Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Wat een zegen, die digitale wisselbesturing

Gestart door 325addict zondag 09 juni 2024, 12:08:37

Wat een zegen, die digitale wisselbesturing
Ik ben nog redelijk nieuw in deze wereld, maar vanaf moment NUL was ik direct ervan overtuigd dat ik voor Märklin Digital moest gaan. Eerst wilde ik gewoon een ouderwetse blauwe trafo met de bekende grote rode regelknop en een lekkere zware ouderwetse lok, maar daar heb ik snel vanaf gezien toen ik de mogelijkheden van "Digitaal" onder ogen kreeg. Twee ervan sprongen mij bijzonder in het oog:
- meerdere treinen onafhankelijk van elkaar op hetzelfde circuit op de baan kunnen regelen
- wissels kunnen bedienen ZONDER naar elke wissel drie draden te moeten trekken! WAUW!!

Nu was ik even bezig met twee parallel lopende ovalen en gebruik ik vier wissels om van de ene naar de andere ovaal en vice versa te komen. E nou komt het leuke: steeds heb je een set bij elkaar horende wissels die OFWEL beide rechtdoor staan, OFWEL beide aftakken. Wat is er dan op tegen, beide wissels hetzelfde adres te geven, zodat ze met één knopdruk gelijktijdig omschakelen? Nou... helemaal niets dus! Dat werkt gewoon :-)

En ja, 3-rail dat lijkt mij duidelijk... nooit kortsluitingen met keerlussen en dergelijke. Daar ben ik als kind vroeger, toen ik van die Lima-bende had, snel achter gekomen dat DAT niet kan... en met zoveel plaatsen tegelijk contact, is het vrijwel onmogelijk dat een lok weigert, wat bij de Lima lok meer wel dan niet gebeurde, dat weigeren. Lage snelheid was sowieso onmogelijk, wat bij deze Märklin NS Vectron echt perfect werkt. Helemaal blij, straks proberen een set van 12 R3 bogen te scoren, gisteren net weer een set D2 wissels en rails gescoord... wil je een béétje iets leuks doen, dan VLIEGEN de wissels erdoorheen!
Re: Wat een zegen, die digitale wisselbesturing