Een ongerenoveerde 1300 van Märklin zou voor mij prima zijn, dat heb ik al een aantal keren in verschillende draadjes laten merken. Er staat nog een Märklin ertstrein zonder de gewenste tractie. Mijn Artitec 1300 trekt de sleep slechts onder protest, dus dat gaat op alnge termijn vast niet goed zonder schade. De 1200 die er nu voor staat hoort er eigenlijk niet voor (kwam wel eens voor in werkelijkheid hoor) en een 1100 ervoor slaat natuurlijk helemaal nergens op. Tot voor kort werd de sleep getrokken door vier Roco 2200's. Die leverden alle vier tractie, omdat dat ook echt nodig was. Net als in werkelijkheid ging het met slechts twee of drie ervoor niet vlekkeloos. Nu er eentje de geest gegeven heeft denk ik dat het verstandiger is dat tandemrijden op mijn baan achterwege te laten.
Maar goed, NS 1300 dus.
De eerste serie bestond uit NS 1301-1310, afgeleverd vanaf 1952 in turquoise. Daarvan verongelukte 1303 al een jaar later bij Weesp. Die werd vervangen door 1311, die aansluitend aan de reeks door Alsthom aan NS werd geleverd met gebruikmaking van zoveel mogelijk onderdelen uit de verongelukte 1303. Toch verschilde die machine op een aantal details van de rest van de serie. Dat geldt ook voor de later in blauw geleverde 1312-1316, die ook weer op details van de 1311 verschilden. Met de renovatie in de jaren '80 is eea gelijkgetrokken. Alle machines werden trouwens vanaf 1954 blauw gespoten.
In de jaren '70 werden de locs op basis van binnenkomst voor revisie en staat van het lakwerk voorzien van de huisstijlkleuren die Spoorslag '70 voorschreef. Tussen 1973 (1306) en 1984 (1310) hebben de locs dus door elkaar rondgereden in Berlijns blauw of grijs/gele uitmonstering. Vanaf 1976 werden de locs voorzien van een extra frontsein midden onder de cabineruiten, waardoor A-sein kon worden getoond. Dat gebeurde onafhankelijk van het aanmeten van het nieuwe grijs/gele jasje. Op zeker moment ontstond er tekort aan schaarpanto's. Daarom werd de blauwe 1302 in 1972 voorzien van eenbeenpanto's, die in 1979 weer werden verwijderd en overgezet op de grijs/gele 1313. Ee andere variatie betreft de ring om de frontseinen voor de grijs/geel gespoten locs. In veel gevallen was die ring donkergrijs gespoten, maar ook blankmetalen exemplaren komen voor. Het nieuwe derde frontsein is altijd (ik heb geen uitzondering gevonden) voorzien van een blankmetalen ring, òòk bij de blauwe locs.
Waarom zou Märklin die op de markt moeten brengen? Daar zijn een aantal argumenten voor te verzinnen:
- Een echt goed gelijkende variant is eigenlijk alleen door Artitec (REE Modeles) in kleine oplage op de markt gebracht. Dat was denk ik een eenmalige actie. Artitec gaat geen gemotoriseerde activiteiten meer ontplooien en REE richt zich sec op de Franse markt. Nu zijn die activiteiten qua funding door PB Models overgenomen, maar daarvan verwacht ik vooral treinstellen. Er zijn mensen die over de laatste NS 1300 van Rivarossi ook bijzonder tevreden zijn;
- Er zijn veel NS-varianten mogelijk van zowel de ongerenoveerde als de gerenoveerde uitvoering. Ongerenoveerd hebben we turquoise met enkel hoofdseinen, berlijns blauw met enkel hoofdseinen, omgekeerd L, vignet met omgekeerd L en schaarpanto's, vignet met omgekeerd L en eenbeenpanto's, vignet met A-sein en schaarpanto's en vignet met A-sein en eenbeenpanto's (1302), grijs/geel met omgekeerd L, grijsgeel met A-sein en schaarpanto's en grijsgeel met A-sein en eenbeenpanto's (1313). Gerenoveerd hebben we de gele met groot NS-vignet (met schaar- of eenbeenpanto's), bruine 1304 van HSL en de blauwe 1315. Dan heb ik ze denk ik wel zo'n beetje? Al met al zeker 13 varianten.
- Er is geen goed gelijkend model van de NS 1300 op de markt die voldoende trekkracht bezit om Märklin-treinen te trekken die het grote voorbeeld wèl kon trekken. Ik zeg met opzet "Märklin-treinen". Die zijn aanmerkelijk zwaarder dan vergelijkbare exemplaren van bijvoorbeeld Roco. Waarschijnlijk zou bijvoorbeeld de Artitec 1300 wèl een vergelijkbare sleep van Roco kunnen trekken;
- Märklin zou de Franse markt kunnen bedienen met een variant van het NS 1300-model. Asthom heeft namelijk de CC7100 geleverd aan de Franse spoorwegen (SNCF). Er is met de CC7121 in 1954 zelfs een wereldsnelheidsrecord gevestigd. Hoe mooi zou het zijn juist die machine uit te brengen in de serie bijzondere locomotieven die Märklin de laatste tijd produceert?
- Varianten van de CC7100 zijn geleverd aan ondermeer Spanje (RENFE 7601-7699 en 8601-8637, breedspoor met ondermeer andere draaistellen en seinbeeld), Algerije (6-BE-1 t/m 6-BE-8, smalspoor) en Marokko (ONCF CC-801 t/m CC-807, normaalspoor). Er zijn nog meer varianten geleverd aan andere landen, zoals China of zelfs de Sovjet Unie, maar die wijken teveel af om voor Märklin interessant te zijn.
Dus kom op Märklin, je kunt het! Maak er wel wat haast mee, want bij Piko liggen de tekeningen al klaar...