Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Dynamisch schaduwstation.

Gestart door Ron R. dinsdag 07 januari 2025, 09:55:13

Goedemorgen mijn naam is Ron woonachtig in Leiden en ben sinds kort lid van dit forum.
Ik ben al enige jaren aan het verzamelen en heb besloten dat het nu tijd wordt om een baan aan te gaan leggen.
Het thema van de baan wordt het allereerste begin tot de 30er jaren.
Al mijn materiaal is digitaal en ben redelijk op de hoogte van terug melding i.c.m. blokken e.d.
Nu ben ik begonnen met een schaduwstation waarbij ik gebruik wil maken van dynamische opstelsporen zodat deze volautomatisch gestuurd wordt.
Nu blijkt dat mijn kennis van terug melding en blokken niet ver genoeg reikt voor dit specifieke onderwerp, ondanks dat ik er al veel over heb opgezocht krijg ik niet het inzicht om het schaduwstation zo in te richten dat het aan mijn wensen voldoet.
Ik hoop dat er mensen zijn die mij een eind op weg kunnen helpen.
Ik wil gebruik gaan maken van Rocrail i.c.m. Marklin CS3 en Viessmann bezet- terug melders.
Ik voeg een schets bij van Anyrail met het verloop van mijn schaduwstation, de rijrichting is met rode pijlen aangegeven en de uiteinden sluiten aan op een Helix.

Groet Ron
Re: Dynamisch schaduwstation.

Nog geen afscheid genomen van 130 en driewegwissels ?

Cees

PaHaSOFT Koploper gebruiker

Allez, je wint daarmee toch langs weerskanten van het schaduwstation 1 raillengte per opstelspoor  ;)

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Wat bedoel je exact met "dynamische opstelsporen".

Groet, Anne W

Anne ik bedoel hiermee dat het schaduwstation geheel automatisch wordt gestuurd zodat wanneer er een random treinstel vertrekt het treinstel erachter automatisch een stuk opschuift en dat de software bij een binnenkomend treinstel automatisch een lege plek zoekt in het schaduwstation.

groet Ron.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Duidelijk, nu kunnen de ervaringsdeskundigen zich er over buigen.

Groet, Anne W

Beste Cees, mijn prio ligt nu vooral bij de automatisering, de schets is maar een opzetje ik ben er van overtuigd dat er nog wel meer aanpassingen zullen volgen.
Dit doe ik liever in een keer als dat ik om de haverklap de schets moet aanpassen nog maals je opmerkingen zitten onder mijn pet.

groet Ron.

Op de Faceboek groep van iTrain (nederlands) gebruikers heeft een expert de oplossing als download aangeboden. Dat lost jouw probleem op.

mvg

Dirk

iTrain ??????????
TS wil toch Rocrail gaan gebruiken !

Cees

Citaat van: Dirk op dinsdag 07 januari 2025, 12:11:39Op de Faceboek groep van iTrain (nederlands) gebruikers heeft een expert de oplossing als download aangeboden. Dat lost jouw probleem op.

mvg

Dirk

Als dat het geval is en ik kan het vinden zal ik zeker overwegen om iTrain te nemen, bedankt Dirk

Citaat van: Pt2/3 op dinsdag 07 januari 2025, 10:00:28Nog geen afscheid genomen van 130 en driewegwissels ?

Cees

Beste Cees, mijn prio ligt nu vooral bij de automatisering, de schets is maar een opzetje ik ben er van overtuigd dat er nog wel meer aanpassingen zullen volgen.
Dit doe ik liever in een keer als dat ik om de haverklap de schets moet aanpassen nog maals je opmerkingen zitten onder mijn pet.

groet Ron.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Schaduwstation en helix in Rocrail
met deze video:

Virtuele blokken in Rocrail met deze video:

Zo efficiƫnt mogelijk benutten van een (dynamisch) schaduwstation in Rocrail, m
et deze video
.

Ongetwijfeld zijn er meer video's van AlbertG geschikt voor wat jij zelf zoekt, en in ieder geval leiden ze tot het aanscherpen van je woordenschat. Want wat mij onduidelijk is, wat wil jij, en wat is de relatie tussen Rocrail en CS3?
Het recept in t kort.

Hak je 3 lengtes in stukken van een trein lengte ( of in stukken van 1m korte trein 1 blok langere trein staat in 2 blokken )

Het laatste blok van de reeks wordt een stations blok. Rest blijft vrije baan.
De hele bezetting zal nu steeds een blok opschuiven als er ruimte is.

De keuze naar je 3 sporen kun je zelf bepalen per treintype of domweg 1,2,3 1,2,3 of vertel het rocrail maar hoe hij met die keuze om moetgaan.

Als je toch opnieuw gaat tekenen. Laat t voorste stuk naar rechts zo lang mogelijk tegen de achterste drie sporen lopen.
Geeft makkelijkere bereikbaarheid van het geheel.
Jan22 heeft al verwezen naar de video's die ik gemaakt heb over dit onderwerp, waarvoor mijn dank  :thumbup:.

Als ik het goed heb is het begrip 'dynamisch schaduwstation' een term die gebruikt wordt bij het programma Koploper. De vergelijkbare functie in Rocrail is 'opstelblokken', zoals uitgelegd in de laatste video waar Jan naar verwijst.

Citaat van: AlbertG op woensdag 08 januari 2025, 17:33:37Jan22 heeft al verwezen naar de video's die ik gemaakt heb over dit onderwerp, waarvoor mijn dank  :thumbup:.

Als ik het goed heb is het begrip 'dynamisch schaduwstation' een term die gebruikt wordt bij het programma Koploper. De vergelijkbare functie in Rocrail is 'opstelblokken', zoals uitgelegd in de laatste video waar Jan naar verwijst.

Dat klopt Jan eerder in deze topic heb ik al aangegeven dat er in Rocrail over "opstelblokken" wordt gesproken.
Ik ga van het weekend de video's aandachtig bekijken, bedankt!