Hoi allemaal,
Ik was even een paar dagen met andere dingen bezig, vandaar deze late reactie.
@peter en @FEM
Gemengde resultaten, zou ik zeggen. Of het goed is of niet, is een kwestie van interpretatie. Om te beginnen komen alle wagens en alle locs op elke wissel wel een klein beetje omhoog, maar op de ene wissel die niet is geslaagd voor mijn tests komen ze duidelijk hoger. Allemaal. In bijna alle gevallen gaat het daarna nog wel goed, maar bij een klein aantal wagens levert dat kortsluiting op, meestal als gevolg van een ontsporing, soms ook alleen maar kortsluiting. En dat gebeurt niet slechts af en toe, nee, iedere keer.
Is dat nou goed, drie wel, eentje niet? Tsja, ik ben blij met de drie goede wissels, en twijfel er niet aan dat ik ook voor de vierde tezijnertijd een goede zal krijgen. Ze zijn tijdelijk niet leverbaar dus het kan wel even duren, maar dat stoort me helemaal niet. Na twee jaar wachten kan er nog wel een paar maanden bij.
@WilliamHalf december kreeg ik de eerste drie, vlak voor kerst de vierde. Of ze dezelfde batch zijn, weet ik niet. Ik heb ook het een en ander op stummi gelezen en ik moet je gelijk geven, het zou best kunnen dat die ene wissel van de eerste levering is. Afijn, dat mag Märklin verder uitzoeken.
@BaanloosEerlijk gezegd vind ik hem helemaal niet duur, maar dat is een heel andere discussie.
Wat er precies mis is met die ene wissel kan ik alleen maar naar raden. Ik heb twee vermoedens: het kunststof middenstuk van die ene wissel zou wel eens een fractie hoger kunnen zijn dan bij de andere (waardoor sommige slepers er tegenaan botsen) en de ruimte tussen de buitenste rails en de daarbinnen liggende metalen geleiders is een fractie van een mm te klein, waardoor de wielstellen omhoog komen wat bij sommige wagens tot een ontsporing leidt. Ik ben bijziend, dus zonder loep kan ik van heel dichtbij uitstekend zien wat er gebeurt, en zelfs zonder loep of vergrootglas kon ik de ontsporing goed zien gebeuren.
Ik heb de wissel niet op een andere plek geprobeerd. Is nog wel een idee, maar zelfs als er dan niets meer ontspoort, is dat nog geen bewijs dat de wissel ineens goed is. Alleen als de wissel die ik in de plaats van de slechte wissel leg ook ineens kuren krijgt, dan ligt het blijkbaar niet aan de wissel, maar aan waar hij ligt. Ik zal het testen (maar ik vraag even geduld, de komende dagen heb ik weinig tijd).
Die bewerking met tandenborstel heb ik pas geprobeerd nadat er al een aantal ontsporingen waren geweest. Om precies te zijn, nadat een wagen met sleper na een hele tijd goed rijden toch nog ontspoorde en kortsluiting maakte, toen pas heb ik dat voor het eerst gedaan. Ik dacht, misschien zit er wel een vuiltje tussen de wisseltongen of zo. En inderdaad, na de tandenborstelbehandeling ging het gewoon weer goed. Weliswaar zag ik geen vuiltje of zo, maar dat zal de tandenborstel wel weggeveegd hebben. En, voor alle duidelijkheid, de betreffende wagen met sleper is niet een van de acht wagens waarmee het altijd fout gaat, dit was slechts een incident. Maar was het slechts toeval dat het nou net op die ene wissel gebeurde?
@WillyDe slanke engelsman is ruim twee jaar geleden als herfstnieuwtje gepresenteerd, maar daarna heeft het twee jaar geduurd voordat hij ook echt voor het eerst leverbaar was.
@lucHet zijn allemaal Märklin wagens. Ik heb ook nog wel wat Trix wagens met AC-wielstellen, maar die gaan allemaal probleemloos over alle wissels. Andere merken heb ik niet.