Wat simpeler is, en makkelijker is, hangt af van voorkennis, inzicht, wensen en spullen.
Citaat van: Lapjeskat op dinsdag 07 januari 2025, 09:40:43en het doorgaande spoor te laten varen
Dat hangt ervan af hoe je het doet. Er waren vroeger kant-en-klare schaduwstation modules (o.a. bij Conrad te koop) met een doorgang-spoor functionaliteit, d.w.z. dat als alle opstelsporen vol zijn, een volgende trein niet wacht tot hij mag binnenkomen, maar door rijdt en dus niet stopt (tenzij de uitrit bezet is). Als je zelf iets bouwt met seinen en schakelrails dan laat je dat doorgaande spoor weg.
Veel van die analoog modules bestaan niet meer, en als je dus opnieuw het wiel moet uitvinden, dan kom je terecht op de wiki pagina, die was afgeleid
van een draadje van maavm (uit 2010). Deze bouwde met seinen en schakelrails een werkend analoog schaduwstation (helaas is maavm geen forumlid meer, en zijn z'n afbeeldingen zoek).
Een ander lid (nog wel op het forum actief) is
Roel Märklin (Boschspoor).
Roel heeft diverse schema's voor schaduwstations opgenomen in de wiki. Met onder andere een mogelijkheid tot pendelen (in coproductie met Hanzi).
Pendelen in een schaduwstation kan ook, bijvoorbeeld door ook kopsporen in dat station op te nemen. Roel Märklin pendelt met behulp van schakelrails; enkele andere analoogrijders pendelden in het verleden door diodes op de veldspoel (in de loc) aan te sluiten en de locs dan op gelijkstroom aan te sturen (rijspanning omkeren betekent dan rijrichting omkeren).
Citaat van: Lapjeskat op dinsdag 07 januari 2025, 09:40:43afwisselend gebruikt
Woeps, daaronder kun je veel meer verstaan dan wenselijk is: in praktijk is analoog het simpelste FIFO (first in-first out), oftewel diefje-met-verlos. Dat is wel afwisselend maar niet random, want aankomst en vertrek gaan altijd in dezelfde opeenvolging.
Een van de wensen die veel analoogrijders hebben, m.b.t. schaduwstations, is indicatie van wisselstand en spoorbezetting in het (meestal verborgen) schaduwstation. Daarover zijn tal van draadjes te vinden, met name omdat M-rails rijders erachter komen dat ze niet dezelfde mogelijkheid hebben als rijders van K-rails en C-rails. M-rails wissels hebben geen eindafschakeling. en analoog is dat lastig.
En er is analoog heel veel uitgevonden op dat vlak, zoals
in dit draadje.
Daarin staat een idee van Frans Hufkens (reactie
#32 en
#35) om microswitches in te bouwen in M-rails wissels. Grappig is dat die manier ook van toepassing is op (terugmelding van de stand van) handwissels.
Afijn, ik bedoel maar: Wat simpeler is, en makkelijker is, hangt af van voorkennis, inzicht, wensen én spullen.
Lang niet iedereen wil weten wat er in het schaduwstation gebeurt. Lang niet iedereen wil dat er een dodemansknop op zit.
Lang niet iedereen wil zelf kunnen bepalen welke trein er als eerste mag vertrekken. Lang niet iedereen heeft stuurstanden in de trein.
Lang niet iedereen heeft meerdere slepers onder een trein hangen. Lang niet iedereen wil uitsluitend Märklin spullen gebruiken.
Het aantal monostabiele of bistabiele elektronische relais in omloop of het gebruik van reedcontacten in plaats van schakelrails is groot (er is ook zo veel mogelijk qua voorkennis en spullen).
Citaat van: Pt2/3 op dinsdag 07 januari 2025, 12:11:20Lees dit topic eens door
Precies, er is al zoveel goede informatie vast gelegd.
Citaat van: Retrotreintje op dinsdag 07 januari 2025, 09:32:35Op mijn bescheiden baantje, zijn 5 treintjes genoeg.
Vandaar dat schema: 3 opstelsporen met een inrijspoor (maakt 4), + 1 trein boven op de baan (maakt 5).
Bij diefje-met-verlos (methode maavm, wiki) betekent 4 opstelsporen in het schaduwstation dat het inrijspoor in principe leeg is.
Dat is op zich veilig, maar wat als de kerstman een extra trein voor je onder de boom achterlaat?
Als je meer opstelsporen hebt dan treinen op de baan, hoe vertrekt dan de eerste trein uit het schaduwstation?