Dit is na jaren nog steeds het meest informatieve draadje over Peco rails en wissels.
Sinds ik november 2025 thuiskwam met een
Peco SLE-87 meegebogen wissel (of eigenlijk 2), heb ik dit draadje een paar keer herlezen.
Hoewel allerlei deelnemers aan dit draadje menen dat ofwel Piko-A en Peco wissels niet elkaar passen, terwijl ik vind van wel, en code100 niet meer van deze tijd is, maar mijn K-rails is dat wel, in tegenstelling tot die van Henk (Lobomotion), zit er in dit draadje veel inzicht en kennis.
In mijn eigen Peco SLE-87 draadje benadruk ik dat het bij ontwerpen gaat om booggraden te kunnen aanvullen.
Bij Marklin, bij Piko-A, bij Roco oude stijl (wat niet meer leverbaar zou zijn, maar dat nog steeds wel is), zijn booggraden goed gedocumenteerd, maar bij Peco niet, en dat verbaasde me.
Tot ik met de andere Peco StreamLine wissels aan de slag ging in Wintrack. Alle StreamLine wissels (flexrails wissels) hebben een wisselhoek van 12 graden (op een na, de kleine Y-wissel, met 24 graden), maar de straal verschilt nogal.
Je zou dus denken dat je met 2 of 3 aanvul boogstukken (x,y of 7 graden), klaar kunt zijn, als je de straalkeuze buiten beschouwing laat. Dat is dus niet altijd zo, want de positie van een wissel maakt ook uit.
Ik had verwacht dat de Y-wissel en de 3-weg wissel dezelfde geometrische constructie hebben. Dat is dus niet zo.
Er bestaat een Y-wissel, Peco SL(E)-98, die ik vergeleek met een 3-weg wissel, Peco SL(E)-99.
De Y-wissel was 6 graden gedraaid qua ligging van de wisselwortel, de 3-wegwissel niet, dus bij de aanvul stukken moest bij de Y-wissel 24 graden aangevuld tegen bij de 3-weg wissel 18 graden.
In beide gevallen geconstrueerd door eerst een nieuw aanvangspunt te kiezen voor een rechte rails en daarop het Peco wisseltype met de wortelkant aan te sluiten. Je weet dan zeker dat zo'n wissel horizontaal ligt (als je daarvoor kiest). En dan blijken graden verschil te ontstaan ...
Ik heb voor Streamline wissels 89, 90, 92, 96,98 en 99 een paar Wintrack bestanden aangemaakt. Gewoon simpel een wissel met wat aangesloten sporen met een bepaalde hart-op-hart afstand, meer is het niet. Maar het geeft een idee, misschien.
De bedoeling van de bijlagen: iemand met een demo of geregistreerde
Wintrack editor kan de inhoud met knip en plak overnemen in het eigen ontwerp.
O ja, nog even een tip (sprak voor mij vanzelf, maar dat hoeft niet zo te zijn voor anderen):
Als je R=424.6 (2231) en R=618.5 (2251) neemt voor de berekende aanvulbogen, dan kun je de lengte in millimeters afmeten op een bestaande railsboog en die op lengte afzagen (of afknippen); je hebt dan een mooie, starre, stevige boog met het juiste aantal graden, en dan hoef je niet met flexibele rails te stoeien om die boog erin te kneden.