Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin mobile station 2, 18 volt ook voor wissels

Gestart door Een_beginner zondag 05 januari 2025, 21:20:24

Marklin mobile station 2, 18 volt ook voor wissels
Als ik het aansluitschema goed lees dan komt er ook een vaste 18 volt uit het mobile station ( van de 10 polige mini din stekker). Kan ik deze 18 volt ook gebruiken voor de plus van mijn elektronische wissel aansturing? Of heb ik daar een extra track voor nodig?
Dank een beginner
Re: Marklin mobile station 2, 18 volt ook voor wissels
Wat bedoel je met elektronische wissel aansturing? Welk artikelnummer is dat?

Normaal gesproken kan je met het mobile station de wissels bedienen via een decoder. Dat kan een enkele wisseldecoder zijn die je onder de wissel vast schroeft en aansluit op de rails. Deze krijgt dus signaal van de rails. Het kan ook een wisseldecoder zijn die meerdere wissels tegelijk kan aansturen. Deze krijgt ook signaal van de rails.
De bedrading van de wisselaandrijving (2x blauw, 1x geel) sluit je aan op de decoder.

Heb jij een andere gedachte om wissels te bedienen? Dat kan wel met een handmatig schakelkastje. Had ik eerst ook, maar daar gebruikte ik wel een andere spanningsbron voor, namelijk de L en 0 van de witte Märklin trafo.
Het meest simpele antwoord is: je kunt wissels voorzien van digitaal signaal door de wisseldecoders aan te sluiten op de (rode en bruine) baanstroom. Bij gebruik van inbouwdecoders gaat dit vanzelf door de stekkertjes correct aan te sluiten.

De wissels worden ook vanuit de baanstroom van de benodigde schakelpuls voorzien.

De bediening kan allemaal via je MS2 worden uitgevoerd. Het is niet super praktisch maar het gaat en het is ook zo bedoeld.

Een nadeel is wel dat er bij 18V maar 2 ampère beschikbaar is en dat de stroom voor de schakelpuls wat beperkt is. Als je de decoders voorziet van een extra (geschakelde) voeding dan heb je iets meer power ter beschikking. Dat kan soms beter uitpakken.

Maar je kunt bij een klein baantje met maximaal twee tegelijk rijdende treintjes en niet meer dan 10 wissels gewoon alles op de baanstroom aansluiten. Dat gaat nog best lukken.

Groet,

Peter
Het kan, maar ik zou daar afblijven als het niet echt nodig is...

De gleisbox gebruikt een H-brug booster. Dat wil zeggen dat beide kanten/uitgangen (rode en bruine draad) afwisselend aan 0V en 18V van de voeding worden aangesloten (en er zo +/-18V op rood t.o.v. bruin gezet kan worden).
Je mag de voeding die daarvoor gebruikt wordt (die waarschijnlijk dezelfde +18V is waar jij het over hebt) dus nooit aan de rails verbinden; bij M-rail wissels bijvoorbeeld moet je de lantaarn verwijderen of anders aansluiten om die verbinding los te maken; bij C-rail heb ik geen idee of er verbindingen zijn of niet.
Een aparte 18V voeding is dus gemakkelijker; dan kun je bv. de min van de voeding aan het bruin van de baanstroom hangen zonder dat het problemen oplevert.
Je kan gewoon de massa van een externe trafo aan de bruine draad verbinden hoor. Geeft Märklin zelf ook aan...

Koen
de massa van een externe trafo (of DC voeding) kun je idd aan de bruine draad verbinden. Echter mag je de massa van de voeding van de booster zelf (of van de gleisbox) niet aan de bruine draad verbinden.
Dat klopt.

Het moet zoals in dit plaatje:
transformator.png

Koen
Sorry voor mijn late reactie. Daarnaast dank voor de vele input die ik hier heb gekregen.
Inmiddels blijkt het allemaal uitstekend te werken.
Ik tap de vaste 18 volt van de booster van Marklin af (er zijn vier pinnetjes, 2 daarvan zijn aarde en +18 volt, de andere twee pinnen zijn van de CAN bus.
De 18 volt gaat rechtstreeks naar de gele draad van mijn wissels. De andere twee blauwe draden switch ik via twee relais waarmee ik de wissels kan besturen.
Mijn complete pakket bestaat nu uit CAN bus besturing van de treinen mbv ESP32 en aansturing van de wissels via ESP32 -> Relais.
Als het helemaal af is dan kan ik de complete randmap wel delen.
Vg Een beginner