Citaat van: Tjoekedoris op zaterdag 04 januari 2025, 09:32:32Toch kom ik hier op dit forum nauwelijk tegen dat men Piko A gebruikt.
Is daar een reden voor?
Vroeger was Piko aanzienlijk goedkoper dan Peco, nu niet meer, en in die "goedkope" tijd is er veel geëxperimenteerd met Piko-A wissels.
Vooral bij het
forum.Beneluxspoor.net zijn er nogal wat serieuze draadjes over met tamelijk bekende gebruikers (die je op dit forum ook wel eens tegenkwam zoals Karst Drenth en Ben den Hollander). Ik heb er ook een stuk of 8 (boogwissels omdat die een ruimere radius hebben dan de k-rails boogwissel).
Voor de meeste gebruikers worden Piko-A wissels afgeraden (niet robuust genoeg, meer iets voor de knutselaar, en voor het geld hoef je het niet te doen).
Voor Piko geldt het zelfde als voor Märklin: als een wissel wordt verbeterd (wegens klachten) dan blijft het catalogusnummer gelijk, en de verbeteringen worden pas doorgevoerd als de oudere exemplaren allemaal zijn verkocht, en meestal door er geen ruchtbaarheid aan te geven.
Er zijn in de afgelopen 10 jaar drie nogal stevige verbeteringen aangebracht, en het is lastig om aan te geven waarop je bij aanschaf moet letten, en als je wissels hebt van de vorige batches, dan zul je zelf wat creatiever moeten zijn.
Piko-A ziet er eleganter en ranker uit dan K-rails (de bielsmat is ook smaller), zelfs ranker (en meer Europees) dan Peco rails, maar aan die rankheid zit ook een beperking. De oudste wissels hadden holle scharnieren, de oudste rails hadden holprofiel spoorstaven. Holle wisseltongscharnieren moet je niet willen berijden met zware HAG-locs, dan vervormen ze.
Wielen met een breed loopvlak moet je niet over een Piko-A boogwissel sturen, of je moet de punt wat bijlakken (om de kans op kortsluiting te verkleinen), en zo zijn er allerlei andere kleinigheden waarvoor je oog moet ontwikkelen.
Iets minder klein probleem is de Piko-A wisselaandrijving (neemt teveel stroom, er worden vaak problemen gemeld, er is geen betere oplossing dan ze te mijden). Peco wisselaandrijvingen zijn trouwens ook berucht.
Je moet niet gaan wandelen met 3 Piko flexrails verbonden met een elastiekje of een stukje plakband, want na 300 meter vallen de bielsen eraf, buigt de zwik zich in honderd bochten, enz. Je hoort ze te vervoeren in een doos, en na baanlegging jaren te laten liggen (maar ze leggen makkelijker, zelfs in industriebocht, is mijn ervaring).
Peco flexrails is robuust, daarmee kun je ook rustig 3 kilometer lopen zonder iets te verliezen. Ik kocht ooit op een beurs in Veendam 22 nieuwe Peco betonflexrails, en ben met de rails onder de arm naar het station gelopen. Robuuste rails bleek ook bij thuiskomst. Geen bielsje minder.
De grote kracht van het Piko-A wisselmodel is de verbindingsbrug tussen de binnenste en de buitenste spoorstaven. Daardoor zal, ongeacht de stand van de wisseltong er altijd rijspanning staan op de wielen, en komen locs zelden ongewenst tot stilstand op een wissel.
Helaas is die verbinding onhandig als je een 2-rail wissel wil verbouwen naar 3-rail met polarisatie van de spoorstaaf die door de sleper wordt gekruist. Dan moet die verbindingsbrug juist weg, en hoe doe je dat nou netjes?
Daarnaast loopt er ook 2 verbindingen onder het geïsoleerde puntstuk door, heel knap weggewerkt in het plastic van dat puntstuk, maar als je er een beetje aan krabt wordt het zichtbaar. Peco-wissels hebben daar meestal ook verbindingen lopen. En Märklin K-rail wissels trouwens ook (in de holle bielsen met loze puko's). Al die stiekeme doorverbindingen, daarvan moet je je even bewust zijn, als je iets anders wilt dan waarvoor zo'n wissel is gemaakt.
Op het stummiforum trof ik een Oostenrijker aan die de geïsoleerde Piko-A wissel alsnog van electrofrog (een stukje aluminiumtape) voorzag (omdat zijn 2-assige loc vastliep bij het puntstuk). Jaren later las ik op
forum.beneluxspoor.net dat Karst Drenth voor exact dat doel, bij dat zelfde boogwissel, inlegkruisjes had laten etsen. Voor 2-railers is puntstuk polarisatie, voor 3-railers is spoorstaaf polarisatie, de aangewezen weg. Een Piko-A wissel biedt voor spoorstaaf polarisatie gewoon een extra hobbel.
Het is dus maar net waar en voor welke prijs je ergens tegen aan loopt, en of je van dat soort knutselen houdt, of je zo'n hobbel voor lief neemt.
Dus ja, ik heb wel een idee waarom je er nauwelijks iets over leest. Je moet er wat voor over willen hebben.