Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wissel (Märklin C rails 24712 en digitaal set 7445) gaat niet altijd meer om

Gestart door Wil_Jan maandag 06 januari 2025, 19:34:27

Wissel (Märklin C rails 24712 en digitaal set 7445) gaat niet altijd meer om
In een andere topic heb ik beschreven dat ik mijn modelbaar an het starten ben. Nu heb ik een CS3 en een begin van een baan. Er zitten drie wissels in. Eén wissel gaat altijd om. Eén wissel gaat soms om, soms niet. Eén wissel gaat niet om. Na handschakeling naar afbuigen gaat die wissel wel op rechtdoor, maar niet meer terug.

In het Forum vond ik dit artikel: https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_74490_C-rail_wisselaandrijving

Nu staat daar niet vermeld hoe ik het zwarte kastje waar de magneetspoel in zit open kan krijgen. Bruut geweld wil ik niet toepassen.

Heeft iemand dit advies al eens uitgevoerd? Met welk reultaat? Of is het beter toch een nieuwe aandrijfset(74490) te kopen?

Re: Wissel (Märklin C rails 24712 en digitaal set 7445) gaat niet altijd meer om
Er zitten losse stukjes/inkepingen aan de zijkanten die buig je met een pincet of kleine schroevendraaier open dan kan de bovenkant er zo vanaf gehaald worden.
Doorsolderen en je hebt er weer jaren maar dan ook jaren weer plezier van.

Groet Michel
Re: Wissel (Märklin C rails 24712 en digitaal set 7445) gaat niet altijd meer om

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: Wil_Jan op maandag 06 januari 2025, 19:34:27Of is het beter toch een nieuwe aandrijfset(74490) te kopen?
Dat heeft de firma Märklin het liefst ja. Maar dan heb je over een paar maanden weer hetzelfde probleem. Dus dat lost het niet echt op.
De allerbeste oplossing is die aandrijvingen van M in de kliko kieperen en er servo of motordrives onder hangen. Dat is wat de meeste hier wel doen.
Je kan ook het advies van Mies hierboven opvolgen, Dat verhelpt het probleem redelijk goed. Let wel op, op de vier hoeken van het zwart blikken kastjes zitten vier lipjes die je open moet buigen met een heel klein schroevendraaiertje. Één van die lipjes is erg klein en wat moeilijker te vinden. Ook moet je uitkijken de lipjes niet te ver terug te buigen. Dan kunnen ze afbreken en krijg je de boel niet meer dicht. Succes!
Ik gebruik inmiddels al een paar jaar servoaandrijvingen van creative-world_ml in combinatie met switchpilot3 van esu en heb 0 problemen. Die combinatie vind ik geweldig, is makkelijk te installeren en uiteindelijk goedkoper en een mooiere oplossing. Hij heeft ze ook voor slanke wissels, recht en gebogen, toen speciaal voor mij gemaakt geloof ik.

Ach nou ja er zijn natuurlijk vele wegen die naar Rome leiden. Zelf zweer ik ondertussen bij de DCCNext van Arcomora. Daar kun je alles mee bedienen. Servo's motoren, magneetspoelen, lichten en MP3 spelertjes voor geluidseffecten. Je kan het zo gek niet bedenken of het gaat met dat ding. En ook niet geheel onbelangrijk, spotgoedkoop. 16 schakelbare kanalen per unit voor een paar Euro.
Inmiddels heb ik een motoraandrijving opengepeuterd en een poging gewaagd te solderen. Het resultaat is niet wat ik ervan had gehoopt. Een kant lijkt gelukt, de ander kant gaat niet vast. Kortom: de wissel gaat niet over. Morgen ga ik eens kijken of ik servo's op de kop kan tikken. Vele van jullie zijn daar erg over te spreken begrijp ik. Ik zie een kastje dat onder de baan geplaatst moet worden. Komt de stroomook via de baan ((rode en bruine draad) of moet de aandrijving op een aparte trafo?
Voor die switchpilot3 heb ik een 3A 14 volt DC voeding. Zo een stekker ding. Daar switch ik 16 wissels mee. Die DCCnext waar Henk over schrijft, heb ik ook liggen maar nog niets mee gedaan dus ik weet niet wat die als voeding nodig heeft.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=53309.0

Of je zet er een viessmann onder en geen problemen meer
Er zijn ook mensen (waaronder forumleden) die het armpje van de eindafschakeling afbreken/knippen en zodoende hetzelfde effect behalen zonder de soldeerbout erbij te pakken.

Citaat van: Eifelman op dinsdag 07 januari 2025, 13:08:55dus ik weet niet wat die als voeding nodig heeft
Een DCCNext wordt gevoed met 12V gelijkstroom. Hetzelfde als waar je LED verlichting ook op werkt. Servo's moeten gevoed worden met 5Volt. Die maak je door een step down converter op de 12V aan te sluiten of met een USB voeding. Op beide manieren kun je 5V krijgen.
Een servo kun je niet zomaar op de baanspanning aansluiten. Die heeft 5V voeding nodig en een stuursignaal. Dat stuursignaal wordt door een servodriver zo als de switchpilot of de DCCNext geleverd. Kijk maar eens op de arcomora site (arcomora.com).

Overigens werkt dat allemaal op DCC, niet op Motorola. En die Märklin aandrijving is geen motor. Dat is een magneetspoel, een motor is bijvoorbeeld de MTB MP1, Kost iets meer dan de helft van zo een Märklin ding en is vele malen betrouwbaarder. Die kun je ook op dezelfde manier aansluiten als de magneetaandrijving. Moet alleen een langere puls op om goed te schakelen.

Oooh wacht even nu zie ik het pas set 7445. De grootste neppert die Märklin in de markt heeft gezet. Veel te duur en slechte kwaliteit. Sorry daar ga ik niet verder op in.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Op mijn voormalige baan heb ik altijd die armpjes gedemonteerd, Edits zelfbouw decoders en Viessmann 5211 met digitale stroom, slechts éénmaal problemen gehad met een onwillige Edits decoder die de uitschakelopdracht niet doorgaf en dat in een jaar of 20.

Waarom Märklin, omdat ik er mee begonnen ben in........1980........en dat kwam weer omdat ik een Märklin set cadeau kreeg in 1962......

Groet, Anne W
Kun je me laten weten wat je precies verstaat onder een armpje. Wat precies moet ik doorknippen? Ik ben met de soldeerbout bezig geweest, maar dat heeft niet het juiste resultaat opgeleverd.
Kijk in de wiki
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_74490_C-rail_wisselaandrijving
Daar staat een hele beschrijving met foto's hoe te doen.

Cees
Nu begrijp ik dat eenmagneetspoel geen motoraandrijving is. het duurt even. (Beginner he?) Uit de vele reacties (waarvoor dank) begrijp ik ook dat een gemotoriseerde aandrijving beter is. Viessmann heeft een hele dure oplossing. Maar goed. het overwegen waard. Servo aandrijvingen in combinatie met een Switchpilot3 of DCC Next lijken mij interessante oplossingen. Nu is het iedereen vast wel duidelijk dat ik een beginner ben. Ik wil graag dingen zien gebeuren. Ik ben van plan Mijer en Blessing in Rotterdam een bezoekje te brengen. Hopelijk kan men mij daar uitleggen hoe e.e.a. te combineren is met mijn nieuwe CS3. Ik wil wel digitaal (blijven) rijden.
Dank voor de vele reacties.
Hou er rekening mee dat een winkelier er niet is om jou te helpen, die wil verkopen. 

Wat ik daar mee wil zeggen, is dat de winkelier meestal geen kaas heeft gegeten van andere oplossingen dan die hij verkoopt.

Hij zal weinig tot niets weten over DCC next etc.

Zoek informatie op internet en dit forum. Kom je verder mee.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Het "armpje" is dat schuine zwarte dingetje, tussen de schakelaar met de aansluitingen en de heen en weer glijdende staaf, als je die staaf heen en weer beweegt dan zie je die armpjes ook bewegen.

Bij jou in de buurt zit vast ook een stamtafel, daar zie een boel kennis.

Groet, Anne W
@citaat
Servo aandrijvingen in combinatie met een Switchpilot3 of DCC Next lijken mij interessante oplossingen.  @citaat

Ik zou ten sterkste aanraden naar servoaandrijvingen te gaan. Die magneetspoelen hebben bij mij alleen maar voor problemen gezorgd, afgezien van "armpjes" er af knippen. Die dingen leggen de wissel snel om (onnatuurlijk snel) maken een klakkend geluid (onnatuurlijk). En de betrouwbaarheid van dat schakelen ben ik ook niet echt tevreden over geweest. Nog afgezien van de veel te hoge prijs in vergelijking met andere oplossingen.

En als je als beginner niet goed solderen kunt (geen probleem, oefening baart kunde), niet bekend bent met programmeren, zoek dan een oplossing die kant en klaar is. Mijn 2 cents
Ik heb mijn info van het Forum. (Dank voor de reacties.) De winkel in Rotterdam verkoopt de Viessmann en Servo aandrijvingen en de switchpilot3 (die hier aanbevolen worden). Ik heb er vertrouwen in dat ik daar goed geholpen wordt. Ik ga zeker een bezoekje brengen aan de stamtafel.