Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

PECO rail systeem

Gestart door Tjoekedoris vrijdag 03 januari 2025, 20:30:28

Re: PECO rail systeem

Tjoekedoris, misschien kan ik je een beetje helpen. Snap je wel de uitleg van de normale wissel.
Ik zelf zou voor de wissel besturing een MP5 gebruiken. Hier zitten twee relais op. Op de tekeningen zie je deze als 3 stippen die bij elkaar horen.
Maak en verbreek contact en commen. Voor de aansturing van de MP5 zou ik een YD8116 gebruiken. Deze is eenvoudig te programmeren.
Voor de engelsewissel zou ik 2 MP5 gebruiken en aansturen met de YD8116. Ik weet niet of dit lukt, maar zelf zou ik dit uitproberen.

Misschien eens naar het filmpje kijken. Hier krijg je ook wat info.

engelsman.jpg

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Gisteren heb ik de Märklin Insider envelop weer binnengekregen met daarin het tijdschrift "Märklin"Insider Club News.
Op de voorpagina èn op bladzijde 6 viel me iets opmerkelijks op.

Afgebeeld was een stoomloc, de 66 002, met een sleep wagons op een andere soort rails dan wat Märklin in zijn assortiment heeft.
Ik ga er even vanuit dat dit Peco Code 100 is met losse puko's.

Dat blijkt maar eens dat ze hun eigen K-rails niet meer echt promoten, alhoewel je nog wel af en toe een railplan ziet verschijnen.
Nochtans is het erg vreemd dat ze dit gedaan hebben, want het zet je toch aan het denken waarom  :|

Is gewoon c rails.

Vooral rechts onderin zie dat er geen kiezels tegenaan liggen.

C rails is het zeker niet, bij C rails zitten de puko's in de bielzen, hier zitten ze er tussen.

Scherp opgemerkt allen!
Lapjeskat
gast

De railstaven zijn minder lomp dan bij K-rail, kan ook moeilijk anders, maar mooi zijn de puko's in geen geval...

Als ik mijn naamgenoot en tip mag geven, stop met het idee van Peco rails met puko's. Die WW pukostrips zijn prijzig, en je hebt nog steeds puko's.

Ik ben overgegaan op 2 rail, met Tillig Elite rails code 83, als je daar mee werkt, vraag je je af waarom je ooit met K rails hebt gewerkt.

Het is prachtige rails, een stuk goedkoper dan het Märklin spul en veel beter te verwerken, mooie geometrie en realistische wissels. 

De flexrails werken heel prettig, zijn mooi soepel en niet zo stug als die van Märklin. De rail staven in de bedding van de flexrails zijn en paar cm langer, waardoor je in een bocht geen rails te kort komt, zoals bij de Märklin flex rail

Plus dat het ook nog eens storingsvrij rijdt.

Nadeel, ik heb al mijn 3 rail materiaal of omgebouwd naar 2 rail, of verkocht en vervangen door de 2 rail versie. 

Kost ook wel wat, maar je krijgt er zo iets moois voor terug.

Lapjeskat
gast

Ik ben helemaal akkoord met wat je zegt over Peco rails, maar ik ben er wel van overtuigd dat er puko's aan te brengen zijn die veel minder of zelfs helemaal niet meer opvallen. Wat ze daar bij Märklin nu weer laten zien, dikke zwarte puko's tussen de bielsen is toch helemaal van de pot gerukt... Laat ons hopen dat dit geen voorbode is van een nieuw Märklin railsysteem  ;)

Dat klopt wat je zegt, dat heb ik ook al gezien met Peco rails, maar die WW pukostrips blijft een kostenpost.

Ik zit nog altijd met het idee in mijn hoofd om messing spijkertjes in koperband te slaan, vast solderen en dan de rails er overheen.
Iemand ervaring met zo'n idee?

Nee, maar het lijkt me moeilijk om dat goed werkend te krijgen.

Citaat van: ikke op zaterdag 09 augustus 2025, 15:48:03Ik zit nog altijd met het idee in mijn hoofd om messing spijkertjes in koperband te slaan, vast solderen en dan de rails er overheen. Iemand ervaring met zo'n idee?

Goed, al een heel wat jaar terug voor Jelmer voor zijn baan zoiets gemaakt. Zie ook Pfarrerwinkel bahn - Stelconplaten. Dat werkt heel goed. Ik heb ergens nog wel filmpjes met een köfje die heel mooi er over rijdt. Hier is de koperband onder de platen gemaakt. En dan zijn er spijkers ingeslagen voor de stroomopname. Je bent natuurlijk wel alle geluidemping kwijt.

Lijkt me bewerkelijk.  Maar voor een stukkie straatspoor prima te doen.

Het beste is je eigen pukos laten etsen. Dan maak je je eigen nieuw-silverband met pikkies.

Citaat van: Hero op zaterdag 09 augustus 2025, 17:53:33Lijkt me bewerkelijk.  Maar voor een stukkie straatspoor prima te doen.

Klopt. Ik zou het ook niet voor een complete baan doen. Voor straatspoor is het een goede mogelijkheid. Dit ook omdat er Peco-rails bij gebruikt zijn.

Citaat van: Hero op zaterdag 09 augustus 2025, 17:53:33Het beste is je eigen pukos laten etsen. Dan maak je je eigen nieuw-silverband met pikkies.

Dat zou een optie zijn. Of het allemaal goedkoper wordt dan de winkeliersversie is de vraag. Het zou kunnen. Goed, als je zoveel moeite wil doen. Dan zijn gedachten om overstappen op een ander systeem ook een serieuze overweging. Zonder te zeggen of iets beter is of slechter is. Of je treintjes moeten zulke sentimentele waarde voor je hebben. Al zal je ook moeten bedenken: Als je er niet meer bent weet je ook niet wat er mee gebeurd.  :)

Wat ik las is de prijs van een etsfret 15%
Van wat ik vorige week heb afgerekend voor 16m pukkels. ( een etsfret vol. )

Das wel de moeite om er eens serieus naar te gaan kijken.

Even terug te komen op de link welke Ronaldk heeft neergezet, van die stelcon platen. 

Het is een leuk idee, maar naar mijn idee niet realistisch. 

De rails steekt flink ver boven de platen uit, dan vraag ik me af, waarom platen neerleggen, want een voertuig kan er niet over heen rijden.

Gewoon even mijn bevinding.

Martin,

T is t mooiste wat haalbaar is met pukkels. Daar moet je je maar bij neerleggen. Of overstappen.

Maar gelukkig Heb je er met 2 rail geen last van.  ;)

Citaat van: flyerman op zaterdag 09 augustus 2025, 18:35:50De rails steekt flink ver boven de platen uit, dan vraag ik me af, waarom platen neerleggen, want een voertuig kan er niet over heen rijden.

Gewoon even mijn bevinding.

Dat is de keuze van Jelmer geweest. Je kan gewoon met een vijl de gleuf dieper maken. Dan komt de rails net niet boven de platen uit. Voor het schoonmaken van de rails is dit een goede oplossing. Je raakt zo niet de platen. Goed, volgens de echte kenners hoef je 3rail nauwelijks schoon te maken. Dan kan natuurlijk het laten zakken.  :D  Zelf heb ik ze dieper liggen. Zie ook: Poggendam - Overwegen. Dat is het voordeel van deze overwegen. Je kan ze aanpassen naar de rails die je zelf gebruikt. Ze zijn ontworpen op code 75 / 81. Maar met vijlen kan je het wat dieper maken. Het is een kwestie van inlijmen van de rails. Het is mooier dan los ingelegde overwegen.

Citaat van: Hero op zaterdag 09 augustus 2025, 18:09:06Wat ik las is de prijs van een etsfret 15%
Van wat ik vorige week heb afgerekend voor 16m pukkels. ( een etsfret vol. )

Das wel de moeite om er eens serieus naar te gaan kijken.

Je moet inderdaad eens aan rekenen of het rendabel is. Een eigen ontwerp maken is ook niet altijd even makkelijk. Dat kan ook niet iedereen.
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Citaat van: flyerman op vrijdag 08 augustus 2025, 20:18:44C rails is het zeker niet, bij C rails zitten de puko's in de bielzen, hier zitten ze er tussen.
zitten gewoon in de bielsjes

C rail is code 90 trouwens en het C rail assortiment wordt nog uitgebreid. K rail niet. Bij de verkoop rails is ongeveer 85% C rails en max 15% K rails nog. Ja Marklin maakt dat nog, maar het zal niet uitgebreid meer worden en de meest betrouwbare wisselaandrijving is gewoon degene die zitten dan wel zaten in M rails.

Zie ik ineens dat Ronald mijn straatspoor heeft aangehaald.

Zal ik zeggen dat dit versie 1 was? Nee ik vervang het allemaal niet, maar even vijlen had ik niet bedacht.. Heb in een tweede stukje K-rail schroeven in de gaatjes van de stelconplaten gedraaid en die steken nauwlijks nog er boven uit. Een volgende keer dan ook maar de rails wat laten zakken met vijlen.

Heeft verder geen link met Peco rail systeem, volgens mij had ik een oude roco flex rail gebruikt hiervoor.

Groeten,
Jelmer

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Dit is na jaren nog steeds het meest informatieve draadje over Peco rails en wissels.

Sinds ik november 2025 thuiskwam met een Peco SLE-87 meegebogen wissel (of eigenlijk 2), heb ik dit draadje een paar keer herlezen.

Hoewel allerlei deelnemers aan dit draadje menen dat ofwel Piko-A en Peco wissels niet elkaar passen, terwijl ik vind van wel, en code100 niet meer van deze tijd is, maar mijn K-rails is dat wel, in tegenstelling tot die van Henk (Lobomotion), zit er in dit draadje veel inzicht en kennis.

In mijn eigen Peco SLE-87 draadje benadruk ik dat het bij ontwerpen gaat om booggraden te kunnen aanvullen.
Bij Marklin, bij Piko-A, bij Roco oude stijl (wat niet meer leverbaar zou zijn, maar dat nog steeds wel is), zijn booggraden goed gedocumenteerd, maar bij Peco niet, en dat verbaasde me.

Tot ik met de andere Peco StreamLine wissels aan de slag ging in Wintrack. Alle StreamLine wissels (flexrails wissels) hebben een wisselhoek van 12 graden (op een na, de kleine Y-wissel, met 24 graden), maar de straal verschilt nogal.

Je zou dus denken dat je met 2 of 3 aanvul boogstukken (x,y of 7 graden), klaar kunt zijn, als je de straalkeuze buiten beschouwing laat. Dat is dus niet altijd zo, want de positie van een wissel maakt ook uit.

Ik had verwacht dat de Y-wissel en de 3-weg wissel dezelfde geometrische constructie hebben. Dat is dus niet zo.
Er bestaat een Y-wissel, Peco SL(E)-98, die ik vergeleek met een 3-weg wissel, Peco SL(E)-99.

De Y-wissel was 6 graden gedraaid qua ligging van de wisselwortel, de 3-wegwissel niet, dus bij de aanvul stukken moest bij de Y-wissel 24 graden aangevuld tegen bij de 3-weg wissel 18 graden.

In beide gevallen geconstrueerd door eerst een nieuw aanvangspunt te kiezen voor een rechte rails en daarop het Peco wisseltype met de wortelkant aan te sluiten. Je weet dan zeker dat zo'n wissel horizontaal ligt (als je daarvoor kiest). En dan blijken graden verschil te ontstaan ...

Ik heb voor Streamline wissels 89, 90, 92, 96,98 en 99 een paar Wintrack bestanden aangemaakt. Gewoon simpel een wissel met wat aangesloten sporen met een bepaalde hart-op-hart afstand, meer is het niet. Maar het geeft een idee, misschien.

De bedoeling van de bijlagen: iemand met een demo of geregistreerde
Wintrack editor kan de inhoud met knip en plak overnemen in het eigen ontwerp.

O ja, nog even een tip (sprak voor mij vanzelf, maar dat hoeft niet zo te zijn voor anderen):
Als je R=424.6 (2231) en R=618.5 (2251) neemt voor de berekende aanvulbogen, dan kun je de lengte in millimeters afmeten op een bestaande railsboog en die op lengte afzagen (of afknippen); je hebt dan een mooie, starre, stevige boog met het juiste aantal graden, en dan hoef je niet met flexibele rails te stoeien om die boog erin te kneden.