Goeiemiddag iedereen,
Met de vele hulp via dit forum ben ik ondertussen een heel eind ver geraakt met mijn modelbaan.
De initiële plannen vind je via dit draadje:
https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1510729Een impressie van de huidige stand van zaken vind je via deze link:
https://share.icloud.com/photos/04eF4gh6fJx-UTWiJATQ8w0DATov het initiële plan zijn station- en rangeerlocatie/locemplacement omgewisseld maar verder is het resultaat toch nauwkeurig de initiële opzet gebleven.
Zijn momenteel al gerealiseerd:
- alle sporen, incl doorgaande lus over vier niveau's, stationsemplacement met 10 sporen, rangeeremplacement met 6 sporen en locemplacement met 4 sporen. Aan beide 'uiteinden' vd lus is er een ontdubbeling met stopsectie om trage treinen te laten inhalen.
- automatische blokbeveiliging van de doorgaande lus dmv 6 blokken, waarin massadetectie in blok i de afremmodule in blok i-1 aanstuurt.
- ondertussen een vijftiental wissels met servomotoren aangedreven. De servo's worden aangestuurd door een ESU Switch Pilot. De Switch Pilot wordt op haar beurt analoog met tuimelschakelaars bediend.
- ontkoppelrails op uiteinde stationssporen worden via drukschakelaars bediend
- alle schakelingen voor blokbeveiliging en terugmelding wissels heb ik momenteel op experimenteerborden (breadboards) uitgevoerd. Tijdelijk maar dit laat wel toe alle schakelingen uitgebreid te testen en stapsgewijs uit te bouwen.
Nu wil ik de volgende stap zetten: een bedienbord met inbouw van LED's en schakelaars zodat ook anderen intuïtiever mijn baan kunnen bedienen.
Hiervoor ben ik op zoek naar wat tips en tricks, goede voorbeelden,...
Mijn huidige idee: lasercutten van een dunne mdf plaat waarin het spoorplan 'gebrand' wordt, inclusief openingen voor LED's en schakelaars.
Mijn vragen:
- ik wil de spoortracés dmv een lijn van zo'n max 3-4mm voorstellen maar al mijn tuimelschakelaars hebben een installatiediameter van minimaal 6mm (M6). Zijn er mogelijkheden voor fijnere uitvoeringen of hoe doen anderen dit 'netjes'?
- ik wil graag LED's van 1.8mm diameter gebruiken (evenwicht tussen lichtsterkte, fijnheid van uitvoering,...) maar daarvoor vind ik geen houders. Hoe monteer je die netjes in het bedienbord? Wat zijn de opties?
- wat zijn de opties voor een nette uitvoering van de bekabeling binnen zo'n bedienbord? Ik wil dit graag op een aparte rollende houten tafel uitvoeren maar hoe maak ik de connectie tussen het element met schakelaars en de platformen waarop alle schakelingen aangebracht worden; wat zijn hier tips&tricks?
Hierbij dus al een eerste worp met vragen

Dank voor jullie suggesties!
Marijn