Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Tips voor zelfbouw bedienbord

Gestart door Marijn vrijdag 27 december 2024, 13:33:47

Goeiemiddag iedereen,

Met de vele hulp via dit forum ben ik ondertussen een heel eind ver geraakt met mijn modelbaan.
De initiële plannen vind je via dit draadje: https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1510729
Een impressie van de huidige stand van zaken vind je via deze link: https://share.icloud.com/photos/04eF4gh6fJx-UTWiJATQ8w0DA

Tov het initiële plan zijn station- en rangeerlocatie/locemplacement omgewisseld maar verder is het resultaat toch nauwkeurig de initiële opzet gebleven.
Zijn momenteel al gerealiseerd:
- alle sporen, incl doorgaande lus over vier niveau's, stationsemplacement met 10 sporen, rangeeremplacement met 6 sporen en locemplacement met 4 sporen. Aan beide 'uiteinden' vd lus is er een ontdubbeling met stopsectie om trage treinen te laten inhalen.
- automatische blokbeveiliging van de doorgaande lus dmv 6 blokken, waarin massadetectie in blok i de afremmodule in blok i-1 aanstuurt.
- ondertussen een vijftiental wissels met servomotoren aangedreven. De servo's worden aangestuurd door een ESU Switch Pilot. De Switch Pilot wordt op haar beurt analoog met tuimelschakelaars bediend.
- ontkoppelrails op uiteinde stationssporen worden via drukschakelaars bediend
- alle schakelingen voor blokbeveiliging en terugmelding wissels heb ik momenteel op experimenteerborden (breadboards) uitgevoerd. Tijdelijk maar dit laat wel toe alle schakelingen uitgebreid te testen en stapsgewijs uit te bouwen.

Nu wil ik de volgende stap zetten: een bedienbord met inbouw van LED's en schakelaars zodat ook anderen intuïtiever mijn baan kunnen bedienen.
Hiervoor ben ik op zoek naar wat tips en tricks, goede voorbeelden,...
Mijn huidige idee: lasercutten van een dunne mdf plaat waarin het spoorplan 'gebrand' wordt, inclusief openingen voor LED's en schakelaars.
Mijn vragen:
- ik wil de spoortracés dmv een lijn van zo'n max 3-4mm voorstellen maar al mijn tuimelschakelaars hebben een installatiediameter van minimaal 6mm (M6). Zijn er mogelijkheden voor fijnere uitvoeringen of hoe doen anderen dit 'netjes'?
- ik wil graag LED's van 1.8mm diameter gebruiken (evenwicht tussen lichtsterkte, fijnheid van uitvoering,...) maar daarvoor vind ik geen houders. Hoe monteer je die netjes in het bedienbord? Wat zijn de opties?
- wat zijn de opties voor een nette uitvoering van de bekabeling binnen zo'n bedienbord? Ik wil dit graag op een aparte rollende houten tafel uitvoeren maar hoe maak ik de connectie tussen het element met schakelaars en de platformen waarop alle schakelingen aangebracht worden; wat zijn hier tips&tricks?

Hierbij dus al een eerste worp met vragen :)
Dank voor jullie suggesties!

Marijn
Re: Tips voor zelfbouw bedienbord
OP de treinenclub waar ik met mijn vader lid van was gebruikten we meervoudige paralelkabel aansluitingen om de modulebakken met elkaar te verbinden, mischien een optie voor je bedienbord?

Stefan

Frankfurt (Main) Hbf

Hallo Marijn, wat betreft je bedientableau, aanpak en vragen hier mijn ideeën/opmerkingen/antwoorden

Lasercutten is op zich een goed idee en daar heb je verschillende mogelijkheden om het spoorplan aan te brengen:
  • De lijnen inbranden, zoals jij dat voorstelt
  • Het tableau gronderen en vervolgens
    • met bijvoorbeeld breed schilderstape afplakken
    • de lijnen niet graveren maar de omtrek ervan snijden
    • de tape op de plekken van de lijnen weghalen
    • blanke (acryl) lak spuiten om eventueel "bloeden" bij de volgende stap tegen te gaan
    • de lijnen in de gewenste kleur spuiten
  • de lijnen uit bijvoorbeeld 1mm MDF snijden en op het tableau plakken

Dat de diameter voor de schakelaars zo'n 6mm is, is op zich niet erg.
In Duitsland zijn de drukknoppen ook qua doorsnede groter dan de dikte van de sporen (zie plaatje van elementen uit een Sp Dr 60 tableau).
Bij een lijn van 4mm breed steekt het 6mm gat aan beide zijden slechts 1mm uit.

Aangenomen dat de LEDs in het spoorplan of ernaast in seinen komen, kun je in principe de gaten ervoor ook laseren. De gaten kun je zo snijden, dat de LEDs er in "geperst" worden.
Je kunt ook zelf de houders er voor uit hout/MDF/acryl snijden.

De bekabeling hangt ook enigszins af van hoe je het schakelen implementeert. Gezien je opmerking van analoge bediening van de Switch Pilot zijn bijvoorbeeld connectoren, zoals deze vroeger bij seriële en parallele kabels gebruikt werden, een mogelijkheid.

Groet, Eric-Paul

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

Hoi, ik heb destijds zelf uit RVS plaat een dergelijke plaat gemaakt, ook met diverse schakelaars, led's en drukknoppen. Omdat ik in de metaal zit, Ips het voor mij natuurlijk best eenvoudig te regelen, maar veegis je niet in de hoeveelheid werk het tekenen ervan is.

Roy
Dat uittekenen, en zorgen dat alles groot/klein genoeg is, is inderdaad een grote oefening...
Dank voor de tips... !
Hallo Marijn

Ik heb het op een andere manier opgelost. Heb gebruik gemaakt van de kunststof Marklin onderdeeltjes.
Hier zitten gaatjes in. In deze gaatjes heb ik M2 boutjes en moertjes bevestigd die in verbinding staan met de wissels.
Met een massa draad/pen tegen deze de kopjes houden van de boutjes en de wissel schakeld om.
Zo ook met de seinen en de waterkraan.
Bij de draaischijf ledjes gemonteerd, die aangeven op welk spoor er spanning staat.
Het rechtse schakelunit is van de elektrische marklin kraan. 20220323_160338 (Klein).jpg20220325_164629 (Klein).jpg 
Geheel gemonteerd op een trespa plaat.
Zie ook de bijgevoegde foto's.
Succes met je keuze

groetjes uit beetje krom
opa cees.