoder erin hebben. IK had hem ingebouwd en het reed nou niet bepaald mooi. Langzaam rijden ging wel goed alleen als je hoger ging, werd de snelheid zodanig verhoggd, dat het teveel was; dus langzamer rijden maar dat ging dan weer niet snel genoeg. Kortom, ik vond dat de decoder de motor niet goed genoeg regelde.Toen heb maar besloten om er een Märklin decoder in te bouwen. Ja, ik weet het, decoder was duurder dan het lokje zelf, maar omdat het het lokje is, waarmee ik mijn hobby ben begonnen, wilde ik hem per sè rijdend hebben.

Zo is het gekomen.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Citaat van: woodymax op zaterdag 31 mei 2008, 21:33:49
Hallo Allen,

Waarvoor dient die magneet ?

Het zijn simpele locjes, en het moet echt zo goedkoop mogelijk, waarom heeft een delta geen magneet nodig en een digitale wel ?

mvg,
mark
Mark,
Als alles zo simpel mogelijk moet dan kun je het beste een tams decoder nemen, deze kun je direct er in bouwen. Goed lezen en daarna programmeren en de meest simpele analoge loc wordt digitaal.
Ik he zelf 2 oude analoge 1200-en omgebouwd en de rij-eigenschappen zijn er zelfs ietsje beter op geworden.

De tams decoder die je zoekt, LD-W-1 dacht ik uit mijn hoofd, kost ongeveer 15 euries. Conrad website geeft alle info en je kunt er een beschrijving van downloaden in PDF formaat.

Gr. Fred
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Citaat van: Marklindak op zaterdag 07 juni 2008, 22:10:53
Citaat van: woodymax op zaterdag 31 mei 2008, 21:33:49
Hallo Allen,

Waarvoor dient die magneet ?

Het zijn simpele locjes, en het moet echt zo goedkoop mogelijk, waarom heeft een delta geen magneet nodig en een digitale wel ?

mvg,
mark
Mark,
Als alles zo simpel mogelijk moet dan kun je het beste een tams decoder nemen, deze kun je direct er in bouwen. Goed lezen en daarna programmeren en de meest simpele analoge loc wordt digitaal.
Ik he zelf 2 oude analoge 1200-en omgebouwd en de rij-eigenschappen zijn er zelfs ietsje beter op geworden.

De tams decoder die je zoekt, LD-W-1 dacht ik uit mijn hoofd, kost ongeveer 15 euries. Conrad website geeft alle info en je kunt er een beschrijving van downloaden in PDF formaat.

Gr. Fred


thanks, maar er is al besloten dat het esu's worden.

mvg,
mark
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Mark,

waar ga je ze halen?
Somberg? of internet?
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Ik heb net de gok genomen en voor mijn Delta BR81 en DHG 700 bij Conrad 2 Tams decoders voor wisselstroom motoren besteld.
1x de LD-W-1 en 1x de LD-W-11
(ik kwam er zo 123 niet achter wat de wezenlijke verschillen zijn dus daarom maar 1 van elk type genomen).
Met z'n tweetjes kostten ze ongeveer 30 euro, als ik daarmee deze 2 simpele locjes knap kan aansturen en kan voorzien van permanent brandende verlichting vind ik het allang prachtig.. De DHG heeft me 40 euro gekost, ombouw met een ESU zou me te duur worden..
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Citaat van: DB op maandag 09 juni 2008, 10:19:38
Mark,

waar ga je ze halen?
Somberg? of internet?


Somberg is te duur, internet.

Maar kijk wel, heeft geen haast.

Citaat van: OmeLaurus op maandag 09 juni 2008, 16:25:35
Ik heb net de gok genomen en voor mijn Delta BR81 en DHG 700 bij Conrad 2 Tams decoders voor wisselstroom motoren besteld.
1x de LD-W-1 en 1x de LD-W-11
(ik kwam er zo 123 niet achter wat de wezenlijke verschillen zijn dus daarom maar 1 van elk type genomen).
Met z'n tweetjes kostten ze ongeveer 30 euro, als ik daarmee deze 2 simpele locjes knap kan aansturen en kan voorzien van permanent brandende verlichting vind ik het allang prachtig.. De DHG heeft me 40 euro gekost, ombouw met een ESU zou me te duur worden..

wil je me laten weten of dat goed loopt ? dan doe ik dat...... als het goed gaat.

mvg,
mark
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Als het goed is komt de Conrad-zending vandaag binnen dus dan kan ik aan de gang.
De handleidingen van Tams heb ik al gedownload, maar die blinkt niet uit in duidelijkheid. Een schema is voor mij duidelijker dan per optie een hele lap tekst..

Ik zal tijdens de verherverbouwing van de locs wat foto's nemen en een klein verslagje maken.
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
volgens mij heeft de w-1 meer schakelbare functies en lastafhankelijke regeling.
lees wel ff wat ze schrijven over elko's in de handleiding. maar deze kan je evt later toevoegen.

Heb je de decoders met of zonder aangesoldeerde draadjes besteld?
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Zo.. dat was me wat zeg... pffffff....
Ik heb de decoders vrijdag binnengekregen dus had het hele weekend de tijd.. niet dus.. kon niet wachten en meteen vrijdagavond (redelijk moe) aan de slag..
fout nr 1...
De W1 lijkt iets meer opties te hebben dus die wil ik in m'n BR81 hebben (dat blijf ik een prachtloc vinden dus die moet 100% goed).. Ik begin dus met de DHG en de W11 decoder als 'proefmodel'.. en dat was maar goed ook..

Eerst alle draadjes in de originele stand op de foto, daarna alle draadje losgesoldeerd van de delta decoder, eenvoudiger kan niet.

Daarna de motordraadjes op de W11 gesoldeerd en toen de front- en sluitlichten aangesloten.. appeltje, eitje..

tijd voor een proefrondje !! Loc op het testbaantje (aansluitrail+2 rechten) en adres 65 gegeven.. knipper knipper ter bevestiging..  helemaal top..
verlichting aan.. front gaat branden.. een draai aan de knop.. loc achteruit  :D
De verlichting (of de motordraden) zitten dus verkeerd om..
Toch even een paar keer heen en weer.. rijgedrag valt tegen.. erg rommelig en instabiel..
Tja.. de DHG heeft een zwaailicht op dak.. die zit op de motorvoeding doorgelust.. hopla.. ertussenuit.. verlichting omgedraaid.. locje weer testen.. als een zonnetje !!
Maar ja.. geen zwaailicht.. vond het trouwens ook geen gezicht dat ie alleen ging branden als de loc rijdt.. dus dat moet anders.. Ik in al mijn wijsheid het zwaailicht doorgelust aan het frontlicht... pwaa pwaa pwaa pwaaaaa.. fout nr 2  :?
De verlichting is gelijkstroom.. en het zwaailampcircuitje is voor wisselstroom..
einde frontverlichting... poortje op de decoder opgeblazen..  :shock:

Een zeer wijze les voor mij.. niet lopen kl*ten.. als het werkt lekker laten zitten..

De waarde van die elko kan ik nog niet bepalen.. zal het de rijeigenschappen verbeteren?

Volgende projectje (met wat meer voorzichtigheid en niet na een vermoeiende dag) wordt dus de BR81 met de W1 decoder..

to be continued..
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
elko's kosten weinig, maar dat staat in je handleiding beschreven.
in jouw geval had ik de w1 in de dhg gesoldeerd, die heeft meer functies...

maar in elk geval succes!! en voor je begint RFM oftewel lees de handleiding.

Daan
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Hey Daan,

De elko's heb ik liggen. Wat ik me afvraag is of het bij het eerste probleem (zwaailicht nog doorgelust naar de motor en rommelig rijgedrag) geholpen zou hebben.. Het lokje rijdt nu zonder elko (en dus zonder zwaailicht) trouwens prima.

Ik wil de W1 in de BR81 hebben omdat ik daar meer mee rijdt en de W1 ook een lastregeling heeft. De DHG heb ik destijds ook echt gekocht als 'knoeilokje'  8)

Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
ik heb geen idee. De elkozorgt er voor dat op korte stroomloze stukken (vuile rails) de loc niet meteen stilstaat en vanaf nul begint met optrekken. Voor de 60760 decoder is hiervoor de zogenaamde alzheimer schakeling ontworpen.

Gr,
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Even een klein fotoverslagje van de, gedeeltelijke, ombouw van m'n BR81.
Van boven naar beneden:
1 Loc met oorspronkelijke Delta decoder
2 Alle draadjes los van de decoder
3 Draadjes voor de motor op de Tams W1 decoder (de verlichting bleek massa te maken op het frame, om dit te laten werken moet er een diode tussen de decoder en de lampjes gemaakt worden en dan nog waarschuwd men voor flikkerende verlichting, dus dat wordt anders.. LEDs zijn onderweg, maar ik twijfel of ik niet gewoon twee 2-draadsfittinkjes zal plaatsen)
4 Dikke elko erop gezet (Tams adviseerd een 100uF, deze is 220uF) maar werkt prima. Geen verbetering van rijgedrag wel een behoorlijke tijd backup bij slecht railscontact.
5 Decoder voor de proef op z'n plekje geschoven. Even met een plakbandje tegen kortsluiting door contact met het frame.
6 Even de kap passen.. als gegoten !! Ik wil nog wel es kijken wat ik kan doen aan al die electronica die door het raam zichtbaar is..



Wat me wel opvalt aan de Tams decoders (W1+W11) is dat ze pas mooi rijden met de optrek- en remvertraging aan. Als die uit staat is het rijgedrag hetzelfde als met een Delta decoder.
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
goede morgen,
nu heb ik ool al een paar locs omgebouwd met de tams ldw1 zonder noemenswaardige problemen en vooral voor een schappelijke prijs met de kleine oude lokjes.
Bij conrad zijn deze decoders nu blijkbaar niet meer verkrijgbaar, zijn er alternatieven in dezelfde prijsklasse? ander merk? andere leverancier? Voor een 3000'tje is het echt niet de moeite om een dure decoder in te bouwen.

mvg
Phil
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Een Lopi 3 multiprotocol in Houten: 23 euro.

Kees-jan
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
voor loks met een wisselstroommotor heb ik ook goede ervaring met de TAMS LD-W-1 heeft vier functies plus wisselling van verlichting. loopt uiteraard niet zo mooi lastgeregeld als esu, maar heeft als voordeel dat je de bestaande wisselstroommagneet kunt gebruiken.

kost ongeveer 15 euro bij Conrad.


Maurice


Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
bedankt voor de tip, maar hier wringt nu net het schoentje, tams ldw1 is blijkbaar niet meer verkrijgbaar en voor die prijs vind ik niet veel anders.

filip
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: loc's ombouwen, welke decoder ??
de ld-w-11 en rechtstreeks bij Tams bestellen?
www.tamsonline.de?