Nieuws:

Er zijn nog ENKELE 3railforum kalenders 2025 te koop! Bestel hem nu het nog kan in de Stichting 3rail Webshop!

PECO rail systeem

Gestart door Tjoekedoris vrijdag 03 januari 2025, 20:30:28

demuro en 1 gast bekijken dit board.
PECO rail systeem
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

online
PECO rail systeem
Ik overweeg om voor mijn nieuwe baan het 2-rail systeem met puko's toe te passen, omdat dit naar men zegt veel beter rijdt.
Daartoe zal ik ook overstappen naar wisselmotoren.

Wie kan mij vertellen wat de verschillen zijn tussen de Peco 100, Peco 75, Peco 83, Peco HOm of Peco H0e ?

En heeft iemand ervaring met het toepassen van Roco rails alternatief?
Hier heb je ook weer Roco geoLINE H0, RocoLine mèt en zonder bedding, Roco 2,5 mm H0 en Roco H0e.

Althans volgens Wintrack 13.
Ik zie even door de bomen het bos niet.

Welke railsoort zou ik het beste kunnen toepassen als ik aan een alternatief voor 3-rail denk?

Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2010

offline
Re: PECO rail systeem
Peco 100.  Dus de Streamline en settrack items.

Andere Peco types zijn de railstaven te laag of smaller dan normaal spoor. ( m en e)

Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2024

PaHaSOFT Koploper gebruiker

offline
Re: PECO rail systeem
Ik heb onlangs ook een partijtje flex en wissels Peco code 100 gekocht om eens mee te experimenteren maar 't ligt nog te wachten tot ik wat plaats heb vrij gemaakt om een klein baantje aan te leggen.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2022

offline
Re: PECO rail systeem
Op de site van Weichen Walter staat dat code 83 ook zou kunnen  :important:  :help:

Code 83
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2010

offline
Re: PECO rail systeem
Als je de daar aangeboden bielsmatten koopt wel. ( = Weinert mein gleis )

Bij Peco code 83 ( standaard uit de winkel) rij je over de railstoelen waar de rails in is geschoven heen. En hobbel je vrolijk over de rails. Is bij Roco code 83 ook zo dacht ik.

Nu kun je die afvijlen tot de hoogte er wel is.  >:-D   

Veel plezier. Met dat klusje.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: PECO rail systeem
Citaat van: Hero op zaterdag 04 januari 2025, 00:32:41Is bij Roco code 83 ook zo dacht ik.
Dat is zo bij alle fabrikanten standaard rails code 83 (profielhoogte 2,1mm), Peco, Roco, Tillig, Pilz enzovoort. Alleen de bielsmatten van Weinert hebben lagere kleinijzers maar zijn daardoor ook gevoeliger voor afbreken daarvan.
Code 75 is een nog veel lager railprofiel met 1,9mm hoogte. Daar is met 3 railassen niet over te rijden. Er zijn ook geen puko's verkrijgbaar die daar tussen passen. Puko's voor code 100 en 83 zijn daar weer veel te hoog voor.
Overigens Roco GeoLine kan je vergeten. Dat zijn ze aan het afbouwen / uitfaseren. En Roco 2,5mm is al vele jaren niet meer verkrijgbaar.
Wel heb ik gemerkt dat wielen van de laatst uitgebrachte Märklin modellen minder problemen hebben op Peko code 83. Wat er op wijst dat Märklin zijn wielflenzen aan het verlagen is. Maar materieel van meer dan 20 jaar oud hobbelt echt verschrikkelijk.

Citaat van: Hero op zaterdag 04 januari 2025, 00:32:41Nu kun je die afvijlen tot de hoogte er wel is.  >:-D   
Veel plezier. Met dat klusje.
Een alternatief is dan natuurlijk ook de flenzen van oude wielsets wat afdraaien. En wanneer dat dan niet helemaal exact rond wordt is het ook niet erg want een wagon hoort niet op de flenzen te rijden. En doet dat ook niet bij 2-rail, dat is weer een Märklin verzinsel.

Er is ook helemaal niets tegen om op code 100 te gaan rijden. Dat oogt al een stuk beter dan de lompe railprofielen van Märklin K-rail, maar ook van C-rail.
Code 100 heeft de standaard maten van 2,54 x 1 mm (hxb), K-rail meet 2,75 x 1,2mm dat is een aanzienlijk verschil. En C-rail meet 2,3 x 1,2mm. Is dus alleen in de hoogte kleiner, niet in de breedte waar je toch het meest op kijkt. Daarnaast heeft Piko A-Gleis de maten 2,5 x 0,8mm is perfect te combineren met Code 100 en is een stukje smaller. Optisch ziet dat er prachtig uit.

Hoop dat je met deze info weer enkele bomen in het bos ziet staan.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

online
Re: PECO rail systeem
 @citaat Als ik dit dan lees dan hebben de railstaven van Piko A nog mooiere afmetingen dan die van Peco 100.
Toch kom ik hier op dit forum nauwelijk tegen dat men Piko A gebruikt.
Is daar een reden voor?
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2009

offline
Re: PECO rail systeem
Ik overweeg hetzelfde, Martin! Wellicht als aanvulling:

- H0e is smalspoor
- @doevie gebruikt(e) Peco-rails van het Amerikaanse type, ik dacht ook code 83. Daarvan ligt hier ook een flexrail, maar bij mij raken de flenzen wel degelijk de railschoenen.
- Hij maakt(e) zelf zijn pukos, dus dan maakt de afstand tussen de bielzen niet uit.
- Walter gebruikt inderdaad de bielzenmat van Weinert en de railstaven van Tillig Elite (Code 83). Daardat de railschoenen bij Weinert zo laag zijn, kan M-materieel er zonder problemen overheen, zo wordt beweerd.
- Hij heeft ook de bijbehorende wissels (ca. €130 per stuk dacht ik). Voordeel is, dat dan de hele railstaaf als wisseltong fungeert (realistischer), daar waar je bij Peco Code 100, zelfs bij de slanke wissels, gewoon een scharnierpunt hebt. De vraag is in hoeverre je dat een probleem vindt. Overigens, @doevie maakt zijn wissels zelf, dat kan ook nog een optie zijn (hobby binnen een hobby).

Hier thuis liggen verschillende flexrails. Die van Weinert vind ik het mooist, maar ik ben altijd weer verbaasd hoe elegant een Peco Code 100 stiekem toch oogt. K-rail heb ik ooit gehad, maar daar was ik meteen klaar mee...

Groeten,
William
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: PECO rail systeem
Citaat van: Tjoekedoris op zaterdag 04 januari 2025, 09:32:32Toch kom ik hier op dit forum nauwelijk tegen dat men Piko A gebruikt.
Is daar een reden voor?
Vroeger was Piko aanzienlijk goedkoper dan Peco, nu niet meer, en in die "goedkope" tijd is er veel geëxperimenteerd met Piko-A wissels.

Vooral bij het forum.Beneluxspoor.net zijn er nogal wat serieuze draadjes over met tamelijk bekende gebruikers (die je op dit forum ook wel eens tegenkwam zoals Karst Drenth en Ben den Hollander). Ik heb er ook een stuk of 8 (boogwissels omdat die een ruimere radius hebben dan de k-rails boogwissel).

Voor de meeste gebruikers worden Piko-A wissels afgeraden (niet robuust genoeg, meer iets voor de knutselaar, en voor het geld hoef je het niet te doen).

Voor Piko geldt het zelfde als voor Märklin: als een wissel wordt verbeterd (wegens klachten) dan blijft het catalogusnummer gelijk, en de verbeteringen worden pas doorgevoerd als de oudere exemplaren allemaal zijn verkocht, en meestal door er geen ruchtbaarheid aan te geven.
Er zijn in de afgelopen 10 jaar drie nogal stevige verbeteringen aangebracht, en het is lastig om aan te geven waarop je bij aanschaf moet letten, en als je wissels hebt van de vorige batches, dan zul je zelf wat creatiever moeten zijn.

Piko-A ziet er eleganter en ranker uit dan K-rails (de bielsmat is ook smaller), zelfs ranker (en meer Europees) dan Peco rails, maar aan die rankheid zit ook een beperking. De oudste wissels hadden holle scharnieren, de oudste rails hadden holprofiel spoorstaven. Holle wisseltongscharnieren moet je niet willen berijden met zware HAG-locs, dan vervormen ze.

Wielen met een breed loopvlak moet je niet over een Piko-A boogwissel sturen, of je moet de punt wat bijlakken (om de kans op kortsluiting te verkleinen), en zo zijn er allerlei andere kleinigheden waarvoor je oog moet ontwikkelen.

Iets minder klein probleem is de Piko-A wisselaandrijving (neemt teveel stroom, er worden vaak problemen gemeld, er is geen betere oplossing dan ze te mijden). Peco wisselaandrijvingen zijn trouwens ook berucht.

Je moet niet gaan wandelen met 3 Piko flexrails verbonden met een elastiekje of een stukje plakband, want na 300 meter vallen de bielsen eraf, buigt de zwik zich in honderd bochten, enz. Je hoort ze te vervoeren in een doos, en na baanlegging jaren te laten liggen (maar ze leggen makkelijker, zelfs in industriebocht, is mijn ervaring).

Peco flexrails is robuust, daarmee kun je ook rustig 3 kilometer lopen zonder iets te verliezen. Ik kocht ooit op een beurs in Veendam 22 nieuwe Peco betonflexrails, en ben met de rails onder de arm naar het station gelopen. Robuuste rails bleek ook bij thuiskomst. Geen bielsje minder.

De grote kracht van het Piko-A wisselmodel is de verbindingsbrug tussen de binnenste en de buitenste spoorstaven. Daardoor zal, ongeacht de stand van de wisseltong er altijd rijspanning staan op de wielen, en komen locs zelden ongewenst tot stilstand op een wissel.

Helaas is die verbinding onhandig  als je een 2-rail wissel wil verbouwen naar 3-rail met polarisatie van de spoorstaaf die door de sleper wordt gekruist. Dan moet die verbindingsbrug juist weg, en hoe doe je dat nou netjes?

Daarnaast loopt er ook 2 verbindingen onder het geïsoleerde puntstuk door, heel knap weggewerkt in het plastic van dat puntstuk, maar als je er een beetje aan krabt wordt het zichtbaar. Peco-wissels hebben daar meestal ook verbindingen lopen. En Märklin K-rail wissels trouwens ook (in de holle bielsen met loze puko's). Al die stiekeme doorverbindingen, daarvan moet je je even bewust zijn, als je iets anders wilt dan waarvoor zo'n wissel is gemaakt.

Op het stummiforum trof ik een Oostenrijker aan die de geïsoleerde Piko-A wissel alsnog van electrofrog (een stukje aluminiumtape) voorzag (omdat zijn 2-assige loc vastliep bij het puntstuk). Jaren later las ik op forum.beneluxspoor.net dat Karst Drenth voor exact dat doel, bij dat zelfde boogwissel, inlegkruisjes had laten etsen. Voor 2-railers is puntstuk polarisatie, voor 3-railers is spoorstaaf polarisatie, de aangewezen weg. Een Piko-A wissel biedt voor spoorstaaf polarisatie gewoon een extra hobbel.

Het is dus maar net waar en voor welke prijs je ergens tegen aan loopt, en of je van dat soort knutselen houdt, of je zo'n hobbel voor lief neemt.
 
Dus ja, ik heb wel een idee waarom je er nauwelijks iets over leest. Je moet er wat voor over willen hebben.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: PECO rail systeem
Piko A-flexrail gebruik ik in grote getale, juist weer een nieuwe doos binnen gekregen. Wissels van Piko heb ik helemaal niet omdat de geometrie er van niet past bij de Peco wissels. En aangezien Peco streamline een zeer uitgebreide en gevarieerde keus aan wissels bied heb ik geen behoefte daar andere merken tussen te leggen. Weliswaar gebruik ik in de schaduwstation veel (gebruikte) Roco wissels omdat ik die ooit zeer gunstig kon kopen. En een dergelijk voordeeltje is mooi meegenomen wanneer je er tientallen nodig hebt. De hobby is duur genoeg. Echter in een wisselstraat beperk ik mij tot één fabrikaat. Ook wanneer tussen de wissels in een straat een paar stukken gewone rails gelegd moeten worden zijn die van hetzelfde fabrikaat. Niet omdat het anders problemen op zou leveren maar het komt optisch zoveel beter over.

Mijn keuze voor Peco wissels komt ook voort uit het feit dat ik nog niet zo lang geleden ook 3-rail reed en Peco wissels zijn heel gemakkelijk aan te passen voor 3-rail gebruik. Met name de polarisatie van de wisseltongen is appeltje eitje. En de wissels zijn robuust, aangedreven door een servo of motor werkt het altijd zonder storingen of haperingen.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2020

offline
Re: PECO rail systeem
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2020

offline
Re: PECO rail systeem
Hi Martin,

Interessante gedachtengang. Ik heb wat experimenteerervaring, neus mijn draadje maar eens door.

Long story short: ik had met Mein Gleis (Weinert) dat de wielen van sommige locs in bochten over de railbevestigingsplaten ratelden.
Met PECO flextrack (SL 83) heb ik geen problemen ondervonden. Dat rijdt als een zonnetje.

Om te beginnen:
Citaat van: Tjoekedoris op vrijdag 03 januari 2025, 20:30:28Ik overweeg om voor mijn nieuwe baan het 2-rail systeem met puko's toe te passen, omdat dit naar men zegt veel beter rijdt.

Het rijdt niet beter. Het ziet er alleen veel beter uit.
Kijk eens, ik wil graag mijn eigen railgeometrie bepalen en dan wil ik met flextrack rijden. De K-rail van Märklin is niet om aan te zien en dan niet eens zozeer vanwege de PUKO's (die ook trouwens) maar wat ik zelf nog veel lelijker vindt is dat kolossaal hoge spoorprofiel. Zet er eens een preiser naast, de spoorstaaf kom zowat tot aan zijn ballen! (okee, ik overdrijf lichtjes ;) ).
Dus wat rondgekeken. Een met Weinert Mein Gleis geprobeerd. De bouten in de railschoenen en de plaatjes om ze te bevestigen zijn vrij fors. Wat er volgens mij gebeurt: door de bocht glijdt de trein iets naar buiten, de binnenste flens komt dan door het conische wiel iets lager en stoot tegen de railijzers. Dat geeft een heel naar ratelend geluid.

Vervolgens een doos PECO SL83 besteld (20 stuks van 1m volgens mij, niet eens zo gek duur weet ik nog) en daarmee omgeklooid. Dat rijdt beter. Geen geratel. Ook is de vorm van de railschoenen meer conform tijdperk 1 vind ik: die bouten van Mein Gleis had je toen nog niet volgens mij.

Inderdaad heb ik zelf puko's gemaakt. Meer omdat ze toen niet leverbaar waren (coronajaren) dan ergens anders om moet ik bekennen. Of ik dat nu weer zou doen, ik aarzel, het is wel heeeeeel tijdrovend, dus als je een product van de plank kan pakken is dat wel lekkerder werken denk ik.
Ook heb ik zelf wissels gebouwd. Dat is nog niet eens zo heel moeilijk en ontzettend fijn om te doen. Dat heeft me enorm bevrijd. Ik zit aan geen enkele door een fabrikant bedachte geometrie meer vast, ik kan nu elke vorm maken die ik wil, dat is echt super!

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=78049.msg1460635#msg1460635
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=78049.msg1492032#msg1492032
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=78049.msg1498594#msg1498594

Suces! Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

online
Re: PECO rail systeem
Citaat van: doevie op zondag 05 januari 2025, 00:01:01Met PECO flextrack (SL 83) heb ik geen problemen ondervonden. Dat rijdt als een zonnetje.


Citaat van: Hero op zaterdag 04 januari 2025, 00:32:41Bij Peco code 83 ( standaard uit de winkel) rij je over de railstoelen waar de rails in is geschoven heen. En hobbel je vrolijk over de rails. Is bij Roco code 83 ook zo dacht ik.


Heb je bij die Peco Flextrack (SL83) dan geen last van het feit dat je over de railstoelen rijdt, waar Hero het in post 5 over had?
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2012

offline
Re: PECO rail systeem
Citaat van: Bulletje op zaterdag 04 januari 2025, 00:24:58Op de site van Weichen Walter staat dat code 83 ook zou kunnen  :important:  :help:

Code 83


Citaat van: Sanderz28 op zaterdag 04 januari 2025, 16:58:38Nog geen ervaring, maar ik heb de volgende rails besteld.

https://www.weichen-walter.de/ww-onlineshop/product_info.php?products_id=160&language=en#horizontalTab5
ik gebruik deze en heb geen last van ratelen, ook niet in bochten;

mvg,
Michel
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2020

offline
Re: PECO rail systeem
Citaat van: Tjoekedoris op zondag 05 januari 2025, 10:17:11Heb je bij die Peco Flextrack (SL83) dan geen last van het feit dat je over de railstoelen rijdt, waar Hero het in post 5 over had?

Nee. Geen last gehad.
De railschoenen van SL83 flex zijn ook redelijk bescheiden uitgevoerd, minder hoog dan die van Mein Gleis.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2009

offline
Re: PECO rail systeem
Ik ga dat thuis toch nog eens bekijken. En eventueel filmen... Zit ik er dan zo naast wat betreft mijn geheugen? Ik ben pas 45...  :thumbdown:
Re: PECO rail systeem
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: PECO rail systeem
Interessant topic. Ik heb heel bewust de keuze gemaakt voor code 100 wissels om deze om te bouwen naar 3rail, zie mijn engelsmannen uit SL90. De peco railstaaf is breder dan de Crail railstaaf.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: PECO rail systeem
Citaat van: Laurent op maandag 06 januari 2025, 11:36:51De peco railstaaf is breder dan de Crail railstaaf.
Nee, beslist niet. De kopbreedte van Peko Streamline (Code 100) is 1,0mm en van C-rail 1,2mm.
De hoogte van het Code 100 profiel is groter dan C-rail, dat wel ( 2,54mm tegen 2,3mm).
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

online
Re: PECO rail systeem
Mijn bibliotheek van Peco code 83 in Wintrack 13 is bescheiden, zo niet leeg.
Ik wilde namelijk eens kijken welke standaard rails er zo is en om eens mee te stoeien met een baanplan.

Wie weet of de nieuwste versie van Wintrack voor die railsoort een uitgebreidere bibliotheek heeft?

Het valt mij op dat er toch veel 3-rail rijders hun K-rails aan de wilgen hangen en overstappen op 2-rail met puko's gecombineerd met wisselmotoren
en het lijkt een beetje een tendens te zijn.
Tijd voor Märklin om het hele K-rails programma om te gooien, want hoe kun je nu spreken van "profi", als het eigenlijk niet meer aan de gevraagde norm voldoet?
Zo mooi als alles nu in sneltreinvaart gedigitaliseerd wordt, zo traag zijn de overige ontwikkelingen.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2010

offline
Re: PECO rail systeem
Om te tekenen maakt t niet uit welk profiel je wissels hebben.   >:-D

Ik denk dat je t snelst bent om dezelfde wissels in code 100 te gebruiken.
Even de beschikbare nummers over elkaar leggen en je kunt je uitleven.

Mvg Robin.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2024

PaHaSOFT Koploper gebruiker

offline
Re: PECO rail systeem
Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 07 januari 2025, 20:44:58Het valt mij op dat er toch veel 3-rail rijders hun K-rails aan de wilgen hangen en overstappen op 2-rail met puko's gecombineerd met wisselmotoren
en het lijkt een beetje een tendens te zijn.
Tijd voor Märklin om het hele K-rails programma om te gooien, want hoe kun je nu spreken van "profi", als het eigenlijk niet meer aan de gevraagde norm voldoet?
Zijn er nog beginsets met K-rail?
Dan weet je toch hoe laat het is?
Hoe lang kun je iets rekken dat sinds 1969 op de markt is?
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: PECO rail systeem
 @citaat

Hoe lang rek jij het gebruik van Koploper nog? Net zo lang als het goed gaat?

Groet, Anne W
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2024

PaHaSOFT Koploper gebruiker

offline
Re: PECO rail systeem
@citaat Wat heeft dat er nu mee te maken, software  om treinen te besturen zie je niet, dat doet zijn werk achter de schermen, K-rail ziet er gewoon niet meer bij de tijds uit om met de hoog gedetailleerde modellen van vandaag op te rijden.
Het kan dat jij dat niet ziet of niet wilt zien, maar het is wel zo.
En, zijn er nog beginsets met K-rail? Ja, in de 2de handswinkels zeker...
Man, jij draagt zeker ook onderbroeken van Märklin?
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: PECO rail systeem
Overeenkomst tussen Koploper en Märklin K-rail, beiden worden niet meer "geupdate"

Zit jij wel op het goede Forum?

Nee hoor, ik draag nog steeds de onderbroeken die wijlen de knapste vrouw van de wereld, mijn echtgenote, voor mij kocht, daarna zouden die van Caterpillar komen en aangezien die onverslijtbaar zijn, zal ik niet toekomen aan die van enig modelspoormerk......

Allemaal onzin natuurlijk, dus het laatste wat ik hier over zal zeggen.

Groet, Anne W
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2024

PaHaSOFT Koploper gebruiker

offline
Re: PECO rail systeem
Zit jij hier wel goed? Voor zo ver ik volg gaat het hier over het uitzicht van de rails, maar ik kan het natuurlijk ook verkeerd voor hebben...
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: PECO rail systeem
Hier een leuke video over ombouw van K-rail naar Peco.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: PECO rail systeem
Een hobby binnen een hobby ...
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

online
Re: PECO rail systeem
Ik realiseer me wel, dat je voor het gebruik van Peko 100 voor alle sporen, je ook de wissels die normaal als verend worden uitgevoerd, zoals in het schaduwstation, zal moeten polariseren. Dat zou voor mij een reden zijn om gewoon mijn K-rails te gebruiken in de ondergrondse trajecten.

Voorts heb ik nu een hoeveelheid Digikeys DR4018 in de opbergbakken liggen.
Volgens mij moeten die bij de juiste preset voldoen als schakeldecoder voor bijv. de MP1, of heb ik dat mis?
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: PECO rail systeem
Ja, wanneer je de wisseltongen van een Peco wissel niet polariseert krijg je sluiting. Dat is een vast gegeven Wanneer dat teveel moeite gaat worden kun je K-rail gebruiken voor de wissels die open gereden kunnen worden.

Hee, dat is helemaal correct. Die kunnen daar prima voor gebruikt worden. Doch omdat een MP1 veel langzamer omzet dan een magneetspoel dien je de pulslengte aan te passen. Afhankelijk van de spanning die je er op zet moet dat minstens 750 msec worden bij 16 Volt en minimaal 1000 msec bij 12 Volt.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

online
Re: PECO rail systeem
 @citaat  Ik had begrepen van Guus dat we voor de MP1 een constante spanning moeten hebben en geen puls.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2011

offline
Re: PECO rail systeem
Klopt Martin, of een flink lange puls, dat komt op hetzelfde neer. Maar wel een schakelende min, dus een marklin k83 is ongeschikt.

Hier trouwens nog een hele duidelijke video van het pukosysteem in combinatie met peco code 100 zoals ik het ook gebruik:


Dit is een instructievideo van de leverancier,

Groet,

Guus
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2020

offline
Re: PECO rail systeem
Kwam dit onlangs tegen in een Rail magazine.

IMG20250111163314 by Sander Zuurbier, on Flickr
Re: PECO rail systeem
Citaat van: Tjoekedoris op donderdag 09 januari 2025, 16:13:31Ik realiseer me wel, dat je voor het gebruik van Peko 100 voor alle sporen, je ook de wissels die normaal als verend worden uitgevoerd, zoals in het schaduwstation, zal moeten polariseren.
Aan de onderkant van een wissel zit een draadje wat je door kan knippen. Dan hoef je niet te polariseren.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: PECO rail systeem
Heb je het nu over een insulfrog, een electrofrog of een unifrog. Want die zijn alle drie verschillend.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

online
Re: PECO rail systeem
 @citaat Dat behoeft meer uitleg, want het zegt mij niets.  :-)
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2020

offline
Re: PECO rail systeem
Ik ken alleen de Crazy frog

Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2011

offline
Re: PECO rail systeem
Zoals ik het heb toegepast en uitgelegd in mijn draadje heb je de insulfrog nodig. Een geïsoleerd puntstuk.

Groet,

Guus
Re: PECO rail systeem
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 14 januari 2025, 13:14:24Heb je het nu over een insulfrog, een electrofrog of een unifrog. Want die zijn alle drie verschillend.
Ik heb maar twee Peco wissels: ST244 en ST245.

Even opgezocht. Het is een insulfrog.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: PECO rail systeem
@Tjoekdoris even een kleine verklaring.
Insulfrog is een wissel met geïsoleerd puntstuk.
Electrofrog is een wissel met geleidend puntstuk.
Unifrog is nieuw in de Peco familie. Een soort multifunctie uitvoering en kan als beide voorgaande soorten gebruikt worden.
Successievelijk zullen alle wissels vervangen worden door unifrog exemplaren.

Wissels met het voorvoegsel ST zijn Settrack exemplaren. Die zijn tot op heden alleen als insulfrog verkrijgbaar.
Voor de ombouw en gebruik als 3 rail wissel is de insulfrog veel makkelijker te gebruiken als de electrofrog. Dit vanwege de wisseltong polarisatie die noodzakelijk is om geen kortsluiting door de sleper te veroorzaken.. Bij de electrofrog zijn de wisseltongen elektrisch verbonden met het puntstuk. Waardoor je de middenrail dan op de railstaaf schakelt en heb je alsnog kortsluiting. Bij de unifrog heb je dat probleem dan weer niet in insulmode.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

online
Re: PECO rail systeem
 @citaat Henk, waar staat Settrack dan voor? Is dat misschien met bedding o.i.d.?
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: PECO rail systeem
Nee, ik ken geen enkele Britse Modelbouwer die rails met bedding zou willen gebruiken. Zelf ballasten is daar het non plus ultra.

Settrack is het modulaire railsysteem met kant en klare railstukken compleet met railverbinders. Net zoiets als K-rail.
Daarnaast heeft Peco het Streamline program. Dat zijn alleen wissels in vele uitvoeringen en flexrails.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2015

online
Re: PECO rail systeem
@citaat En een paar bochten, en wat rechte rails.
Re: PECO rail systeem
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 15 januari 2025, 11:17:59Insulfrog is een wissel met geïsoleerd puntstuk.
Electrofrog is een wissel met geleidend puntstuk.
Dank voor de uitleg :)
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2024

PaHaSOFT Koploper gebruiker

offline
Re: PECO rail systeem
Citaat van: flyerman op woensdag 15 januari 2025, 18:25:05@citaat En een paar bochten, en wat rechte rails.
Heb je daar nummers van, ik vind dat nergens, enkel een heel kort recht railtje om over te gaan van code 100 naar 75.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: PECO rail systeem
Die paar bochten en rechte rails is Settrack, Niet Streamline, in dat program zit alleen flexrail.
Settrack program en wat er zoal te verkrijgen is: KLIK

Je zou ook in je baanplanner de Peco bibliotheek kunnen openen. Onder het settrack program zie je dan alle beschikbare rails. Tenminste in Anyrail, dan hoef ik verder niets te zoeken.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2022

offline
Re: PECO rail systeem
Heren een interessant draadje. Weer wat wijzer geworden wat betreft Peco. Begin zelf steeds meer te twijfelen om bij mijn nieuwe baan in het zicht ook met Peco te gaan werken.
Heb naast de K-rail ontwerp, wat overigens nog niet klaar is, ook een opzet met Peco gemaakt. Moet eerlijk zeggen dat het er beter uit ziet.
Jullie zullen vast vragen waarom dan niet voor Peco kiezen. Het enige wat mij op dit moment tegenhoud, is wat als Marklin binnen een jaar met een nieuwe rail met ander symmetrie uit komt. 
Met de bovenleiding en seinen zijn ze uiteindelijk ook met een andere lijn gekomen.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2015

online
Re: PECO rail systeem
Ik gebruik Wintrack 10, bibliotheek Peco 100 Streamline, en daar zitten wat rechte en bochten tussen.

Zal vanavond eens kijken, misschien dat de bibliotheek in Wintrack niet klopt.

Update: Wintrack 10 heeft maar 1 bibliotheek met Peco H0 code 100.

Daar zit zowel de Streamline als de Settrack rails in. Vandaar mijn verwarring.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2014

offline
Re: PECO rail systeem
De meeste mensen hier maken zich druk om iets wat tussen hun oren zit, die verschillen zie je niet het is omdat je het weet!
Heb ooit een video gezien van een Duitse bouwer die gestopt was met K-rails omdat hij last had van ontsporingen van alles geprobeerd en toen met C-rails verder gegaan dat reed het beste.
Zelfde geldt als een lok over de baan rijd de meeste kunnen dan niet eens het merk zien behalve aan rijgedrag wat aan te passen valt.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: PECO rail systeem
Citaat van: FrankvH op donderdag 16 januari 2025, 10:06:00Het enige wat mij op dit moment tegenhoud, is wat als Marklin binnen een jaar met een nieuwe rail met ander symmetrie uit komt. 
Als je op dat uitzonderlijk geval moet gaan wachten kun je waarschijnlijk nog heel lang wachten. En van de andere kant, stel dat M met een nieuw railsysteem komt. Worden die Peco rails dan ineens minder? Dat heeft met symmetrie (geometrie) niets te maken die is nu al heel anders.

Citaat van: hmmglaser op donderdag 16 januari 2025, 23:44:08De meeste mensen hier maken zich druk om iets wat tussen hun oren zit, die verschillen zie je niet het is omdat je het weet!
Het belangrijkste in het wezen van de mens zit tussen de oren. Dus wat bedoel je nu precies? Welke verschillen zie je niet? En wat heeft een rijdende lok te maken met het railsysteem (behalve dat ze er over heen rijdt).
Het grote verschil tussen K-rail en C-rail is die harde bedding (spuuglelijk trouwens maar dat daargelaten). Daardoor kan C-rail makkelijker vlak gelegd worden wat voor enkele hobbyisten een groot voordeel is. Één uitzonderlijk geval (voorbeeld) is nog geen regel.

Realisme is weer ver te oeken.
Re: PECO rail systeem
Lid sinds: 2022

offline
Re: PECO rail systeem
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 17 januari 2025, 02:07:11Worden die Peco rails dan ineens minder?

Nee de Peco rail wordt dan zeker niet minder. Denk dat het tussen de oren zit.
Zie op dit moment meer voordelen bij Peco:
Betere geometrie.
Rail roest niet na ballasten.
Treinen die niet stil komen te staan door oxidatie van de middengeleider. (Marklin lost dit tegenwoordig op door condensatoren, maar is eigenlijk een lap middel omdat de rail niet goed is, daar uit zou je kunnen concluderen dat ze niet snel met een nieuwe type rail komen)

Enige nadeel is misschien:
De prijs van de puko's. Die staan in geen verhouding met Peco rail. Maar weegt dan niet op tegen bovenstaande voordelen.

Ben niet voor niets mijn banen plan opnieuw aan het tekenen met Peco. Denk dat ik toch al mijn keuze hebt gemaakt.
Door dit draadje weet ik wel welke Peco rail ik moet gebruiken.  :thumbup:  :thumbup: