Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

NS 1300 van Märklin.

Gestart door Hans V200.0 vrijdag 10 januari 2025, 20:35:37

Re: NS 1300 van Märklin.

Volgens mij kan je je beter baseren op ervaringen met een specifiek model dan op vooroordelen over Franse, Italiaanse, Duitse of Chinese producten.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Jongens, er is hoop!
Zie ook NS 1300 uit Göppingen (klikkie)
IMG-20250415-WA0001.jpg

als er maar een "v" voor op staat

Twee 1100 lok's opgeofferd  :-(

Maar voor een goed doel,  en ik hoop dat ze met een goede heruitgave......ahum goed model komen van DE NS1300 in metaal! :thumbup:
Wel jammer dat REE niet met een gemoderniseerde komt, net zoals Artitec die nooit uitgebracht heeft.

Koen

Dan is er ook nog de Electrotren versie. Op Marktplaats waren onlangs "alle kleuren" te koop. Ik heb de turkooise versie opgepikt. Zichtbaar is hoe de wielen aan de uiteinden van de draaistellen wegvallen achter de doorgetrokken front-schort. In de bochten heb ik geen probleem. Kap is van kunststof en deze van het chassis halen, daar waag ik mij liever niet aan. Een combi met een Marklin 1300 zit er voor mij zeker in.

Hallo Hans & Hans

Hanzi, Open kaart en eerlijk: Is het een fotoshop of heeft iemand echt 2 1100en als basis gebruikt zoals Hans V200.0 vermoed?
Dat laatste vind ik dan geslaagd en wel bijzonder knap gedaan.
Roept weer allerlei vragen op over het onderstel, wat de basis zou zijn enz.
Als het te  :offtopic: is kunnen we subiet overschakelen naar Onze Klassiekertjes.
Hoewel een model wat nog niet in de catalogus voorkwam...nu al een Klassieker. :D

Hoi Leon,

Ik dacht dat het twee 1100 modellen waren en vindt het ook knap gedaan.
Komt echt stoer over in het Berlijnsblauw, echt een goed voorkomen :thumbup:
Dit verdient een compliment voor de maker van dat klassiek gevormd model, en nu zeker een nieuw model uit Goppingen waardig.....alleen een klassieke lok van een 1300 hebben ze niet helaas.
Dus vandaar dat ik die mail erop uit heb gestuurd.

M.v.g.

Hans V200.0

BLIJ dat ik analoog RIJ

Klaus staat trots met de 1101 en 1303 op het HBF.
Met name de locatie van raam en deur is toch wel afwijkend bij beide locs.IMG-20250416-WA0001.jpg
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

Onder andere dakopbouw en onderstel zijn typisch 1100, dus een leuke fotosoep (van AI?) gok ik, uitgaande van een foto van de andere zijde van Hanzi's eigen good old 1100. Daarna nog even het juiste bedrijfsnummer erop gefrommeld misschien? In werkelijkheid heeft 1303 natuurlijk nooit in blauw gereden. Dat nummer is "ongelukkig" gekozen ;)
@Hanzi Beetje een goede analyse? Leuk gedaan hoor!

BLIJ dat ik analoog RIJ

Geen AI, geen fotoshop, maar gewoon knippen, stretchen en plakken in Excell ;) .
Dit was de originele foto van mijn 1101 waar ik mee gestart ben:IMG-20250416-WA0000.jpg

En dit is het geworden:
IMG-20250415-WA0001.jpg 

Terug on-topic maar weer en succes met de 1300-lobby bij M!

@Hanzi

In ieder geval een leuk project zoiets voor elkaar te krijgen.
Nu maar hopen dat ze nu overstag gaan, nu er nog een aanbieder (REE) dit model gaat uitbrengen.

Dat zal toch ook een signaal aan Märklin kunnen geven, dat ze een hele grote groep, nog steeds niet van een NS 1300 voorzien uit hun fabriek.

M.v.g.

Hans V200.0

Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Meestal betekent dat juist dat een andere partij het niet meer gaat doen omdat de markt verzadigd raakt.

Echte 3-rail rijder

Citaat van: Lapjeskat op donderdag 17 april 2025, 15:11:53
Citaat van: yves op donderdag 17 april 2025, 12:01:25Ik zal het vragen don't worry, ik heb volgende week een Märklin meeting.
Vraag dan ineens hoe het staat met de NS 1300 ;)
Nu hebben we nog een aanspreekpunt  ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

TIP (klikkie) van Yves!

TIP van Hanzi: stuur echt een foto mee of geef wel ff duidelijk aan dat het om een E-loc gaat anders wordt DEZE (klikkie) misschien door M in productie genomen; ook mooi maar dan is al jullie moeite voor niets geweest >:-D !

Citaat van: Laurent op donderdag 17 april 2025, 11:43:50Meestal betekent dat juist dat een andere partij het niet meer gaat doen omdat de markt verzadigd raakt.

Van Verzadiging is nog geen sprake, er is immers genoeg vraag naar.
De wens ligt via de mail al in Goppingen, en heb dat niet als persoonlijk benadrukt, maar als wens van ons allemaal.
Dit omdat 1 enkele wens niet tot een model aanzet, een bredere opzet is dus noodzakelijk.
En niet te vergeten een gat in de markt is het nog steeds.
Zeker omdat Märklin hem nog niet eerder in model omgezet heeft.
Nu het jubileum eerdaags zich ook gaat laten gelden, komt het mogelijk toch nog tot een model van de NS1300.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 18 april 2025, 22:44:48Van Verzadiging is nog geen sprake, er is immers genoeg vraag naar.
De wens ligt via de mail al in Goppingen, en heb dat niet als persoonlijk benadrukt, maar als wens van ons allemaal.
Dit omdat 1 enkele wens niet tot een model aanzet, een bredere opzet is dus noodzakelijk.
er is immers genoeg vraag naar.
Hoeveel vraag is er dan? Een handjevol forumleden hier. En verder? Nog een handjevol bij de buren en nog een handjevol ergens anders...

als wens van ons allemaal.
Wie zijn "ons allemaal"? Het hele 3-railforum? Nee toch zeker!
Degenen die er één willen kopen? En hoeveel zijn dat er dan?

een bredere opzet is dus noodzakelijk.
Juist, en dat bereik je toch niet met één mail namens ons allemaal (wie dat dan ook mogen zijn). Dan lijkt Yves' tip om allemaal (en dat zijn dan de hobbyisten die werkelijk bereid zijn om een 1300 te kopen) afzonderlijk te reageren succesvoller.

Ik vrees dat Märklin meer nodig heeft om tot actie over te gaan, M wil reële aantallen zien die ergens op gebaseerd zijn.

Er zijn er ook nog zat niet eens lid van het forum,  die er ook best eentje ( of meer) willen.
Hoeveel vraag ernaar is kunnen we toch niet eens overzien, maar dat er beweging is zie je nu wel aan de komst van dit model bij REE.

Daarbij zijn de andere aanbieders gestopt, en is er al een tijd lang geen nieuw model meer uitgekomen.
Dit kan betekenen dat er nog veel 3railers niet voor een ander merk willen kiezen, dat de modellen niet bevielen,  of dat het tijd wordt de 3railers die er eentje uit Goppingen willen, van een model te voorzien.
Wat mij betreft zou ik er wel meer dan eentje willen,  zeker als dit een kleurvariant of een gemoderniseerd model zou zijn.

En deze lok stamt af van een SNCF model af, en ook in Frankrijk zitten Märklinfans, die er vast een of meer willen hebben.
Dus in de mail hebben ik dit naar voren gebracht,  dus niet alleen hier de belangstelling in acht genomen.

Duitsland TP III/IV

Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 19 april 2025, 11:14:36En deze lok stamt af van een SNCF model af, en ook in Frankrijk zitten Märklinfans, die er vast een of meer willen hebben.

Die gaan massaal voor REE kiezen, is tenslotte een Frans merk en je weet wat Fransen zijn....

Ik hou van hobbies

Bij Märklin zullen ze ook wel snappen dat 1 forum niet bepalend is, maar het kan wel een grof beeld geven van de interesse. Als er op één Nederlandstalig forum al x aantal mensen zijn die het model willen, dan kan je dat bij benadering wel doortrekken naar het geheel.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Moet je wel eerst dat x aantal bepalen.

Er zijn ook altijd mensen die dit niet lezen of negeren,  of helemaal geen NS1300  willen.
Hoeveel er dan zijn die dat wel zien zitten weten we ook niet exact.

Maar dat de wens er is lijkt me duidelijk.
Märklin zelf zal er nooit direct iets van zeggen.
Dus dat wordt op zich al afwachten.
Maar in stilte afwachten lijkt me niet dd verstandigste oplossing.

Een mail sturen naar Märklin in België, met alle respect, wat geeft dit voor meerwaarde?

Dacht eigenlijk dat het beter is bij de hoofdingang aan te kloppen,  dus de mail rechtstreeks aan Goppingen gericht.
In het Duits weliswaar,  dat lukt ook niet iedereen.

Als pauzefoto een opname van mijn vier nu operationele 1300'en.
Van links naar rechts: de echte Rivarossi, de Electrotren (later ook onder de merknaam Rivarossi door Hornby uitgebracht), de Artitec en een Lima als dummy.

1300.jpg

Ik heb nog ergens de befaamde Nilkram die nog het meest lijkt op een oudere uitgave van Märklin met zijn zamac kap. Feitelijk is het model uit een oude mal van Roxy/Metropolitan.

@henkv,

Mooie line-up van deze lokserie.
Wie zal het zeggen waarvan de door jou bedoelde zamac kap gemaakt is.
De merken die je opnoemt zijn mij enigszins bekend, maar sinds welke datum deze fabrikanten bezig waren is mij even ontgaan en ga erop googlen.

Blijft natuurlijk wel dat Märklin hier toch een gat heeft in het aanbod.

M.v.g.

Hans V200.0

Waar de mallen vandaan komen is wel duidelijk Hans. Ik heb toen bij de maker mijn exemplaar opgehaald en daar gevraagd hoe het zat.

Metropolitan was een kleine Zwitsere fabrikant van handgemaakte messing modellen. Onder de merknaam Roxy werden ook wat eenvoudiger modellen op de markt gebracht, altijd zoveel mogelijk in zamac. Daaronder ook een model van de Franse CC7100. Er waren plannen voor een 1300, maar daar is het nooit meer van gekomen. De man achter Nilkram heeft de hand gelegd op de mallen van de CC7100. Hij heeft destijds in kleine aantallen de onderdelen laten spuitgieten en heeft de modellen zelf afgewerkt.

nilkram1300a.jpg

nilkram1300b.jpg

Mijn exemplaar is momenteel niet bedrijfsvaardig. De antislipbanden ontbreken. Toen ik het model gisteren probeerde bleek het ook nauwelijks te rijden. Mogelijk is de decoder wederom defect. Ik denk dat het model te veel stroom trekt voor een doorsnee decoder. Misschien heb ik ooit nog eens zin het model te repareren. Is een gedoe, want erg onderhoudsvriendelijk is het model niet. Dat gaat Märklin vast beter doen als het er van komt.  :)     

BLIJ dat ik analoog RIJ

Wauw, unieke loc met een uniek verhaal!
Dat hij nu rottig rijdt hoeft toch niet direct aan de decoder te liggen? Kan mogelijk ook vuil en/of uitgehard vet zijn.
Wees er maar zuinig op :thumbup: !
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

Ik ben altijd nieuwsgierig gebleven naar het verhaal van dat Nilkram en die NS 1300. Ik had ook onthouden dat je er destijds eentje had aangeschaft, evenals Pobox, maar niet voor dezelfde prijs geloof ik. Uiteindelijk was het dus een stukje goedbedoelde huisvlijt? In de basis zit de vorm en de kleur er zo te zien wel goed in vind ik en ook de belangrijkste details lijken aanwezig. Qua hang- en sluitwerk mis ik wel het nodige. Zijn er losse onderdeeltjes meegeleverd?
Ik ben ook wel benieuwd wie daar nou achter zat, maar dat kun je natuurlijk niet publiekelijk vertellen. Hij heeft er iig veel tijd en vermoedelijk ook geld in gestoken met ongetwijfeld de (goede) bedoeling in een vraag te voorzien, maar er volgens mij veel ellende voor teruggekregen. Dat is treurig.

Het was een toen jonge vent met de naam Willem. Achternaam ben ik vergeten en kan ik dus niet eens prijsgeven.  ;)  Er is overigens iemand onder de naam Nilkram actief op Stummi zag ik. Geen idee of dat dezelfde man is.

Het is een liefhebber van klassiek Märklin - zoiets als de 1100 uit de jaren vijftig - en wilde een 1300 in die stijl. Op de een of andere manier is hij aan die mallen van Metropolitan gekomen. Een spuitgietmachine had hij dan weer niet op zolder staan. Kleine aantallen laten gieten is peperduur. Dus de enige manier om uit de kosten te komen was om er een aantal voor de verkoop te maken. Er zijn sets van een CC 7100 en een 1300 met boek en cd verkocht voor €2900. Een enkele 1300 koste 1200 met één motor en 1400 met twee motoren. De laatste exemplaren zijn maanden later voor €400 verkocht. Daarvan heb ik dus een tweerailversie. Hij vertelde dat hij net uit de kosten was gekomen en dat geloof ik wel.

Losse onderdelen zitten er niet bij. Misschien dat er ergens een trekhaak in het kistje ligt waarin het model werd geleverd. Als ik zin heb zal ik het model toch eens herstellen. Dan neem ik wel foto's en plaats die dan in het oude draadje over de Nilkram. Wordt dit draadje niet verder vervuild.

Nilkram is achterwaarts Märklin als je enkel naar het woord kijkt.
Wees er maar zuinig op HenkV.
In ieder geval wist ik dat Metropolitain, ook metalen modellen maakten en qua prijs Philotrain voorbij gingen.
Nam niet weg dat het mooie modellen waren,  en ik zag ze ooit in de winkel en bij een vriend thuis.
Die hoefde ook niet op een euro te kijken,  dus die had altijd wel iets bijzonders.
Nu weer terug naar de realiteit, want dd gloriedagen van deze merken liggen alweer een tijd achter ons.

Nu wordt het tijd dat ze er eentje uit Goppingen laten komen, en naar de huidige maatstaven!