Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Groeten van uit Vietnam 2024-2025

Gestart door eddyflame vrijdag 27 december 2024, 08:18:50

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

Goedemorgen vanuit hier (Ha Noi) december 2024- januari 2025

Zoals vele al weten ben ik samen met mijn vrouw weer naar Vietnam voor een vakantie (mijn vrouw is Vietnamese)

En ik ga weer heel veel zien en beleven, maar ook relaxen. Omdat dit een treinforum is wil ik mijn spoorse momenten met jullie delen.
IK heb afgelopen tijd de advents kalenders gevolgd en dacht om dit in dit draadje ook te doen en ik zal proberen elke dag een mooie/leuke foto te plaatsen van Vietnamese treinen/ sporen

Ik hoop dat ik er mensen en plezier mee doe om deze omgeving te delen. Uiteraard zal ik niet elke dag rond het spoor rondhangen, maar ik heb ook van vorgaande jaren nog wat foto's bewaard en later zal ik ook wat bewegende momenten vastleggen, daar het spoorweg verkeer niet zo druk is als in Nederland, is dat nu nog niet gelukt in deze vakantie.

Als je nagaat dat in Ha Noi de hoofdstad er ongeveer 6 treinen per dag komen en gaan snap je wel dat het niet bijzonder spannend is

DSC_2936.jpg

Dit is dan het uitzicht op het goederen overslag terrein vlak bij ons appartement

en deze stond rustig te wachten op drukkere tijden

DSC_2934.jpg

dit is nu de tweede dag dat ik hier ben dus voor vandaag maar twee foto's geplaatst

Tot zover groeten van uit het heerlijk warme Vietnam

Ed

Re: Groeten van uit Vietnam 2024-2025

Als het maar Zwitsers is.

Prettige vakantie toegewenst Ed en kom maar op met deze Vietnamese Adventkalender. :)  :thumbup:

Groet Michel

zonder fantasie ook geen creativiteit

Hallo Ed, veel plezier gewenst daar en geniet van je vakantie. Ben benieuwd naar jouw dagelijkse advents-bijdrage.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Fijne vakantie, Ed :cool:
Laat ons meegenieten met het weinige spoorse uit Vietnam  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Hoi Ed,
We zijn nu bijna buren.  :P  Verbluffend dat er in HaNoi nog minder treinen komen en gaan dan in Bangkok. En zo te zien aan de foto ook alles smalspoor.

goedenavond Henk,

heel misschien komen we in januari nog veel dichterbij we hebben plannen om een paar dagen Bangkok te doen als ons schema het toelaat

Ik moet zeggen dat ik het spoor niet heb opgemeten en kan daar nu even niet op antwoorden, wel zijn de opnames op de "wide"stand gemaakt of te wel groothoek en kan het vertekenen

Gr Van af de buren

Ed
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Ed,

Fijne vakantie lekker genieten daar en die foto's zien we natuurlijk graag van je.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Citaat van: eddyflame op vrijdag 27 december 2024, 14:55:44we hebben plannen om een paar dagen Bangkok te doen
Wil je wijze raad? Thailand is een pachtig land met veel cultuur, natuur en bezienswaardigheden. Geen van deze dingen vind je in Bangkok. Dat is alleen een groot verkeersinfarct en het stinkt er verschrikkelijk. Ook de criminaliteit viert daar hoogtij. Ga met een grote boog om die k*tstad heen en bezoek HuaHin of Phuket (duur) in het zuiden aan het strand. Of ga naar het Noorden in de bergen naar ChangMai of ChangRai. Daar heerst nog rust en ruimte.

Goedemorgen voor de meeste van jullie, hier alweer bijna middag.

Afgelopen avond het trieste nieuws te horen gekregen van de honden oppas dat ik een van mijn honden na de vakantie niet meer kan ophalen.
Hij was op en eerlijk gezegd had ik dat niet zien aankomen maar ja zelf denk je altijd dat ze het eeuwige leven hebben.
hij was in ene geheel lusteloos en kwam niet meer eten mijn andere hond was even bij hem komen liggen en gaf hem een paar likken en liep daarna weg.
Takkie is daarna gaan slapen en was niet echt meer wakker, de oppas is naar de dierenarst geweest en die constateerde dat het "op"was en heeft hem na overleg in laten slapen.

Dat was niet echt prettig om afscheid te moeten nemen op 9000 km  dat heeft me een redelijk slapeloze nacht gegeven.

Vandaag komt er een foto uit 2022, want vandaag moesten er wat dingen in huis gedaan worden en was vanmorgen niet in al te beste stemming en zal waarschijnlijk pas vanmiddag op zoek gaan naar trein materiaal

DSC_6273.jpg

tot zover vanuit het warme (20 graden) Ha Noi

Gr Ed

Goedemiddag (in Hanoi) Ed,
Gecondoleerd met het verlies van Takkie, heel veel sterkte. Hoe oud is Takkie geworden?

Ed, Spijtig om te lezen dat Takkie overleden is.
Gecondoleerd met dit verlies.

Groet Michel
Forum Moderator

Hoi Ed,

Vervelend en herkenbaar om te lezen dat Takkie er niet meer is, veel sterkte toegewenst.

Mvg,

Peter Degeluidsman

aan Allen dank jullie wel
Takkie is vanaf 3 mnd jong (wij hebben hem uit het asiel gehaald) tot heden 12 jaar bij mij geweest.
En ik hoop echt dat hij een mooi leven heeft gehad.

Vandaag nadat we bij mij schoonmoeder zijn geweest kwam ik net te laat om de spoorweg overgang te zen sluiten, maar was wel op tijd om de korte vrachttrein op beeld vast teleggen

Ann het eind kan je weer de gebruikelijke chaos zien van het verkeer.

Hiena ben ik hoop van zegen naar het rangeerterrein gegaan maar omdat het tegen enen liep was er nog niet veel treinverkeer te zien, daarin tegen was het erg druk met lossen van de wagons welke vanmorgen(waarschijlijk) zijn neergezet.

Hier gaat alles nog op echte mankracht er komen echt zeer weinig machines zoals heftrucks aan te pas. Je kan hier ook zien dat het aan mankracht niet ontbreekt.

Ook word bijna alles los geladen doos voor doos en zak voor zak:

DSC_2996.jpg

en dan wachten op het volgende vrachtwagentje

DSC_2997.jpg

en da hier een paar foto's van het laden van een wagon met de hand en op de rug

DSC_3004.jpg

DSC_3005.jpg

DSC_3006.jpg

En hier hebben ze zelf een trap gemaakt

DSC_3007.jpg

en deze vrachtwagentjes rijden af en aan

DSC_3011.jpg

en zo staat het in de wagons

DSC_3013.jpg       

en dit is de laatse voor vandaag

toen ik weer richting huis liep

DSC_3014.jpg

tot zover morgen weer wat nieuwe

Gr Ed

Mooi filmpje van het korte goederentreintje Ed.
Gelukkig is de straat 1 richting verkeee anders was er nog meer chaos. ;)
Ook de foto's van de goederenwagons die met de hand gelost worden zijn leuk om te bekijken.

Bedankt voor het inkijkje van het land waar ik niet veel van de treinen weet en vaak zie.

Groet Michel

Dat eenrichtingsverkeer moet je niet zo letterlijk nemen hoor in Vietnam nemen ze het niet zo letterlijk en je ziet er regelmatig auto's tegen het verkeer in rijden
trouwens het eenrichtings verkeer is alleen van 7 tot 6 dacht ik uit mijn hoofd en daarna is het vaak net zo druk.

Gr Ed

Dag Ed.

Enorm gecontroleerd met jullie hondje Takkie  :favorite:
Bah, wat een verhaal zeg, ik moet er niet aan denken om tijdens vakantie dergelijk nieuws te vernemen  :eek:
Hopelijk kun je dit nu toch een plekje geven!

Groeten,

Erik.

Hoi Ed,
Treurig verhaal van Takkie. Mijn medeleven. Circa veertig jaar geleden ook zoiets meegemaakt. De dag voor vertrek op vakantie de hond in moeten laten slapen. Een kankergezwel in haar buik waar niets meer aan te doen was. Dus ik weet hoe je je dan voelt. Sterkte.

Goedemorgen vanuit hier,

Gisteren nog even naar het station en de beroemde Trainstreat gegaan heen een motot driver gehuurd(taxi) ruim 6 km voor net iets meer dan een euro

Ik wist nog niet of er wat zou zijn of iets zou gebeuren

Nou dat viel heel erg tegen er stonden wat wagons klaar maar verder geen beweging te zien

Op trainstreat was het ook al rustig op wat toeristen na, maar er hingen borden wanneer er trein verkeer zou zijn  maar ik heb deze sfeer opnamem gemaakt

veel plezier

Gr Ed

Prachtige film van dit speciale straatje Ed. :thumbup:

Groet Michel
Forum Moderator

Hoi Ed,

Herkenbaar straatje, onze dochter is er ook geweest en die vond het ook apart.
Wat betreft de veiligheid kijken ze daar niet zo nauw  :)

Ik heb eens een modelbaan gezien waar deze situatie was nagebouwd, toen er een trein aankwam gingen de luifels naar binnen en daarna weer naar buiten  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Da Ed.

Da's een bijzonder, zoniet beroemd straatje in Hanoi!
Jammer dat er geen 'trein-actie' voor jou te zien was.
Er bestaat zelfs een geanimeerd diorama van:

Groeten,

Erik.

Helaas voor jullie ga ik een paar dagen naar Ha Long (bay)  ik zal geen pc meenemen en zal hierna wel wat extra posten

tot later

Gr Ed

Mooie dagen en kijk uit voor kwallen.

Ach Henk, volgens sommige ben ik zelf al een kwal dus soort zoekt soort

Maar we gaan een soort van boottcht maken en grotten bezoeken samen met een vriendin van ons

in elk geval bedankt

Gr Ed
 @citaat ik ben het snel even gaan opzoeken en inderdaad: fantastisch, en een goeie reis gewenst.  :thumbup:
Het diorama is overigens ook geweldig mooi! Rijdt of reed er heus een elektrische tram met een diesel aggregaat erachter?

Zo maak je van een E-loc een diesel-electrische loc... Doet me allemaal een beetje denken aan de filmpjes van een mijntreintje in Roemenië (?) waar de machinist zelf een stok met draad tegen de bovenleiding hield om te kunnen rijden.
Het gaat allemaal prima tot het misgaat.

Groet,

Peter

Wat ik zo van het diorama zie is het een mix van Vietnam en Thailand in een verwerkt en in Vietnam rijden volgens mij geen elektrische treinen, alles nog met diesel.

Ik ben net weer terug van een tweedaagse reis naar Ha Long (bay) en omdat er in Vietnam niet zo'n uitgebreid spoorweg netwerk is daar geen trein gezien.

Wel in een grote speelgoedzaak dit tegen gekomen:

20241227_112309.jpg

en deze

20241227_112413.jpg

Ook ben ik net voor de trip naar Ha Long erachter gekomen dat er aan de andere kant van het station ook een trainstreat is, maar uiteraard was ik niet op het juiste moment daar, Maar hier was het aanzienlijk drukker dan in de vorige aan de andere kant van het station

tot zover de laatste plaatsingen van dit jaar in 2025 gaan we gewoon door en dan komt er hoe dan ook een film van trainstreat met een trein

groeten van ons en voor een ieder een gweldig 2025.
Voor mij nog maar 1,5 uur verder jullie mogen noge even langer wachten

Gr Ed

Allemaal een voorspoedig 2025 dat al het goede jullie kant op mag vallen.

Ik ben dit jaar nog niet op het stattion geweest, vorige week wel een filmpje gemaakt van de slaap trien naar Saigon. (Ho Chi Minh)

Zoals ik al eerder aangaf komen en vertrekken er niet veel treinen van Ha Noi en dat kan je zien op dit bord

DSC_3025.jpg

De trein waar ik de film in heb gemaakt werd klaar gemaakt/schoongemaakt en staat een lange tijd langs het perron.
door de vele keren dat ik er geweest ban in de afgelopen jaren weet ik ook de weggetjes om op het perron te komen terwijl de "normale"ingang dicht is en "bewaking" voor staat.

Als ze zien dat ik er toch loop word me niets in de weg gelegd omdat ze ook zien dat ik film en niet de intensie heb om te slopene of wat anders zal doen.
En mochten ze me toch aanspreken ik versta echt geen woord Vietnamees en de meeste spreken geen word engels met uitzondering van Hi of Hello.

of ik in de trein mocht komen weet ik niet ben gewoon door de open deur naar binnengegaan (heb dus geen toegangs deuren geopend.

GR Ed

Beste wensen voor het jaar 2025 Ed.

En bedankt voor dit leuke inkijkje van de slaaptrein. :thumbup:
Weet je toevallig ook hoe lang de trein er over doet om van A naar B te komen ?

Groet Michel

ongeveer 3 a 4 dagen

gr ed

Zo jullie zullen wel denken waar blijven de foto's en filmpjes.

Nou ik was een paar dagen op een locatie met zeer slecht tot geen internet en ook geen treinen.

Ben nu in Hanoi terug en heb vandaag deze film snel gemaakt

er komt later nog wat meer

GR Ed

Citaat van: eddyflame op maandag 06 januari 2025, 12:40:29er komt later nog wat meer
Nòu vond dit al een behoorlijke trein. Maar goed dat je even opzij ging, stel je voor dat het hele ding over je heen dendert. Daar wordt je niet vrolijk van.  :-)
Maar ondertussen heb ik wel al vastgesteld dat het smalspoor is, meterspoor zo te zien.

Nadat de trein van de vorige video het rangeer terrein was op gereden zoals jullie zagen, werd de lok losgekoppeld en maakte hierna de volgende bewegingen

Hier werd hij uiteindelijk samen met de tweede opgepikte lok neergezet.

Hier ben ik al eens eerder geweest en weet dat daar een smeerput en diesel pompen staan.

Ik weet niet waar de trein vandaan kwam maar het spoor gaat uiteindelijk helemaal naar het zuiden in Ho CHi Minh

Dus een slokje diesel zou hij waarschijnlijk wel graag lusten

Tot zover voor vandaag.

Deze vraag voor Henk hoe was jou avond gisteren? heb je nog voetbal gekeken?
ik heb niet gekeken maar mijn vrouw wel en na afloop waren de straten vol met toeterende motorfietsen en auto's
En bleef het nog lang onrustig marr niet zoals in Hollend met rellen

Voor de anderen Vietnam heeft van Thailand de finale om de Asia cup gewonnen voor het eerst in 6 jaar

GR Ed

Dag Ed.

Beide filmpjes zijn bijzonder fraai gefilmd  :thumbup:
Mooie beelden van het rangeren, maar het is dan ook een prachtige loc!  :cool:
Dank voor het maken en delen van deze beelden.

Groeten,

Erik.

Zo goedemorgen voor een ieder vanuit Ha Noi

Gisterenavond is het er dan toch van gekomen Trainstreet met treinen (ja wel treinen) in totaal 3 stuks

Een naar het station toe en een twee vanaf het station.

Maar we beginnen eerst met een kleine impressie van de mensen die net als wij wachten op de treinen die komen gaan

Uiteraard ook wat foto's gemaakt en ja ik moest er natuurlijk ook zelf op(met de remote control op mijn telefoon)

DSC_3899.jpg

De vietnamezen zien overal handel in ook dat is hier het geval

DSC_3900.jpg

in de tussentijd kwamen er redelijk wat mensen op af (en toch was het niet zo druk)

DSC_3902.jpg

DSC_3914.jpg

en ook de muren lieten niets aan het toeval toe

DSC_3906.jpg     

Als je goed naar de tafeltjes en stoelen kijkt bij de impressie en daarna bij het begin van deze film dan zie je dat alles aan de kant is gezet en of tussen de rails is gelegd

Let op de trein komt hier wel heel dicht bij( bij prorail zouden ze een hartverzakking krijgen van zoiets als dit)

BIj de eerste film gaat de trein richting het station(en komt dus uit het zuiden)

Na ongeveer 10 min komt de volgende trein nu vanuit de andere richting of tewel vanuit het station richting het zuiden

Nu zijn de treinen in twee richtingen gepasseerd en je kan zien hoe dicht ze bij de huizen langsrijden.
Om dit nog beter te zien zijn we een etage hoger gegaan en hebben dit beeld ongeveer 20 min later geschoten

Zoals je kan zien rakelings langs de huizen........en met een behoorlijke snelheid

dit waren dan de video's waar de meeste waarschijnlijk op hebben zitten wachten

gr Ed

PS de films zijn nog niet bewerkt en ruw geschoten en neergezet ik ga hier later wel wat beter van maken waarschijnlijk in een lange opname

Hoi Ed, dat zijn mooie plaatjes. Ja die Aziaten zijn niet zo flauw, er wordt nogal eens behoorlijk risico genomen, Ook in het beroepsleven. Vooral in de bouw met metershoge stellages en steigers waarbij niets gezekerd wordt. Meestal gaat het wel goed maar soms ook gruwelijk fout. Dat zit verweven in het dagelijks leven en het geloof. In het Thais mai pen rai, neem het zoals het komt. In het Vietnamees zullen ze ook wel een dergelijke uitdrukking hebben.

Dezelfde instelling waarom nagenoeg niemand hier een verzekering heeft. Het is dat dat voor een auto verplicht is, Dat wordt gecontroleerd bij afgifte van de belastingsticker. En dan nog rijdt een heel groot gedeelte zonder verzekering en rijbewijs en dus ook geen sticker. De pakkans is heel klein en dan kost het slechts 1000 Baht aan boete. Dat is minder dan de belasting en verzekering bij elkaar (ongeveer 2000 Baht).

Dag Ed.

Oef, dat zijn indrukwekkende, maar unieke filmpjes!   :thumbup:
Zeker zo indrukwekkend is de salto aan het eind van het tweede filmpje  :lol:
Dank voor het maken en het delen van deze filmpjes  :cool:

Groeten,

Erik.

Goedemorgen,

ik ben een beetje aan het spelen met de mogelijkheden van de Gimball en ja een salto hoort daar ook bij

en zoals ik al schreef het zijn de ruwe beelden zonder enkele montage

dus ja zo zie je ook wel eens iets van een uitprobeersel

maar vandaag gaan we weer op pad een paar dagen naar heu en da Nang en Hoi An
weet nog niet of de laptop meegaat ligt aan de rest van de bagage omdat het weer vliegen word is de bagage gelimiteerd

tot later

Ed

Goedenavond hier,

Afgelopen dagen in Hue geweest en niet veel spoorse zaken vast gelegd.

Maar vandaag zijn we per trein naar Da Nang gegaan en heb (waarschijlijk) hele mooie beelden gemaakt.

Maar die staan nog op mijn camera en ben ik er nu aan het afhalen(ddurt meer dan een uur) en ik heb honger het is nu hier 19:20

Bij deze alvast een klein voorproefje van de aankomst van een vracht trein in Hue
Let ook eens op het mannetje met de gele en rode vlag om de trein op de juiste plaats te laten stoppen

Er komt later nog meer van o.a. het vertrek van deze trein

GR Ed
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Mooi gedaan Ed!

Lekker bezig en zo te zien/lezen hebben jullie het daar wel naar jullie zin.

Citaat van: eddyflame op zaterdag 11 januari 2025, 13:21:16ben ik er nu aan het afhalen(ddurt meer dan een uur) en ik heb honger het is nu hier 19:20
Eerst voor jezelf zorgen! Eten is vele malen belangrijker dan het forum vullen met interessant beeldmateriaal.
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

Volgens mij worden we ieder jaar weer op die mooie verslagen van je getrakteerd :) :thumbup:
Vooral die "train street" was een stoere reportage!

Citaat van: frenkievee op zaterdag 11 januari 2025, 15:57:32
Citaat van: eddyflame op zaterdag 11 januari 2025, 13:21:16ben ik er nu aan het afhalen(ddurt meer dan een uur) en ik heb honger het is nu hier 19:20
Eerst voor jezelf zorgen! Eten is vele malen belangrijker dan het forum vullen met interessant beeldmateriaal.
Laat Frank lekker voor zichzelf spreken! Ik vind dat je prioriteiten verkeerd liggen hoor >:-D
Nee, geintje. Aan een uitgehongerde reporter hebben we niets, dus doe de innerlijke mens maar eerst.

Z na wat gegeten te hebben heb ik nu het vertrek voor jullie

er is nog meer op komst maar gewoon geduld hebben
nu eerst ontbijt en een massage daarna zien we wel

ik weet niet goed of het hier te zien is maar er waren twee mannen mat hamertjes die alle wagons optisch nakeken tijdens het vertrek

gr Ed

Uiteraard gaan we niet alleen vor treinen naar Vietnam

hier een video ter afwisseling van de bekende (vuur en water spuwende) Draken brug in Da Nang

echt spectaculair om te zien

Gr Ed

Oeps Ed. :(
Verkeerde film deze prachtige film hebben we al mogen aanschouwen van de trein in de smalle steeg.

Groet Michel

Nu moet het wel de goede zijn

Gr ED

Dit is inderdaad de juiste film Ed. :thumbup:
Prachtige brug met deze vuurspuwende draad. :thumbup:

Groet Michel

Indrukwekkend! Leuke attractie zo in het donker. Doet mij denken aan de vuurwerkfestival die er vroeger in Scheveningen aan het Noorderstrand werden georganiseerd.
Vietnam: een beetje  :offtopic:
Maar dan denk ik aan deze twee youtube videos:

De eerste is van een Vietnamese, die in de USA heeft gewoond, maar terug naar Vietnam verhuisde. Ze heeft redelijk wat videos over Vietnam op youtube.
Van Vu from Vietnam!

De tweede video is de originele van Anjelah Johnson, een hele goede cabaretière.

Vietnamese Reacts to "Nail Salon" by Anjelah Johnson - YouTube

Anjelah Johnson Nail Salon Original

He Ed,

Jij bent je tijd ver vooruit met die film van 11-11-2025. Daar moeten wij nog 10 maandjes op wachten. Bedankt voor een mooie blik in de toekomst. :-)

ja dat komt er van als je het vlug wil doen

Hier een stukje Rail Away uit vietnam  Route Hue naar Da Nang

Let ook eens op de mannen met vlaggen langs de route

Gr Ed