Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De nieuwe slanke engelsman, Märklin 24720

Gestart door speeltmettreintjes maandag 06 januari 2025, 15:50:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De nieuwe slanke engelsman, Märklin 24720
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
De nieuwe slanke engelsman, Märklin 24720
De afgelopen weken heb ik de nieuwe slanke engelsmannen (Märklin 24720) die ik in december binnen heb binnengekregen uitgebreid uitgeprobeerd.

In totaal 24 locs en ruim 200 wagens hebben over 4 slanke engelse wissels gereden. De wissels zijn handmatig omgezet. Elke loc reed eerst langzaam, om tijd te hebben om in te grijpen als er iets mis zou gaan. Een enkeling heb ik later ook nog behoorlijk hard laten rijden, de meeste niet. Ik heb me er vooral op gericht om veel verschillende routes te rijden en om veel wagens aan de beurt te laten komen. De langste trein was een Langer Heinrich, een BR 44 met 24 ertswagens. Die lange trein reed soepel over alle wissels bij allerlei routes.

De belangrijkste observaties:

+ Vrijwel alle locs reden goed over alle wissels, zowel rechtdoor als afslaand. De enige uitzondering was verholpen nadat ik de betreffende wissel even met een tandenborstel schoon had gepoetst.
+ Vrijwel alle goederenwagens reden zonder ontsporingen of kortsluiting te maken over alle wissels, maar een flink aantal kwam daarbij wel iets omhoog, op de ene wissel iets meer dan de andere. En op één van de vier wissels leidde dat bij 3 lange rongenwagens steevast tot een onstporing met kortsluiting tot gevolg, bij een aantal andere ging het op die ene wissel maar net goed. Ik vermoed dat het feit dat de twee vaste assen bij een relatief grote asafstand daar iets mee te maken had.
+ Een aantal wagens met sleper gaf op diezelfde wissel kortsluiting, al dan niet gecombineerd met een ontsporing. Andere wagons met sleper kwamen wel wat omhoog, maar werden door de loc weer in het spoor getrokken.
+ Van alle personenwagens zónder sleper was er één die steevast ontspoorde. Dat was een 3-assige umbauwagen. Omdat andere umbauwagens niet ontspoorden, ga ik er vanuit dat het op z'n minst deels aan die ene wagen ligt. Desalniettemin ontspoorde hij niet op de andere slanke engelsmannen, er is duidelijk iets aan de hand met die ene engelsman.

Samengevat: 3 van de 4 engelse wissels doen het prima, 1 niet. Kan gebeuren bij een nieuw product, maar die gaat dus terug. Met de andere drie ben ik heel tevreden.




De slanke engelse wissel 24720


De laatste versie van de testbaan - het gele spoor is later toegevoegd om zonodig de niet altijd goed werkende wissel te kunnen vermijden.

Re: De nieuwe slanke engelsman, Märklin 24720
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De nieuwe slanke engelsman, Märklin 24720
Bedankt voor de informatie Rob, we kunnen dus zeggen dat je goede resultaten hebt gehad met deze nieuwe wissel.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De nieuwe slanke engelsman, Märklin 24720
Rob,

ik heb een analoog probleem gehad met de gebogen wissels 24671 (en ook 24672) van Marklin. Ik heb er ook een draadje over opgestart. Kortsluiting zou volgens sommige forumleden kunnen worden verholpen door het inzetten van isolatiestukjes op de baan en ik heb dit ook toegepast, maar zonder resultaat.
Nu ligt mijn baan (c-rails) op een populierenmultiplex plaat van 12 mm dik, met daarop een xps-plaat van 3 cm dik, gelijmd op de houten plaat met dubbelzijdige kleefband. Maar die plaat is niet perfect vlak. Ik heb dan een schroef van 5 cm lengte vlak langs de buitenkant van de wisselschakelaar geschroefd zodat ze in de multiplex plaat grip kreeg, met juist onder de schroefkop een platte moer die tegen de bovenkant van de wisselschakelaar drukte zodat door de moer de wissel vast tegen de ondergrond werd gedrukt (zie bijgevoegde foto). En ja: alle treinen (met verschillende slepers) rijden sindsdien probleemloos over de wissel. En de wissel werkt probleemloos qua schakelen.
Ik denk dat het losliggen van de wissel de oorzaak van alle problemen is. Ik zie bedrading onder de sporen door komen, dus daar geen contact met de ondergrond. Dit verklaart ook waarom de wagons naar boven komen: de wissel deint als het ware op en neer als er over gereden wordt. En bij een loc kan de sleper dus kortsluiting geven omdat bvb het voorste gedeelte naar boven wordt gedrukt en de achterkant dan de buitenste sporen kan raken. Dus mijn advies zou zijn: probeer het eens met een vast gefixeerde wissel. Heel veel kans dat je dan probleemloos kunt rijden!

Jos
Re: De nieuwe slanke engelsman, Märklin 24720
Lid sinds: 2024

PaHaSOFT Koploper gebruiker

offline
Re: De nieuwe slanke engelsman, Märklin 24720
Citaat van: Degeluidsman op maandag 06 januari 2025, 21:05:00we kunnen dus zeggen dat je goede resultaten hebt gehad met deze nieuwe wissel.
3 op de 4 bruikbaar is goed? Wanneer spreken we dan van slecht?
Re: De nieuwe slanke engelsman, Märklin 24720
Zijn alle wissels van dezelfde batch/ maand? Volgens Stummi zijn er problemen geweest met de eerste levering, maar met de vervolglevering lijkt alles goed te gaan.
Re: De nieuwe slanke engelsman, Märklin 24720
Zo te lezen is het best wel kritisch.
Eens met Fem trouwens, t'is niet bepaald een goedkoop ding.
Komt het misschien aan op (halve) milimeters, met het blote oog niet waarneembaar?
Kun je iets met een loep, microscoop of micrometer?
Wat als je gewraakte wissel uitbouwt op die plek en er een goede voor in de plaats ligt.
Werkt het "onding" op een andere plek wel?
Zoals gesuggereerd eerder, ligt er helemaal niets scheef of wringt er niets?
Was bewerking met de tandenborstel verstandig? ik denk nu aan als je de engelsman nog om zou willen ruilen..
Succ6 benieuwd hoe het verder gaat, engelsman moet volwaardig kunnen werken anders toch een teleurstellende aanschaf.

Re: De nieuwe slanke engelsman, Märklin 24720
Lid sinds: 2024

PaHaSOFT Koploper gebruiker

offline
Re: De nieuwe slanke engelsman, Märklin 24720
Citaat van: Laenderbahn027 op dinsdag 07 januari 2025, 08:17:43zijn er problemen geweest met de eerste levering, maar met de vervolglevering lijkt alles goed te gaan.
Ze zullen het product te snel op de markt gezet hebben hé  ;)
Re: De nieuwe slanke engelsman, Märklin 24720
Ik wist niet eens dat de 24720 al 2 jaar op de markt was  :(
Ik vermoed dat veel producten die voor het eerst op de markt komen, kleine en soms grote fouten vertonen ondanks de fabriekstesten.
Pas wanneer een groot aantal gebruikers ermee aan de slag gaat resulteert dat meestal in "bugs and fixes" zoals dat bij software het geval is.
De eerste kopers zijn vrijwel altijd "proefpersonen".

Willy
Re: De nieuwe slanke engelsman, Märklin 24720
Rob, een vraagje: die wagens die ontsporen zijn die van Märklin?

Ik heb namelijk serieuze problemen gehad met ESU-locs die allemaal ontspoorden op Märklin k-rail slanke engelse wissels. Ik ze allemaal moeten terugsturen en zelfs na "reparatie" moeten weigeren. Dat komt omdat ESU een compromis gebruikt tussen 3-rail en 2-rail wielen die dus niet werken. Dus als de ontsporende wagens geen Märklin zijn kan het daar aan liggen. Zomaar een suggestie hoor.

Luc
Re: De nieuwe slanke engelsman, Märklin 24720
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: De nieuwe slanke engelsman, Märklin 24720
Hoi allemaal,

Ik was even een paar dagen met andere dingen bezig, vandaar deze late reactie.

@peter en @FEM
Gemengde resultaten, zou ik zeggen. Of het goed is of niet, is een kwestie van interpretatie. Om te beginnen komen alle wagens en alle locs op elke wissel wel een klein beetje omhoog, maar op de ene wissel die niet is geslaagd voor mijn tests komen ze duidelijk hoger. Allemaal. In bijna alle gevallen gaat het daarna nog wel goed, maar bij een klein aantal wagens levert dat kortsluiting op, meestal als gevolg van een ontsporing, soms ook alleen maar kortsluiting. En dat gebeurt niet slechts af en toe, nee, iedere keer.

Is dat nou goed, drie wel, eentje niet? Tsja, ik ben blij met de drie goede wissels, en twijfel er niet aan dat ik ook voor de vierde tezijnertijd een goede zal krijgen. Ze zijn tijdelijk niet leverbaar dus het kan wel even duren, maar dat stoort me helemaal niet. Na twee jaar wachten kan er nog wel een paar maanden bij.


@William
Half december kreeg ik de eerste drie, vlak voor kerst de vierde. Of ze dezelfde batch zijn, weet ik niet. Ik heb ook het een en ander op stummi gelezen en ik moet je gelijk geven, het zou best kunnen dat die ene wissel van de eerste levering is. Afijn, dat mag Märklin verder uitzoeken.


@Baanloos
Eerlijk gezegd vind ik hem helemaal niet duur, maar dat is een heel andere discussie.

Wat er precies mis is met die ene wissel kan ik alleen maar naar raden. Ik heb twee vermoedens: het kunststof middenstuk van die ene wissel zou wel eens een fractie hoger kunnen zijn dan bij de andere (waardoor sommige slepers er tegenaan botsen) en de ruimte tussen de buitenste rails en de daarbinnen liggende metalen geleiders is een fractie van een mm te klein, waardoor de wielstellen omhoog komen wat bij sommige wagens tot een ontsporing leidt. Ik ben bijziend, dus zonder loep kan ik van heel dichtbij uitstekend zien wat er gebeurt, en zelfs zonder loep of vergrootglas kon ik de ontsporing goed zien gebeuren.

Ik heb de wissel niet op een andere plek geprobeerd. Is nog wel een idee, maar zelfs als er dan niets meer ontspoort, is dat nog geen bewijs dat de wissel ineens goed is. Alleen als de wissel die ik in de plaats van de slechte wissel leg ook ineens kuren krijgt, dan ligt het blijkbaar niet aan de wissel, maar aan waar hij ligt. Ik zal het testen (maar ik vraag even geduld, de komende dagen heb ik weinig tijd).

Die bewerking met tandenborstel heb ik pas geprobeerd nadat er al een aantal ontsporingen waren geweest. Om precies te zijn, nadat een wagen met sleper na een hele tijd goed rijden toch nog ontspoorde en kortsluiting maakte, toen pas heb ik dat voor het eerst gedaan. Ik dacht, misschien zit er wel een vuiltje tussen de wisseltongen of zo. En inderdaad, na de tandenborstelbehandeling ging het gewoon weer goed. Weliswaar zag ik geen vuiltje of zo, maar dat zal de tandenborstel wel weggeveegd hebben. En, voor alle duidelijkheid, de betreffende wagen met sleper is niet een van de acht wagens waarmee het altijd fout gaat, dit was slechts een incident. Maar was het slechts toeval dat het nou net op die ene wissel gebeurde?

@Willy
De slanke engelsman is ruim twee jaar geleden als herfstnieuwtje gepresenteerd, maar daarna heeft het twee jaar geduurd voordat hij ook echt voor het eerst leverbaar was.

@luc
Het zijn allemaal Märklin wagens. Ik heb ook nog wel wat Trix wagens met AC-wielstellen, maar die gaan allemaal probleemloos over alle wissels. Andere merken heb ik niet.
Re: De nieuwe slanke engelsman, Märklin 24720
Ik vind dat dingen die in de winkel liggen horen te werken, maakt niet uit wat het is. 

Dit soort dingen maakt de hobby er niet leuker op, frustratie kan ontstaan en houdt mensen mogelijk van de hobby weg.