Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

NS 1300 van Märklin.

Gestart door Hans V200.0 vrijdag 10 januari 2025, 20:35:37

Re: NS 1300 van Märklin.
 @citaat

Niet te hopen, de markt voor de 1300 lijkt mij groter.

Er is al zoveel van de 1100 op de markt van de verschillende merken, dan is een 1300 veel interessanter voor Märklin.

Tja, daar dacht Märklin kennelijk anders over. Dus ik denk dat ze toch even aankijken hoe die 1100 het gaat doen.
Dus allemaal kopen mensen.  :D

Zeker weten dat de 1100 hier komt. Gelijk besteld. Alleen erg jammer dat hij pas in kwartaal 4 verschijnt.

De 1300 zal hier ook aangeschaft worden als hij aangekondigd wordt.
Liefst zoveel mogelijk varianten.

Gr. André

als er maar een "v" voor op staat

Denk ook aan de aanschaf van de NS 1100 van Märklin, en als de 1300 komt heb ik toch een mooi setje bij elkaar

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

Stel dat ze er naar kijken om het model te gaan produceren.

Dan gaat het in overweging,ja nee , jaaa, uh neee , ja?

Ja? Nou ga maar eens kijken dan, voor ontwikkeling (kosten baten tekeningen verzamelen enz.) jaar 1
de goedkeuring hiervan Dan in de definitieve ontwerpfase, jaar 2
Vervolgens definitieve goedkeuring voor maken van de mallen enz,jaar 3

en dan de preproductie , vervolgens fine tunen en definitieve productie. Jaar 4

Zo ongeveer zeg maar..denk ik..

Dus ik ga voor de  1100, en hoop over enkele jaren misschien een 1300 te zien.
Maar eerlijk gezegd denk ik zelf dat we dit model niet bij Marklin mogen verwachten.
Bij de fabrikanten die het model hebben uitgebracht bleven er redelijk wat onverkochte/in de uitverkoop over. Het heeft helaas niet de uitstraling van de 1100 en de 1200.

Hoi Barry,

Ze nemen het mee en het is al doorgespeeld naar de afdeling die naar deze investering(en) gaat kijken,
Dus niks 4 jaar want we wachten al zolang, en ga dan eens met een handelaar eens praten of ie het bij de vertegenwoordiging wil neerleggen.
Wellicht doet ie dat en zegt dan: Tja maar kan je niks beloven want.......
Ach ergens begrijp ik dat wel als je alleen over de NS1300 praat, maar ik heb ook meerdere landen genoemd waar deze lok ooit reed of vandaan kwam.
Dankzij de input hier dan wel op bijvoorbeeld de site van Nico Spilt.

Je mag je eigen wens kenbaar maken, maar zodra ie onderbouwt wordt door het halve zoniet het hele forum, dan wordt het toch eens tijd er over te praten.
Zowel op beurzen waar ze staan, als op tentoonstellingen, winkels of workshops en wellicht kunnen we het er ook over hebben op de stamtafels van dit forum ;)

Laat het niet verstommen, maar maak kenbaar dat je er eentje (of meer) wil!

Het is van beide kanten speculeren, dat is waar, toch wil ik niet uit het oog verliezen, dat de reactie erg vlot kwam, maar laat me er ook niet door verblinden.
1 mailtje daar schrikken ze niet van, maar vijftig of honderd of nog meer, dan wordt de klank duidelijker van de roep om een NS1300.

Het jubileum is ook niet ver weg meer (pak em beet 2 jaar) dus het tijdsbestek zal hopelijk aanzienlijk korter worden.
Wat erg tof zou zijn......een Uberrasschungs modell :thumbup: 

Citaat van: SBB-CARGO op dinsdag 28 januari 2025, 10:09:39@citaat
De markt voor de 1300 lijkt mij groter.
Dan is een 1300 veel interessanter voor Märklin.
Dus is de markt voor NS modellen nog goed te bedienen, ook al doen vele andere fabrikanten mee, en fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die een NS 1300 wenst in de verzameling!

Wellicht is het een optie om een enquete te houden zodat ze kunnen zien hoeveel animo er voor een NS 1300 is?!

Optie 1: NS1300 Berlijsblauw
Optie 2: NS1300 Geel/ grijs
Optie 3: NS1300 Geel

Dit om het voor de reageerders makkelijk te maken.
Maar ja ik hoop niet dat we verzanden,  in welke seinen en wel of geen vishaak.
Maak je daar niet druk om, het is zaak voor een model van de NS1300 te pleiten, de vorm varianten komen dan wel :thumbup:
Immers de mal en investeringen moeten eruit komen,  en hoe meer er gefilterd wordt, des te beter versterkt dit de roep om een model uit te brengen.
Noemde al eerder dat we op weg zijn (van 73 naar 75jaar) voor het jubileum van deze lokserie.
Zou bijna willen roepen dat ie er komt, had mijn pijl gericht op de fabrikant en die trof doel, maar nog niet de roos.
Of hij is afgeketst, dat kan natuurlijk ook.
Met het oog op die datum, zou het er sterker op kunnen wijzen, dat het er van komt.
Heb natuurlijk geen bevestigend antwoord gekregen,  alleen dat de wens naar een model als de NS1300  wordt meegenomen in het overleg.

BTW: Het Franse voorbeeld is ook een schitterende loc, zeker in de oorspronkelijke kleur.
Hopelijk gaan ze voor die "dubbelslag".
Dat andere fabrikanten deze locs NS1300/CC7100 al geproduceerd hebben zegt niets:
Kijk naar de 1100 (Roco&Piko)  16/17/1800 Roco 1200 Roco. (en de oldtimers van Fleischmann en Lima)
De Artiteccen zijn vanaf fabriek wel uitverkocht bovendien is een Märklin/Trix in metaal toch wezenlijk anders.

Hoi Leon,

Verzand niet in varianten bij andere fabrikanten, die hebben de roep wel gehoord ;)
Het gaat erom dat Märklin hem gaat produceren, als ze na mijn mailtje zijn wakker geschud, en ik zie het niet anders dan dit.

Tijd voor Märklin om er wat van te maken, en de redenen zijn hopelijk duidelijk genoeg geweest, immers een Jubileum, meerdere modellen, meerdere spoorwegen waar dit model in dienst was.

Hoeveel redenen kunnen we nog meer aandragen?
Wil nu weer een NS 1300 uit Göppingen, en de reden mag duidelijk zijn......dan is ie van metaal! :-)

M.v.g.

Hans V200.0
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

Of zo'n loc van metaal is of niet vind ik nog niet eens zo belangrijk. Mij gaat het  meer om de trekkracht. Hij zou in staat moeten zijn om zonder problemen een trein van 45* FADS zelflossers (Märklin 00789) van zijn plaats te krijgen tegen een helling van 4%*. Dat is wel een must-have. Aan dat requirement voldoet de REE-/Artitec-loc niet (iig niet zonder protest), en ook de voorgangers van Limarossi, Electrotren etc zijn daarvoor te licht. Märklin heeft daarvoor de technologie in huis, aangezien het prima gaat met een 1200.

*) Dat is niet helemaal mijn werkelijkheid, maar een beetje marge vind ik wel fijn.

Een beetje gewicht in de schaal mag de tractie ook ten goede komen toch?
Zou me daar niet druk om maken, maar het staat beter bij al de modellen die al uit zijn gebracht.
Die zijn ook allemaal van metaal gemaakt, en zou het eigenlijk ook niet anders willen.

Zelf ben ik niet zo kapot van die Artitec of REE modellen, en qua prijs zeker niet.

Het wordt gewoon de hoogste tijd voor Märklin, om er een model van te maken,  zeker met het oog op de redenen die ik al eerder noemde.

Over een gebied wat bijna 75 jaar beslaat ( origineel 73), zijn er best wat modellen van te maken.

Citaat van: 1200Blauw op donderdag 30 januari 2025, 12:18:17*) Dat is niet helemaal mijn werkelijkheid, maar een beetje marge vind ik wel fijn.
:)  B)

Tja de NS1300 was nu eenmaal een lok, waar ik een beetje aan verslingerd ben geraakt door mijn jeugd.

Daarom hoop ik dat ze de mail goed gelezen hebben en dit serieus nemen.
Er is best nog wat uit te brengen,  maar dan mag er ook wel een model van de Berlijns blauwe NS1300 bij zitten.

Alles gaat automatisch, maar niets vanzelf.

Hi Hans en alle anderen,

Heb je de importeur van je idee al op de hoogte gebracht en je beargumentering waarom er een recente NS 1300 voor de Nederlandse markt moet komen. De importeur is namelijk het formele kanaal voor tante Märklin. Helaas heb je een unieke kans laten liggen voor de promotie van je idee: de februari speelgoedbeurs in Nürnberg.

Opeens komt  een variant van een spreekwoord bij mij op:
Er zijn meerdere wegen die naar Göppingen leiden...
Hans zit op het goede pad,,,eh nee juiste spoor. :D
Wiki Redactie

Een commercieel bedrijf dat belang heeft bij de mening en wensen van Nederlandse 3-railers, zoals De Kleine, zou nog wel gek zijn hier NIET mee te lezen. Dat is in het verleden ook duidelijk gebleken. Maak je dus geen zorgen: die weten allang wat hier speelt. Van "unieke kansen laten liggen" lijkt me daarom absoluut geen sprake.

Hoi Hielco,

Heb via de mail contact gehad met F Märder, die heeft de wens voor de NS1300  doorgestuurd, naar de afdeling waar ze beslissen op de in de mail benoemde argumentatie.
Nu betrof dit niet alleen mijn wens, maar ook de reden zoals het 75 jarig jubileum, en ook de variatie, maar ook dat ik zeker niet de enigste ben die er eentje wil.

M.v.g.

Hans V200.0

Heb inmiddels ook de importeur op de hoogte gesteld, en ze gaan contact opnemen met mij. :thumbup:
Lekker bezig, Hans :)

Top Hans, ik ben benieuwd.

M* en bezig te digitaliseren

Van mij mag ie er komen ook met bewegende pantho's want die heb ik nog nie.
Wiki Redactie

Die op de Artitec 1300 zijn (niet eens "vind ik") heel kwetsbaar en hoe vaak laat je ze nu op of neer? Voor die enkele keer doe ik dat liever met het handje. Dat is goedkoper en degelijker. Alle toeters en bellen die er extra op zitten kunnen ook stuk...

Tja zo heeft een ieder zijn eigen grieven, toch vindt ik het ook leuk als het op de NS 1300 zou zitten.
Immers op mijn  103 werken ze ook nog steeds, en ik heb die lok een keer of tig laten rijden, en laten omspannen en dan die bewegende panto's gebruikt.
Die gingen ook niet stuk, maar je moet het niet achter elkaar doen, en de panto goed los kunnen maken om te kunnen bewegen.

Helaas laat de reactie van de importeur op zich wachten, zijn zeker druk met de bestellingen van nu.
Maar ik laat het koppie niet hangen hoor, zeker nu er een paar redenen zijn om hem juist nu te produceren, dan wel opnemen in de nieuwtjes van volgend jaar.
De lokserie bestaat dan 74 jaar (nu 73 jaar), en de teller loopt dus op :-) maar het aftellen mag wat mij betreft beginnen :D
Een 1300 ben ik ook wel voor.
Staat al een tijdje op mijn verlanglijstje en dan met name de laatste gele uitvoering.
Ik begrijp dat blauw de populairste kleur is maar die heb ik niet bewust mee gemaakt dus heb ik weinig mee, dito voor de grijs-gele.
Neemt niet weg dat ik alsnog een voorstander ben voor elke 1300. (al zal ik hem niet komen en dus een nutteloos punt voor de fabrikant)

Mooi dat men zich hier uitspreekt voor de wens van een NS 1300, en geel of grijs/geel of blauw maakt mij ook niet veel uit, als dat model er maar komt!

Wellicht hebben ze de mail niet gelezen, en dat kan best in deze drukke tijd, maar Märklin heeft mijn mail wel op de afdeling waar men over de nieuwste modellen beslist neergelegd.
Opwelling?
Dat niet alleen, er kwam namelijk iets in mij naar boven, en dat was al eerder het geval bij een ander treinstel wat ik wenste.
Daar riep ik ook al jaren om, maar vergat de tijd en de momenten wanneer men bedenkt dat er een jubileum in de tijdslijn zit.

Nu keek ik op diverse sites over deze lokserie, en zag ook ergens de datum van indienststelling en de tijd van nu.......ja 73 jaar oud.......en ja hopende dat ze deze aangelegenheid willen oppakken.
Nu is het geen ramp om iets vooruit je wens te uiten, immers moeten ze nog bedenken hoe de kosten van zo'n model uitpakt, dan wel terug wordt verdient.
Die tijd geef ik ze, en zou graag zien dat ze de argumenten, voor de varianten ter harte nemen en de angst weg om het kostenplaatje aan diggelen te gooien.
Inzet moet je hebben om iets voor elkaar te kunnen krijgen, maar ook diplomatie en die heb ik beide aan Göppingen laten merken.
Nu maar hopen op respons van de importeur.........
De importeur heeft op 14 januari te kennen gegeven dat het idee voor een NS 1300 is voorgelegd aan de afdeling Product Management in Göppingen. Overigens speelt volgend jaar het 75 jarig jubileum van de NS 1200 serie en het feit dat 55 jaar geleden de eerste NS 1200 locomotief in de geel/grijze kleurstelling op het spoor kwam. Ook deze informatie ligt op de burelen van Märklin. Ik merk op dat bij de terugkoppeling werd aangegeven dat de nieuwtjes voor 2026 al zijn bepaald. Uiteraard houdt Märklin de kaarten voor de borst en laat niet weten of iets daadwerkelijk wordt opgepakt. De ervaring leert wel vanuit het verleden dat men in staat is om snel te schakelen.

Dan heb ik waarschijnlijk een speldenprikje uitgedeeld aan Märklin, met mijn mailtje alhoewel die ook meteen de volgende dag werd beantwoord en werd gezegd dat het daarheen ging.
Natuurlijk houd men in Göppingen de kaarten voor de borst, maar weet wel dat ze toch met het idee aan de gang zijn gegaan, en blij dat de importeur dat ook aan slingert.
Zo wordt de kans op een NS 1300 van Märklin alleen maar groter en groter.......
Uhm wat ik heb gehoord van een Marklin dealer, is dat alle modellen van de 1100 al in pre order zijn uitverkocht!
Wat ik ook verder heb gehoord is dat Marklin gewoon niet extra kan produceren, zonder gigantische investeringen te doen.
@citaat dat laatste lijkt me sterk.

Weet niet welke dealer jij bedoeld, maar volgens mij heeft die een verkeerde indruk van Märklin, want die investeert meer dan waar je dealer ooit van zou kunnen dromen.

Nu met alle overnames achter de rug, zal dat wel overzienbaar zijn, want dit jaar zie ik toch een aantal modellen die er niet eerder waren, en dat zijn dan ook degene die het meeste kosten qua investering.
Klein voorbeeld die E95 en de BLS lok (die ook erg mooi is) en dan nog die Swiss Express (De Re 4/4 was er al ;) ) die dit keer met 1:87 rijtuigen verschijnt, en de bijbehorende "sputnik" wagon.
Als ze zo schermen met deze modellen, en niet te vergeten de Verrassing modellen, ga je bijna iets uitzonderlijks verwachten.

Als de NS 1100 al uitverkocht is(ondanks het reeds uitgebrachte Piko model), is dat toch een teken aan de wand, dus de markt is toch minder verzadigd dan we denken ;)
Dan levert het in ieder geval genoeg op, ook als er latere versies komen, en ergens hoop ik dat een NS 1300 datzelfde lot is beschoren.
Want ook bij dat model zijn er vormvarianten (qua seinen) en kleurvarianten, en dan nog wat redenen (die al eerder genoemd zijn) om kracht bij te zetten, de NS 1300 in model uit te brengen.

Citaat van: RodeDuivel op dinsdag 04 februari 2025, 22:21:27Ik merk op dat bij de terugkoppeling werd aangegeven dat de nieuwtjes voor 2026 al zijn bepaald. Uiteraard houdt Märklin de kaarten voor de borst en laat niet weten of iets daadwerkelijk wordt opgepakt. De ervaring leert wel vanuit het verleden dat men in staat is om snel te schakelen.

Denk eerder dat de planning snel kan schakelen, die moeten uiteindelijk de productie in goede banen leiden.
Dat die nieuwtjes al bepaald zijn, ligt ook samen met de planning op die lijn, en ik denk zelfs dat er modellen al klaar zijn, maar nog niet voor productierijp zijn.
Zo kwam ik ooit in het verleden al een ruw en onbehandeld model tegen van de nog niet eerder geproduceerde VT11,5, en die liet een handelaar aan mij zien.

Het was op moment van bestelling nog niet eens aangekondigd, en de handelaar zei er ook bij, dat het model ook gecanceld kon worden.
Nog in dezelfde week werd ik gebeld dat de belangstelling zo groot was, dat er ook een set tussenrijtuigen uit zou komen.
Heb toen beide besteld na telefonisch afhandelen, en de uiteindelijke uitlevering was een maand of zes later.

Ben benieuwd wanneer de planning de NS 1300 van de band laat rollen ;)