Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Wat een zegen, die digitale wisselbesturing

Gestart door 325addict zondag 09 juni 2024, 12:08:37

Wat een zegen, die digitale wisselbesturing
Ik ben nog redelijk nieuw in deze wereld, maar vanaf moment NUL was ik direct ervan overtuigd dat ik voor Märklin Digital moest gaan. Eerst wilde ik gewoon een ouderwetse blauwe trafo met de bekende grote rode regelknop en een lekkere zware ouderwetse lok, maar daar heb ik snel vanaf gezien toen ik de mogelijkheden van "Digitaal" onder ogen kreeg. Twee ervan sprongen mij bijzonder in het oog:
- meerdere treinen onafhankelijk van elkaar op hetzelfde circuit op de baan kunnen regelen
- wissels kunnen bedienen ZONDER naar elke wissel drie draden te moeten trekken! WAUW!!

Nu was ik even bezig met twee parallel lopende ovalen en gebruik ik vier wissels om van de ene naar de andere ovaal en vice versa te komen. E nou komt het leuke: steeds heb je een set bij elkaar horende wissels die OFWEL beide rechtdoor staan, OFWEL beide aftakken. Wat is er dan op tegen, beide wissels hetzelfde adres te geven, zodat ze met één knopdruk gelijktijdig omschakelen? Nou... helemaal niets dus! Dat werkt gewoon :-)

En ja, 3-rail dat lijkt mij duidelijk... nooit kortsluitingen met keerlussen en dergelijke. Daar ben ik als kind vroeger, toen ik van die Lima-bende had, snel achter gekomen dat DAT niet kan... en met zoveel plaatsen tegelijk contact, is het vrijwel onmogelijk dat een lok weigert, wat bij de Lima lok meer wel dan niet gebeurde, dat weigeren. Lage snelheid was sowieso onmogelijk, wat bij deze Märklin NS Vectron echt perfect werkt. Helemaal blij, straks proberen een set van 12 R3 bogen te scoren, gisteren net weer een set D2 wissels en rails gescoord... wil je een béétje iets leuks doen, dan VLIEGEN de wissels erdoorheen!
Re: Wat een zegen, die digitale wisselbesturing
Citaat van: 325addict op zondag 09 juni 2024, 12:08:37En ja, 3-rail dat lijkt mij duidelijk... nooit kortsluitingen met keerlussen en dergelijke.
Voor 2-rail zijn ook oplossingen voor.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Voor 2-rail zijn er heel eenvoudige keerlusmodules waarmee dat probleem ook de wereld uit is. En nooit kortsluitingen bij 3-rail is een fabeltje. Op wissels komt het nogal eens voor dat een wiel tegen een puko aan loopt en hup gaat die grote rode lamp weer aan. Er hoeft maar één wiel naast de rails te komen en hup daar glimt dat grote rode ding weer.

Die euforie gaat weer snel over kan ik je verzekeren. Toegegeven, Lima was in die jaren niet het beste  spul, vooral de rails waren prut. Maar waar alle 2-rail fabrikanten de kwaliteit met sprongen omhoog hebben gebracht kwa railmateriaal is Märklin met zijn gedateerde systeem stil blijven staan. En je kent het gezegde; stilstand is achteruitgang.
Leuk dat je je enthousiasme met ons deelt. Blijf dat vooral doen.
Het is niet zozeer de digitale bediening maar de mogelijkheid om stroom voor de ingebouwde decoders èn de wisselbediening af te tappen van de rails die het tot een feestje maken.

Maar dat feestje heeft ook een keerzijde: er komt een moment dat er niet meer genoeg prik is voor de wissels, namelijk als de baan te uitgebreid wordt. Via een Mobile station ben je begrensd tot 2A als ik het goed zeg. En bij een CS2 of 3 kun je tot 4 of 5A door de rails jagen. Daarna houdt het op en moet je dure boosters aanschaffen en aparte secties ('stroomkringen') gaan aanleggen.

Wordt de baan flink groter, met tientallen wissels en meer dan drie tot vier tegelijk rijdende treinen, dan is het veel bedrijfszekerder om losse decoders te gaan gebruiken die je apart kunt voeden met stroom uit geschakelde voedingen die veel goedkoper zijn dan boosters en voedingen.

Overigens kun je inbouwdecoders ook nu al apart voeden door de betreffende (gele) draad niet naar de rails, maar een externe voeding te leiden. Dat is een mooi compromis. Geen drie draden, maar eentje per wissel.

Overigens heb ik veel meer draden onder mijn baan getrokken dan ooit tevoren in het analoge tijdperk: een ringleiding voor digitale baanstroom met aftakkingen, een ringleiding voor goedkope voedingstroom met 19v voor de wisseldecoders (met aftakkingen voor buck converters naar lagere spanning voor ledverlichting), een ringleiding met 15v voor de servodecoders, meer dan 150 draden van railsecties voor de terugmelding, en utp-kabels tussen de terugmeldmodules. Daarnaast nog wat draden voor de netstroom en verdeeldozen en tot slot nog wat computerkabels van CS2 naar de router en de computer...

De gedachte dat twee draadjes volstaan bij digitaal bedrijf, is niet helemaal waar, maar het speelplezier is wel enorm veel groter geworden, vind ik.

Groet,

Peter

Ja Peter, daar zit hem het grote geheim: dat er ALTIJD spanning op de rails staat. Daarom werken nu dus ook eindelijk verlichting van de loks en in de wagons (indien aanwezig) OOK als de trein stilstaat. En kunnen wisseldecoders en aandrijvingen daar zomaar hun sap vandaan halen. Serieus, als je je baan gewoon los opbouwt en aan het eind van de dag weer afbreekt is dat een zegen in het kwadraat!
Inderdaad: de Mobile Station heeft een 18V / 36VA geschakeld voedingkje. 2 Ampère dus inderdaad. Zo prachtig uitgebreid als jouw baan zal het bij mij nooit worden (geen ruimte voor), maar aan een stuk of 10 wissels en tot zomaar 4 tegelijk rijdende treinen kan ik wel komen ja (ik heb meer treinen, maar niet genoeg railsecties om die veilig gescheiden te houden, zonder kans op botsingen).
Ik heb er NU inderdaad al 4 bedenk ik mij:

- een VT 11.5 inclusief de drie tussenwagons extra (zie avatar)
- een NS 1213 met bijbehorende wagons
- een Rheingold met bijbehorende lok (in een set van 2)
- een TEE met bijbehorende lok (in diezelfde set van 2)
- oh... en dan nummer 5... een prachtige NS Vectron met IC+ rijtuigen. Of dat helemaal "epochentechnisch" correct is waag ik te betwijfelen, maar het past optisch mooi.
In je verhaal zit je vooral af te geven op 2-rail. Niet te veel doen. Houd je enthousiasme voor Märklin maar geef niet te veel af op "het andere systeem". Je zult ontdekken dat de wereld niet zo zwart wit is. Je vergelijkt nu jaren 70 en 80 analoog met digitaal jaar 2000+ Zowel bij 2-rail als Märklin heeft de ontwikkeling niet stil gestaan. Naast het toepassen van betere motoren zoals een 5 polige. De digitale aansturing van de motor (PWN met een gelijkstroommotor) is het rijgedrag van de modellen stukken verbeterd. Dat is een ontwikkeling van de laatste jaren. Er is veel gebeurd de laatste jaren op het gebied van digitaliseren en motoren in de modelspoorwereld. Je kan een model uit de jaren 70 en 80 niet meer vergelijken met een model uit het jaar 2000 en verder.

Citaat van: 325addict op zondag 09 juni 2024, 17:44:01maar aan een stuk of 10 wissels en tot zomaar 4 tegelijk rijdende treinen kan ik wel komen ja (ik heb meer treinen, maar niet genoeg railsecties om die veilig gescheiden te houden, zonder kans op botsingen).

Of je 2A adaptertje het schakelen met spoelenwissels en het gelijktijdig laten rijden van 4 treintjes aan kan zal je proefondervindelijk moeten uitvinden. Zeker in combinatie met ontkoppelspoelen.
Citaat van: basjuh1981 op zondag 09 juni 2024, 12:18:33
Citaat van: 325addict op zondag 09 juni 2024, 12:08:37En ja, 3-rail dat lijkt mij duidelijk... nooit kortsluitingen met keerlussen en dergelijke.
Voor 2-rail zijn ook oplossingen voor.

Als er geen probleem is heb je ook geen oplossing nodig. :D

Bart
Maar kennelijk krijg je er weer andere problemen voor terug, zoals die andere Henk uitlegt.  ;)

Timmo is enthousiast over enkele aspecten van digitaal en drierail en het is leuk om dat te lezen. Beter daarbij laten in ieder geval zolang de kennis nog beperkt is.

De vergelijking met Lima van tig jaar geleden gaat echt nergens over. Destijds waren de verschillen tussen tweerailmerken groot en Lima zat duidelijk aan de budgetkant. Een merk als Roco leverde modellen die beter reden dan alles wat Märklin of Fleischmann produceerden en nog voor minder geld ook. En met de hedendaagse rijeigenschappen van tweerailmodellen is al helemaal niets mis. Technisch is er ook geen verschil meer, behalve die sleper. 
Inmiddels ben ik erachter, dat het 2A adaptertje in elk geval NIET in staat is om vier wissels tegelijk om te schakelen en tegelijk nog een trein te hebben rijden ook... daar kwam ik per ongeluk achter toen ik 4 wissels op hetzelfde adres had staan... en dan heb ik het over nog maar één trein tegelijk rijdend hè... inmiddels is de zoveelste trein aan mijn collectie toegevoegd, de 4(!) delige set Koplopers 37421. Ik zie overal die 3-delige set met nummer 39425, maar puur toevallig kwam ik een onbespeelde, nieuwe set 4-delige tegen... en in mijn herinnering heb ik altijd met 4-delige treinstellen gereisd. Ik ga het wel meemaken, inmiddels heb ik ook een oude NS lok omgebouwd naar Märklin Digital en daarbij een mooie oplossing verzonnen voor het volledig isoleren van de lampjes, die mogen immers niet aan één kant aan massa hangen. Er zit dus nu een DC-motor met 5-polig anker in, hij rijdt als de beste. In het ergste geval moet ik er toch aan geloven een CS3+ of zo'n ESU aan te schaffen...
Verdiep je eens in deltacontroller als booster.

Kun je je wissels een aparte stroomkring geven voor een prikkie.