Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Märklin NS 1100, artno 38110

Gestart door 1200Blauw donderdag 09 januari 2025, 11:34:56

Re: Märklin NS 1100, artno 38110

M* en bezig te digitaliseren

Toch maar even m'n bericht uit " Line-up foto's van vorige week hier ook aan toegevoegd.

Zo kwam ik de de 1135, aangekocht in 1985, weer tegen en leek het me leuk om de twee 1100-erden eens naast elkaar te zetten.
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Ik heb ze van meerdere perspectieven gefotografeerd
Zo kunnen de verhoudingen van toen en nu worden vergeleken.
Moet je wel de botsneuzen effe wegdenken.

als er maar een "v" voor op staat

Vergeet ook niet dat de ene een plastic kap heeft, en de 38110 een metalen kap.
Wiki Redactie

Niemand lijkt de olifant in de kamer te zien. De kleur van de 1108 is overduidelijk veel te licht, zeker nu je 'm zo naast de 1135 ziet staan. Het leek even of Märklin het licht had gezien met de onlangs uitgebrachte NS 1220 (artno 37025), maar dat was kennelijk een eenmalig succes. Denkt Märklin nu echt dat NS destijds voor elk loctype een andere kleur gebruikte? Dat was destijds gewoon Berlijns of Pruisisch blauw. Dat is een monopigment. Het is dus geen mengsel van kleurstoffen, maar gewoon één duidelijk gedefinieerde kleur. De kleur blauw zou bijna zwart moeten zijn. Het is de kleur van de Nederlandse autokentekens vòòr pakweg 1975. Bezitters van oldtimers mogen dergelijke kentekenplaten nog steeds aanbrengen op hun voertuig, dus iedere Nederlandse kentekenboer kan je zelfs tegenwoordig vertellen welke kleur dat zou moeten zijn. Er kan geen enkel misverstand over bestaan... Frappant trouwens dat Roco nu net zijn leven gebeterd heeft met precies de juiste tint blauw op de laatste 1200 (NS 1211) en de laatste generatie Blokkendoos-rijtuigen. Ook Piko schiet in de roos met de kleur van de NS 1000 en NS 1100.

Persoonlijk vind ik die kleur veel meer storen dan de te opvallende verwarmingsdraden in de cabinefrontruiten of de te grove ruitenwissers. Die zie je onder het rijden niet echt, maar de felblauwe kleur des te meer. Dat is echt erg jammer, want verder vind ik het een bijzonder geslaagd model.

Dus Märklin: zet gewoon een grote pot Pruisisch blauw in de kast er gebruik die voor alle blauwe NS-elocs die je nog gaat uitbrengen in de toekomst. Iedere beter gesorteerde kentekenfabrikant kan je eraan helpen :) :thumbup:
Wie weet komt het met de 1300 serie dan wel goed.

M* en bezig te digitaliseren

ik zat eigenlijk niet op deze discussie te wachten, maar allee,

Laten we 't hopen. (van die 1300)
Dan gaan ik 'm kopen !

ik zal binnenkort de kleur van de 1100 eens naast de kentekenplaat van m'n oldtimer proberen te fotograferen
om te zien welke blauwe kleur het meest in de buurt komt !
Komende zondag oldtimer dag in Waalwijk (Lido park, Gratis te bezoeken en aan mee te doen)

Wiki Redactie

Citaat van: robkop op woensdag 05 augustus 2026, 23:37:33ik zal binnenkort de kleur van de 1100 eens naast de kentekenplaat van m'n oldtimer proberen te fotograferen
Hier heb je vergelijkingsmateriaal:

Dit zijn de beide blauwe 1100's van Piko in de correcte kleur (de achterste geweatherd zo te zien) met op de achtergrond een authentieke kentekenplaat uit de jaren '70. Die staat iets naar boven gekanteld waardoor het licht er anders op valt. Dat is het lastige van kleur beoordelen op foto's.
Deze kleur is inderdaad overtuigender. Ik vind de lampen, ruiten, ruitenwissers en eigenlijk de algehele indruk van de Piko mooier als van de Märklin. Piko variant komt meer overheen met de echte 1100 zoals ik hem herinner.

groetjes, Martin
Hallo 1100-kenners,

Ik heb een vraag over het origineel en een over de Märklin uitvoeringen.

Heb zelf de Piko 51363. Het rode bufferblok (heet dit zo?) met daarop de zwarte buffers zit aan het draaistel en draait derhalve mee. Was dat bij een originele 1100 ook zo?

En hoe zit dat bij de modellen die Märklin heeft uitgebracht?

Bedankt en de groetjes uit Kappl in Tirol,

Paul

als er maar een "v" voor op staat

Hoi Paul,

Dat heet de bufferbalk.

Bij een originele NS1100 was dit ook zo, alleen het uitwijken was minder waarneembaar, omdat de bogen in het grote voorbeeld vele malen ruimer zijn dan op welke modelbaan dan ook.

Bij het huidige Märklin model beweegt het draaistel ook.

Fijne vakantie!

M.v.g.,

Hans V200.0

Dankjewel Hans en fijne avond,

Paul

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 08 augustus 2026, 08:52:55
Citaat van: robkop op woensdag 05 augustus 2026, 23:37:33ik zal binnenkort de kleur van de 1100 eens naast de kentekenplaat van m'n oldtimer proberen te fotograferen
Hier heb je vergelijkingsmateriaal:

Dit zijn de beide blauwe 1100's van Piko in de correcte kleur (de achterste geweatherd zo te zien) met op de achtergrond een authentieke kentekenplaat uit de jaren '70. Die staat iets naar boven gekanteld waardoor het licht er anders op valt. Dat is het lastige van kleur beoordelen op foto's.

Wellicht had M dat ook gehoord: van die juiste kleur Berlijns blauw op die oude Hollandse kentekenplaten. Vervolgens heeft die verfmengert vast de kleur van een lichtere kentekenplaat uit '76/'77 aangehouden :D :

kentekenplaten.jpg
bron: Autoweek

In de overgangsperiode van donkerblauw naar geel is ook nog even een lichtere kleur blauw in omloop geweest. Deze platen hadden al wel de grotere afmetingen overeenkomstig de gele en waren er met zowel het oude als met het nieuwe -bredere- lettertype.