Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

NS 1300 van Märklin.

Gestart door Hans V200.0 vrijdag 10 januari 2025, 20:35:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
NS 1300 van Märklin.
Misschien heb je het al gelezen in het topic over de nieuwe 1100 van tante M, dat er onder de liefhebbers de behoefte leeft voor een NS1300.
Nu zijn er al diverse aanbieders geweest in het verleden, maar ben ook wel enigzins benieuwd of we het nog gaan meemaken dat ie uit Goppingen komt.
Nu ben ik niet echt een NS rijder, maar een 1300 van Märklin mag zich zeker bij de verzameling voegen.

Ben benieuwd of er meer liefhebbers zijn die dit willen.
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2016

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Weet wel dat er een aantal jaar geleden bij het Marklin treffen in Goppingen de 1315 heeft gestaan, dus het is geen onbekende voor ze. Zou het wel leuk vinden als ie wordt uitgebracht.

Het Spoorwegmuseum is in Blerick bezig om de 1302 weer in het Berlijns blauw te zetten, met de oude lampen en aluminium sierstrips
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Dat is toch mooi,die hadden ze dan meteen kunnen opmeten.
Toch hoop ik op een model van de NS 1300.
Wellicht lezen ze dit ook, maar we kennen ze wel daar in Goppingen.
Ze grijpen wel naar een aangelegenheid ( jubileum, en andere historische feitjes), om een model uit te brengen.
De Franse lok waar deze 1300 van is afgeleid, is ook een extra mogelijkheid om er verschillende modellen van te maken.
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Ach zo'n 1300 is er toch al eens geweest?  >:-D
En met de huidige prijsontwikkeling lijkt de toen gevraagde prijs niet eens zo slecht.

Jan-Peter (Die zich plotseloos een draadje van 14 jaar geleden herinnerde.... 8) )
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Dat klopt, maar door de laag stof uche uche kon ik hem niet vinden... :-)

Nou ik merk dat er behoefte naar is, zelfs bij mijzelf.
Want zelfs in het topic over de nieuwe 1100 blijft de 1300 niet buiten de teksten van sommigen  ;)

Niet dat ik me eraan stoor, het is juist nodig om het te versterken, anders komt er nooit een model van.
Zo riep ik ooit over een Fliegender Hamburger in Goppingen,  en ik werd er eerst om uitgelachen,  maar een aantal jaren later was dat model toch een feit :D
Re: NS 1300 van Märklin.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Een ongerenoveerde 1300 van Märklin zou voor mij prima zijn, dat heb ik al een aantal keren in verschillende draadjes laten merken. Er staat nog een Märklin ertstrein zonder de gewenste tractie. Mijn Artitec 1300 trekt de sleep slechts onder protest, dus dat gaat op alnge termijn vast niet goed zonder schade. De 1200 die er nu voor staat hoort er eigenlijk niet voor (kwam wel eens voor in werkelijkheid hoor) en een 1100 ervoor slaat natuurlijk helemaal nergens op. Tot voor kort werd de sleep getrokken door vier Roco 2200's. Die leverden alle vier tractie, omdat dat ook echt nodig was. Net als in werkelijkheid ging het met slechts twee of drie ervoor niet vlekkeloos. Nu er eentje de geest gegeven heeft denk ik dat het verstandiger is dat tandemrijden op mijn baan achterwege te laten.

Maar goed, NS 1300 dus.
De eerste serie bestond uit NS 1301-1310, afgeleverd vanaf 1952 in turquoise. Daarvan verongelukte 1303 al een jaar later bij Weesp. Die werd vervangen door 1311, die aansluitend aan de reeks door Alsthom aan NS werd geleverd met gebruikmaking van zoveel mogelijk onderdelen uit de verongelukte 1303. Toch verschilde die machine op een aantal details van de rest van de serie. Dat geldt ook voor de later in blauw geleverde 1312-1316, die ook weer op details van de 1311 verschilden. Met de renovatie in de jaren '80 is eea gelijkgetrokken. Alle machines werden trouwens vanaf 1954 blauw gespoten.
In de jaren '70 werden de locs op basis van binnenkomst voor revisie en staat van het lakwerk voorzien van de huisstijlkleuren die Spoorslag '70 voorschreef. Tussen 1973 (1306) en 1984 (1310) hebben de locs dus door elkaar rondgereden in Berlijns blauw of grijs/gele uitmonstering. Vanaf 1976 werden de locs voorzien van een extra frontsein midden onder de cabineruiten, waardoor A-sein kon worden getoond. Dat gebeurde onafhankelijk van het aanmeten van het nieuwe grijs/gele jasje. Op zeker moment ontstond er tekort aan schaarpanto's. Daarom werd de blauwe 1302 in 1972 voorzien van eenbeenpanto's, die in 1979 weer werden verwijderd en overgezet op de grijs/gele 1313. Ee andere variatie betreft de ring om de frontseinen voor de grijs/geel gespoten locs. In veel gevallen was die ring donkergrijs gespoten, maar ook blankmetalen exemplaren komen voor. Het nieuwe derde frontsein is altijd (ik heb geen uitzondering gevonden) voorzien van een blankmetalen ring, òòk bij de blauwe locs.

Waarom zou Märklin die op de markt moeten brengen? Daar zijn een aantal argumenten voor te verzinnen:
- Een echt goed gelijkende variant is eigenlijk alleen door Artitec (REE Modeles) in kleine oplage op de markt gebracht. Dat was denk ik een eenmalige actie. Artitec gaat geen gemotoriseerde activiteiten meer ontplooien en REE richt zich sec op de Franse markt. Nu zijn die activiteiten qua funding door PB Models overgenomen, maar daarvan verwacht ik vooral treinstellen. Er zijn mensen die over de laatste NS 1300 van Rivarossi ook bijzonder tevreden zijn;
- Er zijn veel NS-varianten mogelijk van zowel de ongerenoveerde als de gerenoveerde uitvoering. Ongerenoveerd hebben we turquoise met enkel hoofdseinen, berlijns blauw met enkel hoofdseinen, omgekeerd L, vignet met omgekeerd L en schaarpanto's, vignet met omgekeerd L en eenbeenpanto's, vignet met A-sein en schaarpanto's en vignet met A-sein en eenbeenpanto's (1302), grijs/geel met omgekeerd L, grijsgeel met A-sein en schaarpanto's en grijsgeel met A-sein en eenbeenpanto's (1313). Gerenoveerd hebben we de gele met groot NS-vignet (met schaar- of eenbeenpanto's), bruine 1304 van HSL en de blauwe 1315. Dan heb ik ze denk ik wel zo'n beetje? Al met al zeker 13 varianten.
- Er is geen goed gelijkend model van de NS 1300 op de markt die voldoende trekkracht bezit om Märklin-treinen te trekken die het grote voorbeeld wèl kon trekken. Ik zeg met opzet "Märklin-treinen". Die zijn aanmerkelijk zwaarder dan vergelijkbare exemplaren van bijvoorbeeld Roco. Waarschijnlijk zou bijvoorbeeld de Artitec 1300 wèl een vergelijkbare sleep van Roco kunnen trekken;
- Märklin zou de Franse markt kunnen bedienen met een variant van het NS 1300-model. Asthom heeft namelijk de CC7100 geleverd aan de Franse spoorwegen (SNCF). Er is met de CC7121 in 1954 zelfs een wereldsnelheidsrecord gevestigd. Hoe mooi zou het zijn juist die machine uit te brengen in de serie bijzondere locomotieven die Märklin de laatste tijd produceert?
- Varianten van de CC7100 zijn geleverd aan ondermeer Spanje (RENFE 7601-7699 en 8601-8637, breedspoor met ondermeer andere draaistellen en seinbeeld), Algerije (6-BE-1 t/m 6-BE-8, smalspoor) en Marokko (ONCF CC-801 t/m CC-807, normaalspoor). Er zijn nog meer varianten geleverd aan andere landen, zoals China of zelfs de Sovjet Unie, maar die wijken teveel af om voor Märklin interessant te zijn.

Dus kom op Märklin, je kunt het! Maak er wel wat haast mee, want bij Piko liggen de tekeningen al klaar...

Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Dankjewel voor deze uiteenzetting!

Wil juist de aandacht trekken van een fabrikant,  en de argumenten die je noemt zijn voor Märklin best een reden om ermee op de markt te komen.

Leg dit ook neer bij alles waar je Märklin treft op beurzen e.d. want lezen doen ze wellicht niet hier.
De wens moet kenbaar zijn.
Re: NS 1300 van Märklin.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Bovenstaande schrijf ik om jouw wens te ondersteunen. Zelf ga ik er verder niets mee doen. Ik ga ervan uit dat Meppel hier meeleest en de boodschap bespreekt in Göppingen. Echter de kans dat Märklin binnenkort wéér met een nieuwe ontwikkeling van een NS eloc uit de jaren '50 komt lijkt me buitengewoon klein, al hoop ik er stiekem ook op ;)
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Met kenbaar maken bedoel ik dat ik als modelspoorder wel eens wat roep tegen de medewerkers van Märklin.  Een keer heb ik het genoegen gehad zelfs de heer Pluta van de insolvenz tijd te spreken,  al was dat meer toeval dan gepland.

Maar ook bij je handelaar kun je als je deze wens deelt er over beginnen, om het nog kenbaar te maken.
Marktonderzoek zal er best geweest, en de Nederlandse markt is niet de enige die bedient kan worden.
In Frankrijk zullen er ook modelspoorders zijn die op 3 rail rijden en ook een SNCF model willen zien uit Goppingen.

Kortom veel variatie aan te bieden met 1 frame en wellicht vijf verschillende kappen.
Hoe commercieel wil je het hebben?
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Er is maar één argument wat direct begint te werken: "wij kopen er XXX bij U", dus huppekee, Nederlandse Modelspoorders, verenigt U........

Groet, Anne W
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Zou best weleens een poll willen zien hierover.
Dan stem ik zeker op de Berlijnse blauwe uitvoering.
Die heb ik in mijn jonge jaren  veel voorbij zien komen  als ik op (de hol in Utrecht) bij Lunetten naar beneden keek.
Maar ook stomers en diesels waren toen geen onbekende meer voor mij.

Zie alleen even niet hoe ik dat voor elkaar krijg....
Re: NS 1300 van Märklin.
Ik denk dat een 1300 meer kopers trekt dan een 1100. Omdat er al genoeg 1100 aanbod is.
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Ik wil ze alletwee !  :P

in Berlijnsblauw dan wel, he ?
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Citaat van: SBB-CARGO op zaterdag 11 januari 2025, 17:15:47Ik denk dat een 1300 meer kopers trekt dan een 1100. Omdat er al genoeg 1100 aanbod is.

Denk dat er met de NS 1100 nog wel wat modellen kunnen verschijnen, o.a. met botsneus, en ja er is ook een lok waarvan deze is afgeleid....ook eentje van de SNCF.

Dus er zal hopelijk best animo voor zijn,
maar als ie er is, dan ga ik hem zeker bekijken.

Dat geld overigens ook voor een 1300.
Märklin heeft te lang verstek laten gaan, en zeker met de huidige stand van techniek, is dit model best op de markt te zetten.
Re: NS 1300 van Märklin.
Dit lijkt me meer wat voor @PBModels . Waarom? Märklin komt vaak maar met 1 variant, soms twee als het meezit, maar dat was het wel. Andere bedrijven, zoals PBModels, maar ook bijvoorbeeld Brawa en ESU, pakken dit (in mijn ogen) beter aan en komen gelijk met een veelvoud van varianten.

Waarbij ik me afvraag: waar valt het meeste mee te verdienen? Om de x jaren een variant uitbrengen, of in 1 keer alle varianten uitbrengen?
Re: NS 1300 van Märklin.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Misschien spreek ik voor mijn beurt, maar verwacht van PB Models voorlopig geen locs. De CEO ;) is een groot fan van treinstellen, dus zolang die er nog niet "allemaal" zijn zou ik mijn geld daar niet op inzetten.
Ik zie een loc graag bij een grotere fabrikant verschijnen, omdat er dan meer zekerheid is dat er lange tijd nog onderdelen beschikbaar zullen zijn, ook vanwege uitwisselbaarheid met andere modellen van diezelfde fabrikanten. En ja, ik weet dat er uitzonderingen zijn, ook bij grote fabrikanten (voordat men weer "C-sinus" of zo gaat roepen).
Re: NS 1300 van Märklin.
Moet het nog allemaal maar zien met PB models, het laatste nieuws is van begin februari vorig jaar.

Kan op de site ook weinig info vinden wat wel en niet te leveren is. Veel is nog pre order, maar dat is ook een lange tijd.

Hopelijk blijven ze bestaan.
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

online
Re: NS 1300 van Märklin.
Off topic modus aan
Het laatste nieuws van PB Models kwam eind vorig jaar in de mailbox.
De Buffel wordt dit jaar nog geleverd, de Koploper eerder eind van het jaar.
Geen grootspraak. Vandaag in Rijswijk op de stand van PB Models fraaie modellen van Buffel en Koploper gezien in allerlei varianten.
Off topic modus uit.  :)
Re: NS 1300 van Märklin.
Mooi om te horen dat er nog leven in zit.
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
@ HenkV,

Denk niet dat Märklin de eenlingen gaat uitbrengen voor de Nederlandse markt.
Iemand beweerde dat de markt maar 2 % voor Märklin zou zijn.
Vraag me af waar de bewuste forummer deze info vandaan haalt.

De Buffel is een echte eenling, want die kwam zelfs niet bij de NS aan de bak...neemt niet weg dat een model ervan wel leuk is.

Het gaat in dit topic om de wens voor een 1300 te uiten naar een fabrikant in Goppingen, maar ook naar de importeur of vertegenwoordigers van het merk.
Niets meer niets minder.
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Citaat van: Laenderbahn027 op zaterdag 11 januari 2025, 17:51:10Dit lijkt me meer wat voor @PBModels . Waarom? Märklin komt vaak maar met 1 variant, soms twee als het meezit, maar dat was het wel. Andere bedrijven, zoals PBModels, maar ook bijvoorbeeld Brawa en ESU, pakken dit (in mijn ogen) beter aan en komen gelijk met een veelvoud van varianten.

Waarbij ik me afvraag: waar valt het meeste mee te verdienen? Om de x jaren een variant uitbrengen, of in 1 keer alle varianten uitbrengen?

Je vraagt je teveel af voor een modelspoorder die het liefst tijdperk II modellen heeft.

Zou me niet al te druk maken om dit model omdat deze ver buiten dat tijdperk valt.
Re: NS 1300 van Märklin.
 @citaat

Correctie: Tijdperk I (en railbussen).

Volgens mij snap je niet helemaal wat ik me afvraag. Maar je hebt wel gelijk: ik vraag me ontzettend veel af  ;) .
Re: NS 1300 van Märklin.
En ik weet gewoon ontzettend veel... :P
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
@flyerman,

Dat zal wel meevallen  ;)

@Leanderbahn,

Märklin gaat alleen een groep die het zich kan veroorloven met tig modellen verwennen ( spoor1 BR151)

Voor H0 ligt dit anders, daar moeten veel meer personen een model interessant vinden.
Voor een oplage van minstens 1000 lok's van de 1300, zou je kunnen kiezen om 1 model uit te brengen,  en later de varianten.
Bestaat dit model al dan stopen ze het nog wel een keer in een set ( zie de 1100/ 1200 setjes)
Dat ze er 1000 uit moeten brengen van de 1300 wil niet expliciet zeggen dat dit 1 variant moet zijn, immers het frame  kunnen ze benutten voor haast elke variant.
Re: NS 1300 van Märklin.
 @citaat

Ik snap deze gedachtegang, maar waarom kiezen anderen er dan voor dit wèl te doen? En waarom doet Marklin dit inderdaad wèl met Spoor 1 modellen?

Overigens mag je me gewoon William noemen, staat in de handtekening  :)
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
@William,

Een spoor 1 lok kost inmiddels het viervoudige van een H0 lokje, dus je kunt wel nagaan dat ze voor dit groepje staan te springen.
Let wel het is een groep die soms wel meer besteed dan 10.000eur per maand en er geen traan om laten.
Kijk maar naar de BB in spoor1 die tikt net niet de 7000 euro aan, en als je vraagt wat ie kost dan leveren ze de modellen niet eens.
Als zo'n modelspoorder dan nog een lokje wil gaan we over de 10.000 euro heen.

Dat anderen wel kiezen om dit wel te doen is dat zij vaak ook de dc rijders in hun klantenbestand hebben zitten.

Trix zit ook onder het dak in Goppingen, maar ook hier zie je vaker dat een Märklin model ook bij Trix in het programma komt.
Dat kunnen ze dus ook met een model van de NS1300 doen.
Re: NS 1300 van Märklin.
 @citaat  :thumbup:

Voordeel van een M-variant tov nagenoeg alle anderen zou de metalen kap zijn...
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
De metalen kap brengt gewicht in de schaal en met vier van de zes assen aangedreven lok's, wat je nu vaker aantreft op die lok's, zit er natuurlijk wel kracht in.

Dat brengt alleen maar meer fans tot vreugde, omdat die een redelijk stammetje wagons zou kunnen trekken.
Natuurlijk zonder model is dat speculeren,  en helaas ook nog geen enkel uitzicht op ontwikkeling van een model.
Daarom ben ik dit topic gestart, om de roep ernaar duidelijk en mogelijk ook harder te laten klinken.

Hoop ook echt dat iemand die voor het merk werkt dit ook leest hier op het forum, dan wel in dit topic.

Daarom hoop ik echt nu ik zie dat de NS1100 ook een nieuw aangekondigd model wordt, dit ook mag gaan gebeuren voor de NS1300.
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2016

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Een blauwe NS 1300 van Marklin zou mooi passen bij mij turkoois van Electrotren.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=93131.600
Dus ik ben voor.
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Tja de link brengt me niet daar.
Maar waar ik wel op wijzen wil, is dat je niet de enige bent die voor de Berlijns blauwe gaat, dat zijn er wel meer.
Dit gaat zo van nul naar hopelijk 1000, zodat het bij de fabrikant binnen komt.
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Märklin zou de Franse markt kunnen bedienen met een variant van het NS 1300-model. Asthom heeft namelijk de CC7100 geleverd aan de Franse spoorwegen (SNCF). Er is met de CC7121 in 1954 zelfs een wereldsnelheidsrecord gevestigd. Hoe mooi zou het zijn juist die machine uit te brengen in de serie bijzondere locomotieven die Märklin de laatste tijd produceert?

Dit bovenstaande zou een prachtig moment zijn om een dergelijke lok uit te brengen!
Ook Franse liefhebbers voor 3-rail zijn er zat die er eentje willen hebben, maar ook ver daarbuiten zullen ook geen SNCF rijders deze lok wel in een verzameling willen hebben.
Goed het is een terugblik in de tijd, waar er nog records werden gehaald, maar een dergelijke serie lok's in het programma, zou ook Märklin niet misstaan.