Reedcontacten laat ik over aan anderen om te antwoorden.
Citaat van: Antoine van Driel op vrijdag 10 januari 2025, 11:50:11het (digitale) ontwerp van mijn modelspoorbaan
Bij een digitale baan werk je voor de aansturing van wissels en seinen bij voorkeur niet met een schakelrails, omdat een schakelrails een korte puls geeft, terwijl de digitale systemen van na 1990 meer gebaat zijn bij duurzame contacten (contactrails zijn daarvoor het goedkoopste middel).
Schakelrails worden dan ook meer gezien als analoog instrument, omdat je analoog met de puls een relais (b.v.van sein of wissel) moet kunnen schakelen.
Digitaal zit er een centrale tussen die bepaalt of er iets geschakeld moet worden; de schakelrails schakelt niet direct een relais, en de puls kan dus met een veel lagere spanning en sterkte toe.
Citaat van: Antoine van Driel op vrijdag 10 januari 2025, 11:50:11problemen op wanneer één trein meer dan één middensleper bevat.
Bij schakelrails is dat een issue, ja, en er zijn diverse oplossingen voor. Analoog de beste is een
CDU. Dat is een oplaadbare en ontlaadbare condensator. Omdat de oplaadtijd lang duurt, kun je met wel 12 slepers over 1 schakelrails rijden voordat de condensator zover herladen is dat hij weer iets kan schakelen. Het aantal slepers in een trein maakt dan niet meer uit. CDU's gebruik je analoog bij voorkeur ook met reedcontacten om het signaal op te peppen. Met een reedcontact kun je analoog niet zoveel schakelen. Digitaal ligt dat anders.
Digitale wissel decoders hebben ook vaak een ingebouwde CDU, om het zelfde voordeel te benutten.
Citaat van: Antoine van Driel op vrijdag 10 januari 2025, 11:50:11Optisch is dat niet zo fraai en het verhoogt de rolweerstand en bovendien worden seinen en wissels in zeer korte tijd meerdere keren geschakeld
En dat voorkom je met zo'n cdu, maar de centrale krijgt dan inderdaad wel b.v. 12 signalen.
Citaat van: Antoine van Driel op vrijdag 10 januari 2025, 11:50:11De gebogen schakelrails van Märklin, type C-rail, zijn alleen in R1 en in R2 verkrijgbaar
Dat klopt en dat geldt voor M- en K-rails ook. Als je persé schakelrails wilt gebruiken in gebogen rails met een ruimere straal, dan zul je de rails zelf moeten verzagen. Alleen al vanwege dat werk is digitaal een contactrails aan te raden.
Je maakt die contactrails gewoon zelf, van de rails die je wilt. Als je toch moet knutselen, doe het dan goed.
En vergis je niet, voordat digitaal bestond, bestonden er al analoge voorstanders van contactrails om daarmee monostabiele relais aan te sturen, om de treinenloop mee te bedienen. Want dat kan ook, ook al is het niet het systeem dat Märklin als dozenschuiver verkocht.